Tänker osökt på min gode vän, arkeologen Rikard Holmberg, numera död, som kämpade hårt mot gravplundare i just Peru. En natt 1992 ringde han mig. Han stod då i en telefonkiosk någonstans i Peru och berättade en för mig otrolig historia. Malmö museer skulle just öppna en stor utställning ”Inkaguldet” och han var djupt upprörd. Han berättade att stora delar av utställningens guldföremål var förfalskningar. Politiker i Peru samarbetade med ligaledare som systematiskt plundrade gravarna. Av guldföremålen lät man göra kopior som man saluförde som de äkta medan man själva behöll och i smyg sålde originalföremålen.
Detta var upprörande uppgifter att höra på en knastrig telefonledning mitt i natten. Jag lovade att undersöka saken men samtalet bröts hastigt eftersom Rikard påstod att han var ett jagat villebråd i Peru och inte ville tala för länge. Jag försökte påpeka uppgifterna för resten av museiledningen men blev bara avsnäst. Senare visade det sig att man i USA avslöjat att upp till 30% av föremålen var förfalskningar.