Författare Ämne: Globala medvetandet inom forntidsvetenskapen 1  (läst 2198 gånger)

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Globala medvetandet inom forntidsvetenskapen 1
« skrivet: mars 05, 2011, 11:29 »
Globala medvetandet inom forntidsvetenskapen
Knut Vidar Paulsen från norska Stiftelsen Natur och Kultur skickar ett Åpent brev till 5 myndigheter med ansvar för forskning, utveckling och övervakning av hällristningar. Knut uppmanar till uppryckning.
Mitt område har sedan 1980-talet varit tolkning och förståelse av budskapen från forntiden. Jag har legat lågt länge men finner att jag får tänka till
+ eftersom jag är interskandinav är Norge för litet och jag har länge haft rötter i Norden.
+ dansk historia stannar vid Gorm den Gamle och Ansgar dvs. kristen attityd: De6t germanska området har begreppet "avgud" som automatiskt begränsar utsynen. Historia måste var objektiv med global omfattning.
+ jag har inte velat skapa fikonspråk utan engelska och motsvarande nordiska ord duger gott på lång sik. Idol eller modell beskriver de ursprungliga såkallade gudarnas roll i samhället
http://www.catshaman.com/s00leta/0finnhis.htm
Egentligen skrev jag om dessa frågor för 10 år sen: Om några decennier har alla fornminnen ute i bygderna försvunnit om man undantar de största stenbumlingarna. Kvar blir några skådeanläggningar för den nationella stolthetens skuld. Arkeologin lider av att man tillämpar sentidens historiesyn på forntiden. Man framställer alltid för att imponera på något osynligt auditorium.
Man skriver om och letar efter hierarkier när den dokumenterbara historien skriver om att ritualledare/tegn var lokalsamfundets hierarki och att samfundets ärenden avgjordes på ting med relativ demokrati. Knud Den Store införde fiskaler för 1000 år sen. Det är den bilden man kan leta efter i lokal arkeologi … men spåren försvinner! Öst-Sverige har tydligen sin egen syn på dessa ting. Man saknar en objektiv icke-nationell och neutralt religiös attityd.
Det germanska området lider av att man i utgångsläget använder icke-vetenskapliga begrepp som automatisk färgar tankar och utvärderingar. Här syftas på ordet "avgud" och dess avledningar. Engelsmännen vill var finare och ser bar det romerska herrefolkets spår och keltiskt och gotiskt är skällsord. Romarna lärde oss förakta icke-romare inklusive oss själva? Mina förfäder 100 - 300 generationer bakåt ska behandlas som mina bröder och systrar

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Globala medvetandet inom forntidsvetenskapen 2
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2011, 11:35 »
Globala medvetandet inom forntidsvetenskapen 2
Nån samtida beskrivning talar om att nordborna hade sina ritual utomhus. Det är en självklarhet så länge man icke hade stora samlingslokaler. Tingshusen har bara några hundra år på nacken. Speciellt vid hällkistor kan man spåra en yttre förgård som arkeologerna regelmässigt struntar i. Förmodligen efterliknade man Söderns tempel och det är bråttom att spåra dessa influenser om man vill förstå tankegångarna.

För att tolka och visa influenser behövs tvärvetenskap och samarbete över alla gränser: Ibland kan man utan djupare studier datera moriv såsom bronsålderns början runt 2000 f.Kr. med ceremoniyxor, De ska ses som parvis markerande gräns mellan kvartal och att man fått ordning på tideräkningen. Det sensationella är att nymodigheten även finns i Nordnorges älghuvudyxor och i Greklands ceremonier
Än så länge menar jag att DNA är en trubbig metod: Sameland och Skåne liknar varandra till en faktor mtDNA. Där kan man jämföra de bärande myterna med fyra kvinnliga idoler och fråga om de kommer från Elam Persiska Viken: Dessa påverkade i sin tur Nildalen och inspirerade tidigt till lösskägg.

Mitt speciella skötebarn har varit Sameland som bevarat äldsta kända idolerna till våra dagar. På 1600-taalet var Sametrumman "djävulens påfund" och prästerna vågade icke röra en: I själva verket kan den jämställas med Egyptens och andra kulturers kommandostav som representerade samhällsordningen  … ta av dig skorna!

Samma jämförelse kan göras ned Egypten Nildeltat och Göta Älvdal med en faktor gemensam mtDNA. Det har fått mig att leta efter egyptisk inflytande på hällar . Speciellt "Krokollen" är med säkerhet en nordisk version av årsmyten där djuret äter upp månvarven: Illustrationen finns i Setis gravkapell.

Antydningar till influens finns också i Älvängen: Nordens förnämsta häll finns i Evenstorp på Dal där man kan tänka sig man seglat längs åarna och hittat en häll och i nabolaget finns hällkistor. Hällen har en svit med "mångubbar" och en kvinnlig som leder 6 sommar månar. Det finns instruktion för odlingen. Hällen domineras av en "Storkman" man känner från tidigt Egypten. I Högsbyn finner man en "sörjande Isis vid Osiris" ben

Det är två exempel på att man måste samla fragment och våga dra slutsatser. Men som sagt kontexten sopas bort av historiens vind och speciellt hällarnas budskap blir en parantes i historien.
4 mars 2011 Hemtun