Författare Ämne: Ålleberg (guldhalskrage)  (läst 8824 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ålleberg (guldhalskrage)
« skrivet: maj 01, 2004, 22:49 »
Hej

Denna helg var jag och besökte Ålleberg som är en kulle som ligger i närheten av Falköping. Det var på denna kulle som man hittade en av de berömda guldhalskragarna (den med tre ringar).


Bild från www.historiska.se


http://www.historiska.se/exhibitions/media/bildspel_guldkrage.html

och

http://www.historiska.se/collections/veckansfynd/vfynd1_042004.html

När man beundrar utsikten ut över Falbygden kan man ana varför forntidens människor fann denna plats så speciell. Det ligger en bild på utsikten i bilddatabasen.

Ville bara dela med mig. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yxgudinnan

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Västergötland
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2004, 18:19 »
Ja, visst är Västergötland fantastiskt, och då är jag inte bara lokalpatriotisk.  :)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2004, 18:07 »
Mycket fint landskap, mycket möjligt att jag återvänder. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #3 skrivet: april 12, 2005, 10:53 »
Hej

Ja visst är Falbygden en otroligt intressant miljö. Det ser ut som om bilden är tagen med utsikt över karleby socken om det stämmer så kan man från din utsiktspunkt se ca tio gångrifter i den direkta närmiljön samt att det i den plöjda åkern ligger en TRB lokal. (som jag har varit med att undersöka på den tiden man var en ung och snygg student). I bildens mitt ligger Åsle mosse vilken är en mycket spännande plats oavsett vilken period man är intresserad av (ex Åsle vanten) och i slänten ned mot mossen ligger en serie med neolitiska lokaler.
Om man följer berget i horisonten med blicken till höger kommer man till Gerum (platsen för mantelfyndet) Strax till vänster om bilden ligger ruinerna av en rundkyrka vilket även indikerar platsens betydelse under äldre medeltid.

Falbygden är en helt fantastisk miljö för alla som är intresserade av arkeologi och historia, då jag har jobbat i trakten under många år med olika former av undersökningar kan jag varmt rekommendera utflykter eller exkursioner i området.

M.v.h.

Anders

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #4 skrivet: april 12, 2005, 11:02 »
Landskapet är mycket speciellt, särskillt med Ålleberg och Mösseberg som sticker upp ur det annars relativt platta landskapet. Jag skall dit igen kring valborg (hundutställning uppe på Ålleberg) så då får jag ta mig en närmare titt om jag hinner. :) "Tyvärr" brukar själva utställandet ta all tid i anspråk.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #5 skrivet: april 12, 2005, 11:15 »
Hej

Vad trevligt, jag kan även rekommendera Falbygdens museum som i mitt tycke är Sveriges bästa museum om man betänker de ekonomiska förutsättningarna. Utställningarna inehåller allt från Mesolitisk hundgrav (Europas äldsta tror jag) från Hornborgasjön (kanske något för dig?) via megaliter och hallonflickan till en mycket fin rekonstruktion av gerumsmanteln. Jag vet att det har varit stängt till och från under den senaste tiden men det är ett jättebra museum.

Anders

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #6 skrivet: april 12, 2005, 11:17 »
Det låter som om jag får åka dit någon gång när jag har lite mer tid att njuta av det vackra kulturlandskapet. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #7 skrivet: april 12, 2005, 11:36 »
Rotade runt lite i FMIS runt Ålleberget. Själva fyndplatsen är angiven endast som att det fanns i slänten norr om den övergivna vägen som går i en båge förbi norra delen av berget.

Den omedelbara fornlämningsbilden visar ett antal stenålderboplatser och fyndplatser. Mest neolitikum, mycket depåfynd.

När anlades flygplatsen som verkar ligga mitt uppe på berget?

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #8 skrivet: april 12, 2005, 11:43 »
Hej

Oj vad det blev fart på den här tråden. Jag tror att (segel)flygplatsen anlades på 50talet men jag är inte säker. Då jag har varit med och detaljinventerat uppe på berget kan jag meddela att det är i likhet med de andra platåbergen förvånandsvärt fyndtomma med endast enstaka sporadiska fynd.
Kragen skall vara funnen vid bergets fot nästan precis under fotografiet.

Anders

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #9 skrivet: april 14, 2005, 20:40 »
Jag vill minnas att det finns ett par halvkul historier om kragen och berget.

Kragen: det var rätt mycket tjafs kring fyndet (1827?) inkluderande en rättsprocess, vill jag minnas.

Berget: det skall väl bo ett ryttarfölje i berget? SHM:s folk (eller fd anställda, ska kanske tilläggas) har skrivit om dessa historier. Du Anders Strinnholm kanske kan hitta en bra referens?

Jag undrar om det inte stod nåt i en Historiska Nyheter, det numret som gavs ut i samband med Guldrummets invigning.

MVH

LL

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #10 skrivet: april 19, 2005, 16:22 »
Hej

Nja nu mins du nog lite fel. Det stämmer att Ållebergskragen är funnen 1827 i oktober men det blev mig veterligen ingen rättsprocess. Fyndet gjordes av hemmansägare Gustaf Sandsjö och inhysesmannen Lars Helgesson, när de bröt sten till ett ungsbygge. Den roligaste detaljen kring fyndet är nog det att den lokale kyrkoherden Johan Fredrik Mellin trode sig kunna identifiera fyndet som Albrekt av Mecklenburgs krona som han tappade i samband med slaget vid Falköping 1389.
Den rättsprocess du mins gäller den femringade kragen från Öland. Där tvistade tre personer om vem som hade rätt till inlösespengarna, dessa tre pressenteras här av pastorn i Torslunda Carl Lidbom i samband med sockenstämman den 6e januari 1861:

”Anders Jonsson, statdräng i Färjestaden, född i Långemåla 1816 7/9, är ärlig och välfrejdad. Han är gift och har 4 barn, samt är stadd i torftiga omständigheter. Mig veterligen är han icke förklarad omyndig.
Johan Peter Petersson är född i Thorslunda 1845 476 samt har fört en ärlig och oklanderlig vandel. Såsom i barndomen frånfallen har han blifvit uppfostrad af församlingens fattigvård och är således alldeles utfattig. På församlingens begäran har Ordföranden i Sockennämnden f.d. Nämndemannen Johannes Nilsson i Björnhofda nyligen blifvit förordnad till hans förmyndare.
Erik Gustaf Petersson, son av förrymde statdrängen Peter Magnus Petersson, är född i Resmo socken 1847 2/2 och mot hans vandel är mig ingen anmärkning bekant.”  


Historien fortsätter med förhör inför sockenstämman och beslut av landskansliet till förmån för Johan Peter Petersson. Beslutet överklagas av Erik Gustaf Petersson och Anders Jonsson till Häradsrätten. Även häradsrätten dömer tillförmån för Johan Peter Petersson och tillkänner honom hela lösensumman. Det roliga är att domen faller utifrån ett vittnesmål som styrker att Johan Peter Petersson fann kragen först då han utropat ”Hwad är det för skit som ligger der”

Vad det gäller Ållebergs ryttare så säger sägnen att de sover/vilar/väntat i Ålleberg och att de kommer fram när landet är i fara. Det finns en hiskeligt ful skulptur i en av rondellerna i Falköping som föreställer en av ryttarna samt en lika hiskeligt ful docka i pseudohistorisk mundering på en vägkrog. Bara dessa två avbildningar borde vara skäl för ryttarna att åter gripa till vapen.

Anders

Utloggad Oskar

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Ålleberg (guldhalskrage)
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2005, 00:25 »
Flygfältet på Ålleberg är från 20-talet har jag för mig.

Ålleberg är Segelflygets vagga i Sverige! För länge sedan fanns där en segelflygskatapult på västsidan. Har för mig att de har/ska rekonstruera denna katapult. Idag är Ålleberg ett populärt tillhåll för Drakflygare, Skärmflygare och modellflygare.

Jag är själv skärmflygare och har flugit många gånger på berget.

Vet om att det divideras mycket om hur Ålleberg ska se ut: ska det återställas till ursprungligt skick, d v s urskog eller ska det se ut som för 100 år sedan d v s totalt kalt eller ska det vara en blanding mellan skog och betesmark. Vad tycker forumsdeltagarna?