Författare Ämne: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?  (läst 8803 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?
« Svar #20 skrivet: maj 08, 2011, 13:16 »
Ok, här har du en bättre länk till samma forskning (från Scientific American):
Simon Baron-Cohen and his associates at the University of Cambridge took a different but equally creative approach to addressing the influence of nature versus nurture regarding sex differences. Many researchers have described disparities in how "people-centered" male and female infants are. For example, Baron-Cohen and his student Svetlana Lutchmaya found that one-year-old girls spend more time looking at their mothers than boys of the same age do. And when these babies are presented with a choice of films to watch, the girls look longer at a film of a face, whereas boys lean toward a film featuring cars. Of course, these preferences might be attributable to differences in the way adults handle or play with boys and girls. To eliminate this possibility, Baron-Cohen and his students went a step further. They took their video camera to a maternity ward to examine the preferences of babies that were only one day old. The infants saw either the friendly face of a live female student or a mobile that matched the color, size and shape of the student's face and included a scrambled mix of her facial features. To avoid any bias, the experimenters were unaware of each baby's sex during testing. When they watched the tapes, they found that the girls spent more time looking at the student, whereas the boys spent more time looking at the mechanical object. This difference in social interest was evident on day one of life--implying again that we come out of the womb with some cognitive sex differences built in.

(för de som undrar över efternamnet så ja, Ali G är Simons kusin)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?
« Svar #21 skrivet: maj 08, 2011, 13:18 »
Från samma artikel:
To address this question, Melissa Hines of City University London and Gerianne M. Alexander of Texas A&M University turned to monkeys, one of our closest animal cousins. The researchers presented a group of vervet monkeys with a selection of toys, including rag dolls, trucks and some genderneutral items such as picture books. They found that male monkeys spent more time playing with the "masculine" toys than their female counterparts did, and female monkeys spent more time interacting with the playthings typically preferred by girls. Both sexes spent equal time monkeying with the picture books and other gender-neutral toys. Because vervet monkeys are unlikely to be swayed by the social pressures of human culture; the results imply that toy preferences in children result at least in part from innate biological differences. This divergence, and indeed all the anatomical sex differences in the brain, presumably arose as a result of selective pressures during evolution..

Som jag skrivit tidigare så tror jag inte på att historieintresset skulle vara inbyggt genetiskt dock, däremot kan det visa sig på olika sätt mellan pojkar och flickor.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?
« Svar #22 skrivet: maj 08, 2011, 18:43 »
Nu är det ju inte så att alla flickor är intresserade av skolämnen, exempelvis i matematik låg pojkarna före på min tid.
Exemplet Ola Wikander, som lärde sig latin redan som barn, visar att även pojkar kan vara intresserade av språk och historia.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?
« Svar #23 skrivet: maj 08, 2011, 21:31 »
Ola Wikander,   som jag beundrar mycket, blev nog inspirerad av sina föräldrar, vilket är helt naturligt.
Jag rekommenderar hans böcker,  - om man får göra lite reklam här?

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?
« Svar #24 skrivet: maj 09, 2011, 18:39 »
En märklig sak med våra skolguidningar på Foteviken: ett stort antal flickor kommer till mig och vill veta mera mewn bara enstaka pojkar. Varför detta - mognar pojkar senare? I läroböckerna dominerar ju fortfarande männen i skolans historiebok om vikingatid och medeltid, ifall dessa perioder finns med.
Det var värst vad laddat detta blev.

Vad jag förstår är det inte det minsta kontroversiellt, och inte säger det något om slutdestinationen heller, att flickor och pojkar i mellanstadie- och puberteten har olika faser v b intellektuell och fysisk mognad. Den första skillnaden är att flickornas har en intellektuell mognadsfas som infaller före pojkarnas första. Men det spelar ju ingen roll, de växeldrar sedan under puberteten och tonåren, och alla blir vi vuxna till slut.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är flickor mera intresserade av historia än pojkar?
« Svar #25 skrivet: maj 17, 2011, 09:28 »
Fast, nu senast var det några pojkar som frågade om det var tråkigt att vara munk. Svårt att förklara för barn varför munkar inte fick ha familj.(Mina katolska vänner säger att familj ville ta för mycket tid)