Författare Ämne: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur  (läst 49227 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #120 skrivet: mars 30, 2011, 16:40 »
...och vem ska granska deras resultat, för dom är väl inte befriade från att påverkas av sina perspektiv? 


Jag tycker det är alldeles uppenbart att det hela blir rätt godtyckligt och ger för stort utrymme för populism. Tycker det är alldeles orimligt då forskaren ska bedömmas innan dennes arbete. Det är faktiskt i direkt konflikt med de vetenskapliga metoderna.

Jag tar det en gång till bara.
Om du tolkar något så kan du få fram en teori. En teori kräver verifierbart underlag, alltså empiri. Om din tolkning omfattar något som inte stöder sig på empiri så är denna del en hypotes.  En hypotes saknar eget vetenskapligt värde. Att du är väldigt perspektivmedveten förändrar inte detta, hypotesen saknar ändå vetenskapligt värde.
Det innebär att om jag vill kritisera din tolkning genom att påvisa bristande perspektiv, så kritiserar jag då i huvudsak den del där ditt perspektiv ges utrymme, alltså hyoptesen.
Jag ägnar alltså tid åt att kritisera något som inte har ett eget vetenskapligt värde genom att påpeka att du är en medelåders väletablerad man med trång världssyn.

Saken är ju den att om jag bara sorterar ut vad som är en teori och vad som är en hypotes i din tolkning så kan jag ju omedelbart värdera den riktigt och därmed också besluta mig för hur jag ska använda den. Jag behöver inte alls ta ställning till vem du är eller vad du vill. 

Problemet i verkligheten är ju ofta att hypoteser får gälla som sanningar, på grund av perspektiv eller auktoritet eller gud vet vad. Man kan som du säger då Phianky angripa det med perspektivutrdningar. Men man kan också kalla Faan vid sitt rätta namn och påtalla att det är en hypotes och inget annat.

Genusutredningarna kan sen istället syssla med att utreda varför hypotesen fick gälla som sanning, det är det som är det stora problemet!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #121 skrivet: mars 30, 2011, 16:47 »
Samtidigt visar ju vetenskaphistorien faran av att strunta i att försöka se igenom förutfattade meningar eller att vara omedveten om dem. Forskare som varit fast i en viss typ av föreställningsvärld har ibland sysslat med rent önsketänkande, vilket har försenat förståelsen av sammanhang eller i värsta fall lett till att rena falsarier inte har blivit genomskådade på lång tid. Man kan ju bara ta Piltdownmannen som ett känt exempel.
Idag är säkert våra metoder och också vår teoribildning bättre än på den tiden, men det gör oss ändå inte immuna mot att fel som beror på förutfattade meningar smyger sig in. Därför måste vi åtminstone vara medvetna om problemet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #122 skrivet: mars 30, 2011, 17:32 »
Absolut, där menar jag ju att man måste vara mycket observant.

Pitdownmannen skulle alltså vetenskapligt ha granskats och som följd skulle man utifrån olka perspektiv också ha granskat varför denna "teori" trots vetenskapens skepsis ändå fick genomslag.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #123 skrivet: juni 21, 2011, 13:11 »
Det kan ju vara av intresse att se att det här med könsroller bland djur också tas upp i utställningssammanhang. Här diskuteras det på bloggen Archaeological Haecceities:

Warning: assumed culturally constructed gender roles on display is in itself a construction

http://haecceities.wordpress.com/2011/06/21/warning-assumed-culturally-constructed-gender-roles-on-display-is-in-itself-a-construction/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #124 skrivet: juni 21, 2011, 15:40 »
Författarens verkar ha fastnat i en bild där mamma pappa barn är grundmodellen för alla sociala strukturer, dennes perspektiv förutsätter att sociala grupper alltid syftar till reproduktion och att reproduktion är en självklar del av alla sociala grupper. Med ett riktigare perspektiv,  så inser man snabbt att rester av preventivmedelsämnen i vårt avloppsvatten redan nu påverkar reproduktionen så pass mycket att sociala grupperingar utan koppling till reproduktion är en realitet även hos sälar inom en mycket snar framtid.



Vore vänligt om någon kunde kontra !
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #125 skrivet: juli 28, 2011, 12:34 »
Författarens verkar ha fastnat i en bild där mamma pappa barn är grundmodellen för alla sociala strukturer, dennes perspektiv förutsätter att sociala grupper alltid syftar till reproduktion och att reproduktion är en självklar del av alla sociala grupper. Med ett riktigare perspektiv,  så inser man snabbt att rester av preventivmedelsämnen i vårt avloppsvatten redan nu påverkar reproduktionen så pass mycket att sociala grupperingar utan koppling till reproduktion är en realitet även hos sälar inom en mycket snar framtid.



Vore vänligt om någon kunde kontra !

Författaren har själv kontrat på sin blogg (se kommentarerna):

http://haecceities.wordpress.com/2011/06/21/warning-the-assumption-of-culturally-constructed-gender-roles-is-in-itself-a-construction/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #126 skrivet: juli 28, 2011, 20:48 »
Författaren har själv kontrat på sin blogg (se kommentarerna):

http://haecceities.wordpress.com/2011/06/21/warning-the-assumption-of-culturally-constructed-gender-roles-is-in-itself-a-construction/

Tack Phianky! Tyvärr hade nog författaren satt sitt blogginlägg i fokus och inte insett att mitt inlägg egentligen inte var ett svar till honom utan hörde till denna tråd. Det hade kanske ingen annan heller :P
 
Nu fick jag en chans att förklara mig för honom, så tack igen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #127 skrivet: april 04, 2012, 15:03 »
I äldre tider tycks medicin och psykologi också ha ingått i ett stereotypt könstänkande.

Citera
För sextio år sedan ansåg man att kvinnor som inte trivdes i sitt äktenskap var neurotiska. En vistelse på sinnessjukhus skulle återanpassa kvinnan till den förväntade rollen som mor, maka och husmor.

http://fof.se/tidning/2012/2/nar-vantrivsel-var-en-sjukdom
Ju äldre desto bättre.