Författare Ämne: Nya fynd i Gamla Uppsala  (läst 416295 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #40 skrivet: september 11, 2011, 18:13 »
Supergeten. Jag tror att du missförstår det jag försöker säga. Du har en starkt auktoritetsbunden syn på diskussioner här som jag tycker är rena "stenåldern". Kom med lite bra motargument i stället! Finns inte många som är födda efter 1950 som är så okritiska som du.

Thomas I

Kritik har inget med en nedlåtande kommentar att göra. Snorre är en fantastisk skatt, men flera i detta forum har en märkligt otrevlig inställning till honom. Jag inser att hans texter inte är att läsa som absoluta sanningar, men att håna honom är för mig ofattbart, märkligt och sorgligt.


De som hånar honom vill sedan att texter som "bevisar" deras ståndpunkt helt plötsligt skall klassas som sanningar på ett helt annat sätt än Snorres. Absurt. Det är vad jag hela tiden försöker säga. Går sådär ;)


Edit: och när sedan något grävs fram som faktiskt kan anses stärka Snorre - ja, då är det jag som skall komma med motargument. Sanslöst kul! :)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #41 skrivet: september 11, 2011, 18:24 »
Nej Supergeten.  Snorre är inge fantastisk skatt. Han är en skriftlig källa som man kan analysera på olika sätt , mer kritiskt eller mindre kritiskt.

Jag har bara skrivit att fynden i Uppsala skall få tala för sig själv utan att kopplas ihop med skriftliga källor. Det senare har gjorts sedan 1600-talet med mycket fantasifulla resultat.

Låt forskningen om Uppsala jobba utan förutfattade slutsatser eller Snorres tolkningar.

Thomas I

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #42 skrivet: september 11, 2011, 18:25 »
Tack för den upplysningen Boreas. Jag hade faktiskt inte en aning om att den utsmyckningen på Osbergsskeppet i själva verket bestod av ett beslag.  You made my day  ;)

Dom flesta drakhuvuden var gjort som beslag. När dom norska sjökungarana var ute med regalieskeppet skulle det givetvis vara massivt guld i beslaget. I Sigurd Jorsalsfares saga berättas det att han skänkte sitt kungliga klenodium till kejsaren i Miklagard, som tackade för presenten genom att placera det i toppen av Hagia Sofia. En kostlig present från en äkta konung i "det höga nord" hade tydligen en politisk prestige, fortfarande...   

Nu gäller det bara att använda motiv-kretsen på Oseberg-skeppets beslag till att tolka betydelsen av praktskeppets huvud-motiv - utan bruk av icke-auktoriserade källor, givetvis...  8)

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #43 skrivet: september 11, 2011, 19:47 »
Jag har inte kallat detta för "bevis" - jag har kallat det för "saker som pekar på nedbrunna hallar". Läs ordentligt innan du svarar.

Om låt säga en gammal text beskriver en nedbränd hall, och man sedan hittar rester av en bränd hall - på en plats där man ser lång och stor kontinuitet - ja, då stärker det den texten. Men det är klart, skulle man hitta Frej själv i en grav där så skulle nog en del säga att "det är nog Frejs kusin".

Ja, om du hittar en nedbrännd hall så kan man ju spekulera om det skulle kunna finnas en koppling. Nu har ju så pass många gårdar blivit nedbrända i historien att man inte alls kan säga att det stärker texten så länge du inte på annat vis kan styrka kopplingen.
 
Min huvudpoäng var dock en annan, som andra här påpekat men som du inte uppmärksammat.

Nedbrunnen är inte samma sak som nedbrännd.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #44 skrivet: september 11, 2011, 19:54 »
Kritik har inget med en nedlåtande kommentar att göra. Snorre är en fantastisk skatt, men flera i detta forum har en märkligt otrevlig inställning till honom. Jag inser att hans texter inte är att läsa som absoluta sanningar, men att håna honom är för mig ofattbart, märkligt och sorgligt.


De som hånar honom vill sedan att texter som "bevisar" deras ståndpunkt helt plötsligt skall klassas som sanningar på ett helt annat sätt än Snorres. Absurt. Det är vad jag hela tiden försöker säga. Går sådär ;)


Edit: och när sedan något grävs fram som faktiskt kan anses stärka Snorre - ja, då är det jag som skall komma med motargument. Sanslöst kul! :)

Håna?  Har han blivit kränkt stackarn?
 
Att kritiskt granska är verkligen inte att håna!  Tvärtom, det är att visa respekt för honom som eventuell vetenskapli källa!   Det är ju inte ens säkert att han själv hade ambitionen att vara det!
 
 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #45 skrivet: september 11, 2011, 19:57 »

Ja, om du hittar en nedbrännd hall så kan man ju spekulera om det skulle kunna finnas en koppling. Nu har ju så pass många gårdar blivit nedbrända i historien att man inte alls kan säga att det stärker texten så länge du inte på annat vis kan styrka kopplingen.
 
Min huvudpoäng var dock en annan, som andra här påpekat men som du inte uppmärksammat.

Nedbrunnen är inte samma sak som nedbrännd.


Mmm, det är ju rätt kul att vissa anser att orden brunnen eller bränd är viktiga att poängtera här.


...en funnen liten båt på annan ort betyder genast att man kan bevisa platsen som Sveriges hamn. ;)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #46 skrivet: september 11, 2011, 19:59 »

Håna?  Har han blivit kränkt stackarn?
 
Att kritiskt granska är verkligen inte att håna!  Tvärtom, det är att visa respekt för honom som eventuell vetenskapli källa!   Det är ju inte ens säkert att han själv hade ambitionen att vara det!

Låt se:
pensionera islänningens beställda hyllningssagor till 1200-talets norska kungar.


Berätta nu för mig på vilket sätt detta är kritiskt granskande. Jag ser fram emot din förklaring.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #47 skrivet: september 11, 2011, 20:08 »
Supergeten. Finns en Snorre tråd.

Jag tar det en gång till. Låt forskningen av Uppsala jobba vidare med arkeologin utan att bli kidnappade av olika 1600-tals till 1800 tals stolle-teorier.

Yngwe skall inte svara för vad jag skrivit.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #48 skrivet: september 11, 2011, 20:15 »
Jag har bara skrivit att fynden i Uppsala skall få tala för sig själv utan att kopplas ihop med skriftliga källor. Det senare har gjorts sedan 1600-talet med mycket fantasifulla resultat.

Låt forskningen om Uppsala jobba utan förutfattade slutsatser eller Snorres tolkningar.

Thomas I

Självklart kommer fynden i Gamla Uppsala tala för sig själva. Har svårt att se att rapporterna kommer dra in Snorre eller några andra skriftliga källor i det hela.

Däremot så kan man inte förhålla sig till en plats som Gamla Uppsala utan att också förhålla sig till de skriftliga källor som nämner platsen.

Gamla Uppsala är en otroligt intressant plats inte bara på grund av de fantastiska arkeologiska lämningar som finns där, utan även för att det är en av ett ganska litet antal förhistoriska platser i Sverige som går att identifiera som en skrifligt belagd centralplats. Oberoenda av hur man ser på tidiga källor som ynglingatal och Adam av Bremen, så kommer all forskning om de nya arkeologiska upptäckterna i G:a Uppsala vara tvungen att på något sätt förhålla sig till dem, på samma sätt som man gjort med de arkeologiska lämningar i tex Jelling eller Birka. Det ena utesluter inte det andra.

Sen är det ju även väldigt intressant att faktiskt titta på en plats som nämns i sagorna utifrån ett arkeologiskt perspektiv. Hur förhåller sig arkeologin till det som går att läsa i sagorna? På vilka punkter finns det beröringar, och var verkar lämningarna och arkeologin skiljas åt? Det behöver i sig verkligen inte vara dålig arkeologi (vill dock klargöra att det inte är ett uttalat mål inom det forskningsprojekt som drivs just nu).

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #49 skrivet: september 11, 2011, 20:25 »
Jag tror att Uppsala-skolan och Sveaskolan skulle må bra av att inte ta ut svängarna för mycket från de intressanta fynd som görs i Uppsala. Om man hittar ett nedbrunnet hus i gamla Uppsala måste det vara hednatemplet.

Vill bara klargöra att det för det första inte existerar någon "Uppsala-skola" eller "Sveaskola" inom den professionella forskningen idag, och för det andra att det aktuella forskningsprojektet inte har tagit ut några svängar över huvud taget. Snarare så har man hela tiden velat vara så försiktiga som möjligt när det gäller tolkningen av det man hittar.
Verkligen ingen påstår att man har hittat hednatemplet. Det är väldigt klart att man har en hallbyggnad (dock av ovanligt stora proportioner) från 700-talet att göra med.

Sen ville jag förtydliga att hallbyggnaden har inte bara brunnit ned, utan verkar ha bränts ned med meningen. Det verkar nämligen varit helt utstädat innan det brann, då i stort sett inga föremål hittats i det och rituella deponeringar skett i dess stolphål.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #50 skrivet: september 11, 2011, 20:33 »
Tack för ett bra svar AndreasE.

Uppsala och dom skriftliga källorna om denna plats har utnyttjats på många märkliga sätt sedan 1600- till slutet av 1800 talet. Jag har hört denna variant till leda sedan jag gick i lågstadiet på 60-talet.

Använd forskningsresultaten med nya infallsvinklar och börja inte direkt med att fastna i Snorre-teorier. Samla fakta och dra slutsatser förutsättningslöst från mikroperspektivet Uppsala. All forskning går framåt genom att titta på data på nya sätt och lägga fram nya perspektiv.

Användningen av Snorre är mycket punchpatriotism och 1800 talet i mina ögon men låt platsen Uppsala tala för sig. Kanske styrker det tidigare mytiska berättelser eller så visar det på fel. Du kan aldrig börja från ett Snorre-perspektiv och försöka att hämta bevis som passar in i den bilden från Uppsala. Anklagar inte dig för detta men det finns många andra som har gått i den fällan.

Som född och boende i Skåne behöver jag inte betta på någon teori men jag har fått läsa så mycket skit i skolan om Svea rikes vagga så jag efterlyser en förutsättningslös prövning.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #51 skrivet: september 11, 2011, 21:16 »
Bara för att debatten om Sveriges vagga och hela "göter mot Svear"-grejer lever starkt här på forumet betyder inte att den gör det inom forskarvärlden. Projektet om Gamla Uppsala är mångfasetterat och kommer behandla platsen från många olika infallsvinklar. Ingen kommer gå in med ett "Snorre-perspektiv".

Döm inte ut Gamla Uppsala bara för att du fick höra gamla 1800-talsteorier på lågstadiet. Det är en genuint fascinerande plats som är förvånansvärt arkeologiskt okänd.

Förresten så kom det en avhandling om just hur Gamla Uppsala har använts och missbrukats inom historieskrivningen sedan 1600-talet för några år sedan. Väl värd att läsa.
Magnus Alkarp - Det Gamla Uppsala: Berättelser och Metamorfoser

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #52 skrivet: september 11, 2011, 21:41 »
...men vi kan alltså nu, utifrån utgrävningarna,  enas om att en väldigt stor byggnad från 700:talet är funnen nedbränd.

Intressant.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #53 skrivet: september 11, 2011, 21:48 »
AndreasE. Jag dömer inte ut gamla Uppsala. Jag ser fram emot förutsättninglös forskning av Uppsala. Det är en viktig plats.

Snorriansk arkeologi är jag mindre intresserad av,

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #54 skrivet: september 11, 2011, 21:58 »
Trots att jag inte alls tvivlar på er vetenskapliga infallsvinkel AndreasE så är det ändå så att en hel del material, även från institutiunor bekostade med allmänna medel, fortfarande faller tillbaka på Uppsala-skolan. Detta är ett problem!
 
Det är ju dessutom så att du argumenterat för saker om Uppsala som du inte riktigt kunna motivera med empiri, utan istället har handlat om din tro vilken sammanfaller med klassiska argument använda av Uppsalaskolan
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4264.msg36908.html#msg36908
 
Det finns väl ingen som erkännt sig tillhöra Uppsala-skolan, och jag tvivlar på att någon seriös forskare de senaste 50 åren medvetet agerat för den. men den är ändå närvarande i det att den påverkar oss med invanda sanningar och tolkningar.

Jag menar absolut inte att kritisera, bara att påpeka att vi ofta är omedvetet influerade.  Att kräva att var och en kritiskt skulle granska alla sina källor är alldeles för mycket begärt, men vi måste då samtidigt vara ödmjuka inför vetskapen om att vi kanske fått med oss felaktigheter i bagaget.

Det lilla jag läst av senare tids rapporter från arbetet i Gamla Uppsala tycker jag visar att man är ödmjuk inför detta och att  man kan hantera detta då man verkar hålla sig till vad man ser och inte orda så mycket om vad man tror att man ser.  På så vis minimerar man ju de skadliga effekter av de tokigheter vi alla bär med oss.
 
Håller också med om att i ivern att oskadliggöra Uppsalaskolan så ska man inte förringa Gamla Uppsala som plats! Oerhört fascinerande!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #55 skrivet: september 11, 2011, 23:11 »
Trots att jag inte alls tvivlar på er vetenskapliga infallsvinkel AndreasE så är det ändå så att en hel del material, även från institutiunor bekostade med allmänna medel, fortfarande faller tillbaka på Uppsala-skolan. Detta är ett problem!
 
Det är ju dessutom så att du argumenterat för saker om Uppsala som du inte riktigt kunna motivera med empiri, utan istället har handlat om din tro vilken sammanfaller med klassiska argument använda av Uppsalaskolan
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4264.msg36908.html#msg36908

För det första så vill jag bara förtydliga att jag har ingenting med projektet att göra förutom att jag varit med och grävt under de tre senaste arkeologiska undersökningarna i och med att jag har varit masterstudent vid Uppsala Universitet. Mina åsikter osv representerar inte de som driver forskningsprojektet.

För det andra så tycker jag att det är felaktigt, och lite orättvist, att dra upp diskussionen om Uppsala-namnen som exempel på "klassiska argument använda av Uppsalaskolan". För det första håller jag inte med om att jag in kunde motivera empirin. Oberoende av våra olika åsikter i frågan så beskrev jag mina argument och vetenskapliga utgångspunkt genomgående i flera inlägg. Självklart hade jag ingen stor empirisk undersökning bakom mig - vilket förstås ingen annan i tråden heller hade (vilket i stort sett gäller alla trådar här). Det här är ett diskussionsforum där vi alla kastar ur oss åsikter och teorier, vissa mer och vissa mindre empiriskt understödda. Jag håller inte på med Uppsala-namn, men diskuterade utifrån det jag har lärt mig om ortnamnsforskning, bebyggelsemönster osv under min utbildning och min forskning.
Att mina argument skulle stödja Uppsalaskolans klassiska argument gäller bara om man ser allt genom linsen av "Uppsalaskolan mot västgötaskolan (eller vad som helst annat)". Någon kom med teorin att Uppsala inte skulle vara ett specifikt ortnamn på en viss plats (Gamla Uppsala) utan att det istället skulle vara ett tex teofort namnled som skulle kunna beteckna viktiga platser i allmänhet, och använde förekomsten av namnet "Uppsala" på andra platser än Gamla Uppsala som argument. Jag tvivlade på den teorin, inte för att jag är färgad av Uppsalaskolan, utan för att det utifrån det jag vet om ortnamn inte lät troligt i mina öron. Det hade lika gärna kunnat handla om vilken annan centralplats som helst.

Sorry för att skriva så långt svar, men fann faktiskt ditt inlägg lite nedlåtande (även om det säkert inte var menat att låta så) och ville svara på det. 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #56 skrivet: september 11, 2011, 23:14 »
Vem säger att Sveaskolan inte existerar längre!?

[Bifogad bild borttagen då den bröt mot forumets regler (nr 5.11). /Johan - Admin]

Thomas
« Senast ändrad: september 15, 2011, 18:08 av Gorm »
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #57 skrivet: september 11, 2011, 23:17 »
Kunde inte låta bli att skämta lite…

Kul länk för andra humorister:  http://atom.smasher.org/error/

Här kan man göra Windows felmeddelanden och mycket annat användbart…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #58 skrivet: september 11, 2011, 23:20 »
Tack för en rolig avslutning på Söndagen den 11 september 2011  :D

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #59 skrivet: september 11, 2011, 23:35 »
Ursäkat AndreasE om mitt svar var nedlåtande, det var inte min avsikt.

Då min förklaring inte berör Nya fynd i Gamla Uppsala skickar jag den som privat PM istället.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"