Författare Ämne: Foteviksskeppet kom tillbaka till Foteviken.  (läst 2240 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Foteviksskeppet kom tillbaka till Foteviken.
« skrivet: april 20, 2011, 20:39 »
I dag har jag haft äran att köra ett antal långa skeppsbord, spant m.m. från Malmö till Foteviken. För trettio år sedan färdades dessa vikingatida lämningar motsatt väg, till konserveringsbaden på Malmö museum. Delarna kommer från ett av skeppen i den långa Fotevikspärren och det är daterat till 1023. Under mina sista år på Malmö museum fick jag ansvaret för slutkonserveringen av skeppet. Då hade det legat bortglömt i ett konserveringsbad i nästan femton år! Jag försökte desperat få fram pengar till slutkonserveringen men Malmöpolitikerna var givetvis inte det minsta intresserade. Först några år efter det jag lämnat museet lyckades mina kollegor på museet med detta konststycke.

Det var därför med ett visst välbehag jag rattade den stora bilen söderut i dag.
http://www.fotenet.se/foteviken/presscenter


Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Foteviksskeppet kom tillbaka till Foteviken.
« Svar #1 skrivet: april 20, 2011, 21:50 »
Läckert!!  Blir kul att se det med egna ögon sedan.  :)
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Foteviksskeppet kom tillbaka till Foteviken.
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2011, 11:27 »
Äntligen! Jag var i kontakt med Malmö museum för några år sedan och undrade när skeppet skulle bli tillgängligt för allmänheten, men de svarade frågande - vilket skepp?. Det skall verkligen bli intressant att äntligen få se det med egna ögon. Du är en hjälte Sven lagman, för att du ständigt och outtröttligt kämpar för vår historia!