Författare Ämne: Återskapande av äldre skulpturer  (läst 2448 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Återskapande av äldre skulpturer
« skrivet: mars 06, 2011, 12:16 »
För länge sedan gick jag i gymnasiet på anrika Malmö latinskola. Som lärare i teckning och projektionslära hade jag då en tämligen ung man, Mårten Hultenberg. Allt sedan dess har vi hållit en nära kontakt. Som konstnär har Mårten skapat många fina saker som pryder våra skånska medeltidskyrkor. Den stora ljushållaren i Lunds domkyrka är t.ex. ett sådant verk där han kombinerat modern design med medeltida uttrycksformer.

Han har också återskapat ett antal madonnaskulpturer, vars original i dag finns på Lunds historiska museum. Som exempel kan nämnas madonnan i Fjelie kyrka och i Malmö S:t Petri. Genom detta tillvägagångssätt har man kunnat göra kopior till de kyrkor där de ursprungliga skulpturerna en gång stod. Man har också kunnat kredera och bemåla kopiorna med gammal teknik och på detta sätt visa att medeltiden i hög grad älskade färger.

I Farstorp i norra Skåne hittade man för länge sedan den medeltida madonnan inkastad på kyrkvinden. Den fördes till Lund men församlingen har gärna velat ha en kopia. Jag har passat på att med filmkamera följa Mårtens arbete med Farstorpmadonnan. Resultatet är i dag utlagt här:
http://www.youtube.com/watch?v=BKxE1FgXSaM