Författare Ämne: Vad är de första bevisen för att Kristendomen etablerats i Skandinavien?  (läst 22042 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Är det Harald Blåtands runsten i Jellinge som är det första tecknet på en bredare etablering av Kristendomen i Skandinavien?

Årtalsmässigt är det i så fall under andra hälften av 900 talet som gäller.

Jag är medveten om Ansgars resa till Birka hundra år tidigare men det var inget tecken på en bred etablering.

En följdfråga är arkeologiska bevis för den första kyrkan i Skandinavien oberoende av om den var byggd i trä eller sten?

Hoppas att ni ursäktar om detta ämne har diskuterats här tidigare men jag har använt sökfunktionen utan något klart resultat.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jag skulle nog säga att Norge spelat en framträdande roll när det gäller kristendomens införande. Håkon Adelstensfostre blev vid mitten av 900-talet kung över landet efter hedningen Erik Blodyxa. Håkon var en kristen kung men fick bl.a. problem med de hedniska trönderna i norr där han tvingades till blothandling trots sin kristna tro. Detta säger en hel del om hur svårt det är att säga när kristendomen egentligen infördes i de olika länderna eller landsdelarna.

Att finna spår efter de äldsta kyrkorna torde dessutom vara svårt. Hur såg dessa träkyrkor ut? Ta t.ex. templet i Uppåkra. Som jag har konstaterat i skrift har det en förbluffande likhet med t.ex. planformen för våra äldre stenkyrkor. Två motställda ingångar i västra delen av byggnaden, en i norr och en i söder. Exakt som kvinnoingången och mansingången i våra äldsta kända kyrkor. Den södra ingången är dessutom större än den norra, precis som i kyrkorna. Den södra ingången har dessutom haft två fristående och från väggen utskjutande träpelare på ömse sidor. Exakt så ser t.ex. en del av Smålands bevarade tidigmedeltida stenkyrkor ut. Sydingången täcks här av en baldakin som bärs upp av de två pelarna. Uppåkratemplet har också en liten dörr i den östra delen av södra långsidan - exakt som prästens dörr i åtskilliga tidigmedeltida stenkyrkor. Templet och kyrkorna är dessutom orienterade i samma riktning.

Om man nu skulle hitta endast fragment av en sådan byggnad som Uppåkratemplet men utan ”religiösa” föremål – hur skulle man då kunna bestämma funktionen och sammanhanget? Om man tolkar byggnaden som en religiös byggnad, är den då hednisk eller kristen? Ta också exemplet med den äldsta stenkyrkan i Varnhem. Den är helt unik eftersom den har haft en källare under hela långhuset. Men om man skulle hitta endast fragment av en sådan källare – inte tolkar man den då som en kyrka?

Det är väl inte osannolikt att det kan ha förekommit kristna grupper i Norden kanske redan på 5-600-talen men hur såg deras kyrkor ut? Det vet vi inget om.     

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Tack för ett genomarbetat svar Sven. Det är ingen omöjlig tanke att kristna mässor förekommit i icke kyrkliga byggander tidigt under Kristendomens införande.

Kan man påstå, att på grunden av nuvarande kunskap, att kända kyrkobyggnader i trä, i Skandinavien började byggas kring år 1000 ekr? Hundra år senare ersätts många av dessa av kyrkor byggda i sten?

Thomas I


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
För Skåne kan man konstatera att ett åttiotal år efter det att Harald Blåtand införde kristendomen ca 980 hade landskapet ca 300 kyrkor enligt Adam av Bremen. Det motsvarar tämligen väl antalet sentida sockenkyrkor i landskapet. I stort sett alla dessa måste ha varit träkyrkor. Hundra år senare verkar det som om nästan alla ersatts av stenkyrkor.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Sven, Jag hade en naiv idé om att träkyrkor var något exotiskt före stenkyrkorna men nu vet jag att det inte var så.

Övergången till Kristendomen har gått snabbt. Två hundra år efter Harald Blåtand har det byggts många trä och stenkyrkor i Skandinavien och Kristendomen dominerade.

Tack för din hjälp.

Thomas I

Utloggad Stfan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 72
Varnhem
Denna sida har en del svar på dina frågeställningar.
En Svensk kyrkogård med gravar från sent 800 ev. tidigt 900 tal
En stenkyrka anlagd 1020-1040 (sveriges första)  samt eventuella spår från tidigare
träkyrka. Slutsats att i alla fall Västergötland kristnades samtidigt som Danmark
http://www.vastergotlandsmuseum.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=6370
Personligen tror jag att de så kallade liljestenarna härör från den tidiga kristna missionstiden i Sverige (de är daterade till 1200 talet tror jag idag, men varför skulle man använda sådana i bara Västergötland då hela Sverige var kristet på 1200 talet)
En annan kul not i detta sammanhang är att Mats G Larsson i sin bok Götarnas Riken (utg. 2000) framför tesen att  Västergötland nog kristnades först i ytterkanterna då det finns flest runstenar med kristna budskap där (utförd av erövrande Upplänningar). Arkeologin i Varnhem (samt liljestenar) talar ju dock på så sätt att den antyder det exakt motsatta.  
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Till Danmark kom kristendomen tidigare, Dankirk och Ribe har nämnts i detta sammanhang under slutet av 700-talet, se Gyldendal&Politikkens Danmarkshistorie del 2-3 av Lotte Hedeager och Peter Sawyer

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Hur definierar vi  "etablerats"? 
 Är det när första kyrkan byggs?
Eller när den första församlingen skapas?
Eller när den första kristna graven grävs?
Eller första gången en person kallar sig kristen?
Eller när den första Kungen döps?
eller när den första prästen avlönas?

Utan en sådan definition  blir det knepigt att att få fram ett resultat.  Fast  - OK - det kan ju bli en kul diskussion ändå.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Hej, Jag tycker att alla dessa frågor är intressanta men min utgångspunkt var när Kristendomen slog igenom som en dominerande religion i Skandinavien.

Uppförande av ett stort antal kyrkor över ett landskap kan vara ett tecken på detta.

Alla frågor som du listar är dock intressanta.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Citat Sven-Åke:
Citera
Eller när den första Kungen döps?
eller när den första prästen avlönas?
Tyvärr är det endast frågorna ovan som kan besvaras av Sven-Åkes frågor- Förmodligen har vi inte hittat den första kristna kyrkan i Norden eller den första kristna graven eller den första församlingen.
Eftersom vi vet att Skandinavien hade täta kontakter med kontinenten kan vi inte alls utesluta att någon skandinav döps i Gallien eller Germanien under romersk järnålder.
Vi kan säga att Harald Blåtands dop var början på en kristen epok - eftersom den högsta makten var kristen.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
Citera
det första tecknet på en bredare etablering av Kristendomen i Skandinavien?

Det er faktisk den helt rette vis at spørge på. Der er nemlig en himmelvid forskel på at vi ser enkelte kristne munke gøre forgæves forsøg, og så højlydt proklamere at de nu har konverteret alle og enhver.

Det sker et Troskifte år 600-630 e.Kr. nord for Ejder-strømmen. Så vidt jeg kan se som følge af meget alvorlige ændringer i naturen og derfor afgrøder, med pest og hungersnød til følge.  I Britiannien er Troskiftet til kristendom; i Skandinavien er Troskiftet en omfortolkning af hedendom, hvor særligt Vølven devalueres.

Generelt mener jeg vi kan sige at den katolske kristendom vinder indtog i England i 600 tallet med Troskiftet år 600-630 e.Kr., men er først nået frem til de nordengelske landskaber med Beowulf-kvadet fra ca. 755-757 e.Kr.

På Europas fastland er den nået til nord-Tyskland i 800 tallet.

Kristningen af befolkningen sker først med landskabslovene fra 1200 tallet e.Kr., hvor hedenske børn og voksne gøres arveløse.

Skånske Arvebog (XLIII) fra år 1200-28 e.Kr. siger: ”Thet skal man wida at inkte barn. Ther hethit dør æy ærwær” eller ”Det skal man vide at intet barn der hedensk dør ej arver”. Ærkebiskop Anders Sunesen (d. år 1228 e.Kr.) skriver i sin kommentar til loven at ”den som aldrig er blevet genfødt ved dåbens sakramente er som om han aldrig var født, og kan ikke tage arv”.

Landskabslovene er den lovmæssige afslutning på at Svend Estridsøn lod 500 kirker bygge i tiden omkring år 1050 e.Kr. De danske landskaber inddeles år 1060 e.Kr. i bispedømmer/stift. med ærkebispen siddende i Hamborg/Bremen. I år 1060 e.Kr. deler han Roskilde bispestol og udskiller Skåne. Han udnævner en italiener Egino til biskop og lod bygge en kirke bygge oven på den oprindelige offerkilde i Dalby. Biskop Egino blev også sendt til Rom for at få ærkebispesædet flyttet til Lund, men dette lykkedes ikke og Egino dør under tilbagerejsen.

Nu er bygningerne klar, men der er ingen kunder i butikken og ærkebispen, og dermed magten, ligger hos germanerne – en hel uacceptabel situation for enhver dansk konge.

År 1098 e.Kr. drager Erik I. Ejegod på pilgræmsfærd til Rom. Her forsøgte han hos pave Urban II at få Knud II. den Hellige helgenkåret (skete år 1101 e.Kr.), samt at få flyttet ærkebispesædet fra Hamborg/Bremen til Lund (skete år 1103 e.Kr.), som faderen Svend II. Estridsøn forgæves havde forsøgt det.

Fra år 1103 e.kr. har man nu bygninger og magtbasen på plads, men mangler stadig kunder i butikken. Derfor kommer landskabslovene i 1200 tallet, der tvinger befolkningen til konvertering.

Mvh

Flemming


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Håller inte riktigt med Odinkarr. Att förbudet att blota till de gamla gudarna hängde med fram till 1300-talet bevisar inte vilken tid flertalet konverterade. Snarare är väl gravskicket ett tecken på kristendomens utbredning.
Ingenting i källorna antyder att flertalet av Skandinaviens befolkning skulle vara asatroende på 1200-talet.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
Citera
Ingenting i källorna antyder att flertalet av Skandinaviens befolkning skulle vara asatroende på 1200-talet.

På helt samme vis kunne vi vende spørgsmålet og sige at ingenting i kilderne antyder at flertallet i Skandinavien skulle være kristne i slutningen af 1100 tallet.

Adam af Bremen (Bog 3:LXXIII) beretter at ærkebiskop Adalbert ville afholde den første synode i Danmark. Man mener at dette møde var tiltænkt for Slesvig år 1065 e.Kr. Herefter hører vi: ”Kun de fra den anden Side af Havet lod vente noget længe paa sig; den Omstændighed har stadig forhalet Kirkemødet (dvs. synoden har endnu ikke fundet sted da Adam af Bremen skriver sit værk år 1070-2 e.Kr.)”.

Herved er vi mindst fremme til begyndelsen af 1100 tallet, måske kort efter 1103, før man overhovedet begynder at organisere den kristne magtbase i landskaberne.

Ingen magt kan eksistere uden retten til at udskrive skatter. Den før-kristne "hovtold" erstattes af "kirkeskat", men det sker først ved Kirkerådet november 1215 e.Kr. (Laterankonciliet / the Fourth Lateran Council).

”Laterankonciliet” er nævnt i Jyske Lov fra år 1241 e.Kr. som ”then general concili” (3. bog: kap 9). Dette råd indfører den forpestede Kirkeskat på 1/10 af Gods erhvervet efter dette kirkeråd.

Jeg vil derfor argumentere at i slutningen af 1100 tallet har den nyskabte adel rottet sig sammen med kirken og kongen og indført kristendommen i byerne som et glimrende værktøj for kontrol med land og rige.

På landet er alt som det altid har været, og læser man de danske præsters indberetninger helt frem til Reformationen, ændrer det sig meget lidt sidenhen.

Behovet for tvangskonverteringen opstår for at kunne opkræve kirkeskatten, og gøre dette på et langt større skatteunderlag i form af landbefolkningen.

Mvh

Flemming



Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Det hela är obegripligt. I tidningsartikeln talas om att arkeologen förundrat sig över det stora koret i Jellinge nuvarande stenkyrka. När man grävt öster om kyrkan har man också funnit en murstump som man tolkar har hört till ett försvunnet kor - att det nuvarande koret således varit ett långhus och ett äldre kor legat direkt öster om det nuvarande koret. Så tittar man på TV-filmen och då visar man ett tveksamt fundament som framkommit under Jellingstenen. Speakern nämner att detta är det sensationella fundamentet.

Men snälla - man har uppenbart grävt runt Jellingstenen som står ett par meter söder om kyrkan och här funnit något som man tolkar som ett fundament till en stenbyggnad. Men vad har detta att göra med koret i den nuvarande kyrkan? Vad är sant och vad är journalistisk sensationsmakeri i denna icke sammanhängande redovisning från olika källor?

Och om man nu har funnit en murstump i anslutning till korets östvägg - varför kan inte detta vara en rest efter en riven absid. Det finns mängder med exempel på sådana, under medeltiden rivna absider.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
Det er her værd at fremhæve at en kirke, stav- eller sten, ikke er ensbetydende med kristendommens tilstedeværelse på egnen overhovedet.

Vi kan endegyldigt vise at stavkirkerne er hedenske gudehov ved at efterse vægtæppet fra Skog Kirke i Hälsingland (”bonad, bonaden från Skog Kyrka”). Vægtæppet er dateret til ca. år 1250 e.Kr. og gengiver en hedensk stavkirke i kampen mod en kristen kirke. Vægtæppets datering til ca. år 1250 e.Kr. viser derfor nøjagtigt hvornår kristendommen ankommer, lidt sent, til Hälsingland.

Der findes i dag 29 stavkirker tilbage i Norge. De overlevende stavkirker er alle fra 11-1300 tallet, men under mange af de nuværende stavkirker er det fuldt bevist ved arkæologi at den nuværende stavkirke står oven på en eller to tidligere kirker. Det kræver ikke megen tanke at indse at ifald en stavkirke fra 1100 tallet har overlevet i 900 år til i dag, så hidrører de tidligere kirker ikke fra kristendommen.

Mindre kendt har vi også i det sydlige Danmark fundet spor efter 20 stavkirker (ofte kaldet ”trækirker”), den seneste fundet 2004 af Arkæolog Mikael Holdgaard Nielsen i Aidt i Hvorslev Kommune.

Man har i mange år været klar over at findes tre førkristne stavkirker i Jelling, hvorpå den nuværende stenkirke fra år 1080-1100 e.Kr. er bygget. Den første stavkirke i Jelling synes at have været 30 m x 14 m, dvs. væsentlig større end den nuværende stenkirke. Stavkirkerne siges at være bygget fra år 965-1080 e.Kr. At der nu skal tilføjes endnu en stenkirke ændrer ikke på denne sag.

Allerede under Kong Wermund til Angel (Wuffinga-æt, ca. år 497-537 e.Kr.) er Jelling Kongsgård med hele Sønderjylland, inklusive Anglen, som landområde. Hvor gravhøjene og Jellingestenene derfor står i dag har været helligt område mindst siden dette tidspunkt. Derfor har der stået en oprindelig kirkja/gudehov her. Dette er årsagen til at Gorm Den Gamle gravsættes her. Det er ikke fordi Gorm Den Gamle er gravsat i Jelling, at der bygges stav- og stenkirke, men omvendt.

mvh

Flemming

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Enligt Snorre inledes kristnandet av Norge på 1020-talet av Olav den helige. Kungen och kristendommen måste rimligen ha haft så pass makt att kristendommen vann. I en tid när varje man hade ett vapen framstår det för mig ytterst tveksamt om kungen kunde införe en religion utan stöd från befolkningen. Jämför kristandet av Rügen och Finland, som misslyckades när främmande krigare rest hem.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jag tror att toleransen för olika religioner var betydligt större under vikingatiden här hemma än vad man kanske allmänt för till torgs. I fallet Håkon Adelstensfostre i Norge var det inga problem att anta honom som kung ca 940 trots att han var kristen. Det enda problemet som bl.a. trönderna förde fram, var att han som rikets ledare hade att utföra det stora blotet. Att slå ihjäl en häst var inga problem för kungen men han kunde inte förmå sig att äta det kokta hästköttet. I stället höll han en duk över huvudet och gapade stort över hästköttgrytan. Detta menade några att det nog inte var helt riktigt men trots detta drog norrmännen strax efter i krig mot danskarna under befäl av sin kristne kung.


   

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
På BBC history finns  en intressant text som bekräftar det som Sven Lagman säger.

http://www.bbc.co.uk/history/ancient/vikings/religion_01.shtml

En annan tanke i texten är att det var handeln mellan Nordbor och andra kristna områden ,som nuvarande Storbritannien, som påverkade inställningen till Kristendomen. Släktingar som flyttade till de Brittiska öarna anammade den nya religionen.

Thomas I