Författare Ämne: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker  (läst 11178 gånger)

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
Skulle jag vilja veta mera om. Och lite till. Mottager gärna tips på läsning, tips om folk som håller på med återskapande av detsamma och såna som vet nåt.

vänligen

Lera
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2011, 09:43 »
För mig är vikingatida keramik lite anonym. I jämförelse med de stilar som förknippas med de äldre tidsperioderna, exempelvis kamkeramik, gropkeramik, trattbägarkeramik, stridsyxekeramik och den rabbiga keramiken från bronsåldern. Inte för att jag är någon expert på forntida keramik, men ändå. Hur ofta avbildas ett vikingatida lerkärl i böckerna om vikingatiden?

Jag har faktiskt fått den uppfattningen att man under vikingatid (och kanske också tidigare under järnåldern) inte lade ned lika mycket omsorg i form och dekor som under t.ex. neolitikum. Stämmer det? Är det en verklig nedgång i keramik-hantverket under forntidens senare del i Norden?
Eller är det bara så att keramiken från vikingatiden presenteras mera styvmoderligt för att det finns så mycket annat material från den tiden av mer spektakulärt slag, t.ex. från bronsgjutning och smide?

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2011, 11:30 »
försök att få tag på Keramik i sydskandinavien - en handbok för arkeologer. Där får du en ingång i alla fall.
Är lite osäker på hur man får tag på den dock, men den kommer du nog få användning för och inspiration från så gör ett försök.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2011, 11:54 »
Mats

Jag skulle tro att det är i Skandinavien, som i europa i övrigt,  med ingången i bondestenåldern försvinner det otroliga lerhantverk som fanns innan och keramiken blir elementär och grov. En viss upphämtning tycker jag mig kunna se i vikingatida keramik, men den är ändå primitiv jämfört med 30 000 f kr.

Leif
Jag har sökt den boken med ljus och lykta. Tyvärr än så länge utan resultat.

De Lapsus Resurgam!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2011, 13:37 »


Jag har sökt den boken med ljus och lykta. Tyvärr än så länge utan resultat.



Pröva med att ta kontakt med någon av redaktörerna. Här är en av dem:

http://norwalk.bluerange.se/ark/staff/person.asp?id=90
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2011, 15:24 »
Wow, tackar!!!  : )
De Lapsus Resurgam!

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #6 skrivet: mars 28, 2011, 11:08 »


men den är ändå primitiv jämfört med 30 000 f kr.

du råkar inte ha en bild på den 32000 år gamla keramiken? eller en länk kanske?

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2011, 19:20 »
Okej,  jag glömde var jag befinner mig. Låt oss säga keramiken från 3000 BC och till ca 30 000 BC.
Om du vill se exempel så finns det massor i böcker,  t ex i Gimbutas stora bok. "The language of the goddess".

Exempel på kulturer/fyndplatser:  Cucuteni,  Catal Huyuc,  Gummelnita, Kanovo I,  Hacilar VI, Karanovo,  Tidig Vinca, Sesklo, Nea Makri, Butmir Nebo, Kreta, Starcevo osv.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2011, 22:28 »
Okej,  jag glömde var jag befinner mig. Låt oss säga keramiken från 3000 BC och till ca 30 000 BC.

Ingen av de platser du nämner är ju i närheten av 30000 BC, snarare visar de på en neolitisk elegans

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2011, 23:38 »
Frågan gällde vikingatida keramik jämfört med stenålderskeramik.  Jag har inte gått in för att plugga in platser och dateringar ( i synnerhet som dateringar ofta flyttas bakåt i tiden och dagens sanning är morgondagens misstag).

Jag bara uppskattar stenålderstekniken och utseendet både konstnärligt och tekniskt sett, framför det som kom när folk blev bönder och fick mindre tid att ägna sig åt konstnärsskap, och keramiken blev mer primitiv, mindre dekorerad och mer inriktad på användning än konst.

De Lapsus Resurgam!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #10 skrivet: mars 30, 2011, 08:28 »
Tror du missuppfattat lite det där med stenålder och bönder, Lera. Det är i själva verket den del som vi brukar kalla bondestenålder (neolitikum, yngre stenålder) som vi kan se att keramiken utvecklas rent allmänt. Många har t.o.m. hävdat att det finns en nära koppling mellan att börja odla och att börja tillverka keramik, eftersom man då möjligen behövde lagra mat i större utsträckning. Idag är det nog konstaterat att man på vissa håll börjat tillverka keramik redan under slutet av jägarstenåldern. I Finland introduceras t.ex. kamkeramiken då, ungefär 5000 f.Kr. vilket ungefär är 1000 år tidigare än keramik börjar i Sverige. Och just 4000 f.Kr. har vi de första spåren av jordbruk i Sverige, innan dess ingen keramik utom möjligen en del i det allra sydligaste Sverige (ertebölle-kultur). Sen, under de närmaste två-tre årtusendena, under bondestenåldern och bronsåldern har vi den fina keramik som jag inledningsvis nämde i Sverige (och som jag jämförde med den för mig mer anonyma vikingatida keramiken).

Längre söderut förekommer keramiken tidigare, men där startar också jordbruket tidigare. Vi pratar då om tiden 7000 f.Kr., typ.  Catal Höyük som du nämnde, i dagens Turkiet är väl från den tiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%87atal_H%C3%BCy%C3%BCk

Det ska sägas också att det finns en del mycket tidigare dateringar av keramik i andra delar av världen som jag tror rapporterats om här på forumet (var det Kina, Japan eller så?), men det hör mer till undantagen.

Hoppas du inte tycker jag "besserwissrar" nu, men jag tyckte det var viktigt att du inte ser stenålder och bönder som en motsättning - arkeologiskt är det också en viktig skiljelinje mellan jägarstenålder och bondestenålder. Mycket händer i det skiftet, och jag tror att du som keramiker kan komma att intressera dig för vad man använde all den här fina keramiken till under bondestenåldern.

/Mats


Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #11 skrivet: mars 30, 2011, 10:42 »
Det ska sägas också att det finns en del mycket tidigare dateringar av keramik i andra delar av världen som jag tror rapporterats om här på forumet (var det Kina, Japan eller så?)

här är länken till forum diskussionen http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=3041.0 via den kan man sen ta sig ut i världen, men inte riktigt till 30000BC ;)


Utloggad Heimund

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #12 skrivet: mars 30, 2011, 11:50 »
Jag tenderar nog att hålla med Mats i det han säger ovan. Den inhemska vikingatida keramiken tycks för mig inte vara speciellt "påkostad" i varken sig utsmyckning eller kvalitet. Om man ser till fynden tycks andra material ha föredrats såsom täljsten, trä, etc.

Min egen teori är att det inte har så mycket med hantverksskicklighet att göra. Jag tror personligen att det snarare var så att man helt enkelt såg de andra materielen som mer praktiska och hållbara. Keramikkärlen var mer en förbrukningsvara...

Ser man till den mer påkostade keramiken (såsom de Frankiska kannorna eller den glaserade "arabiska" koppen) så var ju dessa "importvaror" och kanske därmed också mer exklusiva, något som var viktigare att vara rädd om. Vilket också gravfynden ger en indikation på.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #13 skrivet: mars 30, 2011, 12:54 »
här är länken till forum diskussionen http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=3041.0 via den kan man sen ta sig ut i världen, men inte riktigt till 30000BC ;)



Lera som material i skulpturer förekommer också ganska tidigt i Europa:

Citera
The oldest known ceramic artwork is Venus of Dolni Vestonice, a 4-inch figure made from clay and bone ash and dating to roughly 26,000 BCE, found near Brno in the Czech Republic.

http://www.visual-arts-cork.com/earliest-art.htm#ceramics


Citera
The Dolní Věstonice artifacts also include some of the earliest examples of fired clay sculptures, including the Venus of Dolní Věstonice. The remains of a kiln have been uncovered. Thousands of clay figurines have been recovered, most of them shattered into fragments. One hypothesis is that these figurines had magical significance, and were intentionally fashioned from wet clay so that they would explode when fired.

http://en.wikipedia.org/wiki/Doln%C3%AD_V%C4%9Bstonice_(archaeology)
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #14 skrivet: mars 30, 2011, 16:38 »
Mats

Nja,  jag är inte så känslig. Besserwissra du,  jag är ju inte arkeolog.
Men därmed kan jag också hoppa runt i porslinsbutiken så får ni andra invända
när jag välter nånting.  >:D

Jag tror att bondesamhället tog kål på mycket av artisteriet och folk slutade göra
skulptur. För keramiken började som skulpturer, som Piankhy påpekar.
Jag glömde Dolni Venstonice, som är en fin fyndplats. Man har gjort skulpturer läääänge
innan man kom på att göra kärl av leran. Av religiösa skäl kanske?

Av ren nyfikenhet, hur vet ni att de började odla?  I stor skala? Slutade de genast
jaga och samla på året när?

Från när de började odla hade de förslitningsskador,  om jag inte är felunderrättad?

Jag har väl iofs mest läst om ett annat slags skifte nere i europa när indoeuropeerna dök
upp och hade med sig vapen specifikt för krigföring och gjorde en liten etnisk rensning där de drog fram.  Efter dem tog den fina keramiken tvärt slut.

Exakt varför keramiken förändrades kan man ju tvista om,  men det syns i alla fall på de
fynd som gjorts, att den komplexa dekor och skulpturerna och de halvskulpturer/kärl som
var så populära typ 5000-10000 BC försvann. Den ersattes av kärl, som var betydligt tråkigare.

Tråkigheten höll i sig till medeltiden nån gång.

Observera att detta är konstnärliga observationer, inte arkeologiska.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #15 skrivet: mars 30, 2011, 18:48 »
Lera som material i skulpturer förekommer också ganska tidigt i Europa:

ja det har jag full koll på, det var ju keramiken från 30000 f kr som fick vikingatida keramik att framstå som primitiv som jag frågade om...

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #16 skrivet: mars 31, 2011, 09:05 »
Av ren nyfikenhet, hur vet ni att de började odla?  I stor skala? Slutade de genast
jaga och samla på året när?

Det är en stor fråga du berör, du får nog läsa på andra trådar här, eller i litteraturen. Eftersom vi pratar keramik här så kan man ändå nämna att en av de viktigaste ledtrådarna till att man börjat odla sädesslag är avtryck av sädeskorn i kärl av keramik. Men det finns många andra ledtrådar: pollenanalyser, matrester i keramik, ben av tamdjur, förändringar i stenverktygen m.m.
Och övergången gick inte på året när. Man fortsatte att jaga och samla en del även efter man börjat introducera odling och boskapsskötsel.

Exakt varför keramiken förändrades kan man ju tvista om,  men det syns i alla fall på de
fynd som gjorts, att den komplexa dekor och skulpturerna och de halvskulpturer/kärl som
var så populära typ 5000-10000 BC försvann.

Då befinner du dig i alla fall inte i Nordeuropa. Här fanns inga keramikkärl alls före c:a 5000 f.Kr.

/Mats

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #17 skrivet: mars 31, 2011, 19:22 »
Mats

Okej,  då får jag läsa om odling.

Om geografin, nä det är klart, jag är en typiskt insnöad konstnär som ser till form, teknik mm och struntar i det som ni som arkeologer är så förtjusta i.  Datering och lokal.
Struntar man i sånt här, så åker man på smällar,  men det är lugnt  :)

Skillnaden i form och teknik däremot lägger jag märke till. Och att keramik först användes till att göra skulpturer,  symboler.  Senare förstod man att det gick att göra kärl också.

Den frihet i formen och kreativiteten som stenåldern visar,.  har vi väl inte uppnått igen förrän i typ rokokon och därefter.  Vikingatidens keramikskärvor är ju inte så inspirerande,  med undantag för "östersjökeramiken".  Där kan man se tecken på hantverkskunnande,  om än rätt upprepande och väldigt inriktat på bruksföremål.
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #18 skrivet: april 01, 2011, 06:23 »

Av ren nyfikenhet, hur vet ni att de började odla?  I stor skala? Slutade de genast
jaga och samla på året när?


Mitt intryck är att boskapsskötsel och bete är vad jordbruket inledningsvis primärt handlade om. Givetvis lite odling också, men av allt att döma i väldigt begränsad skala.
Andelen ben från vilda djur minskar kraftigt, ja andelen blir nästan försumbar i ett försörjningshänseende på de neolitiska boplatserna om man ny inte kikar på gropkeramiska boplatser.

För att knyta an till en tidigare fråga. Varför är den vikingatida keramiken inte lika påkostad som den neolitiska? Vem styr över modets nycker? Man behöver inte backa speciellt många århundraden för att hitta tunnväggig svart glättad keramik av extremt hög kvalitet, eller keramik med infällda glasbitar. Det kan skilja mycket på blott ett par århundraden.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Kunskaper om vikingatida keramikframställning och tekniker
« Svar #19 skrivet: april 01, 2011, 15:03 »
---