Författare Ämne: Märklig stensättning mitt i Skåne  (läst 4214 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Märklig stensättning mitt i Skåne
« skrivet: oktober 01, 2011, 23:15 »
Jag var i dag med på utdelningen av Skånska Akademiens årliga prisutdelning i Höör mitt i Skåne och passade då på att besiktiga en märklig stenformation i skogen öster om samhället. Eta, en vikingreenactor, bor i området och hon har länge velat ha mig upp för att visa mig denna sak. Jag har ingen aning om vad det är mer än att det bör vara gammalt. Ni kan läsa mina notat och se bilder här:
http://www.fotevikensmuseum.se/bulletiner/nr3.pdf

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2011, 12:05 »
En markbaserad variant av hägnade berg? En axis mundi (Midgård kontra Utgård)? En rituell slak-/offerplats eller en forntida dansbana....? ;) Börja med en fosfatkartering.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2011, 12:14 »
Sådan hägnader har man runt Klippan/Ljungbyhed-trakten  och de har tidigare tolkats som inhägnader för ollonsvin.  1400-1600-tal. Finns även på Söderåsen. 
 Minns ej var jag läst detta, måste vara minst 25 år sedan.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2011, 16:16 »
Problemet som jag ser det är att det knappast kan vara någon inhägnad för djur. Jag är nämligen nästan helt säker på att murarna inte varit högre och det finns inga stenar runt omkring som kan ha ingått i muren och som man rivit bort. Varför skulle man dessutom ha lagt ut en perfekt kvadrat? Din uppgift om att det finns andra liknande i det nära området, ett avstånd på några få mil, är intressant. Det jag inte begriper är varför fornminnesinventerarna inte noterat denna anläggning. Men å andra sidan, när man studerar antalet registrerade fornlämningar finns det stora "tomma hål" i närområdet öster om Höör. Man kan undra hur noggran man varit.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2011, 16:19 »
OK   inte ens för höga för svin?  Kan det varit natt fållor med  trägrindar?   Natt skydd mot rovdjur? 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2011, 16:24 »
Men det fordrar att man haft träöverbyggnad på stenarna med syllträ och inte vanliga "gärden" med nedslagna pålar. Och varför behövdes då stengrunden?

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2011, 18:23 »
Med hänsyn till namnet och placeringen, skulle det inte kunna vara en typ av "folly" där stensträngen är där som en ren inramning och att det skulle ha kunnat funnits ett runt "lusthus" (gazebo, i trä), som placerats där för att man skulle avnjuta solnedgången...? (Jag har ju inte sett omgivningarna, så om jag är helt ute och "cyklar" ber jag om överseende ;) )
//anders

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2011, 22:04 »
Möjligen var den teori jag läste om för 25 år sedan också fel. 

Ska bli kul att följa denna diskussion.   

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #8 skrivet: oktober 02, 2011, 22:22 »
Har sett en del liknade inhägnader på Orust, har alltid hört att de är fållor för djur, i vissa fall så finns det långa gärdsgårdar fram, som kanske stöder påståendet. Murarna är dock alltid låga, och knappast av den kvalite att de kunnat bära någon större konstruktion, möjligtvis är stenarna en inre ram och själva stängslet i trä byggt utanför..

Utloggad Danuta Lindsjö

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #9 skrivet: oktober 03, 2011, 21:06 »
Jag har också sett denna stensättning och är helt övertygad om att det varit en fårfålla där dom klippte ull. Höör var förr en stor producent av fårull, vi hade både spinneri och färgeri, allt tillhörande samma person, nämligen herr Liljenberg på nr 2 i Höör. Området ligger inte allt för långt bort från nr 2. Teorin om att det skulle ha varit en typ av "folly" är inte helt osannolikt långt senare (efter Liljenberg), eftersom jag hört äldre säga att den romantiska stigen på präståsen var tillhåll för förälskade par.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #10 skrivet: oktober 03, 2011, 22:09 »
Hade det varit en plats för att njuta av solnedgången borde man nog anlagt den på den högsta punkten av åsen och inte som fallet nu är på den norra sidan i en rätt så kraftig sluttning. Det förklarar heller inte den helt klart ovala sänkan i mitten. Ovala lusthus har jag inte sett. Förslaget med fårklippning fordrar att man haft en träbyggnad ovanpå stenarna och då är utläggningen av stenar tämligen onödigt och arbetsamt slit. En fråga: vet du när herr Liljenberg var verksam? 

Utloggad Danuta Lindsjö

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Märklig stensättning mitt i Skåne
« Svar #11 skrivet: oktober 05, 2011, 22:24 »
A P Liljenberg bedrev färgeriet 1841 och under mitten av 1800-talet en vadmalsstamp. År 1872 startade han Spinneriet. Fåraveln var omfattande i bygden och en ansenlig mäng ull kom att förädlas i Höör. A P Liljenberg dog 1894. Verksamheten upphörde 1910.