Författare Ämne: Nya fynd i Gamla Uppsala  (läst 416316 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #740 skrivet: oktober 22, 2013, 16:40 »
Det saknas väl en hel del i listan! Tillkommer följande:

Ångermanland (skrivs Västernorrland, men det är fel)
Holm (finns ett par större, hela komplexet är på väg att erodera bort)
Frånö (2 st)
Härnösand 4 (7) st (bortgrävda)
Ullånger (1-2 misstänkta)

Medelpad
Nolby (3 st)
Maj
Högom 4 st

Hälsingland
Flera, t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gs_socken,_H%C3%A4lsingland

Övrigt
Anundshög är väl en i ett komplex där någon ytterligare ligger i paritét med genomsnittet av Upplands.
flera av listade för Uppland, och kanske andra, är ensamliggande, till skillnad från t ex ovan.

Några av de största i VG (diameter angett) samt om de har intilliggande:

(Mellan 20-30m finns oerhört många där de flesta är flacka stensättningar från Romersk Järnålder och folkvandringstid)

Vid Vänern NV-VG:
Skalunda 65m, Skjolm 25m
Tun 60m,30m,27m
Ås 50m
Hullsjö 35m
Trollhättan Överby  50m Bortodlad

Södöstra Varaslätten:
Holöja 40m
Larva Bäsing 30m, Onsjö 25m

Falbyggden:
Ingatorp 38m, 35m
Krusekulle ev. 40m
Myrshögen ev 70m

Övriga Västsverige de största:
Grönehög, 50m,daterad till 500-talet
Olof Trätäljas Hög 43m
Kungshögen Nysäter 40m
Forsby 40-45m
Kung Ranes Hög 30m
Granhögen,30m



Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #741 skrivet: oktober 22, 2013, 17:20 »
Intressanta listor men lite långt ifrån nya fynd i gamla uppsala.
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #742 skrivet: oktober 22, 2013, 17:35 »
Supergeten, du måste nog ha förväxlat mig med någon. Jag har alltid varit positiv till fantasi. Utan den hade vi inte haft några vetenskaper. Det jag är emot är när man undviker alternativ utan att förklara varför. I ett sådant här forum ska det vara högt i rak men kan man inte argumentera för sina påståenden så får man ju räkna med invändningar. Precis som Yngwe skriver är det problem kring könsbestämningen mm. Andreas självsäkra ställningstagande rimmar väldigt illa med den bild jag fått av personer som haft direktkontakt med materialet. Det är en öppen fråga och man förlorar bara på om man försöker göra det till något annat.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #743 skrivet: oktober 22, 2013, 17:58 »
Intressanta listor men lite långt ifrån nya fynd i gamla uppsala.
Det är väl först när GU kommer in ett större sammanhang som vi kan förstå saker ordentligt och dra slutsatser. Frågor som har relevans är exempelvis:
- Är Högarna I GU äldre/yngre än andra i Sverige/Europa?
- Är gravritualen lik den från andra platser?
- Finns fler platser med liknande struktur (palissader, högar mm)?
- Finns paralleller till de fragmentariska fynden från storhögarna på andra platser?
- Vilka implikationer finns kring avsaknaden av liknande monument på andra centralplatser av motsvarande dignitet?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #744 skrivet: oktober 22, 2013, 18:11 »
Skalunda från Riksantikvarieämbetet:
Hög, 65 m diam och 6-7 m h. I ytan synliga enstaka stenar är 0,2-0,5 m st. Högens topp är avplanad med högsta punkten i NV. Högens topp-plan 15-16 m diam. Planet sluttar svagt mot SÖ.  Från högens topp ståtlig utsikt mot Vänern i V.

- - Tillägg dnr 321-3637-2009: Vid en forskningsundersökning år 1996 provborrningar i högens perifera delar.  Borrhålern fylldes igen med ljus siltig sand. Fem 14C-prover gav dateringar till 1225±70-1565±55 BP.

= ca 600 e kr

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #745 skrivet: oktober 22, 2013, 18:21 »

------------------------------------------------------
Alf-walda, wk. adj. & m. noun, ruler of elves (epithet for Beowulf ); 1316 (usu. emended to alwalda - see n.1316 (bilingual edition) & n.1316 (semi-diplomatic edition); see also Tripp, Taylor) [alf unattested form for ælf in OE, though it would be the expected Anglian form (see Peters, for proto-Northumbrian reconstructed *alfi); alf occurs in ME, e.g. La3amon's Brut, 19268: 'þis þe alfe him 3eaf' (Cott. Otho C.xiii)].


Ælf-here, m. -ja., kinsman of Wígláf; gs. -es, 2605. (Woolf (1937) argues that this may be Beowulf's given name (with 'Beowulf' as a sort of nickname), see also Collinder) [ælf- 'elf'; here 'army' > MnE. name Oliver; see further under OE. entry ylfe]

Bra, jag är alltid ute efter nya vinklingar. Alfwalda är intressant och eftersom Alfheimar sträckte sig mellan Göta älv och Glommen, dvs en bit in i Norge, så kan det stämma även med Bodvar på längs denna sträcka (även om han uppges komma från Opplanden). Ranrike kan sägas omfatta samma område. Har tidigare trott att kanske Vette härad har något med Vädermarksborna att göra.

Oavsett det så vill jag nog använda fler källor när man nystar i denna trådrulle. Alfhere= Beowulf köper jag inte rakt av. det finns många andra Alf i sagorna.

Kan också nämna att den Rodulf som åkte till Teoderik ca 500 uppges ha varit kung över Ranrike, kanske av samma ulf-släkt. Kanske var han herul, liksom jag har antagit att Beowulf var.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #746 skrivet: oktober 22, 2013, 18:33 »
Håller med om att att nya vinklingar är bra! Lägg märke till att Jordanes placerar Euagreotungi (mellan Rani och Fervir) ungefär vid älven på 500-talet. Euagreotungi på nusvenska är "Örgryte". Eua betyder vid vatten och greutungi betyder stenig trakt. Greutungi är dessutom ett namn för Goterna. Euagreotungi=Goter vid vatten --havsgoter..

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #747 skrivet: oktober 22, 2013, 18:41 »
Supergeten, du måste nog ha förväxlat mig med någon. Jag har alltid varit positiv till fantasi. Utan den hade vi inte haft några vetenskaper. Det jag är emot är när man undviker alternativ utan att förklara varför. I ett sådant här forum ska det vara högt i rak men kan man inte argumentera för sina påståenden så får man ju räkna med invändningar. Precis som Yngwe skriver är det problem kring könsbestämningen mm. Andreas självsäkra ställningstagande rimmar väldigt illa med den bild jag fått av personer som haft direktkontakt med materialet. Det är en öppen fråga och man förlorar bara på om man försöker göra det till något annat.

Fast det känns ju inte som att du gillar (forskarnas) spekulationer då de inte stämmer med dina? Att kalla dessa unkna, känns som en negation ;)

Menar du att de inte argumenterar för sina slutsatser, för vad de anser vara troligt?


Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #748 skrivet: oktober 22, 2013, 20:38 »
Ja, vi har ju ett minst sagt omdiskuterat benmaterial i Gamla Uppsala högar. Det saknas tydliga könsmarkörer i gravgåvorna och benmaterialet tyder på minst en kvinna. Den sk ynglingen verkar ju mest vara en ansträngd önskan att kunna knyta Snorres dikt till platsen. Att man över huvud taget säger yngling beror ju på att förpubertala män har en benkonstitution som påminner om vuxna kvinnor. Det är beklämmande att man i Sverige som anses vara ett föregångsland när det gäller jämställdhetsfrågor inte ens vågar leka med tanken att en högreståndskvinna kan begravas med vapen. Det luktar unk.

Ja och nej. Det här med att det lunkar unk, alltså. Oavsett hur vår tid ser på jämställdhetsfrågor, så är det väl ingen hemlighet att det i äldre tider och i andra länder allmänt har ansetts att vapen och krig i huvudsak var en manlig domän, så att säga. Det räcker med att se på vår gällande svenska värnpliktlagstiftning, den som f n ligger i vila. Endast halva folket lyder under värnplikten...
Vårt sagomaterial i stort berättar mer om män som slåss än kvinnor som gör det, även om jag tror att kvinnorna har en mer framträdande plats innan kristendomen. Såvitt jag vet känner vi inte till någon nordisk motsvarighet till britternas Boudicca.

Sedan är det fullt möjligt att historiker och arkeologer har misstolkat vissa fynd, men vi talar väl om idag att en del av kungshögarna och andra prominenta gravar kan vara kvinnogravar. Jag förstår inte riktigt problemet med det. Vi måste väl acceptera den kunskap vi har och får, oavsett vartåt den pekar?


Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #749 skrivet: oktober 22, 2013, 20:43 »
Valkyrior, sköldmö. Kvinnor med vapen finns även på Osebergstapeten.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #750 skrivet: oktober 22, 2013, 20:56 »
Valkyrior, sköldmö. Kvinnor med vapen finns även på Osebergstapeten.

Absolut. Säger verkligen inte att det saknas, tvärtom. Men bland dem som strider förefaller männen vara fler.
Läs valfri saga och räkna namnen.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #751 skrivet: oktober 22, 2013, 21:05 »
Absolut. Säger verkligen inte att det saknas, tvärtom. Men bland dem som strider förefaller männen vara fler.
Läs valfri saga och räkna namnen.
Jag håller med om att det nog var flest män som stred, men jag ser det för den sak skull inte som osannolikt att möjligheten finns att en kvinna kan begravas i en storhög med vapen som gravgåvor (tex i Gamla Uppsala).

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #752 skrivet: oktober 22, 2013, 21:09 »
Fanns det inte en kvinnlig härförare i Bråvallaslaget?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #753 skrivet: oktober 22, 2013, 21:18 »
Citera
Såvitt jag vet känner vi inte till någon nordisk motsvarighet till britternas Boudicca.
Kvinna, bågskytt?, ledde sin trupp i Bråvallaslaget. Ur sagamaterial dock.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #754 skrivet: oktober 22, 2013, 21:25 »
Fanns det inte en kvinnlig härförare i Bråvallaslaget?

Efter vad jag har läst mig till var det så,därf att om man inte hade en son så lärde man dottern att slåss; hon skulle ju ärva gården och därför också kunna försvara den.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #755 skrivet: oktober 22, 2013, 21:35 »
I rapporten "Guld, Kult och Makt. Ett tvärvetenskapligt symposium i Götene." - Historieforum Västra Götaland, Skara 2007 -  finns en artikel (sid 70-86) av Lydia Klos, Lady of the Rings - Järnålderns kvinnor mellan makt och kultur". Läs den!

Vid detta tillfälle redogjorde 2 kvinnor (har inga namn) för en förundersökning inom några Uppländska socknar, där man gått igenom alla utgrävningar och gjort osteologiska analyser på alla material det var möjligt. Sedan jämförde man tolkningen på den gravlagdes kön, med osteologens analyser. Resultatet blev att ca 25% av gravar som bedömdes innehålla en man istället innehöll en kvinna. Tolkningen utgick från den fulla beväpningen bland gravgåvorna. Givetvis var det ett visst material, där osteologen inte kunde avgöra det ena eller det andra.
Frågan är om kvinnorna fått gehör för vidare forskning i denna riktning?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #756 skrivet: oktober 22, 2013, 21:57 »
Kvinnor med vapen i gravarna.

  One burial site at Repton Woods near Derby, for example, was identified as female even though the remains of three swords were recovered.
 

  http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2017251/Family-affair-Viking-warriors-joined-wives-invaded-Britain.html 


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #757 skrivet: oktober 22, 2013, 22:12 »
Fanns det inte en kvinnlig härförare i Bråvallaslaget?

Jovisst - Vebjörg hette hon visst och var en av två "kjempesvære" skjoldmöar som kom från Vendland och gick med i Harald Hildetanns läger. Dessa två kämpade såvidt jag minns alltid tvåsams och hade ett stort ry som krigare.

På Bråvalla stod dom kvar till slutet då dom fick gå upp emot självaste Starkrad. Det blev något av en match, där Starkrad tappade hakan efter att den värsta sköldmön huggit av honom käken. Lyckligtvis kan författaren betrygga oss om at Starkrad fixade problemet - genom att bita över skägget och således behålla käken - medan han kontrade attacken, övervann dom kvinnliga svärdmästrarna och med det vann slaget för norra alliansen, där leddes av svearnas hertig Sigurd, med tillnamnet Ring.

Sammansättningen av Bråvalla beskriver rätt bra vilka land som enades i en allians mot det nya, papistiska romerväldet som under 700-talet trängde in i norra Tyskland, Holland och södra England. Dom marina styrkor vi kallar 'vikingar' har alltså ett gemensamt upphov i 700-talets nordiska kungahus.

1968 hittades en kvinnograv öst i 'Vendland' (Suontakka) där det dök upp två osedvanligt präktiga slagsvärd med "keltisk djurornamentik" från vikingtiden. Då får man ju - åter igen - vissa tankar om gehalten i dom kungasagor som faller en del nutida svenskar så tungt för bröstet.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4373.msg47255.html#msg47255
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #758 skrivet: oktober 22, 2013, 22:24 »
Citera
När man sen hittar en rik kvinnograv i Vendland (länk ovan) med två osedvanligt präktiga slagsvärd, så får man ju - åter igen - vissa tankar om gehalten i dom kungasagor som faller en del nutida svenskar så tungt för bröstet.
Var finns länken?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #759 skrivet: oktober 22, 2013, 22:27 »
Ovan!  :D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”