Författare Ämne: Skepp funnet  (läst 21741 gånger)

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
Skepp funnet
« skrivet: mars 23, 2011, 17:55 »
http://www.alekuriren.se/?p=1210

Gud vad kul det ska bli att få veta mer om det.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Skepp funnet
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2011, 18:05 »
http://www.alekuriren.se/?p=1210

Gud vad kul det ska bli att få veta mer om det.

Fantastiskt!

Och lite småkul att man, redan nu, menar att detta bevisar Sveriges hamn... På tal om förutsättningslösa arkeologer alltså... ;)

Utloggad mof

• Stammis
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2011, 18:07 »
Haha ja :)

Det är hans sätt att uttrycka sig. Jag tycker att det är charmigt, Nordqvist är inte purung längre men ändå något av ett barn, med dess entusiasm inför allt.

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2011, 21:13 »
Fantastiskt roligt!

Ja, vad är det nu - fem vikingatida skepp i samma område!?

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2011, 21:42 »
Hur hamnade det där? Det måste ha tvärsjunkit rätt ner!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2011, 22:01 »
Jag har dykt i Göta Älv utanför Lödöse, där var bottnen ”stenhård” av kolsvart, extremt fin, glaciallera som det inte ens gick att trycka ned fingrarna i. Älvbotten var relativt platt – men gick i ”vågor” längs med strömmen.

Jag vet inte hur bottnen ser ut i övriga delar av älven – men jag förmodar (?) att det ser ut ungefär som vid Lödöse eftersom jag aldrig sett någon muddring av älven så långt upp som Älvängen.

Jag kan tänka mig att ett skepp som sjunkit kan föras ganska lång sträcka längs med botten av älven innan det ”fastnar” i någonting och stannar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2011, 22:19 »
OERHÖRT kul! Det är så man borde gratta alla barn i Västra Götaland - och Östra med...!  :lol:

Nu väntar vi spänt på kolprovet...

Sen var det artikeln:
Här står att skeppet mäter 34 meter och är 3,5 meter brett. Det törs man betvivla. På sitt bredaste borde ett skepp av denna längd inte gå under 7 meter. På havet är det inte BARA hastighet som gäller. Man måste också ha stabilitet, vilket kräver ett minimum av bredd, knappt understigande 20% av längden.  Vikingatida handelsskepp ("knarrar") hade en bredd ikring 30-35 % av längden. Kan bredden på båten ha "insjunknat" i mudret...?!

Hursomhelst betyder den smala figuren att fynden i Älven är en 'drake' - alltså en hydrodynamiskt optimaliserad farkost, byggd för att skjuta högsta möjliga hastighet.

Med 34 meter kan man ha 20-22 par åror. Med en mittbredd på 3,5 meter får man plats till EN roddare pr. åra, vilket ger plats åt 40-48 roddare och 25-30 passagerare.  

När man återskapade Harald Hårfagres drakaskepp blev måtten 37 meter och 8 meter. Då får man plats till 25 par åror, med två man på varje, vilket ger 100 roddare och ikring 100 passagerare.

Dags att repetera länken till Hårfagres drake, som man nu har under rekonstruktion. Nästa vinter får dom väl göra en modell av draken från Götaälvven - för Etnografiska museet i Göteborg...?!

Hårfagres skepp har troligtvis inte varit väsentligt annorlunda än vad som sjunkit i Älven. Bara tre meter längre. Kolla in bildlänken:

http://www.tu.no/industri/article270596.ece
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #7 skrivet: mars 24, 2011, 09:20 »
Kul! Ser fram emot att läsa mer om detta fynd. :)

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
  • Antal inlägg: 187
« Svar #8 skrivet: april 12, 2011, 18:35 »
Senaste numret av: Alekuriren Nr:14 vecka:15

”Vikingaskeppet blir allt tydligare.
Med hjälp av företaget Marin Miljöanalys AB kan Alekuriren visa ännu en bild av det troliga Vikingaskeppet på åtta meters djup strax söder om Älvängen.
Bilden visar att skeppet har ”slagsida”, vilket vi inte har uppfattat tidigare. Nu väntar vi ihärdigt på att dykarna ska få klar sin utrustning. Vi skriver världshistoria om Vikingaskeppet bekräftas. Intresset för vikingatiden är jättestort just nu och det här skulle innebära stor uppmärksamhet för Ale, säger  entusiasten Bo Larsen”

Ovanstående är taget ur den senaste pappersupplagen och finns ej med på nätupplagan. 

Här är en länk till bilden från Marin Miljöanalys AB som också presenteras i pappersupplagan.

http://www.marin.se/

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #9 skrivet: april 12, 2011, 20:20 »
Långskeppet "Havhingsten fra Glendalough" är 30 meter långt och 3.8 meter brett och det är en kopia av ett fynd från Roskilde så nog kan det vara ett långskepp med bredden ca 3.5 meter som ligger utanför Ale.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Havhingsten_fra_Glendalough

Utloggad mof

• Stammis
« Svar #10 skrivet: april 13, 2011, 21:04 »
Gud vad kul det ska bli att få reda på hur gammalt det är. Det är ju verkligen upplagt för ett västgötaklimax :D Även om det inte ser ut som nån ångare från 1800-talet direkt.

Hoppas de kan finna lite annat också så att det inte enbart är ett gammalt kasserat skepp.

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
« Svar #11 skrivet: april 13, 2011, 21:12 »
Även om det inte ser ut som nån ångare från 1800-talet direkt.

Har grunnat lite över detta - skulle det kunna vara något annat än ett vikingaskepp, med dessa dimensioner? Jag kommer inte på något.

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #12 skrivet: april 13, 2011, 21:47 »
För ett par månader sedan så upptäcktes ett skepp på orust med liknade metod, som av vissa daterades till bronsålder, men når grävningen påbörjades så fanns det inget arkeolagiskt alls, inte den insta brädbit.., kan det varit så att ett skepp gett spår i jorden/leran och sedan ruttnat bort, eller är tekniken så dålig att man hittar sqker som inte finns??

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #13 skrivet: april 14, 2011, 11:47 »
De har varit där med en sänkbar kamera, det är ett skepp. Åldern vet man dock INGET om.

MVH/Martin

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #14 skrivet: juni 22, 2011, 13:45 »
Alekuriren nr23 vecka 24. 2011

”Misslyckade dykningar på misstänkt Vikingaskepp.

Sent på måndagskvällen genomfördes två dykningar på det misstänkta vikingaskeppet utanför Älvängen. Vi hade hoppats kunna ta nya och bättre bilder, men strömmen och den usla sikten hindrade oss, säger amatörarkeologen Bo Larsen.

Intresset och engagemanget för det sannolika vikingaskeppet på Göta Älvs botten har inte svalnat.. Det händer mycket i kulisserna. Militären har varit här och förundersökt området. 5-6 oktober kommer de tillbaka för att dyka. Det blir ett stort pådrag och vi känner verkligen att de är övertygade om att vi har hittat något stort, säger Bo Larsen.

Med hjälp av två duktiga amatördykare gjorde upptäckarna själva ett försök att bekräfta fyndet på måndagskvällen.  Tyvärr var det alldeles för strömt och sikten var inte mer än någon decimeter. Det gick inte att se någonting. Tanken var att få ännu bättre bilder på skeppet och definitivt bekräfta att det verkligen ligger där berättar Bo Larsen som tänker göra ett nytt försök.
Det skall inte vara enkelt att hitta ett världsarv.”

(Artikeln finns ej med på nätupplagan.)

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #15 skrivet: juni 22, 2011, 17:24 »
Om vattnet är så väldigt strömt att man t.o.m. har svårt att komma ner verkar det konstigt att virke kan bevarats intakt under en så lång tid som kanske tusen år. Bordplanken på vikingaskepp var ju inte speciellt tjocka och vattnets förslitningar genom åren borde ju vara avsevärda i extremt strömt läge.

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #16 skrivet: juni 22, 2011, 20:44 »
Hej Sven,

Jag håller med dig. Över vraket har det dessutom under de senaste 70 åren dagligen passerat kolossala oceangående fraktfartyg.  Vraket liggerju på bara åtta meters djup mitt i älvfåran.  Turbulensen från fraktfartygens  propellrar  måste ju ha varit enorm.  Detta faktum kan få vem som helst att börja fundera.

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #17 skrivet: juni 22, 2011, 21:46 »
Antagligen har du och Sven rätt, men... Det ligger inte i älvfåran utan i sluttningen upp mot land. Det kan ha förlist och överlagrats med lera på en plats som då var lugn. Med åren har leran slipats bort och blottlagt fartyget.Glöm inte att platsen är mycket nära fynden av 2 vikingaskepp (+eventuellt ett tredje) samt Sveriges äldsta pålspärr.

MVH/Marty

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #18 skrivet: juni 22, 2011, 22:30 »
Ja, jag hoppas givetvis av hela mitt marinarkeologiska hjärta att det är ett skepp av hög ålder man funnit. Hoppas därför också att mina funderingar kommer på skam.

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
« Svar #19 skrivet: juni 22, 2011, 23:05 »

Har jag förstått det hela rätt så ligger fyndplatsen i höjd med fornborgen på Ranneberget i Älvängen.  Här på en sträcka av en antal hundra meter delar sig älven  norrut tillfälligt i två armar omslutandes ”Tjurholmen”  Vraket ligger (som det har beskrivits för mig)  i den södra delen av den östra armen som också är farleden för nutida sjötrafiktrafik. Älven är här ganska  ganska smal vilket bör innebära att på åtta meters djup så hamnar man ändå ganska nära djuprännnan.
På Bengans fantastiska historiesidor hittar man en karta över platsen med titeln ”Ett högintressant område”  Gå till kartor. Välj Äskekärr / Lödöse.  Klicka på den så ser ni kartan.  (Missa inte alla fina bilder och LÄS framförallt texten.   
Ett tack till Bengan.