Författare Ämne: Sliprännor  (läst 93245 gånger)

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #180 skrivet: juni 01, 2012, 09:04 »
Att använda nedvärderande uttryck som "nonsensforskning" om andra forskares arbeten är väl egentligen ett uttryck för att man själv inte har så mycket att komma med.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sliprännor
« Svar #181 skrivet: juni 01, 2012, 12:02 »
Att använda nedvärderande uttryck som "nonsensforskning" om andra forskares arbeten är väl egentligen ett uttryck för att man själv inte har så mycket att komma med.

Samtidigt får man ju komma ihåg att Göran Henriksson är astronom och inte arkeolog. Det verkar också som han i mångt och mycket bortser från de arkeologiska fakta (dateringar, arkeologisk kontext, motiv och föremålstyper, skeppskronologier m m) som arkeologerna etablerat kring hällristningarna. Om man bortser från den arkeologiska forskningen och hittar på helt egna teorier så får man kanske finna sig i att ens forskning starkt ifrågasätts.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #182 skrivet: juni 04, 2012, 19:20 »
Det behövs nya infallsvinklar i bland, så att man inte fastnar i gamla hjulspår.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Sliprännor
« Svar #183 skrivet: juni 04, 2012, 20:49 »
Det behövs nya infallsvinklar i bland, så att man inte fastnar i gamla hjulspår.

Ja, och det har du förhoppningsvis fått i den här tråden.  ;)
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #184 skrivet: juli 12, 2012, 22:18 »
Egentligen skulle jag skriva på diskussionssidan under rubriken sliprännor/slipskåror på Wikipedia. Men tyvärr har en niding till administratör blockerat mitt användar-ID på Wikipedia. Anledningen var att jag på diskussionssidan pläderat för att ett par vetenskapligt underbyggda referenser skulle läggas till. Nämligen:
Henriksson, G., 2002. The grooves on the island of Gotland in the Baltic sea: a Neolithic lunar calendar. In Proceedings of the conference "Astronomy of Ancient Civilizations" of the European Society for Astronomy in Culture (SEAC) and National Astronomical Meeting (JENAM), Moscow, May 23-27, 2000, ed. T. M. Potyomkina and V. N. Obridko, 72-77. Moscow
http://www.astro.uu.se/archast/SlipskarorJenam2000Publ.pdf

Henriksson, Göran. "Nya undersökningar av bildstenen från Othemars i Othem" Gotländskt Arkiv 1988. http://195.67.126.28/ga/arkiv/view.php?id=795

Och då har dessa referenser blivit accepterade på den engelsk-språkiga sidan om slipskårorna.

Att jag har blivit blockerad från Wikipedia är ett oerhört övertramp från administratörernas sida. Jag har inte gjort något fel. Det är en fullt legitim begäran att dessa båda referenser läggs till.

Däremot borde varje arkeolog skämmas då det på Wikipedia står att de stöder en uppfattning som det inte finns något som helst vetenskapligt stöd för. Nämligen att slipskårorna skulle vara medeltida!

Det ligger nära till hands att en maffia på Wikipedia är skitskraja att få med Henrikssons artikel som referens, eftersom den har mycket stor tyngd då den blivit granskad av internationell expertis inom arkeoastronomin.

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #185 skrivet: juli 15, 2012, 10:13 »
En annan person som blev väldigt upprörd över den skandalösa behandlingen av mig gick själv in på Wikipedias diskussionssida.- Men blev också blockerad av Wikipedias administratörer! Det luktar censur lång väg!
Ingen enda av de personer som stöder den s.k. majoritetsuppfattningen om slipskårorna vet ett dugg om dessa. De stöder sig på en grötmyndig stockholms-arkeolog som försöker att göra sig bred, men som själv inte har de ringaste kunskaper om de gotländska slipskårorna.
Som det är nu kan jag inte gå in och lägga till en länk till Sernanders artikel: Sernander, R. 1919. Några arkeologiska markfynd från Gotland. http://stavgard.com/stavar/gotlslipsk/Sernander.pdf
I artikeln lägger han fram bevis för att slipskårorna i Fardume träsk blivit tillverkade under subboreal tid.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sliprännor
« Svar #186 skrivet: juli 15, 2012, 13:37 »
Det vet väl alla att Wikipedia är censurerat och till del suspekt. Politiska, ekonomiska, religiösa m fl organisationer försöker utnyttja Wikipedia för att "tillrättalägga" budskap som gynnar de egna syftena. Mycket förrädiskt. Men jag vill trots allt inte vara utan heller. För samma sker ju i bokform hela tiden.
Du kan även ha blivit censurerad eftersom alla upplägg har ett visst system. Arkeoastronomi är ett separat avsnitt.

Du får skaffa en ny id helt enkelt. Använda id för en kompanjon etc.
Lägg sedan upp en motsida under snarlikt namn. Varför inte "Gotländska sliprännor". Sidan kan väl få en utvikning mot det rent allmänna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #187 skrivet: juli 15, 2012, 23:53 »
Nja, så dålig är inte Wikipedia. Det som hände var att vi var några stycken som försökte få slut på en lång och infekterad debatt som var spaltkilometer lång. Vi lyckades till slut få konsensus på artikeln där företrädare för den astronomiska teorin också var representerade på ett balanserat sätt, inte minst framgick deras publikationer i notförteckningen. Själv blev jag under denna tid hårt attackerad med en massa smutskastning av representanter från den sidan men som sagt, vi hade fått fram en balanserad artikel. Så gick det ett drygt halvår varpå man plötsligt försökte utöka notapparaten med ytterligare material för att framhäva den astronomiska teorin. Denna teori var emellertid redan redovisad och hade man gett den ytterligare företräde skulle den uppnådda balansen gått förlorad.
Detta är bakgrunden. Jag beklagar att du Sören blev avstängd men det beslutet hade jag inget med att göra. Samtidigt ska jag inte sticka under stol med att jag blev väldigt besviken på att företrädare för astronomiteorin inte kunde acceptera det konsensusbeslut som uppnåtts utan försökte något som jag faktiskt uppfattade som ett försök att ytterligare framhäva sin teori på bekostnad av andra.

Jag tror som jag sagt tidigare inte på den astronomiska teorin, ej heller på sliprännornas ålder till stenåldern. Mina undersökningar i Skåne har definitivt sågat av dessa teorier, i varje fall utifrån det skånska materialet. Som jag och Anders Ödman påvisat för Gantoftalokalen är dessa sliprännor troligtvis inte speciellt gamla. I dag har jag undersökt en annan slipränneplats, Viken 4:1 i Skåne som ytterligare stärker misstankarna om att det varit frågan om en helt annan användning än den astronomiska.

Se mina två rapporteringar här:
Gantofta: www.fotevikensmuseum.se/bulletiner/nr19.pdf
Viken 4:1: www.fotevikensmuseum.se/bulletiner/nr23.pdf

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sliprännor
« Svar #188 skrivet: juli 16, 2012, 08:21 »
Ingen tvekan för mig längre när det gäller de skånska sandstensrännorna. Det är yngre fenomen och inget astrorelaterat.

Thomas I

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #189 skrivet: juli 16, 2012, 09:35 »
De två referenser som jag ville få med finns med på den engelsk-språkiga versionen av artikeln!
Att ha uppnått konsensus vid ett tillfälle kan inte vara något som ska gälla för evigt. Utvecklingen går framåt.
Det måste få finnas referenser till det vetenskapliga material som finns tillgängligt! Referensen till  Sernanders undersökningar vid Fardume träsk måste också få finnas med. - Hans undersökning ger dateringen subboreal tid. Och stenen som ingått som stävsten i en skeppssättning har fått sina slipskåror innan tillkomsten av bronsåldersgravfältet där det ligger.
Däremot bryter den s.k. majoritetsuppfattningen mot regeln om verifierbarhet. - Det finns inga vetenskapliga belägg för en medeltida datering av de gotländska slipskårorna! De båda artiklar som det refereras till innehåller ingen vetenskaplig forskning! Det är enbart spekulationer och förutfattade meningar.

När det gäller de skånska slipskårorna har jag inte undersökt dem närmare. Jag har dock sett de vid Gantofta och vid Viken, samt de i granitblock i Vånga. De sistnämnda har samma utseende som övriga skånska. - Oskar Lidéns datering http://fornvannen.se/pdf/1930talet/1937_157.pdf ger i alla fall inte medeltid.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #190 skrivet: juli 16, 2012, 16:45 »
Sernanders resultat är återgivna i artikeln i Wikipedia. Då den skrevs redan 1919 ingår den i historieavsnittet. Hans resultat har knappast någon större tyngd enligt min mening; han har hittat en samling stenar med sliprännor på en torrlagd sjömark. Av det foto som visas är inte rännorna hela och blocken kan således när som helst ha hamnat på platsen.

Henrikssons publikation 2002 återger väl i princip samma saker som den referens från honom som han har med på Wikipedia, nämligen artikeln från Fornvännen 1983, bara presenterat i ett annat forum. 

Däremot är artikeln: Henriksson, Göran. "Nya undersökningar av bildstenen från Othemars i Othem" Gotländskt Arkiv 1988 intressant eftersom den tar upp ämnet utifrån en detaljstudie av en bildsten med sliprännor.

Det finns ett stort, tänkbart tidsspekrum när det gäller sliprännornas tillkomst. Att t.ex. de skånska verkar vara rätt unga utgår jag ifrån (med förbehållet att ha rätt att ändra uppfattning om man via arkeologin skulle visa annorlunda) men det är inget som säger att detta gäller också för andra områden. Om undersökningen av Othemsbildstenen är riktig kan vi konstatera att sliprännorna på stenen är före ca 700-talet. Det är emellertid ett långt hopp mellan denna tidpunkt och stenåldern.

Det är tråkigt att det gått så mycket presige rörande denna fornlämningstyp. Om man hade kunnat ha en sansad diskussion och en utvald undersökningsgrupp med företrädare från olika, i frågan relevanta vetenskapsgrenar, skulle man nog kunna klargöra mycket. Ett sådant team borde bildas.

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #191 skrivet: juli 17, 2012, 09:44 »
Att debatten blir hätsk beror ju på att vi som har forskat och har kunskapen och den totala överblicken blir angripna av de som inte har forskat och inte har någon kunskap om de gotländska slipskårorna. Att det är motståndarna som är hätska visas därav att mitt användarkonto på Wikipedia blockeras för att jag argumenterat för att referenser till ett par vetenskapliga artiklar ska tas med.

När Henriksson skrev sin artikel 1983 hade vi ännu inte gjort uppmätningen av ett stort antal slipskårors riktningar för att kunna presentera en tillräckligt god statistik. - I min bok 1993 hade jag med 1253 slipskårors riktningar, varav hälften i fast häll och hälften i jordfasta block. Ett linjärkorrelationstest visade att de båda grupperna med betryggande god sannolikhet uppvisar samma riktningsfördelning vilket bevisar att objekt på himlen varit inblandade.
I Henrikssons artikel från konferensen i Moskva år 2000 presenterade han inför ett större och kompetent forum denna undersökning där han räknat om till deklination. Han fick mycket beröm för speciellt jämförelsen mellan fast häll och block. - Artikeln från 2000 har alltså betydligt större tyngd än artikeln från 1983. Och det betyder också mycket att artikeln blivit granskad i ett mycket kompetent sammanhang.
Det måste få finnas referenser till alla artiklar som presenterar vetenskapliga forskningsresultat i form av tabeller, figurer, statistisk analys etc.
Slipskårorna i Fardume träsk är inte ett isolerat fenomen. Det finns slipskåror och boplatslämningar från stenåldern långt ut i andra myrar och fornträsk t.ex. Martebo myr och Laus myr.
Alla arkeologer i början av förra århundradet var överens om att slipskårorna hade sitt ursprung under stenåldern. Frågan var bara hur långt fram i tiden som detta fenomen pågick.

Jag håller med om att det skulle behövas ett team med representanter från olika vetenskapsgrenar. Jag har länge framhållit att arkeologerna inte har tagit sitt ansvar.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #192 skrivet: juli 17, 2012, 11:43 »
Arkeologer är förvisso inte alltid Guds bästa barn men det år å andra sidan inte alltid heller icke arkeologer som använder sig av ett arkeologiskt material för egna tolkningar. Att du Sören har lagt ned ett stort arbete med att riktningsbestämma Gotlands sliprännor är värdefullt arbete, vilket jag poängterat tidigare, inte minst på Wikipedia. Men som arkeolog vill åtminstone jag ha in fler variabler än enbart riktning för att med en viss grad av säkerhet våga uttala mig om en företeelses funktion.

I vilken kontext uppträder t.ex. de enskilda rännorna? Ta exemplet med min undersökning av Viken 4:1. Bristen på rännor i en viss riktning kunde här direkt relateras till hällens form. Hur många av Gotlands rännor sitter dessutom på sådant sätt som ett flertal i Viken 4:1 och i samtliga Gantofta vilket gör att de omöjligt kan ha varit siktlinjer mot himlavalvet? Det är sådana frågeställningar och analyser som jag som arkeolog vill ha med för att med en viss grad av sannolikhet överhuvudtaget våga säga något om funktion. Jag skulle aldrig som forskare säga att en analys som jag gjort bevisar att min utifrån denna analys uppgjorda hypotes är den enda riktiga. Det är ju hela tiden frågan om olika grader av sannolikhet. Hade jag varit så tvärsäker som arkeolog hade jag med stor säkerhet blivit hårt kritiserad av andra arkeologer. Samma gäller givetvis för relationer mellan arkeologer – icke arkeologer. Om man som arkeolog i sådana fall inte kritiserar tvärsäkra påståenden har man inte tagit sitt ansvar som representant för den arkeologiska forskningen.

Sören, jag säger inte att din teori om en astronomisk förklaring är fel; jag säger att det är en hypotes som måste ha fler kartlagda variabler än enbart riktning för att vinna förtroende.

Vad gäller dateringsfrågan för Gotlandsmaterialet fanns egentligen endast ett säkert dateringsunderlag, nämligen de fall där sliprännorna är gjord på ett antal bildstenars ytor. Det är ju till synes fullständigt ologisk att man som bildstensristare väljer en häll med sliprännor som ju skulle förstöra bildkompositionen. Men med den analys som man nu gjort av en bildsten verkar det som om så kanske ändå skulle kunna ha varit fallet. Detta skulle i så fall ge oss en datering före 700-talet. Något annat säkert dateringsunderlag finns emellertid över huvud taget inte. Stenåldersteorin baseras på olika vattenhöjder och är ett gammalt försök att datera sliprännorna på men saknar relevans. Endast om man finner en slipskåresten som är överlagrad av daterbara och på plats avsatta lager kan man arkeologiskt ge den en säker främre tidsgräns. Något sådant fynd finns inte.

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #193 skrivet: juli 17, 2012, 13:48 »
•   Slipskårestenen som ingått som stävsten i en skeppssättning från bronsåldern visar att slipskårorna på den är äldre än skeppssättningen. http://stavgard.com/stavar/gotlslipsk/slipsk/garde_digerroir_i.JPG Den föll omkull under 1800-talet vid skattletning. Man ser på bilden hur den har stått, samt fallit åt vänster. Flera andra fall av  block med slipskåror på gravfält finns. Slipskårorna har utan tvekan funnits där innan gravfältet anlades.  - Slipskårestenen som ingår i kantkedjan till Öja-graven finns ju också.
•   Sernanders undersökning kan vi inte bortse ifrån. Som sagt finns det många andra fall med datering till subboreal tid av fynd långt ut i myrar och sjöar.
•   
•   Nu gällde det att lägga till referenser till ett par vetenskapliga artiklar. Varför ska vissa forskningsresultat undanhållas läsarna? - All tillgänglig forskning måste givetvis få presenteras!
•   Att det inte finns någon vetenskaplig forskning som stöder en medeltida datering av de gotländska slipskårorna, är inte mitt problem. Men varje påstående på Wikipedia måste kunna verifieras med vetenskapliga forskningsresultat!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #194 skrivet: juli 17, 2012, 15:14 »
Enligt RAÄ:s fornminnesinventering beskrivs sliprännestenen i Garda 3:1 så här:

"10 m SSV om den sydligaste belägna skeppsättningen är Svärdslipningssten, 170x120 cm stor av röd granit. I stenen finns 4 sliprännor (SSÖ-NN V) 85-95 cm l 7-8 cm br och 2-4 cm dj. Sliprännorna är parallella och täcker ett område av 90x40 cm. Även runtom och på rännkanter na finns slipspår. I NÖ delen av stenen är slipyta, 60x40 cm stor."

Varifrån kommer uppgiften att det varit en stävsten om den står tio meter från skeppsättningen och att den fallit omkull vid skattjakt?

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #195 skrivet: juli 17, 2012, 18:33 »
Harald Hansson, 1927, Gotlands Bronsålder sid. 118 i lista över skepssättningar: ”..strax N om ’Digerrör’ i Garda (diam. 38 m, h 5 m.) fem i ett fält, varav två omedelbart efter varandra; högsta stävsten 1,40 m.; längd 4-8,5 m.; vid en stäv ligger en sten med 4 slipräfflor, som enligt Nordin (hans fascikel II) stått rest som stävsten (B Schnittger; Nordin anförda ställe).
John Nihlén och Gerda Boëthius, 1933, Gotländska gårdar och byar under äldre järnåldern: ”På en av stävstenarna (gråsten) i Alskog finnas 4 sliprännor. Den är nu kullfallen men skall enligt Nordin ha stått rest som stävsten. Om rännorna icke inslipats efter den första uppresningen måste detta slipblock dateras till tiden före övergången mellan brons- och järnåldern, till vilken tid skeppssättningarna höra” - Nihlén råkar här blanda ihop Gålrum och Digerråir som ligger ett par km ifrån.
Även om man skulle tvivla på Nordins uppgift så måste man ställa sig frågan varför en slipskåresten finns på ett gravfält.
Under stenen verkar det f.ö. finnas ett hålrum som om stenen har lagt sig som ett lock över ett grävt hål.

Henrik Munthe, Ymer 1933, Om Gotlands s.k. Svärdslipningsstenar sid 171: ”Det hittills föreliggande stödet för att slipningen i fråga varit i gång åtminstone så tidigt som under subboreal tid (hällkisttid och början av bronsåldern) är Sernanders påvisande av slipblocken utanför Fardumeträsks strand, ty det synes vara mycket osannolikt, att dessa skulle ha senare av isen förts ned till sin nuvarande plats.”

Artur Nordén, fornvännen 1942, Sliprännornas och skålgroparnas problem, kan också vara nyttig läsning http://fornvannen.se/pdf/1940talet/1942_081.pdf

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #196 skrivet: juli 17, 2012, 21:04 »
Men det betyder vad jag förstår, att Riksantikvarieämbetets inventering är betydligt nyare (1970-talet) och här är angivet att stenen ligger tio meter från den närmsta skeppssättning. Detta är ju fakta. Att en sliprännesten finns på ett gravfält är väl inget märkvärdigt, de finns ju över hela Gotland. Fardumträskstenarna är som jag kan notera av foto inte hela, alltså är de tagna från någon annanstans. Varför inte som ett lass byggnadsmaterial, de verkar i storlek passa till detta. Någon datering kan man utifrån det material som ligger framme inte göra baserat på den förekomsten.

Göran Henrikssons publicerade uppsats http://www.astro.uu.se/archast/SlipskarorJenam2000Publ.pdf
ger en häpnadsväckande slutsats, nämligen att man vart 19.e år mellan 3300 till 2000 f.Kr., i alltså 1300 år, hållit på att slipa astronomiska rännor på Gotland. Sett från vår tid skulle man alltså ha börjat i början av 700-talet e.Kr. Detta måste i sanning vara den längsta i tid varande lokala kalendern i världen! Var verkligen gotlänningarna så konservativa? Detta är faktiskt en mycket stark indikation för åtminstone mig att det är något som inte stämmer i den astronomiska hypotesen.

Samtidigt är sliprännorna i den häll som du mätt upp vid Etebols i Lummelunda http://stavgard.com/stavar/gotlslipsk/slipsk/Etelbols_Datering.jpg till synes förvånansvärt logiskt upplagda. Här följer rännorna i rätt följd hypotesen om 19-årsintervaller. Finns det något foto av hällen tillgängligt? Är det samtliga rännor på hällen som är medtagna eller endast ett urval? I RAÄ:s inventering omtalas en plats med endast tio rännor.

Utloggad Sören Gannholm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Sliprännor
« Svar #197 skrivet: juli 18, 2012, 12:12 »
Men det betyder vad jag förstår, att Riksantikvarieämbetets inventering är betydligt nyare (1970-talet) och här är angivet att stenen ligger tio meter från den närmsta skeppssättning.
Inventeringarna är försedda med varningstext: OBS. Fritexterna är inte kvalitetssäkrade. Information kan saknas eller vara felaktig.

Det finns fler stenar intill stenen med slipskåror som tyder på att det är resterna efter en skeppssättning. Nordin ansåg att det var en skeppssättning och uppgiften att stenen varit rest en mansålder tidigare ansågs som trovärdig av flera arkeologer.
Jag har besökt platsen och mycket tyder på att den fallit i relativt sen tid (slutet av 1800-talet).
Om slipskåror finns på ett gravfält så borde de ha funnits där innan gravfältet anlades. Om blocket ingår i ett monument så har det tagits dit från annan plats.

Göran Henrikssons publicerade uppsats http://www.astro.uu.se/archast/SlipskarorJenam2000Publ.pdf
ger en häpnadsväckande slutsats, nämligen att man vart 19.e år mellan 3300 till 2000 f.Kr., i alltså 1300 år, hållit på att slipa astronomiska rännor på Gotland. Sett från vår tid skulle man alltså ha börjat i början av 700-talet e.Kr. Detta måste i sanning vara den längsta i tid varande lokala kalendern i världen!
Stonehenge är bygd i olika etapper från 3100 f.Kr. till 1600 f.Kr.

Fardumträskstenarna är som jag kan notera av foto inte hela, alltså är de tagna från någon annanstans.
Sernander anger att blocken ligger in situ, utom ett som av iskruvning förts in till en isskruvningsvall.

Samtliga på hällen vid Etebols i Lummelunda är medtagna utom en ensam skåra ca 15 meter från de övriga. Jag tog ett foto vid mätningstillfället http://stavgard.com/stavar/gotlslipsk/slipsk/lummelunda_etebols_i.jpg
När jag besökte platsen nu i sommar hade sten tippats över hela området. Jag har anmält händelsen till Gotlands Muséum.

Slipskårorna återfinns för det mesta vid (som kan bedömas) forntida vatten (havet eller insjövatten). Några också på berg. - Platser med fri sikt. De som haft kontakt med havet samlar sig i stor utsträckning vid vissa speciella nivåer från ca 2 m till ca 10 m. Vilket tyder på att havets nivå har ändrats under den tid som slipfenomenet pågick.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sliprännor
« Svar #198 skrivet: juli 18, 2012, 13:27 »
Jag har besökt platsen och mycket tyder på att den fallit i relativt sen tid (slutet av 1800-talet).
Om slipskåror finns på ett gravfält så borde de ha funnits där innan gravfältet anlades. Om blocket ingår i ett monument så har det tagits dit från annan plats.

Vad är det som tyder på att sliprännorna inte kommit till efter att blocket fallit?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sliprännor
« Svar #199 skrivet: juli 18, 2012, 14:04 »
Jag tycker att diskussionen är intressant och jag försöker förstå argumenteringen utifrån en arkeologisk synvinkel men jag får inte ihop vissa väsentliga saker. Hur kan man t.ex. se att en sten som ligger ner har fallit för hundra år sedan? Det är sin sak om man bevisligen har en eller helst två personer som varit med om själva händelsen och som på ett eller annat sätt kan intyga att stenen föll vid en viss tidpunkt. Om inte är det bara hörsägen och det är lika med noll i ett vetenskapligt sammanhang. Varför har man fäst sig vid att strandnivån överhuvudtaget ska ha spelat in vid slipandet? För mig betyder det faktum att några fornlämningar ligger mellan 2 och 10 meters höjd och nära kusten inte att det nödvändigtvis måste ha att göra med att de tillverkats under så lång tid som det tagit för havsytan att förändras. Och varför skulle kravet vara att de har tillverkats vid själva strandkanten? Vatten om det behövdes vid slipningen kunde man väl lätt fixa på annat sätt.

Jag är kritisk men det har jag som arkeolog rätt att vara och du får därför inte misstolka min misstänksamhet som något som är riktat mot dig Sören personligen. Men just sådana här frågor, och andra närliggande, borde vara viktiga att reda ut för att komma vidare med sliprännornas gåta.