Författare Ämne: Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?  (läst 7257 gånger)

Utloggad IAURKIN

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« skrivet: juli 28, 2006, 19:40 »
En bit utanför Mönsterås i Kalmar län finns två relativt okända högar med sten. Det har inte utförts någon professionell undersökning av platsen och jag vet inte om det är många som känner till dess existens överhuvud taget. Några lokala amatörarkeologer har varit och tittat på den och påstår att den ska vara resterna av ett medeltida hospital, eftersom namnet på en gammal väg (ej längre i bruk) som ligger i närheten av platsen antyder att den skulle ha lett till ett "spital". Problemet med denna teori är att vägen i fråga inte är i direkt anslutning till platsen och att den faktiskt ligger i rikning mot ett medeltida kloster/sjukhus. Vägen försvinner dock spårlöst ute i skogen, men detta betyder ju ej att den aldrig fortsatt därifrån förr i tiden.

Idag åkte jag och min far ut för att titta på platsen och vi är båda överens om att det inte ser ut som någon byggnad. Det ser mer ut som ett bronsåldersröse. Det är bara stenar av skiftande storlek som ligger på varandra, och precis som ett stenröse är det runt till formen och har mest sten i mitten och minst i kanterna. Om det vore en byggnad som kollapsat, borde inte de flesta stenarna ligga i kanterna, d.v.s. där väggarna har stått? Jag kan inte tänka mig någon konstruktion som skulle få formen av ett stenröse när den kollapsar.

Jag skulle uppskatta att röset är runt 30-40 meter i diameter. Det finns en tydlig och ganska bred ingång till en "håla" ungefär mitt i röset som jag skulle kunna tänka mig är en gravkammare. Det finns även en mindre liknande håla som också den har en liten gång som leder till den i samma röse. Bredvid det stora röset ligger ett mindre röse med en ganska ovanlig form (se sketchen), som också har en "håla med ingång". Utifrån denna går också en rak murliknande sak mot det större röset. Intill den stora stenhögen finns det också en mur som svänger som i en båge runt denna. Det finns även en del stenar på platsen som utgör diverse former.

Tyvärr hade jag inte med mig någon kamera, så jag kan inte visa några foton. Här är iallafall en sketch som kan ge en ungefärlig bild av hur platsen ser ut.

http://img.photobucket.com/albums/v215/Jrgen/roese4.jpg

Vad tror ni då detta är? Skulle det verkligen kunna vara ett sjukhus som de som kallar sig kunniga i trakten påstår? Varför har det i så fall formen av ett stenröse? Skulle det kunna vara bronsåldersgravar? Om så är fallet, vad gör då muren där och varför har det andra röset så konstig form? Har ni några övriga förslag? Vad som är underligt är platsen den (vad den nu än är) är placerad på. Förr i tiden var detta förmodligen en sankmark eller kanske till och med en insjö under bronsålder. Stenarna är inte heller placerade på någon märkbar höjd. Jag är intresserad av era åsikter angående detta, då de flesta på detta forum formodligen innehar mer arkeologiskt kunnande än jag. Platsen har inte heller undersökts av någon kunnig person eller arkeolog, så det ända man som privat ickevetare kan göra i dagsläget är att spekulera, tills någon som kan sin sak yttrar sig i frågan.


Jörgen

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2006, 08:30 »
Hej Jörgen!

Det låter ju spännande. Det skulle vara intressant att få mer fakta om platsen. Var i Mönsterås socken ligger den? Vad kallas platsen och vad heter intilliggande gårdar eller byar? Vet du om platsen är registrerad i Fornminnesregistret? Vad heter de lokala amatörarkeologerna, som tittat på platsen, och har de skrivit något som man kan hitta på biblioteket?

Den övergivna vägen du nämner antar jag är Spetalehultsvägen, som nämns på http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/s1hx001/207222c1.htm

Hälsningar
Gunnar
(som f.ö. aldrig varit i närheten av Mönsterås)

Utloggad IAURKIN

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2006, 12:33 »
Hej!

Den by som ligger närmast platsen heter Gröndal och är belägen mycket nära Mönsterås samhälle. Om någon är i trakten och vill titta på platsen kan jag märka ut den på en karta. Platsen finns inte med i Länstyrelsens Fornminnesregister, som jag tror uppdaterades i Juni detta år. Jag tror inte att de amatörarkeologer som tittat på platsen har fått någonting publicerat heller. Jag har fått känslan att de tillhör den kategori som vet vad de letar efter och ser detta i allting nytt som upptäcks.

Mycket riktigt är det Spetalehultsvägen som jag avsåg. Tyvärr vet jag inte om jag har så mycket att tillägga om platsen. Vi har spekulerat i huruvida de stenarna mellan rösena som inte tillhör dessa och muren som går runt kan vara resultatet av att marken kring röset har odlats och att bonden har slängt upp stenar som är i vägen där. Detta verkar troligt med stenarna mellan rösena, men muren verkar vara för snyggt upplagt och ha för jämn form för att bara vara en plats att dumpa stenar på.

Kul att det fanns intresse för platsen.

Jörgen

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2006, 21:10 »
Spännande plats låter det som. Något bronsåldersröse tror jag ändå inte på, p.g.a. att:
- det inte, som du säger, ligger högt i terrängen, det brukar ett röse av denna storlek oftast göra.
- bronsåldersrösen brukar inte ha synliga gravkammare med gång, kan däremot vara urgröpta eller skadade av senare tiders plundringar, men det brukar då inte vara någon gång in till den plundrade mittdelen.
- det är lite för mycket "konstruktion" kring rösena, du nämner ju murar m.m., är inte så vanligt kring bronsålders-storrösen.

Kan ju vara rest av ett "fast hus" eller annan medeltida byggnad, men då brukar man väl oftast hitta rester av murbruk eller tegel. Är stenarna i röset till 100% "naturliga" dvs. ser de "normalt" rundade ut, som om de plockats ur marken. I så fall kan det tyda på förhistorisk konstruktion, men om en del sten verkar skarp och huggen så tyder det på medeltid eller senare, lite förenklat.

Hur som helst så borde det väl anmälas till fornlämningsregistret tycker jag, även om det vore en husgrund från historisk tid så är det ju utan tvekan ett speciellt fornminne.

/Mats

Utloggad IAURKIN

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2006, 00:02 »
Citat från: "Mats Hansson"
Spännande plats låter det som. Något bronsåldersröse tror jag ändå inte på, p.g.a. att:
- det inte, som du säger, ligger högt i terrängen, det brukar ett röse av denna storlek oftast göra.
- bronsåldersrösen brukar inte ha synliga gravkammare med gång, kan däremot vara urgröpta eller skadade av senare tiders plundringar, men det brukar då inte vara någon gång in till den plundrade mittdelen.
- det är lite för mycket "konstruktion" kring rösena, du nämner ju murar m.m., är inte så vanligt kring bronsålders-storrösen.

Jag finner allt detta underligt också. Jag måste dock tillägga att det endast är den gången som är tydligt iritad som verkligen ser ut som en ingång. De andra två gångarna är lite svårare att urskilja och kanske bara är stenar som av en slump råkar ligga på det viset. Det handlar inte heller om några "synliga gravkammare", utan endast urgröpta platser i stenhögen som möjligtvis skulle kunna vara platsen där en grav är belägen. Platsen i stenhögen där det ser ut att vara för mycket sten skulle kunna tyda på att röset har pludrats, då denna ligger precis bredvid den största gropen.

Citat från: "Mats Hansson"
Kan ju vara rest av ett "fast hus" eller annan medeltida byggnad, men då brukar man väl oftast hitta rester av murbruk eller tegel. Är stenarna i röset till 100% "naturliga" dvs. ser de "normalt" rundade ut, som om de plockats ur marken. I så fall kan det tyda på förhistorisk konstruktion, men om en del sten verkar skarp och huggen så tyder det på medeltid eller senare, lite förenklat.

Jag gick runt och tittade ett bra tag på platsen och fann inte något i stil med murbruk eller bearbetning av stenar. Dessa stenar är naturliga stenar som bara placerats i en hög. Och frågan jag ställde förrut kvarstår; Skulle ett hus som rasat ihop kunna lägga sig i en i en hög som liknar ett stenröse, d.v.s. en rund stenring med mest sten i mitten? Det är också en väldig massa sten och jag är osäker på om ett vanligt hus skulle kunna lämna så stora mängder sten efter sig. Den stora högen sten är som sagt uppskattningsvis 30-40 meter i diameter. Jag kan dock inte säga att jag helt kommer ihåg hur hög stenhögen är.

Citat från: "Mats Hansson"
Hur som helst så borde det väl anmälas till fornlämningsregistret tycker jag, även om det vore en husgrund från historisk tid så är det ju utan tvekan ett speciellt fornminne.

Definitivt.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2006, 14:47 »
Vänd dig till någon av arkeologerna på Kalmar länsmuseum. De kan sannolikt svänga förbi platsen när de är ute på någon förrättning i närheten.
Då får ett par e-postadresser i ett pm.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad cursus

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #6 skrivet: oktober 05, 2007, 19:28 »
Hej, Jag tror det handlar om en fortifikation av något slag. Läget vid en gammal korsväg (Kalmar, dagens Blomstermåla och Oskarshamn). Kronobäcks kloster fungerade tidvis också som härläger och högkvarter under striderna mellan det nationella partiet och unionisterna i början av 1500-talet. Du kan även finna historier återgivna i "Ålemsboken" (Kalmarkriget). Dessutom finns ett intressant namn i terrängen sydväst om Älgerum benämnt "Danskelandet"

Utloggad Jonny

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Medeltida sjukhus eller stor bronsåldersgrav?
« Svar #7 skrivet: april 24, 2011, 17:44 »
Hej!

Jag gjorde idag mitt tredje besök i området och utgick ifrån Fornsöks koordinater. Jag hittade dock ingenting av det som här beskrivs. Visserligen är jag inte arkeolog och saknar vana att läsa av landskapet, men här beskrivs ju ganska så tydliga högar, murar etc. Jag irrade mest runt i risig granskog. Visst låg det lite stenar utslängda, men det var inga särskilda formationer utan vanlig småländsk stenbunden mark. Stämmer verkligen Fornsöks koordinater? Nå, det får väl bli ett fjärde besök.