Författare Ämne: Sliprännor  (läst 93335 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Sliprännor
« skrivet: april 05, 2011, 07:26 »
Sliprännor är ett spännande fenomen. De finns på flera platser i Sverige, mest på Gotland där det finns kanske mer än 1500 stycken. Jag råkade skriva en artikel om sliprännor i samband med en artikel i Populär historia om Gantofta i början av 1900-talet. När jag då försökte sätta mig in i problemet insåg jag att detta blivit lika astronomiskt fixerat som Ale stenar. Sedan dess fortsätter denna astronomiska teori att ihärdigt framhävdas av några.

Efter det att jag gick in och tog bort en del direkta felaktigheter i artikeln "Sliprännor" på Wikipedia har diskussion flammat upp. Bortsett från denna är grundfrågorna emellertid väldigt intressanta: hur har dessa slipningar uppkommit, vad har de haft för funktion och hur gamla är de?
Ni kan se artikeln på Wikipedia här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slipr%C3%A4nnor
Ni kan se mitt och andras senaste inlägg på Wikipedia här (senaste inlägg längst ner):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Slipr%C3%A4nnor

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sliprännor
« Svar #1 skrivet: april 05, 2011, 12:54 »
Ja, det är ett märkligt fenomen. Har inga bra nya förslag att kasta in nu, men vill bara säga att det hedrar dig att du kämpar och försöker hålla wikipedia-artikeln på en balanserad nivå.
Det verkar som arkeo-astronomerna, jordstrålningsfolket och andra pseudo-vetenskapare begärligt kastar sig över varje fenomen som arkeologin eller geologin inte kan (eller bryr sig om att) svara på så här på direkten.

/Mats

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Sliprännor
« Svar #2 skrivet: april 05, 2011, 13:16 »
Finns det gjort någon mikroanalys av ytmaterialet för att se om där finns spår av brons/järn/flinta eller något annat?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #3 skrivet: april 05, 2011, 13:22 »
Hårda tag på Wiki. Jag undrar om det har gjorts några andra fynd i Gantofta-ravinen som säger något?

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #4 skrivet: april 05, 2011, 19:06 »
TYdligen finns det tonvis med massor att gräva ut i Gantofta;
http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=43&vid=402

Thomas I

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Sliprännor
« Svar #5 skrivet: april 05, 2011, 21:23 »
Jag har varit i Gantofta och tittat i somras och det ser verkligen ut som något slags slipning har förekommit där, under rätt lång tid. Vad man har slipat, det är en annan fråga.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #6 skrivet: april 05, 2011, 22:16 »
Att sliprännor skulle vara astronomiska instrument faller på sin egen orimlighet när man ser på en sammanställning över sliprännelokalerna på Gotland. Jag har avprickat dessa från Fornsök på kartan nedan. Varje prick representerar på respektive plats allt mellan 1 till 15-talet sliprännor. Vad man inte ser på kartan i detta lilla format är att en prick ofta representerar fler än en lokal vilka ligger nära varandra. Om detta varit astronomiska hjälpmedel betyder det att i nästan varje by på Gotland suttit mängder med astronomikunniga som alla dessutom måste ha haft var sin siktränna. Tanken är absurd.

Frågan är då hur dessa rännor uppkommit och i vilket syfte. Snurrande hjul, tvättbräden, mjukgörningsplatser för läderbearbetning, spår efter vindmöllor … Det är ju inte klokt att man inte kan finna på ens en till synes vettig hypotes. Detta måste vara en av de stora gåtorna i svensk arkeologi. Så kom igen! Även de tokigaste förslagen kan bära frukt – bara de inte har med måne och stjärnor att göra.


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #7 skrivet: april 05, 2011, 22:32 »
Det är olika bergarter på Gotland och i Gantofta. Granit och Gnejs jämfört med sandsten i Gantofta.

Jag undrar över hur de varierar i längd i Gantofta mellan min och max värden. När börjar man slipa metall med runda slipstenar som drar runt? Varför gick man ner i en ravin och slipade.

Ni slipade arkeologer vet kanske detta redan;-)

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #8 skrivet: april 05, 2011, 22:39 »
Jag tror att man ska se Gantoftaslipningarna som en speciell företeelse och nog inte sammanställa dem helt med sliprännorna av t.ex. den typ som finns på Gotland. I Gantofta är det bevisligen en storproduktion av något man slipat på hjul mot en tämligen porös bergart medan andra sliprännor är utförda i ett betydligt hårdare stenmaterial. Det är dock irriterande att man inte utfört någon utgrävning i Gantofta. Ravinsidorna med jord har ju rasat ner och med en sannolikhet som gränsar till visshet skulle en grävning avslöja många spår efter denna produktion - och inte minst en datering.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #9 skrivet: april 05, 2011, 23:42 »
Om jag skall ligga på knä och slipa någonting mot en berghäll och slipningen tar lång tid bör jag arbeta med en hand (höger) och stödja mig på knäna - samt vänster hand, jag knästår då alltså framåtlutad. Då har jag en räckvidd med höger hand på ca 50 cm och jag kan föra det jag slipar i en rak linje. Jag är nästan 2 meter lång och har alltså en räckvidd på ca 50 cm.

Hur lång är en normal slipränna?

(Om jag skulle stå på samma sätt, samt slipa tvärs knäna kan jag inte hålla en rak linje, alltså sliprännan skulle bli böjd med sina ändar nedböjda mot mig).

Om sliprännorna är längre än ca: 50 cm bör alltså knästående, framåtlutad samt slipning med en arm/hand inte räcka till.

När jag slipar måste jag bestämma mig för hur mycket tyngd jag måste ha mot det föremål som jag skall slipa. Har jag stortyngd kan jag inte slipa speciellt länge innan jag får mjölksyra. Har jag lätt tyngd kan jag slipa betydligt längre – men jag kanske inte kan slipa av den mängd material som jag behöver ha bort – jag måste alltså hålla på längre – och jag får en finare yta på det jag slipar.

Förutom att dra ”någonting” mot rent berg behövs ett slipmaterial mellan det jag vill slipa – och själva berget. Som jag ser det bör detta slipmaterial bestå av sand av ett hårt material, sand från en sandstrand består väl mest av kvarts (?) vilket är ett perfekt slipmaterial.
Jag behöver också tillgång till vatten. Dels för att föra undan stenmjölet som uppstår vid slipningen, dels för att stendammet inte skall klagga igen porerna i både underlag och det som skall slipas – samt även som ”glidmedel” under själva slipningen – dels för att skölja ren sliprännan med jämna mellanrun så att man får bort slipdamm och sliprester.
Finns sandstränder i någorlunda närhet av majoriteten av sliprännorna? (Det åtgår kanske 1 kg sand per timme slipning gissar jag.

Det lilla jag vet om sliprännor är att de ofta är ”solfjädersformade” när de ligger tillsammans. Här bör man undersöka arbetsställningen jag beskrev ovan. Hur passar underlaget in i solfjädersformen, är det horisontellt, finns det ”slitage” från knän? När flera rännor finns i solfjädersform måste vi fråga oss varför denna solfjädersform uppstod – och det bör då ha att göra per rent praktiska saker, som t.ex arbetsställningen.

Hur djupa är dessa sliprännor? Någonstans under slipningen uppstod tydligen problem med sliprännans djup. Alltså, handen (?) som höll det föremål som skulle slipas började ta emot sliprännans kanter/sidor vilket förorsakade problem – varpå man gjorde en ny slipränna bredvid den ”gamla” – utan att behöva flytta på sig från sin ”bekväma” arbetsplats?

Sist, prov behöver göras med att t.ex slipa en sten mot slätt berg (av olika sorter)samt användning av sjösand. Hur lång tid tar det att slipa fram en normalstor slipränna? Hur mycket material tas bort från den sten man då slipat med?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Sliprännor
« Svar #10 skrivet: april 05, 2011, 23:58 »
På bilderna från Hajdeby, Gotland,  ligger rännorna något lite vinklade åt solfjädersform-hållet. De är inte särskilt djupa, där syns någon enstaka som är bara en början till ränna. Till yttermera visso är stenen kalksten med fossil,  varav det ju finns massor av på Gotland. Den är jämförelsevis mjuk, en bra slipsten?
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #11 skrivet: april 06, 2011, 00:04 »
Lera, ja – för finare slipning/polering kan jag tänka mig att kalksten är bra – men jag tror att det går åt mera vatten – och man slipar då mot kalkstenen utan att använda sand.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Sliprännor
« Svar #12 skrivet: april 06, 2011, 00:07 »
Jag vet ju inte, men jag kan tänka mig att typ alla sliprännorna på Gotland är i kalksten. Det finns ju inte så mycket annan sten där.  Sven vet väl antagligen mer om detta.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #13 skrivet: april 06, 2011, 00:18 »
Lera, jag kanske har fel? Kanske kan man använda sjösand i "kalkstensrännor" för grövre slipning - och utan sjösand för polering/finare slipning? Oavsett vad, kalksten är mjuk och en slipränna "slits ut" betydligt fortare jämfört med hårdare stenarter = solfjädrarna bör vara större på Gotland?

Jag har aldrig slipat på detta sätt så jag saknar erfarenhet av sliprännor. Jag har försökt att slipa flinta mot hård stenart + sjösand - och det går bra - men det tar lååååååång tid att få till fina ytor!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #14 skrivet: april 06, 2011, 00:27 »
De sliprännor som jag har sett ligger merparten parallella i förhållande till varandra. Jag tror inte att man slipat för hand.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sliprännor
« Svar #15 skrivet: april 06, 2011, 00:46 »
De sliprännor jag sett har varit nästan en meter långa, ca 10 cm djupa samt ”skålformade” = de har varit djupast på mitten = man kan inte ha slipat för hand i dessa rännor. Om ett hjul används bör detta hjul ha haft en enorm diameter – så jag tror inte riktigt på hjul heller.

Men, jag kan tänka mig att man har en stång, ca 2-2,5 meter lång där man fäst det man vill slipa på denna stångs ena ände. Man håller stången i båda händerna (och man står upp) samt för stången mot underlaget i en regelbunden sliprörelse – vilken då bör bli strax under en meter lång.

Rännan som då blidas bör vara som djupast strax bakom mitten av rännan, ungefär 2/3 delar från sliprörelsens startpunkt (Jämför ett bryne där du slipat din kniv, det bildas en ”hängmatta” = brynet blir konkavt och dess djupaste del ligger ca 2/3 delar in på brynet).

Vad som egentligen är intressant är ju själva sliprörelsen. Slipar jag för hand (eller med stång) uppstår exakt en sådan slipränna. Slipar jag med ett hjul (eller gunga) blir sliprännan djupast exakt på mitten av rännan. Slipar jag med en ”gunga” så måste jag kunna avpassa ett tryck – samt justera detta tryck allteftersom sliprännan blir djupare (avancerat med andra ord) – och ställningen som gungar hänger i måste vara väldigt hög för att kunna åstadkomma en slipränna på en meters längd och 10 cm djup…

Jag tror att dessa sliprännor gjordes ”för hand” på något sätt, eventuellt med stång, kanske var man två man som förde en ”konstruktion” mellan sig  (jämför hur två man sågade stockar förr i tiden) i denna konstruktions nederdel var det föremål som skulle slipas fäst.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sliprännor
« Svar #16 skrivet: april 06, 2011, 08:07 »
Jag vet ju inte, men jag kan tänka mig att typ alla sliprännorna på Gotland är i kalksten. Det finns ju inte så mycket annan sten där.  Sven vet väl antagligen mer om detta.

Ja, hur är det med detta, Sven? Är sliprännorna alltid i kalksten på Gotland? Granit/gnejs förekommer väl på sin höjd som lösa flyttblock där, möjligen.
Kan det vara så att man velat åt själva kalkmaterialet, i pulverform, av någon anledning? Det känns som att pågått någon form av hantverk på ön, knappast kult (p.g.a. av trolig datering till historisk tid) eller så.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #17 skrivet: april 06, 2011, 08:35 »
Här är en länk till något motsvarande på andra sidan jordklotet:

http://www.tams.act.gov.au/play/pcl/heritage/aboriginal_heritage_in_the_act/aboriginal_sites/grinding_grooves

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sliprännor
« Svar #18 skrivet: april 06, 2011, 08:54 »
Vilket häftigt mysterium! :)

Liten video, som påvisar sliptanken:
http://www.youtube.com/watch?v=ITMNKBofQ9w

Länken i tidigare inlägg säger:
"...hand held ‘axes’ and wooden artefacts with fire hardened points (such as digging sticks) or to grind secondary material (such as grass seeds)."

Inte helt tokigt kanske? Man härdade långa träspjut? Man härdade "plogspetsar"? Osv..?
Låter väldigt trolig för mig - att eldhärda trä var väl snudd på en daglig syssla för att få kraftfulla arbetsredskap? Om så är fallet så är det naturligtvis otroligt tidssparande att göra det mot en sten.

Rännorna är alltså en slipverkstad för an massa olika redskap. De konstigt belägna (gantofta?) får också en förklaring då ett långt spjut/stör enklast härdas på detta sätt(?)

Utloggad Smyg

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Sliprännor
« Svar #19 skrivet: april 06, 2011, 09:00 »
Har för mig att det fanns liknande företelser i Sydamerika, vilka även de var svårförklarade. Vill minnas att Jan Lindblad i boken Stenålder och vita indianer (Rätt gammal, men ändå) visar hur indianerna slipade sina stenyxor i rännorna.