Författare Ämne: Vikingaliv återskapas på Foteviken  (läst 10961 gånger)

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #20 skrivet: mars 24, 2011, 16:15 »
Trevligt att höra, Karl Fredrik.
 Jag skulle tro att det är olika på kvinnor om de vill styra och ställa eller hellre följer någon annan som leder. Precis som med män,  det finns båda sorter och det är få som både vill och kan leda andra.


Yngwe:
Man ska ju akta sig för vad man önskar sig, för man kan få det.  ;)
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #21 skrivet: mars 24, 2011, 16:34 »
Ja, vi gör en tolkning av köns- och sociala mönster när vi återskapar vikingabyn. Idag finns det många unga kvinnor intreserade av live och reenacting.
Tyvärr måste jag nog göra Scania beviken, jag har en del källmaterial om medeltidens kvinnor från andra europeiska länder,  bland annat om en som studerade till läkare för privatlärare i Italien, men det är en annan historia.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #22 skrivet: mars 24, 2011, 23:18 »

Yngwe:
Man ska ju akta sig för vad man önskar sig, för man kan få det.  ;)

 ;D
Jag kan leva med det.  Till våren sjösätter jag kajaken och drar, då blir jag min egen sjökung för en liten stund.

Sen är jag nöjd med det och åker hem och borrar en brunn, lagar taket, lager en sjurätters, byter  blöjor på lillan och kommer ihåg nåns födelsedag. Allt under strikt överinseende från husmor!  Sån är mannens lott!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #23 skrivet: mars 24, 2011, 23:19 »
Det låter som ett bra liv : )
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #24 skrivet: mars 25, 2011, 09:15 »
År 1297 finns 545 ensamstående kvinnliga hantverkare inom 114 angivna i Paris skattelängder 1297, samt 16 änkor och 22 gifta kvinnor som utövade hantverk. Här finns kvinnliga brynjemakare,glasmästare,repslagare,murare,snickare,guldsmed,hovslagare med flera.
Flera av dessa yrken rubriserades inte under senare tider som "typisk kvinnliga"
Se Norborg,Michael: Den dynamiska medeltiden, Kristianstad 1984 sid 85-96.
Jag har väldigt svårt att se att förhållanderna skulle vara annorlunda i 1100-talets Sverige.