Så vi ser en bebyggelseexpension redan under 300-400-tal alltså?
Jag vill inte säga för mycket, då jag inte har tillgång till de senaste analyssvaren.
Men som du säkert vet så ligger det bebyggelse från äldre järnålder i området runt Gamla Uppsala skola, som berördes av arkeologiska undersökningar redan i början av 90-talet. Storleken på denna bebyggelse är ännu inte helt känd. Vad vi kunde se under årets undersökningar är att bebyggelsen expanderar framför allt söder ut under yngre järnålder, eller det var i alla fall det man antog. Samtidigt så överlagrades delar av den äldre bebyggelsen av gravfältet som vi undersökte nu i somras.
När de första C14-dateringarna kom i somras visade det sig att den förmodade yngre järnåldersbebyggelsen som vi undersökte under området för Gamla Uppsala bytomt, söder om bebyggelsen från äldre järnålder, gav massor av dateringar från 300- och 400-tal i sina äldsta lager. Arbetsteorin blev då att expansionen inleddes redan under denna period. Hur bebyggelsen såg ut under denna tidiga expansionsfas (vilka byggnader och anläggningar som kan knytas till den) återstår att se. Den mycket täta och intensiva bebyggelsen som sedan finns på platsen i stort sett fram till idag betyder att det inte är så lätt att urskilja alla enskilda faser utan att bearbeta materialet mycket noggrant.
Vet du förresten Andreas mer om bebyggelsen på Norra gärdet. Jag har för mig att man hittat något som tolkats som stenlagda gator vid någon av de sporadiska utgrävningar som gjorts där, och att dessa daterats just till 800-talet. Sen har man väl hittat något som tolkats som en försvarsanläggning som anlagts ovanpå tidigare bebyggelse, någon gång i den där vevan. Vet du om det finns någon uppdaterad (mer samlad) tolkning av de här fynden?
Jag har inte jättebra koll på undersökningarna från Norra gärdet. Det området har ju inte berörts av några större undersökningar på senare år. Däremot så har nog några sammanställningar publicerats av Upplandsmuseet och John Ljungkvist på senare år. Annars så är nog fortfarande de mest detaljerade publikationen av dessa undersökningar de som Wladyslaw Duczko publicerade på 90-talet.
Jag tror att det du nämner som "stenlagda gator" och "försvarsanläggning" är samma anläggning. Den består vad jag förstår av två stenläggningar som löper parallellt med varandra och parallellt med norra platån. Dessa tolkades på 90-talet som resterna efter en palissad av något slag, men John Ljungkvist lutar mot att det handlar om en väg. Skulle tro att det skulle krävas ytterligare arkeologiska undersökningar för att slutgiltigt säga vad det handlar om.
Det är bara små ytor som undersökts på Norra gärdet, av en mycket stor bebyggelseyta. Lämningarna är från både vendeltid och vikingatid, och visar spår efter högklassigt hantverk (pärltillverkning, ädelmetallhantverk osv). För att karaktärisera området närmre (kronologi, bebyggelsestruktur, funktion osv) krävs dock mycket mer omfattande undersökningar. Området plöjs varje år, och har dessutom troligtvis utsatts för extensiv plundring med metalldetektor.