Ok, lyssnat på radioinslaget nu. Som sagt så håller jag inte riktigt med Olof Sundqvist i att arkeologin inte kan belägga platsens betydelse under vikingatid. Den stora monumentaliserande perioden är tidigare, men som de säger så behöver det bara tyda på att det inte fanns något behov av att lägga kapital på en plats som redan var så monumental och "känd". Personligen så tror jag dessutom att det fanns en stor hallbyggnad på Kungsgården även under 800- och 900-tal, men att vi helt enkelt inte har hittat den ännu. Min gissning är att den låg där kyrkan ligger idag. Att flera stora byggnader legat där är arkeologiskt belagt.
När man tittar på bebyggelsen dräller det av 800-tal och 900-tal både i form av dateringar och fyndmaterial. Gravfälten innehåller många fina gravar från 800-tal och 900-tal. Den mycket rika båtgraven efter en kvinna som undersöktes på 70-talet är 800-tal. Glöm inte heller bort att endast tre av storhögarna är undersökta, alla i dess äldsta, östra del. De stora högarna längre väster ut är sannolikt yngre, i och med att gravfältet växte västerut med tiden.
Men självklart förändrades Uppsalas roll i och med tex Birkas uppkomst. Hovgården på Adelsö tog säkert över som huvudsakligt residens, samtidigt som Uppsala fortfarande användes. Tex garnisonen i Birka tyder på att det fortfarande fanns en stark koppling mellan människorna i Birka och i Uppsala.