Författare Ämne: Examen i arkeologi  (läst 4340 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Examen i arkeologi
« skrivet: juni 25, 2005, 12:35 »
Hur bör man lägga upp sina studier? Skall man satsa på bredd eller djup? Själv har jag valt att kompletera mina 80 poäng i arkeologi med landskapsrelaterade ämnen (kulturgeografi, GIS, historisk geografi och kulturmiljövård). Jag valde främst mina breddningsämnen utifrån intresse och vad som efterfrågas i jobbanonser. Hur resonerar du?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Examen i arkeologi
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2005, 18:18 »
Jag tror att den inriktning Gorm har valt är relativt användbar om man vill vara lite bredare, men ändå inte så att säga. Det ser svårt ut med jobb, men det som definitivt verkar vara en god tilläggsfaktor är arkivkunskap! Inte så upphetsande, men många arbeten som står till buds kräver detta. En biljett till jobb i alla fall. Själv har jag inte det ännu, utan ska försöka läsa det som Gorm gör. Det verkar vara en matnyttig blandning!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Examen i arkeologi
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2005, 11:36 »
tja, jag hade rätt stora drömmar när jag kombinerade ihop arkeologi och system/datavetenskap med mera ... men inget blev som jag trodde ändå så :(

har väl läst FÖR mycket antar jag :)

(tillägg: allt från projektstyrning, pedagogik, geovetenskap till multimedia ingår också i de två examina jag har :) ...)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Examen i arkeologi
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2005, 16:53 »
Arkeologi, medeltidsarkeologi, vetenskapsteori, historia i en 220 poäng fil magexamen. Därefter intagen på forsken (1996) innan intagningen helt ströps genom förändring av finansieringssystemet. Därefter varvning av fältarbete och forskning. Halkade in på mitt första fältjobb på ett bananskal. Lyckades inte dyka upp på den volontärgrävning jag skulle varit med på i Danmark utan satt istället på inst bibl då ett museum ringde till inst och behövde en amanuens omgående. Det fanns bara en tillgänglig person....

För övrigt är det alltid bra med kombinationen arkologi / kulturgeografi (historisk inriktning). GIS mm kan man alltid ordna sedan, om inte annat så brukar det kunna ordnas vidareutbildning när man väl fått jobb. Inte lika lätt att plocka in hela det kulturgeografiska fältet den vägen.... Arkeologer med lite osteologi börjar det gå inflation i. Man får känslan av att var och varannan sökande till tjänsterna på min arbetsplats har läst någon termin osteologi. Det viktigaste är nog att man för sig själv kan motivera att man gjort rätt val....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Examen i arkeologi
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2005, 16:55 »
Citat från: "Leif"
Arkeologer med lite osteologi börjar det gå inflation i. Man får känslan av att var och varannan sökande till tjänsterna på min arbetsplats har läst någon termin osteologi. Det viktigaste är nog att man för sig själv kan motivera att man gjort rätt val....


Låter som om jag valde rätt när jag valde historisk geografi/landskapsarkeologi framför Osteologi (kom in på båda) förra hösten. Alltid trevligt att höra. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :