Författare Ämne: Allmänhetens uppfattnig om arkeologi  (läst 5495 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« skrivet: juli 04, 2005, 13:30 »
Eftersom jag skulle åka till Hallstahammar på hundutställning i Lördags så lyssnade jag på radion redan kl 05:00 och lyckades lyssna på en intervju med en medlem i Kompani Bastard som är verskam på Birka i sommar. Har för mig att han spelar Hjalmar Stolpe i något sammanhang. Frågorna han fick var nästan uteslutande i stil med "vad är det häftigaste man hittat på Birka?" samt "Vad tog man helst med sig hem från handelsfärder och rövartåg?"

Är detta allmänhetens uppfattning om arkeologi; häftiga prylar? Den intervjuvade svarade artigt på frågorna och lät meddela att fyndsammanhanget är minst lika vikigt (om inte viktigare) som artefakten i sig. Vad säger ni som jobbat med publik verksamhet? Är folk i allmähet för "Indiana Jones-påverkade"?

/Johan - Loke vann förresten sin grupp, hanar 5-7 år  :D
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2005, 22:49 »
Tja, jag kommer ihåg en kurskarmat på A- eller B-kursen i Arkeologi som på en föreläsning högt förkunnade att guld minsann var häftigast. Personen ifråga är numer doktorand, så det finns hopp även för de Indiana Jones-influerade (eller så är det tvärtom så att det inte finns något hopp för arkeologin :roll: ).
Vi kan ju även märka att börjar en arkeolog tala om häftiga fynd av ädelmetall så kommer det fler journalister till pressvisningen eller evenemanget.
Likaså kan man även märka den stora besvikelse som kommer över folk som stått och beundrat ett vackert guldfynd, när de får höra att det faktiskt är en ytterligt välgjord kopia i plast de beundrar. Jag min elaking brukar alltid berätta att det är en plastkopia, så fort jag får frågor om säkerheten, och jag ser ofta samma besvikelse.

För egen del älskar jag att benämna guldskatter, som den i Vittene, som metallskrot och istället visa små lortiga "stenar" och berätta att det faktiskt är 5000 år gammal keramik. Det går även att få folk att inse att även recent skräp funnet vid en utgrävning kan vara ganska intressant. Jag tror det gäller att styra in besökarna på det som är intressant. Kan man bara berätta om det på ett spännande sätt så spelar det ingen roll vad det är. Kan man inte berätta häftiga historier om livet i fordom så kan man brodera ut svårigheterna med fältarbetet i stället. Folk brukar bli nyfikna när det börjar låta som en deckargåta, även om det visar sig vara en plastpärla från 1900-talet, som vållar huvudbry då den hittats i en gånggriftshög.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2005, 23:12 »
Frågan är om arkeologin skall anpassa sig efter allmänheten eller om allmänheten skall anpassa sig efter arkeologin? Om "gemene man" vill ha guldhalskragar och Spillingeskatter, skall vi mata dem med det, eller skall vi koncentrera oss på att beskriva den version som "vi" förespråkar?

Som jag skrev på annat håll så borde arkeologer lära sig skriva mer populärvetenskapligt, jag har fått den uppfattningen att det anses som fult. Se bara på hur mycket Maja Hagermans böcker säljer. Det finns ju uppenbart ett intresse, synd att det inte utnyttjas alla gånger.   :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad eyðimørk

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.oxenby.se/emma
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2005, 23:38 »
Jag får intrycket att arkeologi, för allmänheten, är till stor del något som är intressant att plocka fram och diskutera vid middagsbordet med släkt och vänner, efter några glas vin. Att kunna lite lösryckta "intressanta" faktan om forntiden är ett tecken på att man är "beläst".

(Jag brukar vara den som sitter tyst i ett hörn vid dessa middagar och biter mig i läppen tills någon vänder sig till mig och ber mig om ett inlägg i debatten)

Den arkeologiska processen brukar också allmänheten finna intressant (t.ex. brittiska Channel4:s Time Team), men den gör sig bäst i TV då, som ni säger, arkeologer (och historiker och ja, akademiker i allmänhet) är dåliga på att skriva populärvetenskap och den arkeologiska processen är särskilt svår att skriva om.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2005, 23:55 »
Det vanligaste kommentaren jag får när jag berättar att jag pluggar för att bli arkeolog är: "Är det inte svårt att få jobb?". Inget bra sätt att inleda en konversation. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad eyðimørk

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.oxenby.se/emma
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2005, 00:41 »
Det var ju en trevlig kommentar. Jag har fått vänja mig vid: "Vad blir man på det?", när jag svarar på frågan om vad jag läser. "Lycklig", brukar jag svara, men det är sällan uppskattat. :?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2005, 00:53 »
Vidare har jag blivit ganska van vid kommentarer om piskor, hattar och dinosaurier.  :?: Dessutom brukar jag få frågan varför arkeologer har skägg. Jag brukar svara: "Det hör till uniformen".  :D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2005, 22:23 »
..de e så jävla gött å slippa raka sej..men sen så e ju media jävligt enkelspråkiga,dom borde låta någon som e intreserad av arkeologi  få göra intervijer.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2005, 09:29 »
En vanlig kommentar man får när man nämner att man är arkeolog är ju annars "Å det ville jag också bli"

Guld och annat krimskrams kan ju alltid användas som en inkörsport till mer allmängiltiga mänskliga förutsättningar, tex att det sannolikt är ett överskott från jordbruket (i vissa områden ev järnhantering) som resulterat i möjligheten att tillskansa sig "makt".
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Allmänhetens uppfattnig om arkeologi
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2005, 11:49 »
Jag brukar specillet få höra "det ville jag också bli när jag var liten". Tråkigt att de givit upp sin barndomsdröm. :)

Problemet är nog att få folk att se längre än guldet och därmed ställa mer relevanta frågor ur arkeologernas perspektiv.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :