Författare Ämne: Citat om gotiska sköldmör  (läst 3688 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Citat om gotiska sköldmör
« skrivet: april 04, 2011, 18:54 »
 Idag på Universitetsbiblan hittade jag ett citat om 10 gotiska sköldmör i full rustning som tillfångatagna tvingades delta i Marcus Aurelius triumftåg i Rom 169 e Kr. (Historia Augusta vit.Aur.34)
En annan källa, Cassius Dio fragment B 71, talar om stupade sköldmör i slaget med Makromannerna
på Marcus Aurelius tid.
Tyvärr har jag hittils bara hittat referenserna, återkommer om citaten.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #1 skrivet: april 04, 2011, 22:58 »
Mycket intressant.    Håller just nu på att jobba med gotiska frågor.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #2 skrivet: april 05, 2011, 08:12 »
Är uppgifterna från Marcus Aurelius tid kan det knappast röra sig om goter, utan om markomanner. Goterna dyker inte upp inom romarnas synfält förrän en bit in på 200-talet.

Rättelse: citatet finns i kapitlet om Aurelianus, vilket stämmer bättre kronologiskt. Se här:

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Historia_Augusta/Aurelian/2*.html

En liten varning dock, Historia Augusta anses som en rejält otillförlitlig källa.

Rättelse 2. Citatet i Cassius Dio finns i kapitel 72:

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Cassius_Dio/72*.html

Dio är klart trovärdigare än Historia Augusta.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #3 skrivet: april 05, 2011, 09:33 »
Aurelianus är rätt. Cassius Dio har annan numrering i den tyska versionen.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #4 skrivet: april 05, 2011, 09:45 »
Tty har rätt om Cassius Dio, tyskarna har även ett fragmentsnummer.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #5 skrivet: april 05, 2011, 11:46 »
Cassius dio 72:
Citera
Many of the Germans, too, from across the Rhine, advanced as far Italy and inflicted many injuries upon the Romans. They were in turn attacked by Marcus, who opposed to them his lieutenants Pompeianus and Pertinax; and Pertinax (who later became emperor) greatly distinguished himself. Among the corpses of the barbarians there were p13found even women's bodies in armour. 3

Historia Augusta:
Citera
34  There were led along also ten women, who, fighting in male attire, had been captured among the Goths after many others had fallen; these a placard declared to be of the race of the Amazons — for placards were borne before all, displaying the names of their nations. 2 In the procession was Tetricus also, arrayed in scarlet cloak, a yellow tunic, and Gallic trousers,125 and with him his son, whom he had proclaimed in Gaul as emperor.126 3 And there came Zenobia, too, decked with jewels and in golden chains, the weight of which was borne by others. There were carried aloft golden crowns presented by all the cities, made known by placards carried aloft.
Jag saknar den larinska orginaltexten.
Självklart kan orginaltexten ifrågasättas - liksom en stor del av de tidiga källorna om goterna

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #6 skrivet: april 05, 2011, 11:51 »
Tilläggas bör att Zenobias roll i triumftåget var intressant:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zenobia

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #7 skrivet: april 05, 2011, 11:58 »
Cassius dio 72:Historia Augusta:Jag saknar den larinska orginaltexten.
Självklart kan orginaltexten ifrågasättas - liksom en stor del av de tidiga källorna om goterna

Ducta sunt et decem mulieres, quas virili habitu pugnantes inter Gothos ceperat, cum multae essent interemptae, quas de Amazonum genere titulus indicabat — praelati sunt tituli gentium nomina continentes. 2 inter haec fuit Tetricus chlamyde coccea, tunica galbina, bracis Gallicis ornatus, adiuncto sibi filio, quem imperatorem in Gallia nuncupaverat. 3 incedebat etiam Zenobia, ornata gemmis, catenis aureis, quas alii sustentabant. praeferebantur coronae omnium civitatum aureae titulis eminentibus proditae.

Cassius Dio skrev på grekiska. Jag var förresten och tittade på Zenobias hemstad Palmyra i förra veckan. Tyvärr litet för hårdhänt restaurerat här och där. men ändå ett av de mest sevärda antika ruinområden jag sett.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #8 skrivet: april 05, 2011, 13:01 »
Går det inte att återge grekisk text?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #9 skrivet: april 05, 2011, 15:30 »
Går det inte att återge grekisk text?

Den enda grekiska versionen jag vet om på nätet är i bitmapformat:

http://books.google.se/books?id=NH8-AAAAcAAJ&printsec=frontcover&dq=Cassius+Dio&hl=sv#v=onepage&q&f=false

Det aktuella citatet finns på sid 168-169.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Citat om gotiska sköldmör
« Svar #10 skrivet: april 05, 2011, 16:13 »
Tackar för hjälpen,tty. För oss geronter kan det ibland vara svårt att hitta på nätet
karl-Fredrik