Författare Ämne: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily  (läst 3239 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« skrivet: april 02, 2011, 13:19 »
Science Daily skriver om en studie om stenålderslandskapet i Falbygden

Citera
New Interpretations of the Stone Age Landscape in Sweden's Falbygden
-
The Falbygden area of central Västergötland in southwestern Sweden is home to one of northern Europe's greatest concentrations of megalithic graves from the New Stone Age (approx. 4000-1500 BC). A new archaeology thesis from the University of Gothenburg now shows that these "passage graves" were not designed to be visible across wide areas -- instead they seem to be almost hidden within the landscape.

Tony Axelsson, doctoral student and archaeologist at the Västergötland Museum, has investigated what the Stone Age landscape in Falbygden actually looked like, and how the people of the time related to their surroundings.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/10/101018074542.htm
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #1 skrivet: april 02, 2011, 19:01 »
En av mina käpphästar, faktiskt, det här med att det inte var så förtvivlat mycket siktutrymme mellan megalitgravarna på stenåldern. Jag menar att det öppna landskapet idag luras - på 3000-talet f.Kr. hade visserligen jordbruk och boskapsskötsel etablerats, men jag tvivlar på att det var någon ljus fullåkersbygd då varken i Falbygden, Skåne, Danmark eller England. Det var mycket mera skog, helt enkelt.

Jag blev liksom varse detta i Bretagne för ett antal år sedan, då jag besökte en av deras stora gångrifter (egentligen en "allé couverte"). Jag blev nästan överraskad, den låg mitt inne i skogen i en glänta, ingen utsikt där inte. Det stämde liksom inte med min schablonbild av megalitgravar. Men jordbruket kom ju sent till Bretagne också, liksom här, så det var nog skog där också på den tiden.

Som vanligt gäller det nog att tänka bort dagens vegetation och försöka tänka sig in i vilken växtlighet som fanns på platsen då det begav sig.

/Mats

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #2 skrivet: april 02, 2011, 19:50 »
Jag hörde en arkeolog på radion för en del år sedan som menade att det inre av Västergötland förr var i det närmaste helt i avsaknad av några större skogar. Och det är ju troligt, varför skulle det annars finnas ett område som heter Skogsbygden nere i söder?  ;D

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #3 skrivet: april 02, 2011, 20:39 »
Trattbägarnas signum var ju den stora "arbetsyxan" av flinta  Som det ser ut idag tycks dom ju ha varit effektiva :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #4 skrivet: april 03, 2011, 22:03 »
Jo, de kunde nog fälla träd ganska effektivt. Men påverkan på landskapet i stort kommer bara gradvis. Stig Welinder beskriver det här ganska väl i "Jordbrukets första femtusen år". I Skåne, där jordbruk och boskapsskötsel först introducerades i vårt land, under det fjärde årtusendet f.Kr., så var endast c:a 10% av marken skoglös vid tiden 3000 f.Kr. Först under bronsåldern ökar andelen skoglös mark till 40% (idag är siffran 90%). Pollendiagrammen berättar också om ett skogigt Skåne under neolitikum: Ädellövskog, al och hassel faller tillbaka ordentligt ungefär 1000 f.Kr., samtidigt börjar gräspollen tillta, liksom sädesslagen och de ljuskrävande ogräsen. Men inte tidigare än så, alltså. Stig tecknar också bilden av det odlade landskapet under neolitikum, inte ens det var helt trädlöst utan liknade närmast ett parklandskap, där solen flödade ned genom träden till de betande djuren.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #5 skrivet: april 04, 2011, 08:21 »
för falbygdens vidkommande borde det finnas ett antal pollendiagram att jämföra med. Kommer jag ihåg så kikar jag när jag kommer hem. Å andra sidan kanske Tony skriver om det också, får kanske börja med att kolla i hans avhandling.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #6 skrivet: april 04, 2011, 08:34 »
Ja, det vore intressant om du kunde få fram någon bild av Falbygden för 5000 år sedan, hurdan vegetation det egentligen var där. Jag har svårt att tänka mig att det var mindre skogigt än Skåne vid samma tid, men man vet ju aldrig. Jag borde nog också läsa hans avhandling, känner jag, men det finns ett visst initialmotstånd mot att skaffa och läsa doktorsavhandlingar (jo, jag har avverkat några), speciellt när det är köbildning på nattduksbordet.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Studie om Falbygden omnämnd i Science Daily
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2011, 12:14 »
Om megalitgravar i Västsverige handlar även Karl Göran Sjögrens avhandling Mångfalldige uhrminnes grafvar: megalitgravar och samhälle i Västsverige , från 2003.
Ju äldre desto bättre.