Författare Ämne: Peruansk arkeologi på TV idag (8/4)  (läst 3541 gånger)

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Peruansk arkeologi på TV idag (8/4)
« skrivet: april 08, 2011, 16:14 »
På TV 2 idag:

Citera
Dokumentär. De första århundradena efter Kristus blomstrade en högkultur i norra Peru. Efter 700 år försvann den och lämnade gåtfulla pyramider efter sig i öknen. Länge var det mest gravplundrare som kände till de dolda skatterna men i dag har arkeologerna kommit ifatt. Deras fynd berättar en dramatisk historia. Även 10/04 i SVT2.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Peruansk arkeologi på TV idag (8/4)
« Svar #1 skrivet: april 08, 2011, 19:12 »
Tänker osökt på min gode vän, arkeologen Rikard Holmberg, numera död, som kämpade hårt mot gravplundare i just Peru. En natt 1992 ringde han mig. Han stod då i en telefonkiosk någonstans i Peru och berättade en för mig otrolig historia. Malmö museer skulle just öppna en stor utställning ”Inkaguldet” och han var djupt upprörd. Han berättade att stora delar av utställningens guldföremål var förfalskningar. Politiker i Peru samarbetade med ligaledare som systematiskt plundrade gravarna. Av guldföremålen lät man göra kopior som man saluförde som de äkta medan man själva behöll och i smyg sålde originalföremålen.

Detta var upprörande uppgifter att höra på en knastrig telefonledning mitt i natten. Jag lovade att undersöka saken men samtalet bröts hastigt eftersom Rikard påstod att han var ett jagat villebråd i Peru och inte ville tala för länge. Jag försökte påpeka uppgifterna för resten av museiledningen men blev bara avsnäst. Senare visade det sig att man i USA avslöjat att upp till 30% av föremålen var förfalskningar.

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #2 skrivet: april 11, 2011, 14:31 »
Förresten var inte en svensk diplomat en gång inblandad i att smuggla ut antikviteter ur Peru? Minns att jag såg något sådant på TV för några år sedan.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #3 skrivet: april 11, 2011, 15:50 »
Hittade lite mer om fallet med diplomaten:

Citera
In 2000, a Swedish television documentary reported on the illicit activities of a Swedish diplomat in Peru who over the years had used the diplomatic pouch to export Tumaco statues. A museum in Stockholm had purchased 102 objects from him. [8]
--
[8]. Swedish TV producer Johan Branstad and archaeologist Staffan Lunden made the documentary for Striptease.

http://www.thebrokeronline.eu/en/Magazine/articles/Safe-havens/Diplomats-and-art-smuggling
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

• Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
« Svar #4 skrivet: april 11, 2011, 17:28 »
Mer om ambassadör Ulf Lewins förehavanden finner ni här: http://www.mcdonald.cam.ac.uk/projects/iarc/culturewithoutcontext/issue7/doole.htm
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com