Författare Ämne: Skepp funnet  (läst 21740 gånger)

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Skepp funnet
« Svar #20 skrivet: juni 22, 2011, 23:23 »
Och på FMIS

RAÄ-nummer Starrkärr 213

MVH/Marty

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
  • Antal inlägg: 187

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #22 skrivet: augusti 30, 2011, 20:32 »
Senaste nytt om det förmodade vikingaskeppet på Göta-Älvs botten.

http://www.alekuriren.se/?p=2720

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #23 skrivet: augusti 31, 2011, 14:54 »
Sagt om skeppet: "Det här kan vara världens bäst bevarade vikingaskepp som troligtvis legat orört i 1000 år. Tänk vilka fynd, avslutar Bo Larsen och Bo-Holger Hasselqvist."

Oj, vad norrmännen ska bli ledsna nu när svenskarna har hittat ett skepp som är bättre bevarat än Osebergsskeppet!  :D

Utloggad Marty

• Gode
SV: Skepp funnet-Handelsplats hittad!!
« Svar #24 skrivet: augusti 31, 2011, 15:38 »
Det rör sig i (och vid) Göta Älv!!!

MVH/Marty

Utloggad Marty

• Gode

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #26 skrivet: augusti 31, 2011, 17:43 »
Citera
Skrivet av: Sven lagman
« skrivet: Idag kl. 14:54 »Infoga citat

Sagt om skeppet: "Det här kan vara världens bäst bevarade vikingaskepp som troligtvis legat orört i 1000 år. Tänk vilka fynd, avslutar Bo Larsen och Bo-Holger Hasselqvist."

Oj, vad norrmännen ska bli ledsna nu när svenskarna har hittat ett skepp som är bättre bevarat än Osebergsskeppet! 

Är det något som jag har lärt mig genom åren så är det att ALDRIG tro på allt som journalisterna skriver i sina tidningsblaskor. Dom handskas alltför ofta väldigt vårdslöst med sanningen.
Jag misstänker att Bo Larsen och Bo-Holger Hasselqvist går fria från exakt detta uttalande.

Å andra sidan så kan det ju mycket väl vara (ett) av världens bäst bevarade vikingaskepp, liksom likväl en potatispråm. :-\

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #27 skrivet: augusti 31, 2011, 18:01 »
Vi får hoppas att det inte är en Älvapez från 1905..

MVH/Marty

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #28 skrivet: augusti 31, 2011, 23:13 »
:)

Fridhems-Anna berättar, " Den hade min farfar Albert till att lasta potäter i."

<Arkeolog> Ah, men, kan du hålla tyst?

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #29 skrivet: oktober 21, 2011, 02:31 »
Alekuriren skrev för någon dag sedan att marinen misslyckats med att ta sig ned till vraket. Vädret hade uppenbarligen varit dåligt. Dykförhållandena är också mycket svåra trots att det bara är 8 meter djupt. Det är strömt och man ser ca. 10 centimeter.

Emellertid sades dykarna vara mycket entusiastiska och man ska göra nya försök till våren.

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #30 skrivet: oktober 21, 2011, 08:19 »
Länk till artikel i Alekuriren:

http://www.alekuriren.se/?p=3207

Man har tydligen stora förhoppningar beträffande ett eventuellt fynd av ett vikingaskepp:

Citera
Vi har blivit kontaktade från många olika håll. En av våra största supportrar är Göteborgs tidigare kommunalråd, Göran Johansson. Han bidrar med all sin erfarenhet och sitt fantastiska kontaktnät. Överhuvudtaget visar Göteborg stor nyfikenhet, vilket vittnar om att det här kan vara något stort inte bara för oss i Ale kommun utan likväl för Göteborg och turismen i hela Västsverige, berättar Bo Larsen.

Turistnäringen
Han säger också att han vill sprida kunskap om vikten av att satsa på turistnäringen. I höst planerar han ett föredrag för kommunala tjänstemän, politiker och företagare.
– Här ligger vi långt efter, men det är aldrig för sent och i just Ale har vi många unika delar att marknadsföra redan idag. Tänk då om vi får upp ett 34 meter långt vikingaskepp… Då gäller det att vi är förberedda och alle man ombord!
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #31 skrivet: oktober 21, 2011, 11:49 »
Jag är förvånad att man vågar gå ut så stort i media om ett möjligt vikingaskepp, utan att först ha varken dykt på platsen eller gjort några dateringar. Jag antar att anledningen är att man vill höja intresset för att lättare kunna hitta sponsorer, men risken blir ju överhängande det hela blir en ordentlig pankaka om det visar sig att det inte rör sig om ett vikingaskepp.

På alla grävningar jag har varit på så är man väldigt försiktigt med att gå ut i media med spektakulära fynd, både för att man vill skydda fornlämningen så länge som möjligt, och för att man vill vara helt säker på att man tolkat sina upptäckter så korrekt som möjligt.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #32 skrivet: oktober 21, 2011, 13:16 »
Man kanske bedömmer det så att utan medias draghjälp får man ingen finansiering, och då förblir man garanterat ovetande. Istället gamblar man lite med sin heder...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jesper

• Medlem
  • Antal inlägg: 77
« Svar #33 skrivet: november 22, 2011, 20:17 »
Ur Alekuriren: ÄLVÄNGEN. En geologisk formation av blålera.
Den misstänkta fornlämningen i Göta älv var inget vikingaskepp.
Det slår dykarnas rapport fast, uppgifter som inte tidigare presenterats för media.

Rapporten från Bohusläns museum som ansvarade för undersökningen av den misstänkta fornlämningen i Göta älv, någon kilometer norr om Äskekärr, ger en annan bild av vad som framkom efter dykningarna i oktober. Till skillnad från vad hobbyarkeologen, Bo Larsen, berättade för Alekuriren (vecka 42 2011) anses dykningarna ha varit lyckade och gav de svar som Länsstyrelsen behövde.
– Vårt ansvar är att skydda och bevara fornlämningar. Med hänsyn till det som Larsen och hans kollega sade sig ha iakttagit beslutade Länsstyrelsen att staten skulle bekosta en besiktning av det eventuella vraket. Till skillnad från vad Larsen har uppgivit i media genomförde arméns dykare ett antal mycket lyckade dykningar på den aktuella platsen. De kunde konstatera att det inte rörde sig om någon fartygslämning utan det är en geologisk formation av blålera. Hela formationen som mycket riktigt höll måtten 35 x 3,5 meter undersöktes noggrant, men ingen träkonstruktion kunde upptäckas i leran. Jag var själv med i en av båtarna och såg hur besvikna Larsen med kollega blev, men istället för att acceptera fakta började de sprida osanningar. Det är ytterst allvarligt. Det här handlar om historieförfalskning och måste upphöra, säger Henrik Zedig, kulturmiljöenheten på Länsstyrelsen och tillägger:
– Jag har informerat dem om att det här leder till en mytbildning som riskerar att eskalera inte minst sprids detta på olika internetforum. Det är bättre att Ale fokuserar på det skepp som redan har grävts upp och ligger på stadsmuseet i Göteborg.

Alekuriren konfronterar Bo Larsen med uppgifterna och dokumentet från Bohusläns museum.
– Jag har hela tiden hävdat att de dök på fel ställe och vi försökte desperat få dem att byta position. Det var kanske fel av mig att kalla dykningarna för ”misslyckade”, men för oss var det så eftersom vi vet vad vi har sett och dessutom anser att de var på fel plats. Dessutom var förhållandena mycket svåra och sikten dålig.
Uttalandet tillbakavisas omgående av Länsstyrelsen.

Nonsens
– Nonsens. Det var arméns dykare, experter på just den här typen av uppdrag, de undersökte exakt det område som Sjöfartsverket markerat. Dykarna är utbildade för att dyka under dessa förhållanden och det var inget exeptionellt den här dagen. De kunde utföra sitt uppdrag och sikten var godtagbar, svarar Henrik Zedig.

Han menar också att det var mycket olämpligt att gå ut i media om det misstänkta fyndet. Att den här typen av händelser slutar med falskt alarm är mer än vanligt.
– Vi var kanske lite naiva, men vi ger inte upp. Vi tänker söka vidare med egna dykare, hälsar Bo Larsen.

Länsstyrelsen har satsat mellan 50-100 000 kronor på att undersöka objektet och anser precis som arméns dykare att några fler antikvariska insatser i området ej är nödvändiga. Således finns det inte som uppgivits tidigare några planer på fortsatta dykningar.
– Insatsen är avslutad och vi är nöjda med resultatet, även om det hade varit roligare om vi hittat något spännande, säger Henrik Zedig.

Efter att lokaltidningen konfronterat Bo Larsen med uppgifterna valde han själv att publicera dokumentet på facebook, fast då med förklaringen att dykningen skett på fel ställe.

Utloggad Jesper

• Medlem
  • Antal inlägg: 77
« Svar #34 skrivet: november 22, 2011, 20:23 »
Ur Alekuriren (reaktion på inlägget ovan):  NOL. Bo Larsens svar på dykarrapporten dröjde inte.
Han polisanmälde omgående dokumentet och Henrik Zedig på länsstyrelsens kulturmiljöenhet.
– Den innehåller flera felaktigheter, hävdar Larsen vars argument myndigheten enkelt bemöter.

Lokaltidningens publicering av rapporten från Bohusläns museum som ansvarade för dykningarna i Göta älv rörde upp mycket känslor. Eldsjälen Bo Larsen menar att dykningen inte skedde på rätt ställe och att länsstyrelsen aldrig egentligen trott på fyndet.
– Det egentliga uppdraget ska ha varit att kolla upp ett vrak utanför Sköldsån som de inte fått finansiering för tidigare, säger en besviken Larsen.

I veckan valde samme man att polisanmäla tjänstemannen Henrik Zedig på länsstyrelsens kulturmiljöenhet, då det i rapporten framställs som att dykningarna i Göta älv ska ha pågått i två dagar medan Larsen hävdar att det endast rörde sig om max tio minuter.

Upprörd
Länsstyrelsen blir allt mer upprörd över Bo Larsens uttalanden.
– Allt är nonsens och jag hoppas att folk förstår det. Vårt uppdrag nu är att sätta stopp för ryktesspridningen som han ägnar sig åt. Vi avsatte två dagar åt att dyka på det eventuella vikingaskeppet, men redan vid halv tre på eftermiddagen den första dagen kunde vi konstatera att formationen på botten endast innehöll lera. För att använda våra skattemedel på bästa sätt bestämde vi oss därför att nyttja resterande tid dag två åt ett vrak som hittats i den norra strandkanten utanför Sköldsån i Nol. Natten till den 6 oktober regnade det kraftigt, vilket innebar att sikten i vattnet, på grund av jord som sköljs med från ån, blir omöjlig. Det är som att dyka i choklad, berättar Henrik Zedig som ställer sig helt frågande till Bo Larsens polisanmälan.
– Det låter helt desperat.

Även Bo-Holger Hasselqvist som nu har lämnat projektet, sagt upp sig från Larsen Media och begärt utträde ur den ekonomiska föreningen Götaälvdalen, bekräftar för tidningen att länsstyrelsens uppgifter stämmer.
– Ja, dykaren var nere i minst 30 minuter och undersökte formationen, men precis som Bo är jag tveksam till om det verkligen var på samma ställe som vi gjorde våra iakttagelser. Däremot råder det inga tvivel om att de var nere på botten. Jag vet inte vart Bosse vill komma med sin version, frågar sig Bo-Holger.

Uppmärksamma läsare påtalar felaktigheten i att kalla Bo Larsen och Bo-Holger Hasselqvist för upptäckarna av den eventuella fornlämningen i Göta älv. Redan i juni 2007 hittade Sjöfartsverket formationen i samband med en scanning av botten. Det är emellertid denna som Larsen/Hasselqvist gått vidare med, men någon sensationell upptäckt är det inte och enligt dykningarna fanns det heller ingenting – förutom blålera.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #35 skrivet: november 22, 2011, 20:50 »
Vilken sörja.

Alltså blev det som jag och säkert många andra var rädda för - "vikingaskeppet" var inget vikingaskepp, allmänheten blev missledd och förtroendet för arkeologin som vetenskap fick sig säkert en ordentlig törn i många människors ögon.

Man ska alltid vara skeptisk när forskare (både professionella och amatörer) går ut så starkt och tvärsäkert i media med spektakulära resultat som ingen annan än de själva sett. Att man redan i första artikeln pratade om "fyndets" ekonomiska potential borde även det ha ringt varningsklockor.

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #36 skrivet: november 22, 2011, 21:19 »
Verkar som Bohuslän nu fått en släng av "Ale-stenar"-influensa. 

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
« Svar #37 skrivet: november 22, 2011, 22:19 »
Konstigt. Innan dykningarna var marinarkeologerna säkra på att det som fanns på bottnen och gav så fina bilder på ekolod och andra undersökningar verkligen var av trä. Formationen ansåg man vara ett vrak fyllt av blålera, träet kunde man se med IR-kamera. Skall bli spännande att se om det blir någon fortsättning.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #38 skrivet: november 22, 2011, 22:56 »
Jahapp, antar att vi får fortsätta leta efter Sveriges hamn då...  :lol:

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #39 skrivet: november 22, 2011, 23:23 »
Har länsttyrelsen verkligen i uppdrag att stoppa ryktesspridning?  ;D  Hur lyder den uppdragsbeskrivningen tro...  :lol:
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"