Jag orkar bara läsa drygt halva tråden, men vill ändå kommentera.
Konflikten är ingen konflikt i meningen strid. Det är bara konflikten mellan hanars och honors intresse - individuellt intresse - av att få ut det mesta möjliga av sin reproduktion. Den som satsar
mycket på en avkomma har helt andra intressen än den som istället gör massor av avkommor. Detta gäller såväl djur som växter. Växter kan ha ett intresse även om de som individer inte kan vare sig
uppleva detta intresse eller uttrycka det. De har ett intresse som art, av överlevnad. Eller?
Inte mycket att strida om på detta forum, kan jag tycka.
Att forskare kan se det de vill se, pga sin egen referensram, (som man ju inte kan göra sig av med, även om man vill, det finns inga objektiva människor) och att de därigenom alltid färgar sin forskning, trodde jag var en självklar kunskap. Och någonting man som forskare eller människa alltid måste förhålla sig till och räkna med.
(Detta gäller ju inte bara könsroller utan alla fördomar och uppfattningar som forskare har. Goda som dåliga)
Ett bra exempel är de forskare som trodde att det fanns alfahannar som var far till alla barnen, bland gorillor. Tills några andra forskare studerade honornas beteende och insåg att honorna smet iväg och blev med barn med icke-alfa-hannar ute i skogen och sedan lät alfahannen para sig när de redan var gravida. Sålunda trodde alfahannen att han var far, i själva verket är alfahannar en bra och skrämmande scapegoat. Här har vi ju en könsrollskonflikt, så att säga. Dvs honorna vill ha varierade gener till sina barn, medan hanarna vill bli alfahannar som får många barn. Honorna uppnår med sin smit-strategi att de får som de vill och ändå får behålla alfahannen som avskräckande skydd för flocken. Märk väl att om det blir en strid med en annan flock, eller med
rovdjur, så skickar man ut alfahannen och låter honom ta striden och flocken flyr.
Att det är manliga forskare som får smäll på fingrarna av kvinnliga, beror nog mest på att det förr bara fanns nästan enbart manliga forskare och att det nu finns många kvinnliga. Inget konstigt med det. Samt att de manliga forskarna tyckte att det var alfahannarna som var intressanta och helt glömde bort att kolla vad honorna höll på med, som om de inte hade med reproduktionen att göra...