Författare Ämne: catshaman  (läst 8781 gånger)

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
catshaman
« skrivet: januari 25, 2006, 22:54 »
av Bengt Hemtun i Mellerud? catshaman
många för mig obekanta sammanhang och resonemang
kanske kan man fabulera ihop en helt egen fantasihistoria med stöd i egna påhittade fynd och referenser...jag får nästan lust att bråka ...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
catshaman
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2006, 23:00 »
Det är väl han som härjade (härjar?) på Skalman.nu, eller?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
catshaman
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2006, 08:14 »
Fast det är ju sådant här som man bör diskutera inom arkeologin. Dels för att man faktiskt får göra så här, dels för att man bör fråga sig varför man inte skulle få det.  Arkeologi är ju ett ämne som tjänar olika syften. Folk använder det till att förstärka hävd (vilket verkar vara lika gammalt som lämningarna själva), illustrera fantasier eller skapa samband (bara några exempel). Och eftersom att tolkningarna ser ut som de gör inom arkeologin kan man knappast frånta någon rätten att göra det han har gjort. Ett tränat öga ser att detta är en personlig uppfattning och förhoppning, ett otränat öga ser det inte. Arkeologerna behöver knappast känna sig hotade av sådant. Och de som inte är arkeologer väljer i allafall efter eget huvud. Problemet är att arkeologin bör tala högre och skapa intresse så att folk KAN välja, men gör det inte. Man kan inte förbjuda folk att tala bara för att själv inte har något att säga! Och att vilja "bråka" med honom är faktiskt ett ifrågasättande av demokratin och friheten att uttrycka sig... Att han har sina nätsidor utgör inget hot, men att arkeologerna själva är så otydliga med sina uttryck är ett mycket större större hot mot vetenskapen (okej, jag generaliserar lite, en del är mycket duktiga och tydliga med sitt arbete). Auktoriteten i arkeologin är inte riktigt närvarande, varför en del kan känna sig besvärade av sådana här sidor (Men vem äger arkeologin? Kulturarvet tillhör som bekant alla, ingen har mer rätt att att uttrycka sig i ämnet än någon annan, och dessutom publicerar han sig ju inte i erkända tidsskrifter). Jag tycker inte att man behöver ifrågasätta sådant här. (Hellre då varför kulturarvet genererar så lite stålar! DET är ett probelm och ett kännbart hot!) Han har ett intresse och det här tror han på. Människor har faktiskt en egen rätt till uppfattningar (även om de är rätt eller fel), problemet med en del arkeologer är att de faktiskt inte accepterar "andra" som likvärdiga, utan vill gära korrigera deras uppfattningar, vilket är lite farisébetonat (tack gode Gud för att du gjorde oss bättre än alla andra). Akademiska poäng ger dig rätten att publicera, men ibland (IBLAND) skiljer sig inte materialet nämnvärt från Catshamans värld.

Denna attityd gör att man inte når fler människor för att de helt enkelt inte kan känna igen sig. Det beror inte på att det arkeologiska materialet är särskilt svårbegripligt, utan att det förmedlas på ett förhållandevist stifft sätt. Trist? Arkeologin är fantastisk, den är det roligaste man kan ägna sig åt (tycker jag), och det är detta som måste förmedlas, entusiasm och medverkan. Varför ska man bråka med den här karln? Varför kan man inte skapa en dialog? Uppenbarligen har han både tid och iver, men hur stor är "hans rörelse"? Jag tror inte att man bör knäppa folk på näsan och sedan inte ha något bättre att komma med. Om han nu har hemmagjorda svar, så undrar jag vem som inte har det? Och hur man i såfall ska se på hur arkeologin används i andra sammanhang.

Hur ska man få använda arkeologi? Ta samerna som exempel. Kan man t. ex. se samisk etnicitet i ett gravmaterial? Eller är det kanske bara kulturyttringar som kan ses? Absolut, du kan inte se vad en människa bekänt sig till för gruppering, hur hon känt sig. Bara hur det samhälle som hon levt i har uttryckt sig. För att befästa sina teorier har man tagit tekniken till hjälp. Man tagit DNA-prover som visar delvis att samerna härstammar från de folk som bor i Mälardalen IDAG. Observera idag... Hur många etniciteter och folkgrupperingar bor inte där idag? Platt fall. Kan samerna verkligen få använda arkeologin i eget syfte? Ja, det ser ju ut så. Och kan de, så måste även Catshaman få göra det samma. Om man kan bli same efter si och så många generationer och måste kunna språket, ja, då blir ju gränserna väldigt föränderliga och inget att räkna med. Då faller ju resonemangen på eget grepp. Och Catshaman gör ju samma sak. Jag tror att problemen bör angripas på annat sätt. GET EVERYONE INVOLVED; OTHERWISE THEY WILL COMPLICATE IT FOR YOU! God Morgon!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
catshaman
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2006, 21:31 »
Usch! Jag blir så trött när jag ser sådant som Bengt Hemtuns skriverier, en massa mer eller mindre osammanhängande svammel, som faktiskt inte går att förstå. Jag har dock aldrig råkat ut för honom i verkligheten, men jag har träffat andra liknade typer och en del är faktiskt fruktansvärt jobbiga att ha att göra med eller åtminstone så beklämmande att man blir deprimerad av att träffa dem.

En ökänd amatörforskare brukar alltid vara aggressiv och hålla på och käfta i en timma varesig man köper hans uselt layoutade böcker eller inte.

En annan ökänd författare på eget förlag stod en dag och väntade utanför jobbet när jag kom och blev så lycklig över att jag tog emot hans fullständigt osammanhängande alster att han kramade om mig och nästan grät. Visst, det kanske man kan bjuda på även om man tyckte det var fruktansvärt pinsamt och insåg att den stackaren behövde profesionell hjälp. Man får sig dock ett gott skratt om man är på rätt humör när man läser hans böcker.

En tredje gosse är visserligen trevlig och kul att ha att göra med, men hans idéer är så far out att det är omöjligt att ens diskutera dem ... eller är det någon här som vill diskutera huruvida domarringar är kuggkransar i växellådor som användes för att borra hål i stenyxor? Tyvärr har han inte publicerat sig för jag skulle gärna ha ett signerat ex av hans stolligheter till mitt kuriosakabinett.

Nå, detta handlade egentligen inte om Bengt Hemtun, men väl om andra gossar som jag kommer att tänka på i detta sammanhang. Visst, låt folk publicera vad de vill, men vad f**n ska man göra när folk man trodde var bildade och intelligenta börjar tro på de värsta av dessa stolligheter.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
catshaman
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2006, 23:23 »
nu något som kan studeras i Gantofta ravin...är detta också astronomiska kalendrar eller slipmärken?
tack och släpp forskarna loss

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
catshaman
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2006, 08:50 »
Skönt att det finns folk som är bildade och intelligenta och kan se att vissa personer som behöver proffessionell hjälp, trots att de själva blir deprimerade av att träffa jobbiga människor som svamlar osammanhängande. Intressant även att det finns folk håller sig med kuriosakabinett där man hoppas på att få samla verk som människor i sin dumhet trott att någon ville läsa. Det känns hoppfullt!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
catshaman
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2006, 22:11 »
Till G-C....Ojojoj," domarringar är kuggkransar i växellådor som användes för att borra hål i stenyxor?"..så jävla bra,fattar att du inte kan motstå en sån kille. ..B.H. e de samme gubbe som "BLURPH"mannen ja frågade dej om för ett tag sen?

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
catshaman
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2006, 14:27 »
Javisst, det är Bengt Hemtun, alias Catshaman, som har idéer om "BLURPHAR".

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
catshaman
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2006, 16:28 »
O.k.

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: catshaman
« Svar #9 skrivet: november 26, 2010, 06:18 »
Javisst, det är Bengt Hemtun, alias Catshaman, som har idéer om "BLURPHAR".

Hälsningar
Gunnar

Gunnar har definitivt icke läst vad jag skriver om BLURPHAR. Han mår kanske illa av min svidande vidräkning med Göteborgsarkeologernas ointresse för de arkeologiska fynden i Lundby

Nåja jag sökte på GOOGLE "catshaman" och Arkeologiforums sida ligger först bland drygt 10000 referenser så egentligen behöver jag icke bry mig om annat än Ninas sakliga och uttömmande svar på första sidan och det tackar jag för

Däremot frågar jag mig hur det står till med vissa akademikers nyfikenhet och god ton:Mycket av de kanske tio böcker jag skrivit på Internet ligger utanför vad akademiker blygas skriva ... medan annat bygger på akademikers data., Ordet och bedömningarna är än så länge fria i öppna media. SE OCH LÄR
javascript:void(0);
Ha det
Bengt >:D

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: catshaman
« Svar #10 skrivet: november 26, 2010, 08:00 »
hej bengt
varför bry sig om lata akademiker
men har du någon teori on vad som hänt i ravinen i gantofta?
jag föreslog att det var stålfarfar som kalibrerat sin velociped där...

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: catshaman
« Svar #11 skrivet: november 26, 2010, 10:48 »
hej bengt
varför bry sig om lata akademiker
men har du någon teori on vad som hänt i ravinen i gantofta?
jag föreslog att det var stålfarfar som kalibrerat sin velociped där...

hej  igen
tja, jag vet eftersom jag läst ungefär 180 poäng delat på två omgångar i raketfart eftersom jag skulle vara Bror Duktig. Men man lär sig aldrig gissa gåtor
Jag gillade att cykla race i ravin som pojke tills det kostade mig en framgaffel. Det heter ju att man ska testa sina gränser
ha det

bengt

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: catshaman
« Svar #12 skrivet: november 26, 2010, 11:02 »
Javisst, det är Bengt Hemtun, alias Catshaman, som har idéer om "BLURPHAR".

Hälsningar
Gunnar

Jag måste erkänna att jag hade svårt att få något grepp om vad den här tråden egentligen handlade om, tills jag gick in och kollade upp dessa "blurphar" (Har för övrigt läst en hel del serier i mina dar och kan inte dra mig till minnes att jag tidigare ska ha stött på uttrycket ifråga.). I mina ögon ser dessa ut som så kallade huvudfotingar, de allra första föreställande teckningar ett litet barn lyckas åstadkomma. Finns det några liknande ristningar någon annanstans?

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: catshaman
« Svar #13 skrivet: november 26, 2010, 11:26 »
Jag måste erkänna att jag hade svårt att få något grepp om vad den här tråden egentligen handlade om, tills jag gick in och kollade upp dessa "blurphar" (Har för övrigt läst en hel del serier i mina dar och kan inte dra mig till minnes att jag tidigare ska ha stött på uttrycket ifråga.). I mina ögon ser dessa ut som så kallade huvudfotingar, de allra första föreställande teckningar ett litet barn lyckas åstadkomma. Finns det några liknande ristningar någon annanstans?

Hej
huvudfoting är kanske rätta ordet. Inom arkeologin förekommer ofta märkliga ord såsom "liggande höna" som slagit rot även hos RA. För mig beskriver ordet BLURPH det unika i figuren som tillkom i en tid utan språk förmodar jag.  i en tid då man icke hade uttryck för kalender, högtider och liknande. Jag förbinder dem med kalender efter matematiken i bilderna och det faktum att de flesta ristningar och bilder gäller nån kalenderhändelse: Sen gissar jag att den är tidig eftersom det icke mig veterligt finns liknande i Norden där man tidigt tog upp uttrycksätt från Södern: Man kan jämföra grekiska kulturens wanax  med våra tidiga processionsyxor ca 2000 BC vilka symboliserade kvartal/kvartalsdelning
ha det
bengt
+
+

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: catshaman
« Svar #14 skrivet: januari 05, 2011, 23:52 »
Oerhört underhållande men belyser också klyftan mellan utbildade arkeologer och en intresserad allmänhet.

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: catshaman
« Svar #15 skrivet: mars 21, 2011, 13:54 »
mer underhållning:

Filer om Norska arvet på catshaman.com
http://www.catshaman.com/norska.html
bengt
+
+