Författare Ämne: Öresund och vattennivån  (läst 3771 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Öresund och vattennivån
« skrivet: april 07, 2011, 08:16 »
I diskussionen om artikeln om sliprännor länkades till länsstyrelsens hemsida om Gantofta i Skåne söder om Helsingborg. Länsstyrelsen hävdar här något som jag inte känt till men som jag gärna vill ha svar på om någon vet: "Under stenålderns yngsta fas (ca 2 500-1 800 f Kr) låg havsnivån 10 m över nuvarande nivå. Ett sund från nuvarande Höganäs till Jonstorp avskilde Kullaberg, som var en ö i Kattegatt."

http://www.lst.se/_skane/amnen/Kulturmiljo/Kulturmiljovard/Fornminnes-+och+kulturlandskapsvard/Vardat+och+skyltat/Sliprannor.htm

Vad jag förstår skulle då merparten av Skånes kustområden ofantligt långt in i landet ligga under vatten med mängder av fornlämningar djupt under vattenytan. Denna uppseendeväckande uppgift är helt ny för mig och man vill ju gärna vara uppdaterad på senaste forskning. Jag känner till en transgressionsgräns ca 5000 f.Kr på ca tre meter över nuvarande nivå men inte denna våldsamma höjning så långt fram i tiden.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #1 skrivet: april 07, 2011, 08:59 »
Nej, det hela är kraftigt överdrivet. Det var visserligen en liten transgression under sen-neolitikum, c:a 2000 f.Kr., tror den går under benämningen Litorina 4, men det verkar bara ha varit en eller ett två meter som havsnivån höjdes. Man kan se den som en liten topp i diagrammet på bifogad länk, längre norrut i Sverige blir den synlig som en liten "hylla" i utförsbacken på strandförskjutningskurvorna.

http://www.lst.se/NR/rdonlyres/6211C2A3-0AFE-4182-AF74-13E4684D1739/185766/Kvartargeologi.pdf
(finns säkert bättre strandförskjutningskurvor för Skåne att tillgå).

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #2 skrivet: april 07, 2011, 11:46 »
Tack Mats, kurvan i den länkade uppsatsen svarade till den kunskap jag haft sedan tidigare. Uppenbart har inget nytt hänt på forskningsfronten. Detta verkar bli ytterligare ett blad i min digra samling av exempel på felaktig information om vårt kulturarv som det officiella Sverige serverar allmänheten.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #3 skrivet: april 07, 2011, 14:10 »
Detta verkar bli ytterligare ett blad i min digra samling av exempel på felaktig information om vårt kulturarv som det officiella Sverige serverar allmänheten.



Amen..!!

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #4 skrivet: april 08, 2011, 20:31 »
De som verkligen vet och kan,  har annat att göra än att jobba som informatörer på diverse kommunkontor och länsstyrelser. Vilket leder till att de som jobbar där, inte vet. Således desinformation.
Tragiskt men sant.
De som är bäst blir sällan lärare,  de har inte tid.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #5 skrivet: april 08, 2011, 23:25 »
Eller för att citera ett engelskt ordspråk:

"Those who can do,
Those wo can't, teach,
Those who can't teach, administrate"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #6 skrivet: april 10, 2011, 00:39 »
Visar med all tydlighet hur dålig forskningen inom vissa områden är på att förmedla sin förvärvade kunskap till sin omgivning!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Öresund och vattennivån
« Svar #7 skrivet: april 11, 2011, 15:57 »
Ju fler mellanled desto mer information går förlorad, ungefär som i den gamla viskleken.
Ju äldre desto bättre.