Författare Ämne: Sliprännor  (läst 93693 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #20 skrivet: april 06, 2011, 09:03 »
Här är en video till från Australien.

http://www.youtube.com/watch?v=jAxFRqr08yU

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sliprännor
« Svar #21 skrivet: april 06, 2011, 09:48 »
Kullabygden verkar ju ha en del sådana här rännor också.

http://fornvannen.se/pdf/1930talet/1937_157.pdf

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sliprännor
« Svar #22 skrivet: april 06, 2011, 12:37 »
Hur är det om man ser sliprännorna i sitt arkeologiska sammanhang? Finns det något mönster i hur de ligger i förhållande till andra typer av fornlämningar, t ex gravar, boplatser, ev andra typer av ristningar o s v? Kan man utläsa sådana mönster borde man väl bättre kunna fästa dem i tid och dra slutsatser kring deras funktion.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #23 skrivet: april 06, 2011, 18:53 »
Skrämmande att se dessa kopplingar mellan sliprännor och rymden på en kommuns officiella hemsida:

http://194.132.44.108/sv/Turist/Sevardheter/Forntidsresan/Sliprannorna/?mode=comment

Länstyrelsen ser Gantofta sliprännorna som en religös kultplats:

http://www.lst.se/_skane/amnen/Kulturmiljo/Kulturmiljovard/Fornminnes-+och+kulturlandskapsvard/Vardat+och+skyltat/Sliprannor.htm

Gisses!
Thomas I

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Sliprännor
« Svar #24 skrivet: april 06, 2011, 19:10 »
Skrämmande att se dessa kopplingar mellan sliprännor och rymden på en kommuns officiella hemsida:

http://194.132.44.108/sv/Turist/Sevardheter/Forntidsresan/Sliprannorna/?mode=comment


Thomas I

I texten talas det om en teori om att rännorna är slipade i den riktning som fullmånen går upp och ner samma dag vid midvintersolståndet. På bilden sidan av texten ser de där rännorna gå i något fler riktningar.  ;D

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sliprännor
« Svar #25 skrivet: april 06, 2011, 19:32 »
Visst har jag sett en video från England(?) där man kom fram till att en slipsten hade en ganska otippad resonans..?

Eller så har jag drömt :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #26 skrivet: april 06, 2011, 22:48 »
Sliprännor ligger ofta i grupperingar, alltså flera olika platser intill varandra och varje plats hade kanske flera sliprännor. Det tyder ju på någon form av ”kollektiv” slipning, dvs att flera män slipade tillsammans på just denna plats. Det var ett monotont arbete eftersom sådan slipning tog väldigt lång tid – och med tiden kan en sådan plats ha blivit någon form av ”helig” plats kan jag tänka mig = platsen där yxorna blev vassa.

Om man, som visades på videon, slipar med två händer så blir sliprännan som djupast ca 1/3 del av sliprännans längd = där trycket är som störst. Det är ett nybörjarfel att använda kraft/tyngd när man slipar. Det är bättre att ha ett lätt tryck, eller bara att föra yxan fram och åter och låta yxans egen tyngd vara tillräckligt tryck mot underlaget (samma sak gäller vid slipning av kniv med hjälp av bryne = lätt tryck). När man använde stenyxor slipade man dessa regelbundet, man blev alltså erfaren väldigt snabbt = några nybörjarfel kan knappast avläsas i någon slipränna.

En uppmätning av deras längd och djup (på olika platser i sliprännan) visar då snabbt var tyngden låg i sliprörelsen – och då kan man även se arbetsställningen.

Hur passar de yxor man funnit i ett område i de sliprännor som finns i samma område?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #27 skrivet: april 07, 2011, 08:10 »
Alltså länsstyrelsen!
http://www.lst.se/_skane/amnen/Kulturmiljo/Kulturmiljovard/Fornminnes-+och+kulturlandskapsvard/Vardat+och+skyltat/Sliprannor.htm
Vad är det för klåpare som handlägger dessa informationsärenden? Har den som skrivit detta överhuvud taget varit på platsen? Samtidigt som man påstår att man inte vet hur rännorna uppkommit konstaterar man i nästa andetag att de troligtvis utförts med en pendelrörelse. Bifogar en bild som visar rännorna under själva uthänget. Hur i hela friden kan man ha tillverkat dess med en pendel? Inte bara att ränntillverkarna var astronomer, nu kunde de också upphäva jordens tyngdkraft. Det har vi statens ord på. Vad som hänt är att artikelskrivaren använt sig av den nya "astronomilitteraturen" i ämnet. Rännorna i Gantofta är gjorda av hjul eller vridbar stänger på träställningar vilket gett perfekta cirkelsegment, något annat är fysikt omöjligt. Och vem är det som "numera anser att detta är spår av kulthandlingar" som länsstyrelsen också påstår?




Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Sliprännor
« Svar #28 skrivet: april 07, 2011, 09:22 »
Det verkar ju som att sliprännor är (minst) två olika fenomen.
- De vanliga sliprännorna som man hittar lite här och där på horisontella hällar kan väl ha uppkommit ungefär som Carl Thomas beskrivit - man har legat på knä och slipat mot marken med eller utan hjälp av hjul- eller pendel-anordning.
- Gantofta verkar ju vara något helt annat. Här har man istället slipat från sidan. Dessutom verkar Gantofta vara helt unikt, eller finns något motsvarande på andra ställen?

Vet vi mer om "rännorna" i Gantofta än vad som framkommit i tråden och på länkarna. jag har aldrig varit på platsen så några av frågorna är kanske naiva:
- Finns det motsvarande horisontellt inskurna rännor på anda lokaler?
- Sven Lagman skriver att sliprännorna vid Gantofta är "perfekta cirkelsegment". Är detta objektivt uppmätt, eller ser det bara ut så? Har alla "rännorna" samma samma radie (och vad är den i så fall?), eller man använt olika "verktyg"?
- Om radien varierar, verkar det som om närliggande "rännor" är mer lika varandra?
- Är alla "rännorna" horisontella eller varierar riktningen i fht horisontalplanet?
- Kan marknivån ha varierat beroende på erosion eller annat? Eller måste man ha haft ställningar för att komma åt?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #29 skrivet: april 07, 2011, 11:30 »
Jag har inte gjort detaljmätningar men för ögat när man är på platsen bildar de perfekta cirkelsegment.

Nästa gång jag är på plats ska jag försöka kolla om det är samma diameter på hjulet.

Rännorna varierar något i förhållande till horisontalplanet.

Sentida erosion har fyllt upp ravinen, troligtvis några meter. Rännorna fortsätter längs hela ravinkanten och längre bort är de täckta av nedrasade jordmassor. Det borde således finnas utmärkta möjligheter att finna arkeologiska spår på platsen. Men ingen har grävt.

 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #30 skrivet: april 07, 2011, 12:28 »
Visar denna bild en naturlig företeelse eller har dessa” sliprännor” verkligen slipats fram av människor? Jag hade nog bedömt dessa som naturligt formade, typ horisontella ”jättegrytor” gjorda i en fors bakvatten där det finns mycket sten som rör sig genom vattnets rörelser?

Varken vatten eller slipmedel kan ju användas här eftersom sliprännorna ligger vertikalt  – och båda är nödvändiga för att man skall kunna slipa.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Sliprännor
« Svar #31 skrivet: april 07, 2011, 12:33 »
Jag kan förstå din tanke Thomas, men även jättegrytor och motsvarande naturfenomen är väl beroende av att vatten, grus och sten blir stående och verkar på samma punkt? Även om det är svårt att föreställa sig mänskliga aktiviteter som åstadkommit detta, så är känns det minst lika svårt att tro att naturen gjort det.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #32 skrivet: april 07, 2011, 13:51 »
Jag håller med dig Ola – men å andra sidan har jag sett saker i naturen jag inte trodde existerade – så varför inte?

Bakvatten i en fors går i en cirkel medhyggligt stor kraft. Stenar kan rulla på bottnen i denna cirkel och( gnidas) mot bergväggen, eller delar av bergväggen. Efterhand sänks bottnen – och då kan ett mönster som detta bildas – med lite fantasi.
Samma princip som en jättegryta alltså, men nu horisontellt istället – och en botten som sänks (eller höjs) under årens lopp.

Jag vet inte mycket om de sliprännorvi diskuterar - men jag vet en del om slipning. Det är därför jag försöker analysera själva slipningen och sliprörelserna, jag tror att nyckeln till förståelse ligger där.

Principen är enkel. Var är sliprännan som djupast = var fanns det högsta trycket mot underlaget = då kan man få fram ett arbetssätt eller en arbetsställning.

Jag tror som jag skrev från början, knästående, lutad på en arm medan den andra armen/handen för en stenyxa framåt och bakåt i en pendlande rörelse = sliprännan blir djupast i mitten. Eventuellt kan man har varit två som stått mitt emot varandra = sliprännan blir längre.

Slipning är ansträngande eftersom det är en upprepning av en rörelse under väldigt lång tid. Trycker man hårt blir man fort trött, lätt tryck medför att man kan hålla på längre.

 Arbetet är monotont, regelbundet och rytmiskt. (Jag kan tänka mig att man sjöng eller hade en rytmisk ramsa som ”tidsfördriv” – vilket underlättar arbetet och gör att tiden går fortare).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Sliprännor
« Svar #33 skrivet: april 07, 2011, 18:30 »
Jag åker till Gantofta imorgon fm och kollar in sliprännorna. Vad ska jag speciellt titta efter? Mäta djup?  Jag tänkte försöka få några bra bilder.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sliprännor
« Svar #34 skrivet: april 07, 2011, 20:30 »
Spännande!
Kan du inte ta med dig en stor bit kartong och en sax och försöka klippa ut en profil som följer en av (av de djupare/större) rännorna. Prova sen att hålla emot denna kurviga kartongbit mot andra rännor och se efter om det verkar matcha perfekt, dvs. om rännorna följer samma radie/form. Om det är så, ta med dig kartongbiten hem och försök att mäta radien.
Redovisning i morgon kväll.  ;)  :D

/Mats

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #35 skrivet: april 07, 2011, 22:12 »
Lera, total längd, bredd + djup var 5-10:e centimeter. Snälla!

Stå gärna på knä, stöd dig på vänster arm och låt höger hand pendla samt gunga lite framåt bakåt med kroppen, når din hand hela rännan då? Prova några rännor på samma sätt. Tänk dig att du håller en stenyxa i handen, stenyxan är 20-30 cm lång – når du då hela sliprännan på ett bekvämt och ”naturligt” sätt?

Känn efter hur du står med dina knän. Känns det bekvämt, kan du känna några gropar efter de knän som kanske en gång i tiden fanns där i timme efter timme, dag efter dag?

Hur känns din vänstra hand mot berget? Kan du se slitage där, har man knackat bort någonting för att få det slätt och mera bekvämt för handen?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Sliprännor
« Svar #36 skrivet: april 07, 2011, 23:18 »
Okej okej. Jag drar ut med systemNikon,  vit papp för släpljus,  stålmåttband, mm för att bringa ljus i saken, om möjligt. Ni ska få mått på bredden och höjden och djupet och längden och radien.

Jag ska dessutom filma lite så att ni kan se med egna ögon storleken,  lokalen, omgivning, osv.

Nu är det så att jag var där redan i höstas, eftersom jag bor i skåne,  och någon nämnde stället.
Så jag har ett antal bilder tagna med min telefon  - ! - som ni kan kika på tills vi får alla mått.

Här är bilderna. Väl bekomme! http://radi.kinjiru.se/#8.0

Lägg märke till att det är en klippvägg som är sluttande först uppåt, inåt sedan utåt igen och bildar ett överhäng.  Marken nedanför sluttar nedåt ganska brant.

Så att stå på knä och slipa där, vore ett mindre mirakel med tanke på gravitation.  Eftersom det är
en sänka neranför och rätt långt ner till en liten bäck, som är början på Råån,  kan jag svårligen
tänka mig att marken varit högre förut.
Nästan alla rännor, vad jag kan komma ihåg,  är horisontella, på klippväggen och vissa måste man ha stått under för att kunna göra dem. Det är massor av dem. Bara massor.  Jag ska försöka räkna dem och ta bilder på håll så ni själva kan se hur många.

Ska bli kul att göra en liten utflykt.

De Lapsus Resurgam!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #37 skrivet: april 08, 2011, 07:28 »
Lycka till Lera. Bryt bara inte benet, platsen kan vara förrädiskt hal - du behövs som keramiker på Foteviken i sommar. Sevärdhetskringlan vid stora landsvägen brukar vara lös och peka åt helt fel håll. Om så är fallet - gör som jag - vrid den rätt är du snäll.

Som ett svar på frågan om vatten har behövts vill jag notera att materialet i Gantofta är mycket poröst och att det troligtvis inte behövts något vatten för själva slipningen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sliprännor
« Svar #38 skrivet: april 08, 2011, 07:54 »
Ja, ta det försiktigt, Lera.
Det jag efterlyste mest med min "kartongmodell" var förstås att få fram om det är ett och samma hjul (eller vad det är) som gjort alla dessa rännor. Om det är stereotypt in på millimetern, alltså. Jag tycker Gantofta luktar industri, låt vara småskalig och gammal, men ändå, regelbunden aktivitet för att utvinna eller tillverka något "en masse".
Ser ut som porös sandsten, för övrigt, är det det?

De gotländska sliprännorna däremot tycker jag luktar husbehov. Den jämna fördelningen över ön talar väl för att var och varannan gård tyckte sig ha behov av att utföra det som blev kvar som "sliprännor".

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sliprännor
« Svar #39 skrivet: april 08, 2011, 08:20 »
Lera - tack för info, befintlig och kommande!


Om stenen är så porös att vatten inte skulle behövas för slipbehov tänker jag att arbetet som krävts för att komma åt att slipa vida överstiger arbetet med att helt enkelt få loss bitar som sedan används för att slipa.
Men jag antar att jag tänker fel här..?


...sen undrar jag: någon måste ju naturligtvis ha prövat detta i realiteten, provslipat. (?)



Är det nu så att det handlar om slipjobb så blir kontentan att det, som Mats säger, handlar om industri - gantofta har varit en yxfabrik.


Men det kan ju även handla om något totalt annorlunda - vad sägs om smörjrännor för familjen? Anderssons hade sin skåra, precis som deras grannsläkt nilssons, som i sin tur slipade upp sin skåra bredvid deras farfars farfars släkt från... Solfjäderrännorna påvisar en far med många avkommors familjer och en korsande skåra påvisar ett maktövertagande.
För visst ser vi skålgropar i samband med dessa ställen?


Nä, nu behöver jag nog en kopp kaffe, eller två... ;)