Författare Ämne: Mo härads medeltida kyrkor  (läst 2963 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Mo härads medeltida kyrkor
« skrivet: februari 24, 2011, 22:40 »
Av nån anledning hittar jag knappt någon info på nätet om de medeltida sockenkyrkorna i Mo härads. Framförallt är jag intresserad av när dom kan tänkas ha uppförts.  Om någon har tips om detta vore jag mycket glad.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Mo härads medeltida kyrkor
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2011, 15:41 »
jag tror att du kan hitta en del i Sigurd Erixon (red.) - Sveriges bebyggelse, Landsbygden Jönköpings län (4 eller 5 band) - minns jag inte fel finns dom flesta kyrkorna med, med viss beskrivning.

Ska kolla om jag hittar ngt mer som kan vara av intresse

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mo härads medeltida kyrkor
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2011, 16:38 »
Tack, fint!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Mo härads medeltida kyrkor
« Svar #3 skrivet: februari 25, 2011, 20:58 »
Nja, bevarade medeltida kyrkor finns det nog inte i Mo härad. Nedanstående uppgifter är hämtade från det stora verket ”Sverige, geografisk topografisk statistisk” 1917. Endast två kyrkor anses där kunna vara medeltida. Men i Nationalencyklopedin från 1990-talet anges dessa till 1700-talet.

Angerdshestra sn: Träkyrka uppförd efter 1669.
Bonstorp sn: Träkyrka uppförd 1698.
Bottnaryd sn: Träkyrka utvidgad 1666.
Källeryds sn: Kyrkan uppförd 1676 men ändrad 1875.
Mulseryd sn: Träkyrka uppförd 1660, utvidgad 1793.
Norra Hestra sn: Träkyrka, lär vara uppförd 1752.
Norra Unnaryds sn: Träkyrka från medeltiden. Ombyggd 1714 och tillökad 1793 och 1894. Enligt Nationalencyklopedin uppfördes kyrkan 1714.
Stengårshult sn: Träkyrka från 1769 som nedbrann 1907.
Valdshult sn: Träkyrka uppförd 1905.
Åsenhöga sn: Kyrkan uppförd 1857.
Öreryd sn: Träkyrka som anses vara från medeltiden, ändrades 1745. Enligt Nationalencyklopedin uppfördes kyrkan 1744-1745.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mo härads medeltida kyrkor
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2011, 01:41 »
Tack Sven.  Det jag är ute efter är alltså fakta om de kyrkor som uppfördes på medeltiden, när de först antas ha byggts och så vidare.  Håller på med en liten kartläggning där jag vill kunna sortera efter kyrkornas ålder, och alltså visa befintliga kyrkor under olika århundraden.

Jag inbillar mig att jag på det viset ska kunna se bygdemönster, men jag måste erkänna att jag stöter på patrull.... vissa kyrkor verkar ha hamnat i fel härad.... och vissa byter härad då och då.

Just när det gäller Mo härad är det ont om uppgifter tillgängliga på nätet...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"