Författare Ämne: Hesekiels "yttersta norden"  (läst 15138 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Hesekiels "yttersta norden"
« skrivet: mars 23, 2011, 14:25 »
Citera
Gomer och alla dess härskaror, Togarmas folk ifrån den yttersta norden och alla dess härskaror; ja, många folk har du med dig. 
Hesekilel 38:6
Denna spådom handlar möjligen om hetitet eller skyter, i forna tider antogs de betyda Skandinavien

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hesekiels "yttersta norden"
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2011, 22:45 »
Kan det handla om samma folk, som i den hebreiska och arabiska mytologin beskrivs som "Gog" och "Magog" ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gog_and_Magog

I sin ursprungliga form anknyter myten till en av dom äldsta personer som beskrivs historisk, förfaden Jacob, som fick "kämpa med engelen". Häri ligger mer än en antydning om ett samband mellan dom medeltida myternas 'englar' och den antika verklighetens 'högsta godar' ('dignitärer', "divinities", "deities").
  
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob

Nu kan man tolka religionernas myter som 'övernaturliga påhitt' - eller som 'poetiska' reflektioner av faktisk historia, där begreppet "gudar" förstås som högst normala människor, som efter ställning olch stånd blev titulerade som centrala dignitärer - vars uppgift var att företräda olika ideal och kulturtraditioner av nationellt omfång.

Enligt Euhermeros blev alltså den antika civilisationernas centrala traditioner ("Mores") titulerat efter olika, konstitutionella roller. Ur en sådan synvinkel får också dom nordiska begreppen - som 'gode' och 'gydjor' - förstås som representanter för en historisk civilisationsform som ändrats så starkt att dom gamla ideal blivit - som minnen blott - blivit offer för vind, väder och oväder.

Sen vet vi ju att den stora kulturändringen i Norden anlände först med vikingtidens dramatiska brytningar och ett "främmande välde" - vars formspråk insisterat på att 'godarna' vore representanter för "hedniska (av)gudar" - av övernaturlig, mystisk och och obskur karaktär.

Läser man in "esoterisk" i varje bild och mening som presenteras av "dom högsta" godarna i det forn-nordiska pantheon - så kan man givetvis uppfatta "Asarna" och "Vanerna" som sagolika fantasifoster. Sen kan ordet "saga" tolkas som mer eller mindre snälla "påhitt" - och jämställas med 'äventyr för barn'. Därmed förvandlas källornas grundläggande värde - och man utesluter en rad möjligheter till insikt i den civila verklighet som formade dom nordiska folk, språk och ekonomier.

Nu kan arkeologin verifiera en del av sagornas riter och idealfigurer genom runstenar, bildstenar, hällmålningar, hällristningar  och konsthantverk. Då kan det tyckas både nödvändigt och fruktbart att kolla in mytologierna igen - och se närmare på dom nordiska sagornas idealpersoner med en euhemerisk lup. I hans ögon fanns här inga 'gudar' och 'gudinnor' - men ett adelskap av 'godar' och 'gydjor', 'aser' och 'asynjor' som stod centralt i alla nordiska folks självbilder. Enligt mytologoin själv är orsaken till gemensamheten ett gemensamt ursprung - från en och samma ursprungsfamilj, kallad "Aserna".

Nästa fråga är så vart dom bodde. Då får man givetvis korspejla med dom romerska, grekiska, egyptiska, semitiska, sumeriska, persiska och indiska källor som berättar om dom folkslag som bebor den nordliga delen av världen - "efter Gog och Magog". Med Euhemerus ögon och den IE språkstammen som verktyg kan man antyda att det faktisk finns ett samband mellan det akkadiska folknamnet Gog och det persiska Guti. Det kan iofs. samsvara med den nordliga hemisfärens språkdelning - mellan IE och uraliska. I så fall svarar denna Magog till Snorres 'Vanaheim' och dom vendiska återvändsgränder, vilka grekernas beskriver som 'Skytien' och 'Sarmatien'.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Euhemerus

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hesekiels "yttersta norden"
« Svar #2 skrivet: september 01, 2014, 17:00 »
Släktskapen till västra Asiens och östra Europas norra regioner kan även skymtas genom ättegrenar från en kaukasisk joprdbrukskultur som lär ha vandrrat ner till bergslanden, söder om Svarta havet och Kaspihavet:

Citera
The population of the Indo-European-speaking Hittite Empire in Anatolia included a large population of Hurrians, and there is significant Hurrian influence in Hittite mythology. By the Early Iron Age, the Hurrians had been assimilated with other peoples, except perhaps in the kingdom of Urartu. According to a hypothesis by I.M. Diakonoff and S. Starostin, the Hurrian and Urartian languages are related to the Northeast Caucasian languages.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hurrians

Urarrtu - Kaldea:
http://no.wikipedia.org/wiki/Urartu

Gutierna var tydligen allierade med dessa hurrier - i konflikterna med dom krigiska akkadiernas nyvunna kolonivälde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gutian_people

Sen kan man ju undra på om inte dessa 'guti' har något sams med Jordanes' beskrivning av dom första 'gotiska' utvandringar - och etnonymet 'gutones' som bl.a. Pytheas använder. Assyrernas kunnskap om "det yttersta Norden" kan alltså väl förklaras med dom drabbningar som förorsakades när det akkadiska väldet - 'världens första imeprium' - möter väggen.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hesekiels "yttersta norden"
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2015, 10:27 »
Såväl sumeriska som hettitiska lär ha varit en del av den IE språkfamiljen:

Sumerian and Indo-European: a surprising connection
http://new-indology.blogspot.in/2015/05/sumerian-and-indo-european-surprising.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”