Författare Ämne: Om övernaturliga väsen på TV  (läst 16427 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Om övernaturliga väsen på TV
« skrivet: april 29, 2011, 12:43 »
Just nu pågår en TV-serie om övernaturliga väsen.

Citera
Väsen förklarar folktron
Vittra och häxa. Varulv och sjömonster. I tusentals år har vi svenskar levt sida vid sida med ett otal väsen, lika sanna som vi själva. Väsen är en serie som berättar om vår folktros varelser. Vi återvänder till deras storhetstid, men upptäcker också hur förvånansvärt levande de är i vårt moderna samhälle. Genom allt ligger både spänning och förundran som en röd tråd.

http://svt.se/2.150216/

SVT Play
http://svtplay.se/t/153469/vasen
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2011, 14:39 »
Idag (må 16 maj, TV 1, kl 21:45) handlar det om varulvar:

Citera
Del 6 av 8: Varulv. Under senare tid har vi matats med en hollywoodvarulv. En pälsklädd kille som ylar mot månen. Men den sanna varulven har urtida svenska rötter. Och den är allt annat än ullig och gullig. I kvällens Väsen lär vi känna denna svenska varulv, och vi möter konstnären Sara-Vide Ericson som än idag kan känna uråldrig varulvskräck.

Även i SVT24 17/5, SVT24 19/5, SVT1 20/5 och SVT1 21/5
Ju äldre desto bättre.

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2011, 22:14 »
Och vad har detta med arkeologi att göra?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2011, 12:51 »
Ökad förståelse för forna tiders tro ger ökad förståelse av föremål och kontext?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2011, 13:17 »
Ja, kopplingen är väldigt stark.

För övrigt så refererades det i varulvsprogrammet till olika gamla avbildningar av varulvar, avbildningar som kan återträffas i arkeologiska sammanhang.
« Senast ändrad: maj 17, 2011, 13:52 av Piankhy »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2011, 15:02 »
Just kopplingen till folktro/sägner bör fokuseras mer på vad gäller förståelse av arkeologiskt material.

...tycker jag :)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2011, 16:04 »
Citera

Vittra och häxa. Varulv och sjömonster. I tusentals år har vi svenskar levt sida vid sida med ett otal väsen, lika sanna som vi själva.

I så fall får man reda ut hur vi själva passar in i en sådan kontext. Kan nån arkeolog förklara hur många tusen år vi svenskar har levt i Sverige - och sen beskriva när eller hur ett "otal väsen" dök upp? Vem kom i så fall först...?!

Ökad förståelse för forna tiders tro ger ökad förståelse av föremål och kontext?

Himmelska auktoriteter, kosmiska gudaväsen, utomjordisk intelligens, människoätande ulvar, flygande häxor, sinnessjuka kvinnor och flygande tefat. Jag trodde faktisk åsikten om forntidens människor som mentalt retarderade - och liknande fria hypoteser - var ett passerad stadium i nordisk historieskrivning. Kan det nu re-lanseras som 'arkeologisk kontext'?

Finns det arkeologiskt material dom kan lägga en sådan kontext utan att övergå till ren spekulation?

Menar du i så fall att varulvar och sjömonster kan länkas direkt till dom himmelska fasor som etableras under senare medeltid - då antikens hovgodar, tempel-tjänare och basuner utbyts med folkmord, terror, tortyr och demon-lära?
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2011, 16:35 »
Föremål från Grekland och Egypten kan man väl härleda till sagor och gudamyter?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2011, 21:11 »
Himmelska auktoriteter, kosmiska gudaväsen, utomjordisk intelligens, människoätande ulvar, flygande häxor, sinnessjuka kvinnor och flygande tefat. Jag trodde faktisk åsikten om forntidens människor som mentalt retarderade - och liknande fria hypoteser - var ett passerad stadium i nordisk historieskrivning. Kan det nu re-lanseras som 'arkeologisk kontext'?

Om forntidens människor som mentalt retarderade är något du får stå för själv, men har du läst sagorna (de isländska t.ex.) så är hamnskiftare ett ganska vanligt inslag. Sejdare och völvor också. Nu har jag inte sett serien än, men självklart är temat övernaturlig tro intressant när man studerar arkeologi.


Varulv (hamnskiftare) och/eller ulvhedin (bärsärk)


Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2011, 22:33 »
Om forntidens människor som mentalt retarderade är något du får stå för själv, men har du läst sagorna (de isländska t.ex.) så är hamnskiftare ett ganska vanligt inslag. Sejdare och völvor också. Nu har jag inte sett serien än, men självklart är temat övernaturlig tro intressant när man studerar arkeologi.


Varulv (hamnskiftare) och/eller ulvhedin (bärsärk)



Jag vill drista mig till att det är en nödvändig "angreppsvinkel" om man vill se djupet i vår historia.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #10 skrivet: maj 17, 2011, 23:52 »
Om forntidens människor som mentalt retarderade är något du får stå för själv, ...

Annars tack. Vad jag just skrev var raka motsatsen, där jag kritiserade just detta kunskapslösa, stigmatiserande och fördomsfulla synsätt. Sorgligt att du inte uppfattade skillnaden.

Citera

...men har du läst sagorna (de isländska t.ex.) så är hamnskiftare ett ganska vanligt inslag. Sejdare och völvor också. Nu har jag inte sett serien än, men självklart är temat övernaturlig tro intressant när man studerar arkeologi.


Varulv (hamnskiftare) och/eller ulvhedin (bärsärk)


Nu är det givetvis ett nära samband mellan kultur, filosofi och symbolspråk, som t.ex. inom heraldik, gravyr ock ornamentik. Men vad ovanstående bildsymbol från vendeltid har att göra med medeltidens infernalska rädslor, 1800-talets kriminalromaner och 1900-talets Hollywood är dock något som återstår att belägga.  

Annars har jag en bekant som "byter ham" flera gånger i veckan. Varje morgon är han husbond och pappa, på dagen polisutredare, på tisdags- och torsdags-kvällar politiker och i mellanåt finansförvaltare. Sen går han vissa helger som dansbandsmusiker och/eller civilspanare. I vår tid beskrivs det som att "byta hatt" - efter vilken roll en spelar i det civila liv. Hade han levt i Vendeltid kunde uniformsbyten kallats "hamskifte".

Din illustration är tydligen en bild av just en symbolhandling - mellan en "ulv" och en dubbelhövdad hjälmbärare. Alltså kan det handla om Tor och Fenrisulven. Vad i all sin dag har det med "bärsärkr", "hamskifte" eller "varulvar" att göra...?!

Finns här något som kan kallas trovärdiga källor - som inte är spunna från ett propagandaministerium i Hambur-Bremen eller Lund?!

Såframt man inte vill mystifiera eller stigmatisera forntiden kan man låta bli dessa spekulationer och söka rationella svar på kulturella gåtor. Forntidens människor var nog i allmänhet alldeles för rationella, förnuftiga och förståndiga till att springa efter spöken, varulvar och imaginära best. Med medelåldern fick dom ju nog med att skydda sej från högst konkreta tyranner - och det vansinne du nu vill läsa in i "dom primitiva" vikingarnas "fasansfulla fantasier".  Vad vet vi egentligen om deras kosmologi?

Skall ett sådant projekt vara vettigt får man först ta reda på skillnaden mellan folkmyter och historiska sagor - med ett kritisk efterblick - så vi kan se att skilja mellan sentida strunt och gamla sanningar.      

  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2011, 01:03 »
Annars tack. Vad jag just skrev var raka motsatsen, där jag kritiserade just detta kunskapslösa, stigmatiserande och fördomsfulla synsätt. Sorgligt att du inte uppfattade skillnaden.

Och om de faktiskt hade en tro på det övernaturliga, skulle de enligt dig alltså vara retarderade? Det var det jag menade. Det är svårt att överföra språknyanser på internet. Ännu svårare att tyda dem. Uppenbarligen.  ::)

Nu är det givetvis ett nära samband mellan kultur, filosofi och symbolspråk, som t.ex. inom heraldik, gravyr ock ornamentik. Men vad ovanstående bildsymbol från vendeltid har att göra med medeltidens infernalska rädslor, 1800-talets kriminalromaner och 1900-talets Hollywood är dock något som återstår att belägga.  

Annars har jag en bekant som "byter ham" flera gånger i veckan. Varje morgon är han husbond och pappa, på dagen polisutredare, på tisdags- och torsdags-kvällar politiker och i mellanåt finansförvaltare. Sen går han vissa helger som dansbandsmusiker och/eller civilspanare. I vår tid beskrivs det som att "byta hatt" - efter vilken roll en spelar i det civila liv. Hade han levt i Vendeltid kunde uniformsbyten kallats "hamskifte".

Din illustration är tydligen en bild av just en symbolhandling - mellan en "ulv" och en dubbelhövdad hjälmbärare. Alltså kan det handla om Tor och Fenrisulven. Vad i all sin dag har det med "bärsärkr", "hamskifte" eller "varulvar" att göra...?!

Finns här något som kan kallas trovärdiga källor - som inte är spunna från ett propagandaministerium i Hambur-Bremen eller Lund?!

Såframt man inte vill mystifiera eller stigmatisera forntiden kan man låta bli dessa spekulationer och söka rationella svar på kulturella gåtor. Forntidens människor var nog i allmänhet alldeles för rationella, förnuftiga och förståndiga till att springa efter spöken, varulvar och imaginära best. Med medelåldern fick dom ju nog med att skydda sej från högst konkreta tyranner - och det vansinne du nu vill läsa in i "dom primitiva" vikingarnas "fasansfulla fantasier".  Vad vet vi egentligen om deras kosmologi?

Du får sluta upp med att sätta ord i min mun. Jag tror inte att vikingatida nordbor var varken primitiva eller irrationella i sinnet. Inte mer än vi är idag. Ändå finns det folk idag som tror på övernaturliga väsen såsom änglar, demoner och en skäggig gubbe som sitter på ett moln i himlen. Skulle du kalla även dessa folk för mentalt retarderade?

Och när du skyller varulvar på "medeltidens infernalska rädslor" så känns det som att du har ett för snävt synsätt. Menar du att de isländska sagorna enbart återspeglar en kristen syn på hamnskifte? För när jag läst dem så har jag inte fått bilden av att hamnskifte var något ondsint, eller kopplat till en kristen demon eller djävul, utan något som var, varken av ondo eller godo.

Även Loke kunde skifta hamn. Han kunde också byta kön och blev så gravid med Sleipner. Han lånade Frejas falkhamn, och flög på så sätt till Jötunhem. Alltså tror jag att vi kan bortförklara hamn som en förändring av sinnet (han blev arg) utan att det i folktron snarare var något fysiskt. Även flera Jotnar kunde skifta hamn och på så sätt t.ex. flyga.

Angående "Vad i all sin dag" ett vendeltida pressbleck har "med "bärsärkr", "hamskifte" eller "varulvar" att göra" tycker jag är ganska talande. Du har själv frågat efter trovärdiga källor, så jag har en fråga till dig: Vad får dig att tro att Fenrisulven kunde svinga svärd eller spjut, och vilka källor har du till det?

Men för att svara på din fråga, "finns här något som kan kallas trovärdiga källor", så ja, absolut. De isländska sagorna till exempel.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2011, 14:18 »
Föremål från Grekland och Egypten kan man väl härleda till sagor och gudamyter?

Ja i många fall. Där kan man ju ofta sätta motiv i konst och på föremål i samband med skrivna berättelser om olika gudar och andra väsen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2011, 14:32 »
Vad gäller varulvar så nämner ju redan de gamla grekiska källorna förvandlingar från människa till varg som i exemplet med kungen Lykaon som av Zeus förvandlades till en varg.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #14 skrivet: maj 20, 2011, 15:45 »
Och om de faktiskt hade en tro på det övernaturliga, skulle de enligt dig alltså vara retarderade? Det var det jag menade. Det är svårt att överföra språknyanser på internet. Ännu svårare att tyda dem. Uppenbarligen.  ::)

Vad jag ville avklara var premisserna och avgränsningarna för diskussionen. Därför gjorde några frågor - inte påståenden. Se ovan.

Sen finns det gott om exempel på att blind tro på religiösa 'övertygelser' och flummiga, politiska teorier leder till retarderade former för politisk, ekonomisk och militär makt. Man behöver väl inte påminna om att vi även har historiskt förankrade livssyn baserad på strikt lydnad till övernaturliga andeväsen, med vars auktoritet man könsstympar både pojkar och flickor. Fast det kan vara 'normalt' - i en del av världen - kan man fortfarande kalla det 'naturligt'?

Baserad på en naturfilosofisk vinkel kan man knappast beskriva beskriva dom mentala processer som leder till ett förnekande av vår faktiska natur som annat än 'retarderade'.


Du får sluta upp med att sätta ord i min mun. Jag tror inte att vikingatida nordbor var varken primitiva eller irrationella i sinnet. Inte mer än vi är idag. Ändå finns det folk idag som tror på övernaturliga väsen såsom änglar, demoner och en skäggig gubbe som sitter på ett moln i himlen. Skulle du kalla även dessa folk för mentalt retarderade?


Jag har inte ens tänkt tanken att beskriva DIN åsikt - men hänvisat till den gamla visan om vikingarna (som 'vilda, primitiva och brutala hedningar').

Sen påstår jag definitivt att den som behöver övernaturliga väsen som grundlag för en livsfilosofi lever i fara för att retardera från naturen ikring oss, såväl som vår mänskliga natur. Det ligger inte i människans natur att bygga livet på blind lydnad och leva i ängslan för himmelsk straff, irrationella faror och mystiska väsen. Den skräckblandade mysticismen som dras fram i TV-programmet ger därför en infallsvinkel till ämnet som inte duger som vetenskap. Endera vill även påstå att sådana teman är retarderade även som underhållning.

I en naturvetenskaplig kontext är det givetvis något märkvärdigt att observera en högre-stående primat som systematisk plockar bort dom mest känsliga delarna från sina barns kroppar. Motivet för denna perversion tycks vara att utveckla sårade, arga och känslolösa individer - som lär att lydnad är ända hopp för att återfå den förlossande känslan som ger njutning. Det kallas frälsning och kan upplevas genom att utföra dom order man för, intill döden.

För att fullföra vanvettet skal denna självdestruktiva uppoffring göras som försoning med en abstrakt varelse som ingen nånsin värken sett, hört, känt, luktat eller smakat. När det inte är sansad är det antingen ett fenomen eller en fantasi. Ett påstått fenomen som inte påvisbart - genom mätning, deduktion eller matematik - är fortfarande inget annat än en fantasi. Att påstå motsatsen framstår alltså som retarderande, i naturvetenskaplig mening.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #15 skrivet: maj 20, 2011, 16:04 »

Och när du skyller varulvar på "medeltidens infernalska rädslor" så känns det som att du har ett för snävt synsätt. Menar du att de isländska sagorna enbart återspeglar en kristen syn på hamnskifte? För när jag läst dem så har jag inte fått bilden av att hamnskifte var något ondsint, eller kopplat till en kristen demon eller djävul, utan något som var, varken av ondo eller godo.


Ibland kan vi nog alla tänka lite för snävt. Du skall ha tack för att du bryr dej och törs säga till. Sen försöker jag urskilja vad som är påklistrade, förvridna vs. ursprungliga och genuina meningar på gamla, hedna uttryck.

Dom isländska och en rad andra sägner berättar om 'hamskifte'. Jag har redan beskrivit hur det kan uppfattas (ovan) - som ett antikt symbolspråk från en svunnen kultur. Alltså är det inte "ondsinnat". Kopplingen till vidrig trolldom och listiga djävlar är alldeles tydliga efterkonstruktioner - i tråd med stigmatiseringen under kristendomens kolonisering av Norden. I den kristna filosofins övertroiska kontext framställs ju dom gamla kultursymboler som avskyvärda rester efter en obskyr kultur av förvillade själar med enkla tankar, primitiva förebilder och "avgudar" som kunde trolla. Det påminner om Magnus Lagaböters lag mot ALL form för samvaro med finnar, eftersom dom fortfarande (anno 1274) var "okristna" och fick anses som 'primitiva' och retarderade människor. Beviset var att dom "förförde goda norrmän med list, svek och trolldom".

Vem är dom retarderade i det här fallet - av offer och övergripare?

Citera
       

Även Loke kunde skifta hamn. Han kunde också byta kön och blev så gravid med Sleipner. Han lånade Frejas falkhamn, och flög på så sätt till Jötunhem. Alltså tror jag att vi kan bortförklara hamn som en förändring av sinnet (han blev arg) utan att det i folktron snarare var något fysiskt. Även flera Jotnar kunde skifta hamn och på så sätt t.ex. flyga.


Vilket bevisar att Snorre får tas med flera nypor salt. Uttrycket "Han blev gravid" säger kanske något om det...?

Att diskutera dom genuina myterna och deras relevanta uttryck fordrar att man får gå naturvetenskapligt till verks - och omsätta symbolspråket i klartext. Då är det enbart förvirrande och oseriöst att använda medeltidens mystiska trolldom och skräck-scenarier som utgångspunkt - eftersom dom bygger på den fanatism och övertro som skapade svärdmission och förtryck, förföljelse, tortyr och häxbränning. Medeltidens senaste hälft är troligen den mest retarderande av alla perioder i vår historia.

Därför ville jag skilja skarpt mellan den skräck-litteraturens romantisering av medeltidens övergrepp och feber-fantasier - och en vetenskaplig analys av det symbolspråk man hade i den antika kultur vi ser spåren av hos Snorre, Seneca och Ovid.
  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #16 skrivet: maj 20, 2011, 16:04 »
Citera

Angående "Vad i all sin dag" ett vendeltida pressbleck har "med "bärsärkr", "hamskifte" eller "varulvar" att göra" tycker jag är ganska talande. Du har själv frågat efter trovärdiga källor, så jag har en fråga till dig: Vad får dig att tro att Fenrisulven kunde svinga svärd eller spjut, och vilka källor har du till det?

Men för att svara på din fråga, "finns här något som kan kallas trovärdiga källor", så ja, absolut. De isländska sagorna till exempel.


Gåta: "En norsk tjäder flög österut och lade egg i Sverige. Vilken nationalitet blev kycklingarna?" Svar: Man kan inte riktigt lita på sagor som berättar om hanar som blir gravida.  När vi söker förstå myterna får vi söka dom realiteter som kan ligga i deras symbolska uttryck, vilket Snorre kallade "känningar". Då får man söka skrälla bort den teosofiska mystiken och hålla blicken på verklighetens jordar, skogar, himlar, eldar och vatten.  

En "bärsärk" var helt enkelt en stridskämpe. Uttrycket "varulv" kan härstamma från samma terminologi, eftersom skjoldungarnas hopelit kallades 'ulvhednar'. När man blir legoknekt får man hursomhelst genomgå ett "hamnskifte" - från att vara en normal och social människa får rekryten omställa sej - i 'ham och själ' - till en 'jagande ulv'. Liknande hamnskifte genomgår fortfarande dom som reser utomlands till strid för hemland och hedna lagar.

Det bleck du återger kan emellertid ha helt andra motiv. Man skal inte glömma att adelns klubbor, yxor, svärd, sköld, spjut och hjälmar i utgångspunkten hade symbolska funktioner - primärt hos männen. Blecket från vendeltid får alltså kollas för mytologisk betydelse först. Det är inte gjort i en handvändning, här är bevisen få, källorna oklara och tolkningarna många. Nordisk filologi är ett ämne som tar tid.



Tor och Fenresulven?

Här finns här två huvudpersoner, där den ena bär en ulvmask och den andra en hjälm med två horn. Hornen är crescenta, ungefär som ny-månen står mot ne-månen. Ulvmannen sätter ett spjut i hälen på hjälm-bärarn, som står på knä. Vad betyder nu det? För att närma oss ett svar kan vi ju avklara vad det är denna hjälmbärare bär i sina händer. Spjut, lansar eller åror...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #17 skrivet: juni 15, 2011, 12:28 »
Ser man på fenomen som varulvar och även häxor under medeltid och nyare tid så har ju tron på dem och samhällets reaktioner haft en historisk betydelse. Förföljelser och rättegångar, och den misstänksamhet som föddes ur dessa måste haft en relativt stor påverkan på människorna i de länder där de förekom.

Det påstås ju t ex att kanske uppemot 30 000 människor anklagades för att vara varulvar i Frankrike under 1500- och 1600-talen. Till det kommer ju alla häxanklagelser och häxprocesser.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #18 skrivet: juli 05, 2011, 13:02 »
För mig som är intresserad av arkeologi följer detta två viktiga frågeställningar

1.Vilka var de? Var och varför uppkom dessa myter, fanns det ett syfte med dessa myter. Man kommer inte bara på att ulvar eller andra väsen finns, de måste haft en viktig plats i den relionen som utövades då.

2.Vilka kulturer är kopplad till vilka väsen. Bronsolder, järnålder, nutid. Hur såg deras skapelseberättelse ut osov.
 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Om övernaturliga väsen på TV
« Svar #19 skrivet: juli 06, 2011, 12:06 »
Rent allmänt sett kan jag bara konstatera att de torftigaste människor som finns är de som inte tror på något annat än sig själva......... ;D
Hell thir regin donaraz!