Författare Ämne: Nya fynd i Gamla Uppsala  (läst 577987 gånger)

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #1020 skrivet: november 04, 2013, 02:31 »
Tack AndreasE!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anders i Uppsala

• Stammis
  • Antal inlägg: 165
« Svar #1021 skrivet: november 07, 2013, 22:51 »

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #1022 skrivet: november 19, 2013, 00:19 »
Nu kväll visades ett inslag från Gamla Uppsala på Vetenskapens Värld på SVT. Har tyvärr inte sett det själv ännu, men finns att se på Svt Play.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #1023 skrivet: november 20, 2013, 20:48 »
Nu kväll visades ett inslag från Gamla Uppsala på Vetenskapens Värld på SVT. Har tyvärr inte sett det själv ännu, men finns att se på Svt Play.
Intressant. Men, är det inte väldigt märkligt att arkeologer inte har testat kremering "på riktigt" tidigare? Det måste man väl ha gjort..?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1024 skrivet: november 20, 2013, 21:01 »
Som de säger i inslaget så har det gjorts utomlands (tex i Norge), men inte i Sverige, vad jag förstår. Sen varierar det väl vad man har varit intresserad av - osteologi, hur olika fyndmaterial reagerar på värmen, den fysiska spridningen av föremål och ben i brandlagret, vilka temperaturer som uppnås beroende på bålets konstruktion, storlek och innehåll osv.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #1025 skrivet: november 20, 2013, 22:13 »
Det var ett balanserat reportage utan Sagosoppan.

Intressant var att man hittat en hednisk grav men med mynt från senare delen av 1000-talet e.Kr.
Samtidigt sa reportaget att det funnits helt kristna gravar samtidigt.

Jag undrar bara om det vetenskapliga underlaget för att bränna grisen uppe på Uppsala högar? Blir det andra resultat än om man gör samma sak på en parkeringsplats i Södertälje?

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1026 skrivet: november 20, 2013, 22:28 »
Det var ett balanserat reportage utan Sagosoppan.

Intressant var att man hittat en hednisk grav men med mynt från senare delen av 1000-talet e.Kr.
Samtidigt sa reportaget att det funnits helt kristna gravar samtidigt.

Jag undrar bara om det vetenskapliga underlaget för att bränna grisen uppe på Uppsala högar? Blir det andra resultat än om man gör samma sak på en parkeringsplats i Södertälje?

Thomas I

Myntet är en sk sachsenpfennig daterat till 1015-1065 e.Kr. Ett blogginlägg om myntet finns här.

Nu utfördes experimentet förstås inte uppe på en hög, utan på plan mark utanför själva gravfältet. Och hur som helst så lär väl en gräsmatta i GU vara mer autentisk än en asfalterad parkeringsplats? Förstår inte riktigt din fråga.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #1027 skrivet: november 20, 2013, 22:34 »
AndreasE

Citera
Nu utfördes experimentet förstås inte uppe på en hög, utan på plan mark utanför själva gravfältet. Och hur som helst så lär väl en gräsmatta i GU vara mer autentisk än en asfalterad parkeringsplats? Förstår inte riktigt din fråga.

Ja det noterade jag också. Jag kan se skillnaden mellan en hög och plan mark.

Samma experiment kan väl genomföras på mängder av platser med samma resultat? Jag förstår den marknadsföringsmässiga poängen av att göra det på den plats man valde.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1028 skrivet: november 20, 2013, 22:41 »
Ok, så du hade alltså ingen fråga?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #1029 skrivet: november 20, 2013, 22:46 »
Andreas- Jo det hade jag och den svarade du på.

Tack för svaret om myntet.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1030 skrivet: november 21, 2013, 00:21 »
Det som inte riktigt kommer fram i reportaget är att graven med myntet ligger i utkanten av den utgrävda delen av gravfältet, lite för sig själv. Nu är förstås inte alla gravar daterade ännu, men jag skulle inte bli förvånad om den visar sig var en av de absolut sista gravarna som anläggs på den undersökta delen av gravfältet. Tyngdpunkten på gravfältet var definitivt vendeltid och äldre vikingatid.

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #1031 skrivet: november 21, 2013, 19:17 »
Amatör

Undrar som Andreas kring din fråga
Citera
Blir det andra resultat än om man gör samma sak på en parkeringsplats i Södertälje?
Erik

Utloggad immo

• Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #1033 skrivet: november 29, 2013, 18:55 »
Äntligen!  Jätte - 8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad 123hopp

• Stammis
  • Antal inlägg: 377
« Svar #1034 skrivet: november 29, 2013, 22:40 »
Vad fint att kunna arbeta med magnetometer eller georadarn och snabbt går det också, eller? Så kvarstår bara en fråga om våra förfäder brukade också använda verktyg i typ av magnetiska sensorer för att kunna placera deras profana och sakrala konstruktioner "rätt" inom Jordens magnetiska fältet? Ockhams rakkniven ligger nånstans här... eller?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1035 skrivet: december 10, 2013, 23:11 »
På bloggen presenteras ett nytt runfynd. Ännu ett än så länge otolkat runbleck har identifieras av konservatorerna. Runexperten som tittat på det preliminärt säger att det förefaller vikingatida snarare än medeltida, men det är förstås långt ifrån definitivt i det här stadiet.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1036 skrivet: januari 17, 2014, 18:25 »
Igår sände Vetenskapsradion Historia i P1 ett reportage om stolpraderna som påträffats i GU. Jag har ännu inge lyssnat på programmet, men det finns att höra här.

Idag publicerade även bloggen ett längre inlägg om stolpraden, bland annat med ett antal av de i projektet deltagande arkeologernas preliminära tankar om monumentets funktion. Det går att läsa här. De rådande teorierna verkar vara att de antingen markerar vägar eller ramar in ett område, som möjligtvis sammanfaller med "kungsgårdens" ägor.

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #1037 skrivet: januari 19, 2014, 09:34 »
Spännande! Det verkar som Uppsalas glansdagar börjar med stolpraderna på 500-talet. De följs av storhögarna och stora hallar in i vendeltid. Sen saknas det mest spektakulära. Kanske tar Birka/Adelsö följt av Sigtuna över som 1:a i regionen i vissa sammanhang. I sen vikingatid/tidig medeltid blir platsen viktig igen, främst som motpol till kristendomen. Platsen blir som konsekvens av sitt symboliska värde och motstånd mot kristendomen ett smart val för den nya kyrkan som huvudort. Man visar att man utrotat den sista hedendomen i landet. För Snorre måste platsen varit spännande som den "sista" dynastiska hedniska orten i Skandinavien.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1038 skrivet: januari 19, 2014, 11:38 »
Den norra stolpraden verkar snarare tillhöra 400-talet! vad jag förstår.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att "det mest spektakulära" saknas efter vendeltid? Den vikingatida bebyggelsen är väldigt stor, nog en av de största bebyggelserna i landet under vikingatid. Båtgravarna är från 800-talet. Platsens betydelsen och roll har förstås förändrats med tiden, och självklart har platser som Birka och Sigtuna påverkat GU på olika sätt. Men personligen så kan jag inte se att platsen "går ner" under vikingatid. Jag tycker snarare att det är spännande hur många kopplingar det finns mellan GU och tex Birka och Sigtuna. Själv så tror jag att dessa platser hör samman i något sorts gemensamt system.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1039 skrivet: januari 19, 2014, 12:15 »
Ok, lyssnat på radioinslaget nu. Som sagt så håller jag inte riktigt med Olof Sundqvist i att arkeologin inte kan belägga platsens betydelse under vikingatid. Den stora monumentaliserande perioden är tidigare, men som de säger så behöver det bara tyda på att det inte fanns något behov av att lägga kapital på en plats som redan var så monumental och "känd". Personligen så tror jag dessutom att det fanns en stor hallbyggnad på Kungsgården även under 800- och 900-tal, men att vi helt enkelt inte har hittat den ännu. Min gissning är att den låg där kyrkan ligger idag. Att flera stora byggnader legat där är arkeologiskt belagt.

När man tittar på bebyggelsen dräller det av 800-tal och 900-tal både i form av dateringar och fyndmaterial. Gravfälten innehåller många fina gravar från 800-tal och 900-tal. Den mycket rika båtgraven efter en kvinna som undersöktes på 70-talet är 800-tal. Glöm inte heller bort att endast tre av storhögarna är undersökta, alla i dess äldsta, östra del. De stora högarna längre väster ut är sannolikt yngre, i och med att gravfältet växte västerut med tiden.

Men självklart förändrades Uppsalas roll i och med tex Birkas uppkomst. Hovgården på Adelsö tog säkert över som huvudsakligt residens, samtidigt som Uppsala fortfarande användes. Tex garnisonen i Birka tyder på att det fortfarande fanns en stark koppling mellan människorna i Birka och i Uppsala.