Författare Ämne: Varför 1050?  (läst 22417 gånger)

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Varför 1050?
« Svar #60 skrivet: april 02, 2006, 01:00 »
Callmare betyder väl stengrund, templet i Arkona där Rugenslaverna "Ranerna" dyrkade sin hedniska fyrhövdade krigsgud Svantevit (åtminstonde ända fram till år 1167), var beläget uppe på en hög brant vit kritklippa.  Om vi får tro Saxo Grammaticus.

Kring södra Östersjön vid den sena tidpunkten kan det väl inte ha funnits kvar så många hedninska yttringar förutom hos Ranerna.  

 :roll:

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varför 1050?
« Svar #61 skrivet: april 02, 2006, 08:21 »
Under hela 1100-talet fortlevde hedendomen i södra Östersjöområdet hos de s.k. venderna. Dessa bestod av de stora folkslagen obroditerna och liutizuierna vilka bestod av flera stammar: wagri, warnavi och linones respektive chizzini, cirzipani, tolenseni och rani. Rani härskade på Rygen.

Venderna blev i början av 1100-talet hårt trängda av de västerifrån kommande saxiska erövringsförsöken samt av försöken från Danmark att förhindra denna utvidgning genom att danskarna själva försökte ta landet. När så danskarna blev politiskt svaga på 1110-talet vänder pendeln och ”venderplågan” börjar hemsöka Danmark. År 1113 samlar kung Niels ledungsflottan och angriper hedningarna men förlorar. År 1115 utnämner han sin brorson Knut lavard till sönderjydsk jarl med uppdrag att hindra hedningarnas angrepp mot södra Jylland. Den nästan samtida prästen Helmold berättar utförligt om dessa strider i sin fascinerande ”Slaverkrönika”.

Att mitt under denna bekymmerstid för kung Niels se honom som initiativtagare till att föra krig mot svenska ”Småland” verkar tossigt. Passar bättre med min fundering på de danska ”Smålanden”.

På grund av de historiska frågetecknen är knappast Kalmar ledung som perioddelare mellan vikingatid och medeltid att rekommendera.

Utloggad regebro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Re: Varför 1050?
« Svar #62 skrivet: april 02, 2006, 09:27 »
1050 blir väl ett ungefärlig genomsnitt för olika länder, har jag antagit som hobbyhistoriker. :) För Island brukar man sätta slutet av vikingatiden vid år 1000, då man officiellt antog kristendomen. Jag tycker själv religionen är en rätt dålig delare där...

För det som då var Danmark måste man väl säga att just 1066 är en bra gränsdelare. Sverige anses ju ha klamrat sig fast i vikingatiden längre (vi var inte så mesiga som danskar, som ju alltid har varit halvkontinentala vinpimplare ;) ) så 1100 brukar väl vara minimum. Om 1103 eller 1164 är bättre vet då inte jag. Jag tycker 1164 verkar väldigt sent, men då jag tillbringade mina somrar på Gotland kanske jag är lite "biased" åt det hållet. Gotland som handlescentrum kristnades förmodligen betydligt tidigare än Sverige, och där hamnar man nog snarare vid 1050 eller tidigare igen.

Mina 5 euro-cent. :)

Utloggad uffe

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.vikingatiden.se
Varför 1050?
« Svar #63 skrivet: oktober 31, 2006, 13:52 »
När det gäller Danmark, så är ju inte 1066 helt bra heller, eftersom Sven Estridsson var där 1070 och tog Ely och Peterborough. Det troliga är ju att Vilhelm fick betala ut en gäld till Sven för att han skulle ge sig av hem till Danmark igen.