Författare Ämne: Om övernaturliga väsen på TV  (läst 16378 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #20 skrivet: november 23, 2012, 11:02 »
Nu går TV-serien i repris. Idag handlar det om Storsjöodjuret.

Citera
Avsnitt 4 av 8. Storsjöodjuret. Sägnen kring storsjöodjuret är en av Sveriges allra starkaste. Odjuret ska ha fötts i tidernas gryning och än i dag menar många att odjuret är vid god vigör. Företagarföreningen i Svenstavik storsatsar nu för att fånga odjuret på bild. I programmet får vi följa med ut till en ö mitt i Storsjön som rustats till tänderna med den senaste kameratekniken. Här möter vi en samling män som i ur och skur, storm och snö fortsätter sökandet efter odjuret. En av deras vänner har nämligen haft en riktig närkontakt med storsjöodjuret.


På Kunskapskanalen kl 20:45

På runstenen vid Frösön finns en drakslinga. Man kan undra ifall man kopplade sägner om ormar eller drakar till sjön redan på den tiden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Fr%C3%B6s%C3%B6stenen.jpg
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #21 skrivet: november 23, 2012, 12:06 »
Det lär finns fler sjöar med sjöodjur i Sverige än i Storbritannien.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #22 skrivet: november 23, 2012, 12:26 »
Det lär finns fler sjöar med sjöodjur i Sverige än i Storbritannien.....

Just det, bl a denna:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4377&grupp=18202&artikel=5152032

Tycks dessutom fortfarande finnas nu levande personer som sett lindormar.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #23 skrivet: november 23, 2012, 12:52 »
Till och med i så små vatten som Vallgraven kring Varbergs fästning lär det finnas sjöodjur.

Mystiskt djur jagar i Varbergs vallgrav
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=923592

Han jagar sjöodjur i Varbergs vallgrav
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10942274.ab
Ju äldre desto bättre.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #24 skrivet: november 23, 2012, 13:06 »
Just det, bl a denna:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4377&grupp=18202&artikel=5152032

Tycks dessutom fortfarande finnas nu levande personer som sett lindormar.

Jag har aldrig riktigt sett någon förklaring till varför det just fanns drakslingor på runstenar. Hade djuret med runor att göra på något sätt eller var det bara en gammal tradition inom konsten?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #25 skrivet: november 23, 2012, 14:20 »
Piankhy! m fl
Varulvar, häxor m fl är ju begrepp som (Romersk) Katolska kyrkan sätter på konkurrerande kyrkliga aktivitéter och dess företrädare i det allmänna propagandaarbetet för att befästa sin nya, men bräckliga ställning. Syftet var ju att avgränsa motståndare socialt, ekonomiskt och politiskt från de egna troende, så att de egna inte skall förtappas åt djävulen (ett annat Katolskt påhitt), d v s återfalla. I samverkan med dessa skriftliga och verbala kampanjerna, så jagade katolikerna efter alla skrifter, som hade historisk eller kulturell anknytning, för att kunna förstöra dem. De visste att efter ett par generationer skulle befolkningarna börja glömma. Det är därför vi aldrig hittar originaldokument i norra halvan av Europa. Möjligen hittar man dokument, som är kopior i flera led efter originalet. Då med mängder av scolier. Många har passerat de medeltida kopieringsverkstäderna, som även fungerade som förfalskarcentra åt bl a Katolska kyrkan. De kopieringsverkstäder, som styrdes via Hamburg-Bremens ärkestift är bland förfalskarna en av de främsta. Syftet var att ändra något lite, väldigt lömskt, i texterna, så att de stämde med ärkestiftets kyrkliga politik. En anledning till att "kopieringar" tog så lång tid (korrekta kopior måste ju förstöras).

Lutheranerna var sedan precis lika dana kålsupare. Det är ett under att över huvud taget några dokument överlevt till dagen. Och de var lika goda kålsupare i sina förföljelser. Katolikernas förfalskningar, förstörandet av historisk information mm gjorde århundradena efter 1500 historielösa och öppna för att den tidigare Katolska propagandan, där bl a häxa, varulv m fl ingick, skulle vara "sanning". Sedan agerade man enligt detta.

Jäkla soppa!
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #26 skrivet: november 23, 2012, 18:40 »
Min morfar är uppväxt intill Storsjön. I sin undom, ca 1910-12 gissar jag, åkte han ångbåt från östersund hem mot Skanderåsen där han bodde. Plötsligt siktade man ”Storsjöodjuret” en bit från ångbåten och följde efter det under 1-2 timmar innan man tvingades avbryta det hela. Storsjöodjuret höll sig ca 25-50 meter från ångbåten hela tiden och var synlig nästan hela tiden – men dök under ytan då och då en kort stund

Han beskrev för mig hur det såg ut men jag har glömt hans beskrivning, det var mörkgrått tror jag mig minnas – och mycket stort, minst lika långt som ångbåten.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #27 skrivet: november 23, 2012, 19:00 »
Min morfar är uppväxt intill Storsjön. I sin undom, ca 1910-12 gissar jag, åkte han ångbåt från östersund hem mot Skanderåsen där han bodde. Plötsligt siktade man ”Storsjöodjuret” en bit från ångbåten och följde efter det under 1-2 timmar innan man tvingades avbryta det hela. Storsjöodjuret höll sig ca 25-50 meter från ångbåten hela tiden och var synlig nästan hela tiden – men dök under ytan då och då en kort stund

Han beskrev för mig hur det såg ut men jag har glömt hans beskrivning, det var mörkgrått tror jag mig minnas – och mycket stort, minst lika långt som ångbåten.

Thomas

Ja, vem är överraskad? Enligt min mening handlar de flesta av de svenska odjursobservationerna - som gäller verkliga djur - om antingen mal eller ännu hellre stora ålar. I det senare fallet även inkluderande landfynd av "lindormar", dvs ormar med hårman. Skulle inte hålla för otroligt att även Storsjöodjuret hör till samma kategori. Såles inget övernaturligt.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #28 skrivet: november 23, 2012, 19:38 »
Övernaturligt - är väl någonting som en majoritet kallar det som en minoritet har personlig erfarenhet av  ;) ?

Jag tror som du, det finns en naturlig förklaring – men samtidigt är jag öppen för andra möjligheter.

Jag bor ju i området och jag har hört många utsagor från personer som säger sig ha sett det jag kallar Storsjödjuret (odjur blir det först när det bevisligen är farligt). De jag hört berättelser ifrån är folk med båda fötterna på jorden som sakligt berättat vad de sett – och det är folk med vana vid både djur och natur. Alltså trovärdiga om vad de sett – frågan är bara vad det är de har sett – eller tror sig ha sett?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #29 skrivet: november 23, 2012, 19:56 »
Övernaturligt - är väl någonting som en majoritet kallar det som en minoritet har personlig erfarenhet av  ;) ?

Jag tror som du, det finns en naturlig förklaring – men samtidigt är jag öppen för andra möjligheter.

Jag bor ju i området och jag har hört många utsagor från personer som säger sig ha sett det jag kallar Storsjödjuret (odjur blir det först när det bevisligen är farligt). De jag hört berättelser ifrån är folk med båda fötterna på jorden som sakligt berättat vad de sett – och det är folk med vana vid både djur och natur. Alltså trovärdiga om vad de sett – frågan är bara vad det är de har sett – eller tror sig ha sett?

Thomas

De flesta observationer i Storsjön är väl mest en rygg som syns i vattnet, men när man hör på Festins film om hur han fick odjuret på kroken och såg det på nära håll vid båten, kan det kalvlika utseendet förknippas med traditionella väsen från södra Sverige, inkl bäckahästen. Knappast däggdjur, fisk är troligast, och enligt min mening troligast förvuxna (sterila?) ålar, med egendomligt utseende och beteende.

Nedan en amerikansk ål med hästlikt huvud. Tiodubblar du storleken och förlänger ryggfenan till en man, får du ett svenskt sjöodjur. Fenorna kan lätt tas för öron, samma som setts hos Storsjöodjuret:

http://www.google.se/imgres?q=american+eel&um=1&hl=sv&client=opera&sa=N&tbo=d&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=hh-0r6M9BZCVHM:&imgrefurl=http://www.fishbase.us/identification/specieslist.php%3Ffamcode%3D49%26areacode%3D&docid=bWjbQZewRklm0M&imgurl=http://www.fishbase.us/images/species/Anros_u1.jpg&w=640&h=406&ei=kcWvUMHsBIv14QSb0YDQCw&zoom=1&iact=hc&vpx=2&vpy=87&dur=92&hovh=179&hovw=282&tx=85&ty=113&sig=110522039320461557269&page=2&tbnh=150&tbnw=205&start=13&ndsp=14&ved=1t:429,r:13,s:0,i:123&biw=979&bih=508
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #30 skrivet: november 23, 2012, 20:25 »
stakodder, du har säkert rätt, men var hittar vi bevisen??  Hur lång är den längsta ålen som finns bekräftad?? Gamla ålar verkar det funnits belägg för, fast de har ju inte varit så stora, kan ju bero på olika faktorer iofs.., men finns det några bevis på ålar som varit flera meter långa??

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #31 skrivet: november 23, 2012, 21:41 »
Vad jag vet är den största svenska ålen under två meter, således långt under lindormasmåtten. Jag har en obekräftad uppgift på en fyra meter ål från sjön Juttern.Det finns inga bevis, endast teorier än så länge. Men baserat på den ofta likartade beskrivningen av de småländska lindormarna, så handlar det nog om stora ålar, med stora ögon och förvuxen ryggfena i form av hårman. I förlängningen: näcken med hårman och bäckahästen. Lindormens giftiga etter kan vara ålens giftiga blod, den magiska ormstenen ålens otolit (hörselsten). Vi har den snarlika hjulormen (ålen snurrar runt vid hantering av byte) och vitormen. Säkerligen mytologisering under lång tid.

Det finns talrika vittnesuppgifter långt in i vår tid. Jag har sett en inspelat intervju med en äldre dam vars morfar sägs ha skjutit en "drake", dvs orm med man på 20-talet. Ålteorin slipper också fortplantning, endast påmatning med ålyngel utifrån, där en bråkdel kanske var sterila, stannade och växte. Ålen är allätare, bottenlevande i normalfallet. Varför folk slutade att kalla dem ålar och började kalla dem lindormar m m är svårt att veta. En utmaning. Bevis får vi inte förrän ett ex fångas in......
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #32 skrivet: november 26, 2012, 13:34 »
Vad gäller ålar läste jag en gång att man skulle ha hittat en ållarv i Atlanten som var så stor att om den tillväxte i samma takt som vanliga ållarver skulle den ha blivit minst tio meter lång.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #33 skrivet: november 26, 2012, 14:15 »
Kanske förstadiet till en lindorm:

http://www.gust.st/artiklar_monsteral.html
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #34 skrivet: december 05, 2012, 11:46 »
Om man vill leta efter okända arter i sjöar, vattendrag och även hav så kanske man skulle kunna använda sig av en ny metod (utvecklad av danska forskare) att hitta fiskar och andra vattendjur med hjälp av DNA från vattenprover. Metoden testades först i sötvatten där man bland annat studerade vatteninsekter, små kräftdjur, grodor, utter och fisken grönling. Genom att ta vattenprover kunde man se ifall något av dessa djur funnits i en damm, sjö eller bäck. DNA bryts ned i vatten på ett par dygn så det DNA man hittar är alltså färskt och tyder på att djuret funnits på platsen helt nyss och att det troligen finns kvar. Metoden kan ses som ett skonsamt och enkelt alternativ eller komplement till traditionella metoder såsom provfiske. Metoden lämpar sig mycket bra för att bevaka och hålla koll på hotade arter och kan användas i planering för att bevara dessa arter.
Nya försök har visat att metoden fungerar bra i havet också. Vid en provtagning utanför Danmarks kust kunde man i en halv liter vatten hitta DNA från inte mindre än 15 fiskarter, bl a torsk, lax, rödspätta, sill och storspigg.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #35 skrivet: december 05, 2012, 12:33 »
Ja, känner till metoden. Men frågan är om den funkar på okända djur, man måste väl ha något känt resultat att jämföra med?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #36 skrivet: december 05, 2012, 13:15 »
Ja, det är ju ett problem. Åtminstone kan man kanske konstatera vad det inte är. Eller så kan man hitta DNA som påminner om någon känd art men som inte helt överensstämmer med den.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #37 skrivet: december 05, 2012, 16:50 »
Också om man hittar DNA som inte stämmer överens med något annat så kan man vara något okänt på spåren. Då gäller det att analysera det noggrannt och jämföra med allehanda databaser för att se om man kan utesluta kända arter.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #38 skrivet: december 05, 2012, 17:26 »
Fast, med tanke de hundratals olika arter som finns i ett vatten, så tror jag nog det blir svårt att vaska fram ett okänt djur ur all DNA.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #39 skrivet: december 06, 2012, 08:15 »
Ja, man måste nog ha en viss portion tur, eller att man hittar DNA som åtminstone har en viss likhet med det från kända arter eller djurgrupper. Sådant borde ju vara lättare att uppmärksamma än något helt okänt.