Författare Ämne: Hur ska detta tolkas?  (läst 4799 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Hur ska detta tolkas?
« skrivet: mars 28, 2011, 11:43 »
Jag bifogar en bild av en gammal nordisk ristning. Kunde vara kul att höra er mening på forumet hur man ska tolka detaljer av vad man ser på bilden och också ristningens ålder.


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2011, 13:01 »
Klassisk spant-skepp, men med rigg?    Jag vet inte varför men jag får för mig att "riggen" inte passar ihop med skeppet. Som att den var gjord i efterhand....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2011, 20:47 »
Ett uppenbart exempel på hällristning med sentida (motsvarande) tillägg finns här (klicka på fotona). Därmed inte sagt att detaljerna på den bild som Sven visar inte är genuina.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2011, 22:11 »
Vad jag förstår menar ni att ristningen bör vara från bronsåldern?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2011, 22:28 »
Det har jag inte kunskap nog att bedömma, men visst liknar det hällristningarnas skepp. Men Hjortspringsbåten från tidig järnålder visar ju att det inte behöver vara bronsålder. Ristningar är väl svåra att datera så man får väl ha en viss tolerans!

Antar att det inte finns något foto?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #5 skrivet: mars 28, 2011, 22:40 »
Jo, det finns ett foto. Jag håller på och skannar mina gamla diabilder och fann bilden väldigt intressant. Varför jag lagt ut den är för att jag med åren har funnit frågan om hur vi tolkar verkligheten utifrån arkeologin alltmer intressant. Klassiska kännetecken för ett hällristningsskepp från bronsåldern är ju dubbla linjer och spantlinjer samt kraftigt upphöjda stävar. Mast och maststag finns faktiskt på åtminstone ett hällristningsskepp från Skåne. Det har skrivits mycket om t.ex. varför de vertikala spanten tagits med i bilden. Några har menat att det varit skinnbåtar där spanten avtecknat sig i det sträckta skinnet - andra att man sett spanten när solen lyst genom skinnen.

    

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #6 skrivet: mars 28, 2011, 22:49 »
en tanke är ju att man är medveten om att denna skepskonstruktion är något extra och därför vill framhäva att det är något mer avancerat än en urholkad stock!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2011, 22:58 »
Sorry, glömde bilden.



Det är en ristning i den våta leran till ett tegel till Öms kloster i Jylland från mitten av 1200-talet. Jag tycker ristningen väcker frågor. Rimligtvis har man tyckt att detta svarade mot ett av dåtidens skepp men så kan väl inte medeltida båtar ha sett ut? Hällristningar finns inte i närheten av Öm i Jylland vad jag vet så varför har man då återgett båten på det sätt man  man gjort? Likheterna med hällristningsskeppen är ju förbluffande. Om man har kunnat återge ett medeltida skepp så här hur har då egentligen bronsålderns skepp sett ut i verkligheten?

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2011, 23:00 »
Som den relativt okunniga konstnär jag är, tycker jag att det ser ut som en dålig teckning av en båge med pil.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #9 skrivet: mars 28, 2011, 23:04 »
En annorlunda tanke Lera men eftersom teglet är avsett att muras in liggande och inte stående är det nog inte troligt med bågteorin.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #10 skrivet: mars 28, 2011, 23:30 »
Jag vill inte på något sätt vara provokativ, men bilden du visar Sven Lagman är en typisk vedkälke från bronsåldern…
”Riggen” är det rep som man björnar fast veden med…



 ;D Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #11 skrivet: mars 29, 2011, 08:06 »
Du säger tegel, Sven. Kan man anta att teglet tillverkats nära klostret? Kan det ha fraktats från någon annanstans där man kanske hade en förebild i form av en hällristning?

Har en känsla av att åsynen av en hällristning alltid har väckt visst intresse och förundran, under olika tidsepoker. Man behöver bara tänka på de sentida kopiorna av runor  i nationalromantisk anda.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #12 skrivet: mars 29, 2011, 08:26 »
Jag är inne på samma tanke som Mats, att det är någon som avbildat hällristningarna.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #13 skrivet: mars 29, 2011, 08:51 »
Öm kloster i Jylland ligger inte i något hällristningsområde. Hällristningar är dessutom mycket sparsamt förekommande i Danmark utom i vissa begränsade områden, t.ex. Österlen och Bornholm. Eftersom teglet använts vid bygget av klostret och lera finns i området är det nog troligt att klostret haft sin egen tegelugn i direkt närhet till byggarbetsplatsen. Så verkar ju ha varit fallet för flera av våra äldsta tegelbyggnader.  

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2011, 09:48 »
Min tanke är snarare att den som ristat i teglet sett hällristningarna.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hur ska detta tolkas?
« Svar #15 skrivet: mars 29, 2011, 13:54 »
Långsökt tanke: Kanske någon som varit nere i mellersta östern och sett en papyrusbåt (eller en äldre bild på en sådan)? Den påminner faktiskt något om vissa gamla avbildningar av papurysbåtar. Kolla i Björn Landströms bok Egyptiska skepp, jag tycker mig ha sett något liknande där.
Ju äldre desto bättre.