Författare Ämne: Lagförslag: inför LOU för arkeologin  (läst 15803 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #20 skrivet: oktober 06, 2011, 12:12 »
Jag läste idag i DN:s kulturdel (sid 2) en liten notis om att remissvaren gav ett klart "nej" till det nya lagförslaget, och att kulturdepartementet därför inte kommer gå vidare med förslaget.

Citat från kulturministern:
Citera
-Budskapet från remissinstanserna är tydligt. Vi kommer därför inte att gå vidare med huvudförslaget. Däremot kvarstår syftet att få bättre konkurrens och fler aktörer på området.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #21 skrivet: oktober 06, 2011, 12:43 »
Oj, vilket trendbrott! Har man börjat lyssna ordentligt på remissinstanser, alltså?!

/Mats

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #22 skrivet: oktober 06, 2011, 13:02 »
Det vittnar, enligt mitt förmenande, om en vidrig krämarmentalitet och en avgrundsdjup okunskap att över huvud taget tänka tanken på att konkurrensutsätta det gemnsamma kulturarvet! Den här regeringen gör mig illamående!

Farstein Teljepass
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #24 skrivet: oktober 06, 2011, 13:26 »
Jag är själv förvånad. Även om det var tydligt att i stort sett alla ansåg att förslaget skulle vara katastrofalt för arkeologin i Sverige (fanns det någon instans alls som var i stort sett positiva?) så trodde nog väldigt få att förslaget inte skulle drivas igenom. Pessimismen inom branschen har varit stor.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #25 skrivet: oktober 06, 2011, 14:33 »
(fanns det någon instans alls som var i stort sett positiva?)

jodå, men inte många. har för mig att det ffa var större kommuner som redan idag hanterar många olika typer av upphandlingar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #26 skrivet: oktober 06, 2011, 14:42 »
Det viktiga är att kraven, reglerna och förutsättningarna är så lika som möjligt för alla "arkeologiföretag". Ni som är i branschen, vilka skillnader gäller för privata och offentliga aktörer? Ser ni för- och nackdelar med olika "företagsformer"? Och är det rimligt att en aktör som bestämmer reglerna (Raä) också är en av utförarna (UV)? Vem som gör jobbet spelar mindre roll så länge som kraven är lika och så mycket som möjligt är offentligt och därmed möjligt att kvalitetsgranska.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #27 skrivet: oktober 06, 2011, 17:30 »
Skall man vara cynisk så kanske man är rädd för överklaganden.  Med litet juridisk kreativitet kan man den vägen fördröja och fördyra en offentlig upphandling nästan hur mycket som helst. Byggbranschen gillar nog inte den tanken.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #28 skrivet: oktober 06, 2011, 18:14 »
Det viktiga är att kraven, reglerna och förutsättningarna är så lika som möjligt för alla "arkeologiföretag". Ni som är i branschen, vilka skillnader gäller för privata och offentliga aktörer? Ser ni för- och nackdelar med olika "företagsformer"? Och är det rimligt att en aktör som bestämmer reglerna (Raä) också är en av utförarna (UV)? Vem som gör jobbet spelar mindre roll så länge som kraven är lika och så mycket som möjligt är offentligt och därmed möjligt att kvalitetsgranska.

Jag är absolut ingen expert, och flera bra genomgångar av förslaget finns på ett antal arkeologibloggar och i flera debattartiklar som kom ut i våras.
Men generellt så är det inte Raä som bestämmer några regler, utan Länsstyrelserna, som alltså inte har någonting med UV att göra. Problemet med förslaget var att kontrollmekanismerna försvann då ansvaret flyttades från Länsstyrelsen till "kunden". Det uppstod även en tydlig intressekonflikt i och med att kunden, som inte har något egenintresse i att lägga ner tid och pengar på arkeologi, skulle ansvara för att en sådan undersökning skulle ske på ett vetenskapligt sätt.

När det gäller förutsättningarna för de olika aktörerna på marknaden så är det nog si och så. Vissa undersökningar är helt enkelt för stora för några andra än UV att utföra, och det är svårt att se hur privata aktörer ska kunna växa sig så stora att de skulle kunna utmana UV i storlek då branschen är så begränsad som den är. Däremot så har sammarbeten mellan aktörer blivit allt vanligare vid större projekt, ett bra exempel är förra årets grävningar inför utbyggnaden av 288 i Rasbo utanför Uppsala, och nästa års grävningar i Gamla Uppsala inför dubbelspåren.
Vidare så har vissa länsstyrelser (kanske de flesta?) informell praxis i hur de delar ut projekten - tex så får kanske en aktör nästan alla stadsgrävningar i länet, medan en annan får de flesta gravfälten och ytterligare en annan boplatserna, och ibland kan även något av ett kösystem urskiljas då man försöker fördela uppdragen relativt jämnt bland aktörerna. Till viss del styrs sådana mönster av den expertis som finns på de olika enheterna.   

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #29 skrivet: oktober 07, 2011, 00:27 »
Men generellt så är det inte Raä som bestämmer några regler, utan Länsstyrelserna, som alltså inte har någonting med UV att göra.
Raä skriver föreskrifterna, men sen är det länsstyrelserna som ser till att reglerna följs. Och jag håller med om att länsstyrelserna ska ha kvar ett ansvar som inte kan flyttas över på "kunden".

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lagförslag: inför LOU för arkeologin
« Svar #30 skrivet: oktober 07, 2011, 10:25 »
Raä skriver föreskrifterna, men sen är det länsstyrelserna som ser till att reglerna följs. Och jag håller med om att länsstyrelserna ska ha kvar ett ansvar som inte kan flyttas över på "kunden".

Ja precis, och det är länstyrelsen som beslutar hur varje enskild undersökning ska gå till, vad den ska fokusera på, ambitionsnivån osv. Raä har ju i stort sett ingenting att göra med uppdragsarkeologin förutom att de just skrivit föreskrifterna (och, tror jag, ska kunna fungera som ytterligare en kontrollerande instans om länstyrelsen gör någonting fel). Det är svårt att se en jävsituation mellan länsstyrelserna och UV.