Är skärvstenen skärvad eller skörbränd? Ibland så går flera olika typer av sten under samma namn. Den är ju förhållandevis "sen", vilket är intressant. Det normala för skärvsten är ju ä bronsålder till romersk järnålder (med spännvidd från plaeo/mesolitikum-yngre jäå). Men är den från en härd så är den inte så spännande, om det skulle vara en ansamling av sten som helt enkelt är från brasor. Eller är den deponerad? Skärvsten uppstår ju än idag när man gör en stenring runt härden vid exempelvis grillning. Hur har man sett på skärvsten under denna tid? Det är ju en fråga som svårligen går att svara på, men en allmän uppfattning är ju att skärvsten är lika med avfallshög. Kanske såg man det så då med? Men å andra sidan uppstår ju en del jäå-gravar i anslutning till skärvstenshögar, men det kan ju bero på att de förväxlas med gravhögar om de är övertorvade. Rent krasst kan man ju undra om slaktavfall då helt enkelt lagts på denna "avfallsplats"? Trädet, ja, det växer ju ideligen träd i fornlämningsområden, så är det en offerlund bara för att det är en stubbe, eller är det avsågat inför bygget av kyrkan? Alltså, jag är lite road av att titta på motsatsen till tolkningen. Nu är det ju så att kyrkor manifesterar sig på äldre kultplatser, men det kanske inte är den ursprungliga kultplatsen för området. De kanske blev lurade?
Nädå. skämt å sido, jag har inte sett rapporten så jag vet inte, men detta var mina funderingar. Brukar inte ekar vara på topp avseende kultträd?