Författare Ämne: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur  (läst 49476 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #40 skrivet: mars 19, 2011, 12:01 »
Så länge vi bara beskriver det vi ser så befinner vi oss på fast mark, och då kanske perspektivet inte spelar så stor roll. Men vetenskap är inte bara iakttagelser, det är också tolkningar och försök till förklaringsmodeller, mekanismer. Det gäller ju som bekant inom arkeologin och jag håller det inte för uteslutet att det gäller inom biologin också, speciellt när det gäller djurs beteende. Vi kan ju inte fråga djuren om varför de gör på ett visst sätt. Här tror jag alltså att perspektivet kan påverka, faktiskt.

Dessutom har ju all beskrivning ett visst pedagogiskt ansvar, det gäller att förmedla såväl iakttagelser som förklaringsmodeller på ett korrekt sätt till både vanligt folk och till de som kommer som nya till de vetenskapliga studierna.

/Mats


Som sagt tidigare är utrymmet för spekulation inte speciellt stort inom huvuddelen inom biologin, och där det finns utrymme, t.ex. inom ekologi, så är vetenskapen i regel försiktig med det. Man sysslar helt enkelt inte så mycket med att gissa  då det vetenskapliga  värdet av gissningar är mycket litet! 

Arkeologin är då i motsats nästen helt beroende av gissningar vilket som bekant ger utrymme för mycket stor påverkan av olika perspektiv.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #41 skrivet: mars 19, 2011, 13:03 »
Jag ska ju inte tala om för folk hur dom uppfattar saker, men är det verkligen så? Om vi läser att blåmeshannen far runt och hälsar på i holkarna där honorna gärna tar emot om deras gubbe är borta, vad är det som är problemet. Hur vi beskriver det eller hur vi som individer ser på hanen respektive honan? Är det inte vi som kletar på våra värderingar och fördomar på en relativt neutral beskrivning?

Jag tror tyvärr att vårt sätt att se på saken inte skulle bli positivare om vi skrev att honorna lockade hannar till holken när deras gubbe var borta. Tror ni?

Kanske inte i sig positivare. Men kanske man skulle få mer fler aspekter och bättre kunna iakttaga vissa fenomen, som man annars skulle förbise, om man s a s växlade mellan olika perspektiv där man försöker förstå olika beteenden och strategier utifrån hannars respektive honors synsätt (eller snarare sätt att vara).

Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #42 skrivet: mars 19, 2011, 17:22 »
Visar du till metodologiska studier eller oponionsundersökningar?

Fältstudier!
 
Citera
I biologin syftar "innomartskonkurrensen" på att bevara artens anpassningsförmåga, vilket fordrar ett genetisk mångfald OCH en förmåga att använda denna mångfald i en proaktiv bio-feedback.

Inomartkonkurrens syftar ingenstans, evolution har ingen vilja eller syfte. Den bara finns.

Citera
"Att höja artens intelligens" är ju en typisk antromorfi, byggt på ett social-darwinistisk förhållningssätt. Dessutom vet vi inte om principen gäller även för människor. När innomartskonkurrens leder till kamp och krig är den omedelbara konsekvens en mer primitiv intelligens och en sämre genetik, vilket Karl-Fredrik just påpekade härovan.

Se ovan.

Citera
Utveckling av människans intelligens, kunskaper och högre kultur bygger främst på en harmoni mellan art och omgivning, arv och miljö, grupp och individ, empati och fantasi. Då först kan våra kognitiva färdigheter utvecklas. Premisserna för utveckling av högre intelligens fordrar alltså en trygg tillhörighet och ett kreativt samarbete - där ett inbördes tävlande mellan individer KAN ingå som metod, men knappast som mål. Från biologins sida är målet fortfarande att individernas utveckling skall gynna gruppens växt och artens framgång.

"Biologin" har som redan sagts inget mål, ingen vilja och inga premisser.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #43 skrivet: mars 19, 2011, 22:01 »
Fältstudier!

Epidemologiska, givetvis?  :lol:
http://www.misseu.eu/eng/index.html
 
Citera
Inomartkonkurrens syftar ingenstans, evolution har ingen vilja eller syfte. Den bara finns.

Så kan en riktig forskare uttrycka det.

Men igen - när fältrapporter, analyser och sammandrag är klara - när biologin i sin helhet skal värderas, levas och upplevas som akut liv - så behövs en filosofisk förklaring på eländet. Då är det svårt att utesluta begrepp som 'mening' och 'mål'. Det fordrar givetvis att man ser människan som del av naturen - och samtidigt är mån om att använda ett större spekter av dom mentala och kognitiva talanger som bilogin har utstyrt henne med.

I kölvattnet av den fria forskningen kan vi äntligen återuppta antikens diskussioner ikring dom livsfilosofiska frågorna, med naturvetenskap som utgångspunkt för tänkandet. Grundlaget för alla kända civilisationers framväxt var - såvitt man vet - att använda vetenskapliga metoder för att förstå naturen och förklara hennes funktioner. Grunden för deras vetenskapliga, tekniska och kulturella framgångar - från Cambay till Caral - låg inom filosofiska skolor som försökte förstå världen och begrunda människans existens.

I denna tradition hittar man givetvis dom egyptiska och europeiska akademier, där man redan på Thales tid hade en solid kunskapstradition som försökte formulera olika nivån av funktioner inom det helhet vi kallar 'livet på jorden'. När antikens filosofiska miljön utvecklade naturvetenskapen var det motiverad av en önskan om att förstå världens och livets hemligheter. Däri ligger endera kvantifierbara element, som t.ex. kärlek och vilja...

Citera
"Biologin" har som redan sagts inget mål, ingen vilja och inga premisser.

Gäller kanske protosomer utan nervknutar, men knappast psykosomatiskt välbalanserade däggdjur. Inkluderar man dom högrestående hominider får man - som sagt - vara villig att definiera såväl sociologiska funktioner som mer principiella (filosofiska) syften. Modern vetenskap kan inte avfärda sitt eget ursprung, vilket var att ge svar på dom 'stora' och 'meningsbärande' frågorna i dom livshistorier som gestaltat människan och hans värld.

I det antika världen hade vetenskapen ett överordnad syfte i att förklara livets ursprung, funktioner och mening och mål. Sen tog krigsfilosofin, fatalismen och övertron över och det tog flera århundraden innan man åter kunde re-etablera den naturfilosofiska vetenskapen.  
Nu tycker en del naturvetare att modern vetenskap inte kan anamma dom gamla vetenskapsideal och diskutera ideala former och funktioner i såväl vår egen som i den övriga natur. När Darwin formulerade evolutionens funktioner kunde han knappt integrera dom filosofiska övertoner i avhandlingen. Hans teori var redan oerhört provocerande på den monoteism som i generationer hade haft monopol på all offentlig diskussion rörande livets mening.

---

Förutsättningen för det mirakel vi kallar 'livsformer' är givetvis att helheten funkar och att just våran planet kan uppenbara och sen uppbära detta fenomen. Därmed uppstår olika nivån av funktioner som alla har ettsyfte, där biologiska enheter på såväl makro- som mikro-nivå får passa i hop och utföra komplementära del-funktioner. Följaktligen  kan man glatt anmärka att 'alla har ett syfte' och att 'helhetens syfte' är att hålla och styrka balansen mellan delarna - så att jorden kan bestå - i 'evighet'.

300 år efter Rudbeck och 150 år efter Darwin får vi emellertid diskutera just denna aspekt vid modern biologi. Och då kan vi ju börja med att definiera våra egna meningar om naturens varelser - med termer som vitalitet, grannhet, skönhet, fullkomlighet. Vägen dit inkluderar såväl mål och syfte som mening och vilja...

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #44 skrivet: mars 19, 2011, 23:23 »
Kanske inte i sig positivare. Men kanske man skulle få mer fler aspekter och bättre kunna iakttaga vissa fenomen, som man annars skulle förbise, om man s a s växlade mellan olika perspektiv där man försöker förstå olika beteenden och strategier utifrån hannars respektive honors synsätt (eller snarare sätt att vara).



Att perspektiven skulle ge olika resultat bygger på att resultatet till stor del bygger på antaganden. Den enda del inom biologin som över huvud taget sysslar med antaganden är ekologi, och även där är det faktiskt i mycket begränsad omfattning. Anledningen är att antaganden har ett mycket litet värde, ingen är intresserad av vad du tror att blåmeshannar har för sig. Först när du kan redovisa dina fältstudier blir det intressant.
Ibland gör man dock antaganden. Man kan göra populationsmodeller som bygger på matematiska formler och data från studier , en sådan modell värderas dock aldrig som sanning.  Ibland gör man också konsekvensanalyser, dom är grumliga och används oftast för att vara underlag i ekonomiska och politiska beslut, inte sällan är de rena beställningar med lågt vetenskapligt värde. Dessa hanterar sällen (eller aldrig?) mindre enheter än populationer, om skogshönan är en han, hon eller hen  ::) bryr man sig alls inte om, man ser bara till populationen som enhet.

Men jag säger det igen, ge mig ett bra exempel där olika perspektiv skulle kunna vara ett problem inom biologin och jag ska omvärdera min ställning. Blåmesar, tulpaner eller fortsvamp spelar ingen roll, bara det är ett exempel.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #45 skrivet: mars 19, 2011, 23:39 »
Fältstudier!
 
Inomartkonkurrens syftar ingenstans, evolution har ingen vilja eller syfte. Den bara finns.

Se ovan.

"Biologin" har som redan sagts inget mål, ingen vilja och inga premisser.

Håller helt med om detta, eller i vilket fall på så vis att enda alternativet skulle vara någon slags gudomlighet. Även om jag inte är främmande för den tanken är jag övertygad om att vår fattningsförmåga och vår vetenskap inte kan hantera denna och att vi därför får backa tillbaka till just det du säger här tty!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #46 skrivet: mars 20, 2011, 13:08 »
Håller helt med om detta, eller i vilket fall på så vis att enda alternativet skulle vara någon slags gudomlighet. Även om jag inte är främmande för den tanken är jag övertygad om att vår fattningsförmåga och vår vetenskap inte kan hantera denna och att vi därför får backa tillbaka till just det du säger här tty!

"Vi kan inte fatta alltså kan vi låta bli att försöka förstå". Vad är väl det här för logik..?!

Ibland är det svårt att se skogen för alla dessa trän. Här utesluter ni människan från den övriga biologin, sen tolkas 'evolutionen' som ett resultat av rent tillfälliga kombinationer av kvarker och gener, vars tillfälliga ansamlingar lett till en rad arter - utan mening eller syfte. Att solen skiner, blommorna växer och bina flyr är alltså en (tillfällig) följd av fysiska lagar driven av en fullständig medvetslös elektro-magnetism. Att humlorna flyger är sen inte sannolikt - alltså är det en illusion.

Så kan givetvis livsprincipen reduceras till fysik och kemi. Sen kan man givetvis bolla med ord och reducera problemet till en fråga om matematik, - och semantik. För att underlätta den diskussionen kan man ju översätta 'gudomlighet' med 'helighet', 'helighet' med 'helhet', 'helhet' med 'evolution' och 'evolution' med begreppet 'liv' - i betydelsen 'livet i strandzonen'. Endera vill påstå att det inte finns något mer 'heligt' och 'gudomligt' än just det där 'livet' som endera fortfarande påstår finns - 'på jorden'.

Om vetenskapen INTE kan behandla relationerna mellan 'helhet' och 'helighet' - vem skal då utreda saken? Mullaher och fariseer? Skal vi lämna alla socialvetenskapliga frågor till filosofer som baserar sin tänkande på "det över-naturligas fasta grund"?  Med mindre man vill hamna man i en akademisk hypokondri får man väl ha ett minimum av tilltro till naturvetenskapens förmåga att begripa och bidra till dom centrala frågorna i människans liv och leverne. Då står givetvis biologin närmast - vad gäller både relevans, signifikans och ansvar.

Upplevt mening varierar givetvis, med arter såväl som med grupper och individer inom arterna. När endera arter eller individer lider ser man ju att en rad arter ser en mening i att avhjälpa den eller dom lidande. Naturen har alltså utvecklat en rad arter som utvisar en fundamental 'gemensamhetskänsla' ('empati'), vars funktion enbart kan förklaras som 'sociala syften'. Mamalernas sociala instinkter - som ibland går utöver artens egna ramar - kan tyvärr inte förklaras som 'själviska gener'. Därmed får man nog krypa till korset och medge att 'filosofisk mening' finns - som ett resultat av vår biologi och evolutionens djupare principer.      

Enbart den rationella delen av hjärnan kan funka helt på egen hand, men en tall allena gör ingen skog. Även kvarker behöver en familj för att bestå. I almena termer kan man även påstå att dom alla får ett öde och en mening under gravitationens överordnande, ordnande och vägledande kraft. Sen kan vi ju översätta 'centrifugalkraften' med 'helhet', 'livet' med 'helighet'. Risken är givetvis att vi hamnar tillbaks i antikens hedna filosofier, där solen, månen och jorden ansågs vara livets ursprung och ständigt livgivande kraftkälla.  

I ljuset av Helios och vågorna av Luna hävdade antikens naturfilosofer att 'Gaia' hade en egen, överordnande puls. I dag kan vi även förklara dessa energier och begrunda hur "Livets Moder" kan fortsätta cirkulera i sitt plan under stjärnorna - och föra evolutionen vidare. Hur vi sen använder denna kunskap är ju ett VAL, som människan faktisk är ensam om. Dom val vi gör är sen direkt bärande för den 'mening' vi månne lägga - eller inte - i den process som gett oss liv och ande, sociala instinkter och medvetna känslor, snurriga humlor och antromorfa sångfåglar...  
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Forskning på djur påverkar mänskliga könsroller
« Svar #47 skrivet: mars 20, 2011, 15:04 »
Biologiska reaktioner på avsaknaden av syfte, mål och mening:

Citera

Många i vårt moderna sekulariserade samhälle lider av existentiell ohälsa vilket i förlängningen leder till att vi mår sämre även psykiskt och fysiskt. Det menar religionspsykologen och uppsaladoktoranden Cecilia Melder. I sin avhandling, som läggs fram i januari, föreslår hon att man utformar samhälleliga insatser för att råda bot på den bristande existentiella hälsan.

– Grunder för existentiell hälsa är att man känner mening, hopp och samhörighet kombinerat med att man har någon övergripande tolkning av tillvaron. Den kan vara till exempel andlig, religiös eller politisk, säger Cecilia Melder.

Enligt henne är det många i dagens samhälle som saknar en fungerande religiös eller profan grund, vilket leder till existentiell ohälsa. Denna ohälsa påverkar hur människor mår såväl psykiskt som fysiskt och resulterar i ohälsa även i bredare mening. Till exempel blir det allt vanligare med depressioner, uppgivenhet och olika smärttillstånd i Sverige.

Citera

http://forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/existentiellfolkhalsovardkangestorasamhallsvinster.5.631f02d12cf0dbf32180001197.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #48 skrivet: mars 20, 2011, 20:36 »
Så länge vi har ambitionen att använda nyttja vetenskapen så får vi nöja oss med vad den har att erbjuda Boreas. Vad vi vill och önskar eller tror är en helt annan sak.

Att du har en teori om Gaia innebär inte att den är vetenskapligt gångbar då det är en teori, eller snarare hypotes, som inte bygger på empiri eller indicier och inte på något sätt är vetenskaplig. Den tar vid där vetenskapen inte når fram och symboliserar mer än någon formelsamling önskan att förklara allt.  Men detta är en helt annan diskussion.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #49 skrivet: mars 20, 2011, 21:52 »
Men jag säger det igen, ge mig ett bra exempel där olika perspektiv skulle kunna vara ett problem inom biologin och jag ska omvärdera min ställning. Blåmesar, tulpaner eller fortsvamp spelar ingen roll, bara det är ett exempel.

Jag skulle tro att du kan få sådana exempel av Lunda-forskarna, vars studie du just sågat (oläst).  ;)

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Mänsklig forskning påverkar djurs kjönsroller
« Svar #50 skrivet: mars 20, 2011, 23:08 »
Så länge vi har ambitionen att använda nyttja vetenskapen så får vi nöja oss med vad den har att erbjuda Boreas. Vad vi vill och önskar eller tror är en helt annan sak.

Att du har en teori om Gaia innebär inte att den är vetenskapligt gångbar då det är en teori, eller snarare hypotes, som inte bygger på empiri eller indicier och inte på något sätt är vetenskaplig. Den tar vid där vetenskapen inte når fram och symboliserar mer än någon formelsamling önskan att förklara allt.  Men detta är en helt annan diskussion.

Så länge vi har vetenskap baserad på förnuft får vi använda vår smula förnuft till att definiera vilka ambitioner vi skal lägga på vårt begär att veta. Vad jag problematiserat är avsaknaden på att använda naturvetenskapen till att hitta 'syften' och 'meningar' som kan användas inom socialvetenskapen - för att förankra våra livsfilosofier i fakta och förnuft häller än i medeltida tro, övertro och snusförnuft. Det är ju det denna tråden i grund och botten handlar om.

Förövrigt syftade mitt exempel från den grekiska antiken på nån luftig teori, utan på det faktum som framkommit efter Isaac Newtons och Tycho Brahes adepter, där man beskrivit jordens ("Gaias") cykliska gång i meter och sekunder - och förklarat hennes eviga gång. Vad jag hört orsakas denna exakta och planmässiga gång av ständigt pulserande elektromagnetiska energier, kallad 'gravitation' och 'gravitationsfält'...  

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitation

Jag hittar m.a.o. inte förnuften i att naturvetenskapen i almenhet, och i synnerhet inte biologin, skal lämna dom övriga frågor om livet på jorden till spekulanter och dilettanter.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #51 skrivet: mars 21, 2011, 09:10 »
Jag skulle tro att du kan få sådana exempel av Lunda-forskarna, vars studie du just sågat (oläst).  ;)

/Mats

Med tanke på vad de framför i sitt pressmedelande och i andra artiklar i pressen tvivlar jag starkt på detta, men jag har som sagt att jag ska omvärdera min syn om någon kan framföra ett bra exempel.  

För övrigt sågar jag ju de flesta andra genusperspektiv-utredningar också , även dom jag läst, så jag är ju åtminstone konsekvent!  Det finns dock sådana som både är bra och relevanta!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #52 skrivet: mars 21, 2011, 15:13 »
Att perspektiven skulle ge olika resultat bygger på att resultatet till stor del bygger på antaganden. Den enda del inom biologin som över huvud taget sysslar med antaganden är ekologi, och även där är det faktiskt i mycket begränsad omfattning. Anledningen är att antaganden har ett mycket litet värde, ingen är intresserad av vad du tror att blåmeshannar har för sig. Först när du kan redovisa dina fältstudier blir det intressant.
Ibland gör man dock antaganden.

Man vet väl inte riktigt förrän man prövat. Man får väl ställa upp någon form av hypotes om att olika synsätt eller infallsvinklar skulle ge olika resultat och pröva den på olika sätt via laboratorie- eller fältstudier. Man kan inte avfärda tanken innan man gjort ordentliga studier och experiment.
Inom t ex etologin skulle kanske olika synsätt när det gäller de olika könens beteenden kunna leda till en mer sammansatt bild. Vi får väl se om sådana studier blir vanligare nu när dessa och andra forskare väckt frågan.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #53 skrivet: mars 21, 2011, 15:21 »
Lite mer om Lundaforskarna och deras studie:

Citera
Kristina Karlsson Green är doktor i zooekologi vid Lunds universitet. Tillsammans med Josefin Madjidian, doktorand i växtekologi, har de publicerat en studie om hur honligt och hanligt beteende i könskonflikter beskrivs i akademiska litteraturen.
----
Det handlar inte om att forskarna har gjort fel eller att de styrs av fördomar utan jag tror att det handlar om forskarens egen omedvetna uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Vissa saker har tagit längre tid än vanligt att titta på inom forskningen. Till exempel har man länge vetat att vissa fågelhannar ofta har en social partner men parar sig med utomstående honor. Det tog däremot lång tid innan man insåg att ett sådant beteende också kan finnas hos honor.

http://www.fria.nu/artikel/87305#

Här nämns en studie om könskonflikter bland växter som en av författarna till ovanstående studie också deltagit i:

Citera
Växternas sexliv avslöjar konflikter mellan könen
Hanväxternas pollenkorn lever under stor konkurrens. Den som lyckas manipulera blommans pistill kan gå segrande ur striden. Det visar ny forskning från Lunds universitet.

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=1122
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #54 skrivet: mars 21, 2011, 15:47 »
Jag gillar inte att märka ord, men det är just ord som "strid", "manipulera", "konkurrera" och "segra", vilket antyder att djur och växter skulle träffa medvetna val , som primärt stör mig i sammanhanget.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #55 skrivet: mars 21, 2011, 17:35 »
Man vet väl inte riktigt förrän man prövat. Man får väl ställa upp någon form av hypotes om att olika synsätt eller infallsvinklar skulle ge olika resultat och pröva den på olika sätt via laboratorie- eller fältstudier. Man kan inte avfärda tanken innan man gjort ordentliga studier och experiment.
Inom t ex etologin skulle kanske olika synsätt när det gäller de olika könens beteenden kunna leda till en mer sammansatt bild. Vi får väl se om sådana studier blir vanligare nu när dessa och andra forskare väckt frågan.


Ja om man sorterar in etologi under biologi, normal sorteras det väl under psykologi?
Men visst, för etologi är det väl synnerligen relevant.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #56 skrivet: mars 21, 2011, 17:38 »
Jag gillar inte att märka ord, men det är just ord som "strid", "manipulera", "konkurrera" och "segra", vilket antyder att djur och växter skulle träffa medvetna val , som primärt stör mig i sammanhanget.

Det där är just min huvudpoäng , att man går in med ett sånt tydligt eget perspektiv på exempel som inte är relevanta.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #57 skrivet: mars 21, 2011, 17:49 »
Eftersom 60% av språkförståelsen utgörs av gester, miner och åtbörder,  är kanske inte så konstigt att vi råkar talar förbi varandra ibland, fast vi menar samma sak. Djuren och växterna ligger egentligen steget före oss, om man ska döma efter vart den moderna människan är på väg; de har nämligen varit "on line" från första början........ ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #58 skrivet: mars 21, 2011, 17:55 »
Citera
Kristina Karlsson Green är doktor i zooekologi vid Lunds universitet. Tillsammans med Josefin Madjidian, doktorand i växtekologi, har de publicerat en studie om hur honligt och hanligt beteende i könskonflikter beskrivs i akademiska litteraturen.
----
Det handlar inte om att forskarna har gjort fel eller att de styrs av fördomar *1 utan jag tror att det handlar om forskarens egen omedvetna uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Vissa saker har tagit längre tid än vanligt att titta på inom forskningen. Till exempel har man länge vetat att vissa fågelhannar ofta har en social partner men parar sig med utomstående honor. Det tog däremot lång tid innan man insåg att ett sådant beteende också kan finnas hos honor *2.

*1 Så vad yftar undersökningen till om man inte vill rätta till fel???

*2 B-shit, det är känt sen länge att honor har smygförhållanden. I de fall man inte uppmärksammat det beror det troligen bara på att man inte vet något om deras sexuella beteende!

Citera
Växternas sexliv avslöjar konflikter mellan könen
Hanväxternas pollenkorn lever under stor konkurrens. Den som lyckas manipulera blommans pistill kan gå segrande ur striden. Det visar ny forskning från Lunds universitet.

Strider? Det tyder på att pollenkornen gör aktiva val. Gör dom verkligen det???
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #59 skrivet: mars 21, 2011, 18:12 »
Kan det kanske vara så att - om vi nu säger att 80% av vårt beteende är medfött - vi genom vårt intellekt tillför ytterligare 20% fler val (som alltså inte skulle vara naturligt betingade)?