Supergeten, ingen ”smutskastar” Uppsala på minsta vis.
Vi har bara olika uppfattningar om denna tidpunkt av vår historia. Du, liksom jag, vill ha en så korrekt beskriven historia som det är möjligt, eller hur? Du, liksom jag, och alla andra, kan fritt framföra vår uppfattning i denna fråga. Någon smutskastning är det alltså inte ens fråga om. Inte heller något som helst Anti-Uppsala, tvärtom, vilket jag sagt många gånger redan, Gamla Uppsala är en av landets absolut vackraste och intressantaste platser och ett fantastiskt fornminnesområde. Där är alla eniga.
Vad vi diskuterar är olika syn på vad Gamla Uppsala har varit i vår historia. Där finns det ett antal olika uppfattningar. Som jag tidigare sagt. Vi människor har lagt grekiska Gudar, våra egna Gudar, Kungar osv i dessa högar genom tiderna – allt efter vår historiska tro. Nu vet vi, förhoppningsvis, bättre. Det har ingenting med den fysiska platsen att göra vad vi tror om dess historia.
Har du studerat t.ex Ekornavallen i Götaland? Det är också ett av vårt lands vackraste och intressantaste fornminnesområden – dessutom är Ekornavallen ca 2-3000 år äldre än T.ex Gamla Uppsala – med gravar i området i kontinuerlig följd genom alla år. Nu menar jag inte att ställa dessa två platser mot varandra, det är inte min avsikt. Men, har du inte studerat Ekornavallen som historisk fornminnesplats så har du inte heller någon referenspunkt att utgå ifrån när du bedömer andra stora intressanta platser.
Inget ont om Gamla Uppsala som fornminnesplats alltså – bara skilda uppfattningar om dess historia och funktion.
Thomas