Piankhy!
Frågan är väl då hur man skall karakterisera de gårdar snarlika mer sörländska motsvarigheter som finns längs norrlandskusten redan innan vikingatiden?
Jag har nog uppfattningen att dessa gårdsbebyggelser i kustnära lägen har lika mycket influens från Atlantkusternas, som från Östersjökusternas befolkningar. Vissa inslag typ Gene motsvarar Helgö, kanske Norrköping (minns inte platsnamnet), men verkar inte speciellt kunna knytas som sprunget ur Mälarområdet, vilket alltid brukar anses som sälvklart med "sörlänningar". Högom visar ju likheter med många platser inom Östersjöområdet och söderut.
Även om de inte styrdes söderifrån så verkar de ju ha varit en del av bondekulturen och inte typiskt samiska.Man frågar sig hur relationerna sett ut mellan denna jordbrukskultur och samerna.
Vad får dig att tro att det är självklart att Samer inte var jordbrukare eller fastboende? Renskötseln utvecklades successivt från ca 1350 och fram mot ca 1700 under trycket av den svenska centralmaktens närmast förföljelse. Särskilt under 14-1500-talen, så tvingades Samerna från sina egendomar/ägodelar om de inte levererade stipulerade "skattskinn", särskilt gråverk och blåräv. Men ekorrarna utrotades snabbt, så många Samer och Kvenner tvingades fly till norska kusterna. Samerna inom norska kustbanden och sjösystemen liksom i Finland är ju jordbrukande. ALLA var förståss inte jordbrukande i fast bosättning, men svedjebruk ger faktiskt 34-38 ggr kornet i 1-3 år, vilket är avsevärt bättre än modern odling. Man var skickliga hantverkare. Det går inte att bevisa utan DNA, men jag anser för troligt att sörländska/norska invandrare och samer gifte in sig i varandra, precis som i Norge. Detta skapade Helsingländernas befolkningar och ett skört samhällssystem som byggde på handel med järn, skinn och förmedling av varor via årstidsvandrande delar av samiska befolkningar mellan Atlantkusten och östliga marknader. Den mäenkäle-talande befolkningen i Botten (Kvenernas ättlingar) uppstod antagligen på likartat sätt.
Man måste skilja på omständigheter, som visar på kontakter med avlägsna områden, och på politiska underordnanden. Varför måste (Roimersk) katolska kyrkan anlägga "missionsstationer" utanför varje "land" i den Helsingska federationen? När det finns en stad i Selånger, troligen Tuna Stad d v s sätet för biskopen i Tuna stift, nämnt i Florenslistan. Sina vana trogen försöker katolska kyrkan dölja att de lade ned stiftet och till bara några å sedan ansåg kyrkan och historiker att Helsingländerna "kristnades" och underordnades ärkestiftet fr o m 1364. Men stenkyrkor etc är flera hundra år vid det laget, så detta stämmer inte.
I mitten av 1300-talet brakar systemet samman, vilket borde kunna tillskrivas effekter av digerdöden både regionalt och inom deras avlägsna marknader för handel. Men inget finns beskrivet i skriftliga källor, förutom "kristnandet" enligt Katolsk propaganda.