Författare Ämne: Glöms Skåne bort? (avvikare från "varför 1050?")  (läst 14539 gånger)

Utloggad JorjanKlykan1973

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Glöms Skåne bort? (avvikare från "varför 1050?")
« Svar #40 skrivet: mars 11, 2009, 12:13 »
Bo råkade ha ett eget tv-program på SVT vid namn Vetenskapens Värld och dessutom ett personligt intresse för Birka. De inledde ett samarbete där det gjordes både böcker och tvprogram och efter det så har det väl mer eller mindre rullat på.









--------------------------------
Åtgärd Flytta Sport

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Glöms Skåne bort? (avvikare från "varför 1050?")
« Svar #41 skrivet: april 14, 2009, 15:25 »
Som lokalpatriot och arkeolog så har även jag ibland tyckt att Birka fått massor av uppmärksamhet, men jag har faktiskt ändrat uppfattning sedan några år tillbaka. Tänk själva, Birka motsvarar bilden av det vikingatida samhället som vi lärt oss i skolan. Vikingar som drar iväg på handelståg till fjärran länder och marknader. Att sen Birka bara fanns under en kort period (jämfört med Uppåkra) gör det hela ännu mer spännande. Varför försvann Birka? Vad hände?

Visst, RAÄ har tagit Birka under sina vingar, men de kämpar mot sviktande besökssiffror, folk har helt enkelt inte längre råd eller intresse av att resa till Birka. Själv har jag aldrig varit där, men jag har hört en del säga att det är för dyrt. RAÄ ville lägga ut Birka på entreprenad och vad jag har förstått så var bland andra Foteviken intresserade. Men det hela rann ut i sanden.

Nu hotas Birka av konkurrens från nära håll sedan E-Type (Bo G Erikssons son) börjat bygga en egen vikingaby.

När det gäller Uppåkra så är det något unikt för Skåne. Nu har äntligen Staffanstorps kommun (som är en av de rikaste och mest välmående kommunerna i Skåne) fått igenom planerna på en arkeologisk park på området i samarbete med region Skåne, kyrkan och Historiska Museet i Lund.

När jag pluggade arkeologi i Lund (1999-2003) och även när jag läste arkeologi på Gotland så läste vi om både Birka och Uppåkra.

/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Glöms Skåne bort? (avvikare från "varför 1050?")
« Svar #42 skrivet: april 14, 2009, 15:32 »
När jag pluggade arkeologi i Lund (1999-2003) och även när jag läste arkeologi på Gotland så läste vi om både Birka och Uppåkra.

Det gjorde vi även i Sthlm 2001-2003. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :