Författare Ämne: Nya fynd i Gamla Uppsala  (läst 578796 gånger)

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #380 skrivet: september 25, 2013, 21:55 »
Jag visste inte riktigt var jag skulle posta det här, men då jag inte tyckte att det förtjänade en egen tråd, och det inte ligger allt för långt ifrån GU och dessutom är ungefär samtida så blir det här.

Nu under hösten så har Upplandsmuseet och SAU undersökt ett överplöjt gravfält i Gnista, vi en av Uppsala stads östra utfarter. Gravfältet bestod på tidigt 1700-tal enligt Peringskiöld av ca 150 synliga gravmonument samt åtminstone en runsten. Idag var endast en grav, en storhög på 17 m i diameter och 3 m höjd, synlig. Det visade sig under förundersökningen att det runt denna storhög fanns ett antal bevarade kristna skelettgravar från en idag okänd kristen begravningsplats. Allt detta har undersökts i höst. Mer information om självs gravfältet finns på SAU:s blogg.

Undersökningen börjar nu gå mot sitt slut. Tyvärr så finns det inte så mycket information om resultaten ute ännu, men UNT har gjort ett litet video-reportage om undersökningen. Det finns här.

En kort sammanfattning:

Storhögen är från 500-talet (500-talets slut är det jag har fått höra muntligen) och materialet är rikare än man till och med hade förväntat sig. Man har hittat fragment av svärd, hjälm och sköld, spelbrickor, glasbägare och andra föremål. Kvalitén är mycket hög. Benmaterialet är stort med häst, ko, gris och fågel. Man har ännu inte analyserat benen noga, så man kan ännu inte säga så mycket om människorna i graven. En del av materialet låg i en urna som var nedgrävd i en grop under graven kärnröse. Resten av brandlagret låg utspritt runt om urnan.

Samtidigt har man undersökt ca 30 mycket välbevarade skelettgravar som spänner perioden 1000-tal till 1200-tal. Vad jag förstår så tyder ägoförhållanden på att det handlar om en föregångare till Vaksala kyrkogård, eller i alla fall att denna kyrkogård övergavs för Vaksala på 1200-talet.

Storhögen är för övrigt den första som undersöks i Uppsala-området sedan 30-talet.

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #381 skrivet: september 26, 2013, 08:54 »
Spännande!

Undrar dock om du skulle kallat  en hög på 17meters diameter i Västergötland för "storhög" :)

Marty

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #382 skrivet: september 26, 2013, 10:09 »
Spännande!

Undrar dock om du skulle kallat  en hög på 17meters diameter i Västergötland för "storhög" :)

Marty

Hahaha, klockrent.   Vill minnas ett tillfälle.... äh strunt samma, ett talande exempel är det  :)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #383 skrivet: september 26, 2013, 20:05 »
Håller med om att det inte är en "storhög" igentligen. Har kallats det för att man innan denna undersökning ansåg att den var 20 m i diameter, vilket den då inte är. Jag har hört om projektet sedan förundersökningsfasen, och eftersom att man då trodde att den hade den storleken har man hela tiden sagt "storhög" när man snackat om det. Så det går liksom bara av farten. Anledningen att den ser så stor ut är nog delvis att den är ovanligt hög för en hög av denna dimension (3 meter är högt för en hög mellan 15 och 20 meter) och delvis för att den ligger så ensamt på vad som såg ut som en platt gräsmatta. Många har trott att det inte var en gravhög alls utan en gammal dumphög efter något vägbygge. Inte mindre än tre grävmaskinister har berättat för grävledaren att de hjälpte till att slänga upp högen, alla vid olika tillfällen.

Däremot så följer den John Ljungkvists sammanställning av högar väldigt väl. Han har visat att högarna blir betydligt rikare runt 13-15 m, i alla fall i Mälardalen. Kan förstås se annorlunda ut i andra delar av landet. 

Om jag skrev om ett projekt i Västergötland som jag hade följt i tre år, under vilka alla hade kallat högen för en storhög, ja, då skulle jag nog skrivit det av vana, precis som här. Det fanns verkligen ingen baktanke med mitt ordval. I sådana fall hade jag väl inte skrivit ut att högen var 17 meter i diameter?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #384 skrivet: september 26, 2013, 20:28 »
En liten storhög alltså - beroende på höjden?

Ungefär som en dansk mil som är 7532 meter lång - mennden är lite bredarw än an svensk mil så ytan är densamma...

;) Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #385 skrivet: september 26, 2013, 20:34 »
Nej, rent tekniskt (om man nu kan använda det ordet om så godtyckliga saker som storleken på gravhögar) så är det helt enkelt ingen storhög. Vad jag förstår så är det endast diametern som räknas, inte höjden. Däremot så ser förstås en hög med högre höjd relativt till diametern ofta rent visuellt större ut, vilket förstås kommer påverka hur man pratar om den. Många 15-metershögar är kanske 1-1,5 meter höga. Då skulle nog ingen komma på tanken att kalla den för en storhög om man inte vet de exakta måtten. Om den närmar sig 20 meter och dessutom är betydligt högre än en människa, ja, då blir det nog naturligt att säga "storhög" även om det tekniskt sett är fel.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #386 skrivet: september 26, 2013, 21:25 »
Nu var ju inte mitt syfte med att skriva om undersökningen i Gnista att debatera definitionen av "storhög" eller dra upp den gamla "Västergötland vs. Uppland"-debatten.

Det jag däremot tycker är intressant är att vi nu alltså har ytterligare ett gravfält med elitindikationer i Uppsala-området. Utan att ha gjort någon djupare analys så förefaller frekvensen av dessa platser vara mycket hög, på ett sätt som jag skulle gissa endast påträffas i ett fåtal områden runt om i landet. För mig är det extra intressant, då jag för bara tre år sedan var med och undersökte ett gravfält exakt 1 km NÖ om Gnista där vi också hittade en hjälm i en grav, den gången i en på ytan helt omarkerad grav.

Vi har alltså på Uppsalaslätten, längs Fyrisåns sträckning Fullerö, Valsgärde, Gamla Uppsala, Gnista, Danmark, Ultuna och längs Ekoln, Alsike. Inte så lång söder ut kommer platser som Fornsigtuna, Åshusby och Runsa. För att inte prata om alla de mindre kända men rika fynd som gjorts på andra platser i området.

Vad säger detta? Självklart är de vanskligt att säga att alla dessa platser har varit viktiga/rika samtidigt, men alla platser jag nämnt förutom Fullerö och Runsa har sin tyngdpunkt i Vendeltid/Vikingatid enligt vad man vet idag. Kan ett så geografiskt litet område ha understött en så, vad det verkar, stor elit? Eller handlar det om ett mindre antal människor/familjer som rör mellan olika platser i landskapet? Eller är det så att det vi idag ser som "elit" snarare är att jämföra med "övre medelklass" idag, och att alla dessa "rika" gravar snarare speglar en spridning av "elitindikationer" ner bland samhällsskikten? I sådana fall, varför förefaller denna yngre järnåldersmedelklass så mycket "rikare" än medeltidens motsvarighet, de självägande bönderna?

Vad hade de stora centralplatserna som GU, och kanske Fornsigtuna och Åshusby, för roll i detta nätverk av rika platser?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #387 skrivet: september 26, 2013, 22:32 »
Andreas:

Citera
Det jag däremot tycker är intressant är att vi nu alltså har ytterligare ett gravfält med elitindikationer i Uppsala-området

"Blott Uppsala äkta elitindikationer har"

Det måste vara fantastiskt att gräva där uppe där allt är elitfynd och det aldrig hittas något vardagligt ;-)

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #388 skrivet: september 26, 2013, 22:53 »
För 100:e gången, sluta lägga ord i min mun som jag inte sagt. Ingenstans har jag sagt att bara Uppsala har elikindikationer. Ingenstans har jag sagt att allt som undersöks i Uppsala har elitindikationer.

Sen ska väl du verkligen inte säga någonting, då 90% av vad du postar handlar om elitbebyggelse i Skåne. I grund och botten så är det väl helt enkelt så att den absoluta majoriteten av det som diskuteras på det här forumet berör olika sorters lämningar efter samhällets övre skikt. Eliten är fantasieggande och dessutom väldigt mycket bättre känd genom både skriftliga källor och ofta även arkeologi än genomsnittsmänniskan.

Jag antar liksom att ingen är särskilt intresserad av en diskussion om diverse diverse diffusa "boplatsområden" bestående av spridda stolphål, någon kokgrop eller härd och lite krossad keramik som vi arkeologer stöter på i 80% av våra undersökningar.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #389 skrivet: september 27, 2013, 08:42 »
Ett litet tips till flera inblandade är att undvika "förminskningstekniker" i debatten. Om man vill söka nya svar i god anda bör man undvika att systematiskt bara fokusera på svagheterna i den andres argument samtidigt som man "missar" svagheterna i de egna argumenten.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #390 skrivet: september 27, 2013, 08:58 »
Ett litet tips till flera inblandade är att undvika "förminskningstekniker" i debatten. Om man vill söka nya svar i god anda bör man undvika att systematiskt bara fokusera på svagheterna i den andres argument samtidigt som man "missar" svagheterna i de egna argumenten.

Ja du... det vore verkligen på sin plats. De sista inläggen i denna tråd är helt otroliga i sin barnslighet - man hakar upp sig på storleken på en hög, på dess innehåll - utifrån att få platsen i fråga att framstå mindre.

Dessa personer borde syssla med något annat än att förstöra för de som vill läsa, och lära sig, samt argumentera på ett konstruktivt sätt.
"Sveahatarna" har bara en agenda, ett synsätt - att förminska, att säga "det kan man aldrig riktigt veta (vilket är ett utgångssätt som inte fungerar i ämnet arkeologi)".
Men sen, när man pratar om någonting söderut, ja då går det alldeles utmärkt att dra fram den stora trumman...

Tycker förövrigt att det är märkligt att några personer fortfarande får skriva i detta forum, de har dödat flertalet debatter och är snudd på alltid otrevliga.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #391 skrivet: september 27, 2013, 11:38 »
Min uppmaning var även riktad mot "Sveoner" . Har själv fått otaliga knäppar på näsan utifrån mitt intresse för främst VG.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #392 skrivet: september 27, 2013, 11:49 »
Nu var ju inte mitt syfte med att skriva om undersökningen i Gnista att debatera definitionen av "storhög" eller dra upp den gamla "Västergötland vs. Uppland"-debatten.

Det jag däremot tycker är intressant är att vi nu alltså har ytterligare ett gravfält med elitindikationer i Uppsala-området. Utan att ha gjort någon djupare analys så förefaller frekvensen av dessa platser vara mycket hög, på ett sätt som jag skulle gissa endast påträffas i ett fåtal områden runt om i landet. För mig är det extra intressant, då jag för bara tre år sedan var med och undersökte ett gravfält exakt 1 km NÖ om Gnista där vi också hittade en hjälm i en grav, den gången i en på ytan helt omarkerad grav.

Vi har alltså på Uppsalaslätten, längs Fyrisåns sträckning Fullerö, Valsgärde, Gamla Uppsala, Gnista, Danmark, Ultuna och längs Ekoln, Alsike. Inte så lång söder ut kommer platser som Fornsigtuna, Åshusby och Runsa. För att inte prata om alla de mindre kända men rika fynd som gjorts på andra platser i området.

Vad säger detta? Självklart är de vanskligt att säga att alla dessa platser har varit viktiga/rika samtidigt, men alla platser jag nämnt förutom Fullerö och Runsa har sin tyngdpunkt i Vendeltid/Vikingatid enligt vad man vet idag. Kan ett så geografiskt litet område ha understött en så, vad det verkar, stor elit? Eller handlar det om ett mindre antal människor/familjer som rör mellan olika platser i landskapet? Eller är det så att det vi idag ser som "elit" snarare är att jämföra med "övre medelklass" idag, och att alla dessa "rika" gravar snarare speglar en spridning av "elitindikationer" ner bland samhällsskikten? I sådana fall, varför förefaller denna yngre järnåldersmedelklass så mycket "rikare" än medeltidens motsvarighet, de självägande bönderna?

Vad hade de stora centralplatserna som GU, och kanske Fornsigtuna och Åshusby, för roll i detta nätverk av rika platser?

Ursäkta det där med storhög eller inte, det var bara för roligt för att låta bli. Själv tycker jag ju att vi kanske ska låta sådana akademiska gränsdragningar leva lite i skymmundan då dom bara är just av akademisk betydelse.

Om vi ska se till din frågeställning så tycker jag det är intressant. Vi har ju tidigare berört denna "utbredda elit" och min gissning är fortfarande att det det faktiskt rör sig om en sådan. Min "hypotes" är alltså att ett hyfsat stort antal familjer lyckas berika sig på något, och att det dessutom råder relativ jämlikhet emellan dessa familjer.  Eftersom de ligger så tätt så utesluter jag jordbruk som förklaring till rikedom, inte heller lokal råvaruframställning känns troligt.  De alternativ som jag kan se är då att antingen rör det sig om högre ämbetsmannaklass som samlas runt en central funktion av något slag, vilken också drar till sig rikedomar i form av skatt eller gåvor, eller så rör det sig om rikedom som är hämtat utifrån genom militär makt eller handel.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #393 skrivet: september 27, 2013, 14:48 »
Ja du... det vore verkligen på sin plats. De sista inläggen i denna tråd är helt otroliga i sin barnslighet - man hakar upp sig på storleken på en hög, på dess innehåll - utifrån att få platsen i fråga att framstå mindre.

Dessa personer borde syssla med något annat än att förstöra för de som vill läsa, och lära sig, samt argumentera på ett konstruktivt sätt.
"Sveahatarna" har bara en agenda, ett synsätt - att förminska, att säga "det kan man aldrig riktigt veta (vilket är ett utgångssätt som inte fungerar i ämnet arkeologi)".
Men sen, när man pratar om någonting söderut, ja då går det alldeles utmärkt att dra fram den stora trumman...

Tycker förövrigt att det är märkligt att några personer fortfarande får skriva i detta forum, de har dödat flertalet debatter och är snudd på alltid otrevliga.

Jag skulle faktiskt vilja säga att det är viktigt att uppmärksamma svagheter i argument och olika tolkningsmönster.  Om man t.ex. påtalar det stora antalet storhögar i en region, för att sedan tala om en 17-meters som en storhög, så kan man ju faktiskt ana en ambition som påverkar tolkningen.( Nu menar jag inte att AndreasE hade den ambitionen då han väl snarast refererade till vad den brukar kallas bland de som arbetar med den)

Men i övrigt håller jag helt med, det är knappast bara Upplänningar som har "hemmafokus" här på forumet, tvärtom.  Man kan ha nog så grundad kritik att komma med, men den faller ju rätt platt om ambitionen att framhäva sin egen favorittrakt lyser igenom som en Hella 2000 bakom en spetstrosa. 

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #394 skrivet: september 27, 2013, 15:44 »

Jag skulle faktiskt vilja säga att det är viktigt att uppmärksamma svagheter i argument och olika tolkningsmönster.  Om man t.ex. påtalar det stora antalet storhögar i en region, för att sedan tala om en 17-meters som en storhög, så kan man ju faktiskt ana en ambition som påverkar tolkningen.( Nu menar jag inte att AndreasE hade den ambitionen då han väl snarast refererade till vad den brukar kallas bland de som arbetar med den)

Men i övrigt håller jag helt med, det är knappast bara Upplänningar som har "hemmafokus" här på forumet, tvärtom.  Man kan ha nog så grundad kritik att komma med, men den faller ju rätt platt om ambitionen att framhäva sin egen favorittrakt lyser igenom som en Hella 2000 bakom en spetstrosa.

Jag tycker att själva synsättet är så märkligt, att man retar upp sig så mycket på GU, på Svear osv att man inte kan diskutera utan lägger all fokus på att hitta saker som förminskar.
Sverige har en helt fantastisk historia, massvis med sanslöst intressanta platser, man borde ju kunna glädjas åt dessa istället för att bittert sura över "grannens gräsmatta".

Exempel: storhögen (vilken alltså tydligen innehåller väldigt fina fynd) bemöts med hån, eftersom det saknas några meter för klassning "storhög". Man kommer sedan med spydiga "sveaskolstrams". När sedan samma klassificeringsproblem uppstår kring huruvida en plats kan kallas stad eller inte... ja, då jäklars...

Vore ju kul att läsa på forumet om man kunde tillåta utsvävningar, funderingar - saker som alltid format arkeologin. Om man sen inte gillar någons teser så kan man låta bli att svara, men framförallt försöka svara/kritisera utan att vara spydig.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #395 skrivet: september 27, 2013, 17:50 »
Supergeten.
För mig är det lustigt när en storhög på 20,5 meter i VG ifrågasätts av samma person som kallar en hög på 17 meter i Upl för storhög. Orkar inte ta fram citaten men det är bara att läsa i tidigare inlägg. Ta exempelvis fram mina inlägg där jag refererar till Skalunda och kungshögen på Kållands Ö så kan du se hur de bemöts av förminskningar konsekvent.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #396 skrivet: september 27, 2013, 19:24 »
Andreas har en sund kritisk inställning när vi diskuterar utanför Mälardalen, som vår diskussion om Lund och Uppåkra.

Tyvärr smyger sig superlativen ofta in i Andreas beskrivningarna av fynd i Mälardalen och det kritiska har en tendens att försvinna. Inte alltid men tillräckligt ofta för att det skall märkas.

Jag har inga problem med Uppsala och följer bloggen om grävningarna i Uppsala.

http://www.arkeologigamlauppsala.se/Sv/nyheter/2013/Pages/experiment-pa-lag-niva.aspx

"Jättelika stolphål". Vad är det för stolphål?

Supergetens kommentarer är alltid trevligt förutsägbara!

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #397 skrivet: september 27, 2013, 23:10 »
Supergeten.
För mig är det lustigt när en storhög på 20,5 meter i VG ifrågasätts av samma person som kallar en hög på 17 meter i Upl för storhög. Orkar inte ta fram citaten men det är bara att läsa i tidigare inlägg. Ta exempelvis fram mina inlägg där jag refererar till Skalunda och kungshögen på Kållands Ö så kan du se hur de bemöts av förminskningar konsekvent.

Om jag har ifrågasatt att en hög på 20,5 meter är en storhög så ber jag om ursäkt,  men jag har inget minne av det. Vilken tråd var det i?

Jag har mycket svårt att tro att jag skulle ha förminskar Skalundahögen.

Tyvärr smyger sig superlativen ofta in i Andreas beskrivningarna av fynd i Mälardalen och det kritiska har en tendens att försvinna. Inte alltid men tillräckligt ofta för att det skall märkas.

Några exempel? Vissa saker förtjänar "superlativ", andra inte. Oftast presenterar jag helt enkelt vad som har hittats. Självklart har jag ett speciellt intresse för Uppsala så jag har jobbat där, precis som att du har ett speciellt intresse för tex Uppåkra. Båda platser är "suplativa" platser rent generellt.

http://www.arkeologigamlauppsala.se/Sv/nyheter/2013/Pages/experiment-pa-lag-niva.aspx

"Jättelika stolphål". Vad är det för stolphål?

Om du har läst bloggen borde du inte behövs fråga.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #398 skrivet: september 27, 2013, 23:48 »

Det här är det jag har kunnat hitta efter lite sökning:

Måtten på Anundshög lär dock stämma ganska bra då de kommer från en arkeologisk delundersökning från 1999, så det står nog klart att åtminstone Anundshög är större än Skalunda. Sen tror jag inte att det spelar så stor roll. Skillnaderna mellan högarna är trots allt små och speglar nog ingen inbördes relativ betydelse.

Hur det ligger till med storhögar av lite mindre mått (20-50 meter) så brukar man ju traditionellt säga att Mälardalen har flest, men visst, det kanske inte stämmer. Har inte tillräckligt bra koll på Västergötland för att säga säkert.

Jag förstår att du känner att jag förminskat VG:s storhögar.

Med en snabb sökning hittar jag inga fler exempel, men du kan säkert komma med fler, Marty.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #399 skrivet: september 28, 2013, 01:50 »
Om vi ska se till din frågeställning så tycker jag det är intressant. Vi har ju tidigare berört denna "utbredda elit" och min gissning är fortfarande att det det faktiskt rör sig om en sådan. Min "hypotes" är alltså att ett hyfsat stort antal familjer lyckas berika sig på något, och att det dessutom råder relativ jämlikhet emellan dessa familjer.  Eftersom de ligger så tätt så utesluter jag jordbruk som förklaring till rikedom, inte heller lokal råvaruframställning känns troligt.  De alternativ som jag kan se är då att antingen rör det sig om högre ämbetsmannaklass som samlas runt en central funktion av något slag, vilken också drar till sig rikedomar i form av skatt eller gåvor, eller så rör det sig om rikedom som är hämtat utifrån genom militär makt eller handel.

Idén om en "ämbetsmannaklass" är intressant. I det lokala sammanhanget får det ju en att undra om det kan ha varit så att närheten till ett lokalt maktcentra som GU gjort detta möjligt. I det sammanhanget är norra platån och de hantverkslämningar som finns där intressanta i samband med teorier runt något sorts väl utvecklat "gåvosystem" där medlemskap i systemet belönad med specifika typer av föremål - tex hjälmar, svärd och sköldar. I ett sådant system kan man tänka sig att en lokal "hird" samlas från regionens mer bemedlade familjer, inom vilken dessa föremål sprids. I ett sådant scenario behöver ju inte dessa föremål uppträda enbart hos de allra rikaste. Kanske räckte det med att kunna uppbringa en stridsduglig ung man och en häst. Men kanske är detta en allt för traditionell tolkning, som dessutom endast berör förekomsten av rika gravar.

Jag pratade nyligen med en kollega som tog upp idén om att "makten" (hur den nu såg ut) var svajig. En kärnfamilj kan inte förväntas haft kontroll över den över längre tidshorisonter. Kanske måste man istället föreställa sig ett nätverk av besläktade familjer, inom vilka inflytande, titlar/funktioner och resurskontroll ständigt bytte händer från generation till generation. Vissa platser kan ha varit beständiga (alla tjänade på att vissa funktioner som handel, ting, kult och specialiserat hantverk centraliserades till specifika platser) samtidigt som människorna bakom inte var det. I ett sådant scenario kan många gårdar under korta intervall varit säte för rika och inflytelserika individer.

Det här är bara lösa spekulationer, inga utvecklade teorier. Men jag tycker att det är en intressant fråga. Hur kan den yngre järnålderns "elit" arkeologiskt förefalla vara så stor och dessutom så rik? Varifrån kommer resurserna som gör det möjligt för alla dessa familjer att bekosta exklusiva importföremål eller lokalt producerade lyxartiklar? Och hur har så många råd att lägga ner så mycket kapital på rika gravanläggningar med tex mängder av värdefulla djur?