Arkeologi > Medeltid (ca 1100-1520)

Birger Jarls DNA

(1/8) > >>

sockerfri:
Birger Jarl och hans son Erik ska ha tillhört Y-haplogrupp I1 (M253), vilket ~40% av nuvarande svenska män bär på.

"Birgers" mtDNA var H (~30% bland svenskar).
"Eriks" var Z1a (oerhört ovanlig bland européer).
"Mechtilds" var U5b1 (~2% bland svenskar - men hennes mors linje var ej från Sverige).

Alla tre verkar ha varit laktostoleranta, även om Birger - om det nu är honom - var heterozygot på den typiska genen associerad med europeisk laktostolerans-


--- Citera ---Finding the founder of Stockholm–a kinship study based on Y-chromosomal, autosomaland mitochondrial DNA

Historical records claim that Birger Magnusson (died 1266), famous regent of Sweden and the founder of Stockholm, was buried in Varnhem Abbey in Västergötland. After being lost for centuries, his putative grave was rediscovered during restoration work in the 1920s. Morphological analyses of the three individuals in the grave concluded that the older male, the female and the younger male found in the grave were likely to be Birger, his second wife Mechtild of Holstein and his son Erik from a previous marriage. More recent evaluations of the data from the 1920s seriously questioned these conclusions, ultimately leading to the reopening and reexamination of the grave in 2002. Ancient DNA-analyses were performed to investigate if the relationship between the three individuals matched what we would expect if the individuals were Birger, Erik and Mechtild. We used pyrosequencing of Y-chromosomal and autosomal SNPs and compared the results with haplogroup frequencies of modern Swedes to investigate paternal relations. Possible maternal kinship was investigated by deep FLX-sequencing of overlapping mtDNAamplicons. The authenticity of the sequences was examined using data from independent extractions, massive clonal data, the c-statistics, and real-time quantitative data. We show that the males carry the same Y-chromosomal haplogroup and thus we cannot reject a father-son type of relation. Further, as shown by the mtDNA analyses, none of the individuals are maternally related. We conclude that the graves indeedbelong to Birger, Erik and Mechtild, or to three individuals with the exact same kind of biological relatedness.
--- Slut citat ---

Länk

Boreas:
Haplogrupp Z:
http://dienekes.blogspot.com/2006/09/haplogroup-z-in-saami.html

U5b1:
http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_U_(mtDNA)

Mats Hansson:
...om det nu var Birger Jarl som ligger i Varnhem. Men det verkar väl sannolikt. Vi borde väl få svaret så småningom efter analysen av sonen Magnus Ladulås.
Såg förresten på wikipedia att sonen Valdemar antingen ligger begravd i Vreta eller i Riddarholmskyrkan. Någon som vet mer om detta?

/Mats

sockerfri:
Mödralinjerna för respektive person:
Birger Jarl har jag bara kunnat följa till hans moder Ingrid Ylva, kopplat till östgötska stormannaätten Ylvingarna.
Eriks mödralinje kunde jag följa bak till Berthe av Toscana (född slutet av 900-talet eller början på 1000-talet), denna linje går genom dagens Tyskland, Polen, Vitryssland och Danmark genom giftemål.
Mechtild kommer jag bara till Oda av Berg-Altena.

Någon som kan komma längre bak i tiden för respektive?

Boreas:

--- Citat från: sockerfri skrivet april 23, 2011, 09:13 ---Mödralinjerna för respektive person:
Birger Jarl har jag bara kunnat följa till hans moder Ingrid Ylva, kopplat till östgötska stormannaätten Ylvingarna.
Eriks mödralinje kunde jag följa bak till Berthe av Toscana (född slutet av 900-talet eller början på 1000-talet), denna linje går genom dagens Tyskland, Polen, Vitryssland och Danmark genom giftemål.
Mechtild kommer jag bara till Oda av Berg-Altena.

Någon som kan komma längre bak i tiden för respektive?

--- Slut citat ---

Ylvingarnas mt-dna är ju i sej spännande.
Men, hur kan du följa Eriks mödra-linje till Berthe av Toscana? Är Berthas dna känt?
 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion