Författare Ämne: Begravda Sveakungar  (läst 23490 gånger)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #60 skrivet: februari 17, 2011, 21:51 »
Och mitt emellan dessa ligger visingsö;-)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #61 skrivet: februari 17, 2011, 21:58 »
Problemet är bara att begreppet svealand inte fanns då. Att sätta ett likhetstecken mellan Svitjod och svealand är märkligt tycker jag. På tråden om svearna har vi varit inne på att svi i svitjod kan betyda två. Alltså de två rikena.

Förvisso. Men är det inte lite långsökt att tänka sig att man benämnde sitt eget land som "de två rikena"? Låter konstigt och knappast något som en väderbiten viking skulle säga i miklagård när någon frågade om hans hemland ;)


Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #62 skrivet: februari 17, 2011, 22:04 »
Sveberna lär ju ha gjort så. Vi har ju ett otal federationer som gjort just detta. Norrmän är väl ett sådant flytande begrepp också.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #63 skrivet: februari 17, 2011, 22:09 »
När det var så dags för vikingar att komma till miklagård var nog Sveabegreppet gammalt. Eller så kallade dem sig något annat då, rus?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #64 skrivet: februari 17, 2011, 22:17 »
Hur är det med tanken på att svi/sve står för släkten?
 Är det inte logiskt att en viking ser på sitt hemland som "släktmarken"? Nu skall vi resa hem till släkten?


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #65 skrivet: februari 18, 2011, 12:56 »
Av kungar kan vi räkna från Erik Segersäll c:a 970 för den förste kung som vi vet var mera än en småkung. Gissningar var mytiska kungar är begravda är väl föga meningsfullt, det finns sällan
Ordet "swe" för två (jämför tyskans zwo) är intressant. Skulle möjligen varit de två rikerna
Götaland och ?
Jämför "United Kingdom of Great Britain and Northern Irland" förkortat UK. Man hör ofta "from the UK" i engelskan, ofta från något annat område än det geografuiska England.
Storbritannien omfattar ju inte Nordirland,Kanalöarna och Isle of Man 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #66 skrivet: februari 18, 2011, 18:30 »
Supergeten,  från och med Olof Skötkonungs tillträde 993 och fram till Gustav Wasa tillträde 1521 har ingen Kung kommit från nuvarande Svealand. Det rör sig alltså om 528 år, 33 Kungar och ca 17 generationer.

Under denna period kristnades ”Opplänningarna”.
 
”Opplänningarna” blev Upplänningar först 1296.
 
Svealand skapades som begrepp först under 1400 talet.

Upplands hundare ersattes med härad som i de övriga landskapen.

•   Hur kan då Svealand dominera över de övriga landskapen?

Tiden för 993 är mycket osäker vad som gäller Kungar och deras maktsfär. Ned till Erik Väderhatt har vi ytterst få fakta. Tiden före honom är mer eller mindre rena gissningar tagna ur ett mycket sparsamt sagamaterial. Vissa av Kungarna vet vi inte ens om de verkligen har existerat.

T.ex. Björn vid Högen anges t.ex. som en Kung över ”Sverige” under 800 talet. Han anges vara en ”medregent” till Kung Anund i Uppsala – samtidigt sägs att Björn i Högen regerade från en Ö vid  Birka. En av dessa två var, högst troligt, en Sveakung, den andre var en Uppsalakung. Båda var högst troligt från ”Oppland”.

Jag tror, men är inte säker på, att Anund var Sveakung, alltså kung över alla Svear (hela landet) och att Björn var en Uppsalakung. Anund residerade från Uppsala som Sveakung – därmed kunde Björn, som var Uppsalakung inte regera därifrån, så han regerade från Adelsö(?) = ön intill Birka.

•   Ny källa: Adam av Bremen berättar att Björn och Anund företrädde en kung Olaf .
 
Om vi skall tro på Adam så var ingen av dem kung, de bara företrädde en Kung som hette Olaf?

Så vad skall vi tro på?

Kung Olaf har vi en. Han regerade efter Anund och Björn (enligt vår kungalängd) och han anses vara Björn i Högens son.
 
Kan alltså han vara Sveakung och Anund Uppslakung och Björn i Högern Birkakung?
Ungefär så är källäget för våra tidigaste Kungar.

Lägg då ihop allt det här. Mycket sparsamma och motsägelsefulla tidiga källor och Sagor, 528 års regenter varav ingen från nuvarande Svealand. Att Uppland skapades först 1293 och Svealand mer än 100 år senare.
 
Det hjälper inte att man personligen tror någonting,  t.ex, ett ”Sveavälde” som har ett ursprung i Uppland/Svealand  – som då inte ens fanns som begrepp.

 Någonstans i ens tro måste det finnas fakta som backar upp denna tro. Som jag ser det är det ytterst svårt att finna fakta för att endast ”Opplänningar” var Svear och att dessa Svear lade under sig alla landskap och styrde över dem – när inte en enda Kung kommit från "Svearna" på ca:528 år.

Om vi däremot ser alla i riket som Svear – så kan vi få ihop det hela på ett fungerande sätt och både sagor och källor stämmer betydligt bättre. Det är alltså inte en fråga om att Götar skulle ha blivit Svear. Alla var Svear från början, de som flyttade Nordanskog blev då Uppsvear.

Ordet Uppsvear borde ha tillkommit från de som var ”Nedsvear”. Jag kan ingenting om namngivning, men jag har lite svårt att tänka mig att de kallade sig själva för Uppsvear. Namnet Uppsvear bör då  ha getts av de andra Svearna?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #67 skrivet: februari 18, 2011, 20:10 »
Av kungar kan vi räkna från Erik Segersäll c:a 970 för den förste kung som vi vet var mera än en småkung. Gissningar var mytiska kungar är begravda är väl föga meningsfullt, det finns sällan
Ordet "swe" för två (jämför tyskans zwo) är intressant. Skulle möjligen varit de två rikerna
Götaland och ?
Jämför "United Kingdom of Great Britain and Northern Irland" förkortat UK. Man hör ofta "from the UK" i engelskan, ofta från något annat område än det geografuiska England.
Storbritannien omfattar ju inte Nordirland,Kanalöarna och Isle of Man 

Det var bara en tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg Karlfredrik.  Kan det inte vara Götaland och Oppland (idag ungefär svealand?) där uppsvear bodde? Jag har inga bevis eller källor som stöder detta, det var bara en tanke.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #68 skrivet: februari 18, 2011, 20:52 »
Ordet "swe" för två (jämför tyskans zwo) är intressant. Skulle möjligen varit de två rikerna
Götaland och ?

Zwo/Zwei är en rent högtysk form som beror av den högtyska ljudskridningen, och något liknande finns inte i något annat germanskt språk.

På plattyska heter det twee, frisiska twe/twa holländska twee, flamländska twie och engelska two.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #69 skrivet: februari 18, 2011, 21:53 »
Tvehågsen (tveksam), Sven Tveskägg, tvestjärt, tvenne (två), tvinnad, tvivel/tveksam (second! thought) är några ord och begrepp som jag kommer att tänka på rent spontant så här på kvällskvisten.

Annars kom jag att tänka på (de ofta sinnrikt dekorerade) hjälmar som man så sällan stöter på och undrar om dessa helt enkelt inte är rent kungliga attribut; en grav med hjälm skulle alltså vara en grav över en kung. (Vad man sedan lägger in för betydelse i det är en annan sak-)

Övergången från hjälm till gravkrona torde ha med övergången till kristendomen att göra, vilket kan ses hos anglosaxarna och även här, även om det är ett långt tidsmässigt glapp.

Ska försöka utveckla mitt resonemang under morgondagen. ;)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #70 skrivet: februari 19, 2011, 20:14 »
To/Tve/Tu i Skandinavien svarar till zwo/zwe/zwö i Tyskland...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #71 skrivet: februari 21, 2011, 15:19 »
Det som kan konstateras är att om en tysk historieskrivare skulle nedteckna
en berättelse om två riken på 500-talet så skulle denne förmodligen skriva "zwe richi".

Det här är kanske bara ett stolpskott men det är fascinerande likt.

Vi har formen med Z på svenska mynt både för Sigtuna och Sverike
Rex an ZIt, Rex Zvevo mfl.

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #72 skrivet: februari 21, 2011, 21:23 »
Det som kan konstateras är att om en tysk historieskrivare skulle nedteckna
en berättelse om två riken på 500-talet så skulle denne förmodligen skriva "zwe richi".

Det här är kanske bara ett stolpskott men det är fascinerande likt.

Vi har formen med Z på svenska mynt både för Sigtuna och Sverike
Rex an ZIt, Rex Zvevo mfl.

Här dyker en udda association upp. Mitt barnbarn, som lär sig skriva, har svårigheter med att minnas om S  börjar med en höger- eller vänsterböj, och skriver alltså ibland S:et spegelvänt. Hur noga med välskrivningen var dåtidens skribenter, resp. metallarbetare (myntstampstillverkare)?

Ett intryck som jag fått, som totalt okunnig (men förtjust) läsare av de senaste trådarna kring Gambla Sverige, är att Öster- resp. Västergötland är zvå nära riken, med Uppland som ett stökigt hörn i utkanten av den civiliserade världen. Stolpskott eller total målmiss?

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #73 skrivet: februari 21, 2011, 21:30 »
Det är åtminstone en mycket gammal gissning. Jag kan inte ta gift på det, men jag tror att Ericus Olai förklarar Sverige som Zweirike i Chronica regni Gothorum. Om det inte var han så finns det i någon annan krönika. Kanske tänkte man sig det hela som Svea och Göta som ju var Zwei.

Det kan vara en folketymologi, eller snarare kanske något som munkar och prästerskap med kunskap om tyska kokade ihop. Kunskap är kanske fel ord, för det kan ju mycket väl ha varit så att de var tyskar men verkade i Sverige.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #74 skrivet: februari 21, 2011, 23:32 »
Hehe... så östra och västra götaland är två riken, alltså sveriki, dom som bor lte grann ovanför men ändå hör ihop, ja dom blir ju uppsvear då!   Det är då självklart att man kan vara både göte och svee samtidigt.

(Sveiriki sätter sina kungar på den vackraste och rikaste plats dom känner, en ö i sjön som skiljer dom åt.  >:D )
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #75 skrivet: februari 22, 2011, 09:14 »
Det som kan konstateras är att om en tysk historieskrivare skulle nedteckna
en berättelse om två riken på 500-talet så skulle denne förmodligen skriva "zwe richi".

Det här är kanske bara ett stolpskott men det är fascinerande likt.

Vi har formen med Z på svenska mynt både för Sigtuna och Sverike
Rex an ZIt, Rex Zvevo mfl.

Nja, för allt jag vet (wikipedia) så började högtyskan skilja sig från de andra germanska dialekterna på 600-talet och började sprida sig utanför sitt ursprungsområde iom Martin Luthers bibel på högtyska.
På 500-talet borde alltså inte formen Zwe vara trolig, men om den ändå fanns skulle det nog vara en sydtysk som skrev det. Sedan är jag inte heller så säker på att ljudet bakom Z var detsamma som S och inte heller att Zw ens påminde om Su. Jag är inte alls expert på detta, men om tty har skrikit sig trött om detta skulle det kunna ligga någonting bakom det.
Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Begravda Sveakungar
« Svar #76 skrivet: februari 22, 2011, 10:07 »
språkforskarna är inte ense om det gangrade.
Det finns en konsensus att perioden verkar ligga i tid från 500-talet till 600-talet
som övergången sker. Mer exakt kan man inte komma.