Författare Ämne: Fråga om ett ristat märke  (läst 6926 gånger)

Utloggad Indh

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Fråga om ett ristat märke
« skrivet: juli 02, 2005, 12:03 »
Var på besök i Kilingetorp söder om Hjälmaren och fick reda på att de sett en ristning i en häll på toppen av Kalkungsberget, (där det tidigare stått, militära torn). Ristningen är inte nyristad då det växer lavor i spåren. Den ser ut som denna: http://www.symbols.com/encyclopedia/40/404.html
Den är ungefär 30 cm lång och 15 cm bred.  

Det skulle vara kul att veta i vilket samanhang som den kan var skapad. Någon som har några idéer om vad/varför/när?

Hur tar man reda på om den redan finns registrerad som fornlämning?

ps Det finns en fin forborg ungefär 2 km nv, från ristningen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Fråga om ett ristat märke
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2005, 22:50 »
Betr. frågan om registrering som fornlämning så ska varje länsmuseum ha kopior på fornlämningsregistret, i form av kartor med (oftast) mikrofilmade kopior av de handskrivna böckerna. (Det finns en datoriserad tjänst FMIS, tillgänglig enbart för yrkesutövare  :(  ). I det här fallet är det väl Örebro Läns museum antar jag. Du får nog bege dig dit, begär att få se fornlämningskartorna, alla kända och registrerade fornlämningar ska finnas inprickade på kartunderlag, typ gamla ekonomiska kartan. Leta upp berget ifråga, fins det ett nummer där får du sen leta upp numret i registerutdragen och kolla. Vad gäller ristningar så brukar det ibland stå inventerarens uppfattning om ristningen t.ex. "troligtvis sentida", vilket naturligtvis alltid kan ifrågasättas.

Bor man nära Stockholm kan man åka till Riksantikvarieämbetet och titta i Fornlämningsregistret där också, finns för alla landskap där.

Min gissning om den aktuella ristningen är att det inte är en bronsåldersristning, läget på krönet av ett berg är inte typisk för den sortens förmodade kultristning. Kan vara ristad i historisk tid - lav kan växa på några decennier. Kolla om den är djupt ristad, ristad med ett spetsigt föremål. Bronsålderns ristningar är istället knackade med rundad sten - ger rundare kanter på ristningen.

Kanske en gränsmarkering eller någon annan typ av riktmärke? För det är väl inte en triangelpunkt?

/Mats

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Fråga om ett ristat märke
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2005, 00:13 »
Hej!
Eftersom jag jobbar med FMIS så tog jag en titt för att se om det fanns nånting där. Tyvärr, är den en da registrerade lämningen på Kalkugnsberget en osäker stensättning (kanske gränsmärke enligt inventeraren). Så antingen så har inventeringen missat eller ignorerat ristningen - svårt att veta.

/David

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Re: Fråga om ett ristat märke
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2005, 10:29 »
Citat från: "Indh"
Ristningen är inte nyristad då det växer lavor i spåren.


Detta behöver inte innebära att ristningen är gammal eftersom vissa lavsorter kan växa till sig på endast ett 10-tal år. I övrigt har jag inget förslag till tolkning. :(

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Fråga om ett ristat märke
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2005, 12:05 »
Gundela Lindman har skrivit en bok om arkeologiskdatering med hjälp av lavars tillväxt (lichenometri tror jag det kallas). Utgiven av Bohusläns museum. Förekomst av lavar i själva huggningen kan ge en vink om minsta tänkbara ålder, men detta hänger helt och hållet på vilken slags lav det är frågan om.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Indh

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
mer
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2005, 22:59 »
Tack för svaren!

"Berget" är ganska flakt och det är inte helt tydligt vart den högsta punkten är. Det finns många halvt mossbeklädda hällar där och det skulle vara kul om någon som vet vad de håller på med skulle åka dit och titta.

Kanske kan fresta med en dagsutflyckt som kombiner lite ristningsletande med en titt på fornborgen några kilometer bort?  Vad är förresten kännt om fornborgen? Finns det något bra ställe på nätet där man kan hitta information om sådana saker?  

Hur ser man om det är en triangelpunkt? (Det finns inget borrhål i figuren)

En möjligher är att det har med de militära torn som stod där tidigare, troligtvis flygtorn. Kanske indikerar symbolen bara riktning, men varför en sådan symbol? Vet någon när och varför militären hade torn där, var det flygspaningstorn som kom till under kriget?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Fråga om ett ristat märke
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2005, 22:07 »
Citera
"Berget" är ganska flakt och det är inte helt tydligt vart den högsta punkten är.

Uttryckte mig nog lite fel när jag sa att ett bergskrön är fel miljö för bronsåldersristningar. Det är värre än så - höglänta hällmarker överhuvudtaget är fel miljö. Miljön man ska söka efter är istället sluttningar ner mot odlingslandskapet, gränsande till det som kan ha varit åkermark på bronsåldern. Främst lätta jordar: glacial lera eller fin morän. Åkerholmar eller sluttningar på moränryggar. (Kan typiskt vara gammal igenväxande hagmark idag.) Här i östra Svealand finner man också ofta skålgropar på lösa meterstora stenblock (finns några sådana här i Spånga och Bromma där jag bor). Fortfarande i samma miljö som nämnts - vilket har fått en del att anta att det är resultat av en kult kring åkerbruket.

Om jag skulle leta (bronsålders-) hällristningar på Kalkungsberget (utan att veta hur det ser ut där) så skulle jag alltså istället leta kring bergets fot, i gränsen mot odlad mark.

Sökte förresten efter de platser du nämnt på min ganska så detaljerade vägkarta men hittade det inte. Ungefär var ligger platsen?

Betr. triangelpunkt så tar jag nog tillbaka det. En triangelpunkt är ofta en målad triangel, numera med en liten metallplatta nedslagen i mitten, som utgör en noggrannt uppmätt referenspunkt vid höjd- och avståndsmätningar. Ofta finns triangelpunkter just på krön av berg.

/Mats

Utloggad Indh

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Fråga om ett ristat märke
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2005, 15:11 »
Ett bra sätt att få fram en karta är på www.eniro.se. Berget ligger lite söder om byn Hampetorp.

Om du söker på Hampetorp, har zoom på nivå 5, och flyttar ett steg söder så borde du se berget.

Appropå, odlad mark, så skulle det vara intersant att titta på tidigare kartor över trakten. Jag vet att en del av den skog som ligger i området idag är planterad på tidigare jordbruksmark.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Fråga om ett ristat märke
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2005, 21:23 »
Hampetorp hittade jag på min karta, tack för det.
Kanske du har varit ute på Öby kulle mellan de båda  Kvismaren-sjöarna, om du bor i krokarna. Var där och kikade på fåglar för något år sedan. Ett läckert ställe egentligen. Blev glatt överraskad då jag nyss läste i Dick Harrisons "Jarlens Sekel" att det under jarlens tid låg en borg på den kullen, på den tiden en ö mellan de båda sjöarna. "Ön" vid Norrbyås nämns i två brev av Magnus Ladulås 1276. Måste ha missat något anslag på platsen, kanske är borgen ett känt faktum för de kringboende, eller...?

Tyvärr har en grustäkt förstört möjligheten till utgrävningar, men lite murbruk och några stenar lär finnas kvar.

/Mats

Utloggad Rizzo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
Re: mer
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2005, 01:26 »
Citat från: "Indh"

snip.
En möjligher är att det har med de militära torn som stod där tidigare, troligtvis flygtorn. Kanske indikerar symbolen bara riktning, men varför en sådan symbol? Vet någon när och varför militären hade torn där, var det flygspaningstorn som kom till under kriget?


Jag gjorde värnplikten som befäl och instruktör till besättningen på sådana torn. Det fanns inget i verksamheten som kan förklara ristningen. Det fanns några riktningar som var viktiga förstås. Väderstrecken såklart och riktingen till granntornen, men det var uppmärkt inne i tornet och kartor var legio.
Däremot så skedde det säkert under tornets tillvaro åtskilliga repövningar. Tänk dig åtta/tio pers som sitter i skogen i fem dagar utan någonting att spana på. (Det är dyrt att flyga...)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Fråga om ett ristat märke
« Svar #10 skrivet: augusti 10, 2005, 21:34 »
Tror jag har löst problemet med ristningen, den ursprungliga frågan. Jag reste runt lite i Bergslagen och Dalarna på semester och råkade få syn på ristningar, exakt som du beskrev, på två ställen, i båda fall på bergskrön/utsiktspunkter. Jag var på rätt spår från början i mitt första inlägg, det är en del av en triangelpunktsmarkering. Själva triangelpunkten hittar du troligtvis några meter från din ristning, om du följer "visaren", dvs. den längsta linjen. Triangelpunkten är troligen (åtminstone var den så i de fall jag såg) ristad i berget den också, helt enkelt en liksidig triangel, men med ett metallstift inborrat i mitten. Jag hittade (i båda fallen) också ytterligare en ristning, på lika avstånd från triangelpunkten som "din" ristning, men i ett annat väderstreck. Denna andra ristning såg ut som ett "T", där vertikallinjen återigen pekar in mot triangelpunkten. Vad man har här är alltså två "visare" som båda pekar in mot en skärningspunkt, där triangelpunkten ligger.

Jag är ingen geovetare eller lantmätare, men jag antar att dessa sidoristningar helt enkelt är till för att det ska vara otvetydigt (och lättare) att hitta den riktiga triangelpunkten, om den t.ex. skulle råka vara beväxt med mossa, eller förstörd på något vis. Sen kan jag inte heller redogöra för hur man egentligen använder en triangelpunkt, men det är ju en noga positionsbestämd punkt. Tror att man lägger den ofta på bergskrön just för att den då är lätt att lokalisera på t.ex. flygbilder, men jag kan ha fel.

Fornminne är det i alla fall inte frågan om (möjligen i en avlägsen framtid).

/Mats

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Fråga om ett ristat märke
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2005, 09:28 »
Öby kulle (nu byter jag lite ämne här) är i princip hemma hos mig. Mitt vetande om den är ganska begränsat men.... på den gamla goda tiden byggdes det två torn i farlederna genom närke. Den ena var den på Öby kulle (täljeån) och den andra är numera inbyggd i Örebro slott (svartån). Borgen/Tornet vid täljeån förlorade snart sin position iom att täljeån inte längre blev farbar och tyngdpunkten förlades till svartån och Örebro byggdes upp kring det.
Materialet från Öbytornet fraktades bort och användes för bl a vägbyggen vid tiden för sjösänkningen (hjälmaren) då ån blev kanal.
ha det
Qui tacet, consentit

Utloggad Indh

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Fråga om ett ristat märke
« Svar #12 skrivet: november 21, 2005, 14:48 »
Har inte varit inne här på länge så jag väcker denna gamla tråd. Vill egentligen bara säga:  Tack Mats, kul när man får reda på saker även när de inte passar de vildaste fantasierna. Jag ska titta efter metallstiftet till triangelpunkten när jag är där nästa gång.