Författare Ämne: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?  (läst 9167 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« skrivet: februari 25, 2011, 14:10 »
c

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2011, 14:13 »
Kan nydala Kloster eller Bolmen tänkas vara en fd hednisk kultplats? Med tanke på att kyrkor och kloster ofta anlades på fd hedniska kultplatser vore detta inte helt otänkbart.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2011, 14:25 »
Bolmsö i Bolmen, absolut! Läs den artikel i Visingsöartiklar som jämför visingsö/bolmsö. Jag tycker att alla tecken man rimligen kan kräva finns på Bolmsö.

Vid samma sjö (Rusken) som Nydala kloster ligger har jag grävt en husgrund i vilken det sades spöka. Men det är egentligen en helt annan historia.
http://www.jkpglm.se/arkeologi/manadenshistoria/2008/februari.html

Jag är övertygad om att du är inne och rotar i rätt trakt. Har svårt att tänka mig att det inte skulle funnits ett eller ett par kultplatser av lite olika dignitet där.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #3 skrivet: februari 25, 2011, 18:56 »
Med tanke på att kyrkor och kloster ofta anlades på fd hedniska kultplatser vore detta inte helt otänkbart.

Är det verkligen så att kyrkor och kloster ofta byggdes på fd hedniska kultplatser, eller är det bara en vedertagen sanning? Jag vet att det finns en hednisk kultplats vid Frösö kyrka - men hur vanligt är det egentligen?

Sen, om det verkligen är så, byggdes kyrkorna där av nitiska präster för att ta platsens magi till sin kyrka, eller för att godsägaren hade ledig mark där han/hon förut dyrkat något annat?
Qui tacet, consentit

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #4 skrivet: februari 25, 2011, 19:16 »
Det skall ju varit i en bulla från påven som detta med placeringen av kyrkorna påbjöds. Eller? Intressant fråga!


Forsby kyrka, Västergötland


Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #5 skrivet: februari 25, 2011, 20:47 »
En intressant länk om kultplatskontinuitet:
http://www.olandskaresor.se/Kyrkor_files/kultplatskontinuitet.pdf


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #6 skrivet: februari 25, 2011, 21:56 »
Forsby kyrka, Västergötland

Fin bild på kyrkan! Är det en gravhög i förgrunden, eller bara en platå?

/Mats

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2011, 22:19 »
Fin bild på kyrkan! Är det en gravhög i förgrunden, eller bara en platå?

/Mats

Kyrkan är byggd uppe på en gravhög, 40 x 45 m i diameter.

http://www.wadbring.com/historia/undersidor/forsby.htm

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #8 skrivet: februari 26, 2011, 15:51 »
Olika kloster-ordnar hade olika principer för att anlägga nya kloster.  Just Nydala tillhörde en klosterorden som "alltid"   ville lägga sina kloster i öde trakter för att gynna nyodling och utveckling.  Andra ville lägga sina kloster i utkanten av städer,  och så vidare.  Därav namnet,  den nya dalen = Nydala.

Jag tror att Nydala anlades som en motvikt mot det gamla centrat Hjälmseryd, där det finns äldre lämningar och en mycket tidig kyrka, eventuellt äldre än Nydala kloster.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2011, 16:54 »
Ändå finner jag någon ö i Bolmen inte helt osannolik kultplats, även om det inte låg på samma plats som Nydala. Stora delar av Småland räknades nog som "vildmark" på 1100-talet.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #10 skrivet: februari 26, 2011, 17:23 »
Att delar av småland var vildmark förenklar nog identifierandet av kultplatser då det finns ett antal bygder som utkristalliserar sig vilka minskar sökområdena.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #11 skrivet: februari 26, 2011, 18:03 »
Är det verkligen så att kyrkor och kloster ofta byggdes på fd hedniska kultplatser, eller är det bara en vedertagen sanning? Jag vet att det finns en hednisk kultplats vid Frösö kyrka - men hur vanligt är det egentligen?

Sen, om det verkligen är så, byggdes kyrkorna där av nitiska präster för att ta platsens magi till sin kyrka, eller för att godsägaren hade ledig mark där han/hon förut dyrkat något annat?

Begrepp som "platsens magi" och dylikt tyder enbart på att medelålderkyrkans stigmatiserande syn på antikens högkulturer fortfarande hålls vid liv - även i akademiska cirklar. En centralort var aldrig så 'magisk' i vikingatiden som den blev just därefter. Kombinationer av makt, mirakel och magi hör givetvis till den övertro som bredde sej i medelåldern, efter att antikens högkulturer hade fallit - ända in i Norden...

 8)

Fynd av guldbleck i återupptäckta församlingslokaler från järnåldern räknas som tydliga tecken på hedna kulturformer.  I Norden har man nu ett 40-talls sådana fynd av guldgubbar hittat i spillrorna från hedna kulturhus. Den större delen av dom har hamnat under eller just intill medeltida kyrkor.

Behovet att församla sockenbarnen upphör givetvis inte av ett politisk maktskifte. När dom gamla kulturtraditionerna försvinner är det ju ett resultat av ett omfattande reformarbete, där man använder gamla vägnät ikring regionala församlingslokaler, eftersom radikalt nya lagar och livsläror skulle indoktrineras.

Nu har begreppet 'hedniska kultplatser' fortfarande en något dubiös förklang, eftersom uttrycket "kult" mer än antyder en "primitiv" livsfilosofi, i kristen-rätten kallad "övertro". Därmed bär ordet "kultplats" fortfarande på ett rasistisk stigma från medelåldern. Av den orsak kan debatten tjäna på att använda mer "neutrala" begrepp, som 'kulturhus' eller 'församlingslokal'.      

Exempel på guldbleck under äldre församlingslokaler har hittats på en rad naturliga centralorter i Skandinavia, Vid sidan av dom stora fynd på Bornholm, Gudme och Uppåkra finns dom över hela Norden, norr till Kongsvik och Borg i Lofoten.

Om man googlar "Hov" och kyrka/kirke hittar man endera kyrkor som är direkt uppkallade efter dom gamla kulturhusen.  På Hov Gård i  socknen Vingrom ('Vinger-hem') i Gud-brandsdalen, hittades nyligen 19 guldbleck i en gammal hovbyggnad, sida om sida med ortens medelålderskyrka. Anknytningen till områdets centrala färdvägar är också tydliga:  

http://www.pilgrim.info/view.aspx?pid=3876100&etappeid=2672943

Citera
 – Det store omlandet rundt Mjøsa var rikt og hadde stor befolkning i jernalderen, sier Haraldsen, som blant annet peker på den store utførselen av jern fra dette området. Det er store likheter med andre, skandinaviske kultsteder på samme tid, som Uppåkra ved Lund i Sverige, forteller arkeolog Tom Haraldsen.

Uppåkra er det stedet i Norden hvor det er funnet flest gullgubber etter Sorte Muld på Bornholm. Kanskje vil funnet av gullgubbene ved Mjøsa plassere Vingrom helt oppe i den skandinaviske eliteserien av makt og innflytelse i jernalderen, sier Haraldsen.


http://www.nrk.no/kanal/nrk_p2/1.6468037

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #12 skrivet: februari 26, 2011, 22:56 »
Sannolikheten att Bolmen/Bolmsö   var en central plats,  före kristendomens införande, är mycket större än Nydala. 

Det finns mycket fler kända fornminnen av olika ålder där än i Nydala.  Nydala är även idag en avlägsen, sidoliggande ort med få kända fornminnen. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #13 skrivet: februari 27, 2011, 01:50 »
Min bild av Nydala är att det ligger avsides men inte så långt från viktiga kommunikationsleder.

I källorna verkar det också oklart om Nydala tillhör Njudung eller Finnveden, man kan finna båda uppgifterna. För mig låter det som att det faktiskt är en Ny dal som tidigare saknat betydelse och tidigare inte tillhört något av landen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #14 skrivet: februari 27, 2011, 18:27 »
Så är min bild också. 

Nydala ligger avsides.  Till exempel så finns det ett enda dokumenterat giftemål mellan personer från Nydala  och Hjälmseryd fram till 1900.  Hjälmserydsborna gifte sig med personer från söder, öster och norr, men inte från Nydala som ligger västerut.  Det vara stora oframkomliga mossar och våtmarker mellan orterna även om fågelvägen var kort.   

Man borde kunnat ta sig fram vintertid, men det verkar ha varit minimalt. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #15 skrivet: februari 27, 2011, 21:06 »
Färdvägen mellan mellan Nydala och t.ex, Hjälmseryd är faktiskt relativt bra. Vrigstadån och Axarydån flyter relativt lungt och fint sen stor del av vägen. Längst med samma sytem hittar du Hylletofta, Bringetofta, Norra Ljunga, Hjärtlanda och Vrigstad med sina 1100-talskyrkor. Denna kommunikationsled förlorar ju med tiden sin betydelse men under Nydalas etablering bör den ha varit en av de viktigare kommunikationslederna i regionen.

Nydala ligger ändå utanför stråket då ån passerar genom Rusken i södra änden och Nydala ligger i Norra. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #16 skrivet: mars 03, 2011, 14:26 »
Här följer Saxos text i dansk översättning(Winkel Horn)
Citera
Hans tapre Bedrifter tiskyndede Magnus,der ikke vilde give ham noget efter i Mod og Mandom, til ogsaa at drage i Viuking, og bland andre Sejrstegn han förte hjem til Danmark, var ogsaa nogle ualmindelig tunge Hammere, som Folk kallte Thorshammere; han havde funnet dem paa en av Öern e, hvor de i gamle Dage ansaas for hellige, thi for ved Hjaelp af almidelig kjente ting at forstaa, hvorledes Tordenskralde opstod, forfaerdiget Folk den Gang store Kobberhammere i den Tro at det var med saadane Hammere,Toredenen frembragtes,og at man best kunde efterlingne des  Brag og Bulder med saadanew Redskaper.
Magnus, som i sin Iver for Kristendomen hadede og avskydde Hedenskabet, ansaa det for en Gud velbehaglig gjerning at rydde Tempene for, hvad der hörte til ,og at beröve Thor hans Vaerdighedstegn, og Svenskerne betrakter ham endnu den Dag Idag som en Tempelskaender, der har plyndret Guderne..
Saxo,13 bok
Det rör sig här om flera tempel, varav minst en på en ö. Småland och Bolmen är väl en inte helt omotiverad gissning,även om det finns andra kandidater.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #17 skrivet: mars 03, 2011, 22:35 »
Färdvägen mellan Nydala och Hjälmseryd är bra.  Nuförtiden.  Men när anlades den moderna vägen?
Mellan Nydala och Hjälmseryd ligger mossar och sankmarker, som var mycket mer omfattande förr, och dikades ut  i stor grad under 1800-talet.

Relevanta fornfynd från 1000-talet och tidigare är mycket mer frekventa runt Hjälmseryd men saknas nästan runt Nydala.

I vår tid har bebyggelsekoncentrationen flyttat ännu mera österut (från Hjälmseryd räknat)   pga  järnvägens etablering (Sävsjö - Stockaryd  - Lammhult)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nydala kloster -en fd hednisk kultplats?
« Svar #18 skrivet: mars 03, 2011, 23:22 »
Färdvägen består då av vattensystemen som bygderna följer. Området har ett rätt stort antal namn som påvisar detta, Bor, Ed, Drag och Troll finns alla representerade och talar ett tydligt språk.  Nydala ligger vid vad man skulle kunna kalla en återvändsgränd vid en av de större vattenlederna.

Men jag håller med om att Nydala ligger utanför kärnbyggderna. Eventuella kultplatser bör nog sökas i på andra ställen, om man nu inte antar att även hedningarna ibland hade kultplatser långt ute i ödemarken.

I Småland kan jag tänka mig en uppsjö platser för "hednatempel". Förutom Bolmsö även Visingsö, även om vissa tvivlar på det, Växjö är en kandidat, hela Åsnen-området och varför inte i Jönköping-Huskvarna-området. Det mest monumentala området i Södra Vätterbyggden är sandbankarna vid Rosenlund, 1670 skriver man att många stora minnesmärken från historien har funnits där men försvunnit med tiden. Ursprungligen har bankarna sträckts sig en eller kanske två kilometer längre ut. Platsen bör ha varit oerhört imponerande och för iallafall mina tankar till Kap Arkona,
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"