Författare Ämne: stenristarna (Kiviksgraven)  (läst 7440 gånger)

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
stenristarna (Kiviksgraven)
« skrivet: juni 24, 2005, 09:28 »
Väl mött! De flesta har väl sett "Stenristarna" vid det här laget, och jag funderar lite på vad som sades i programmet. Framför allt det som Kristiansen nämnde om Kiviksgravens hövding...Någon (har missat vem, tyvärr) har ju relativt nyligen fastställt osteologiskt att benen i graven rör sig om flera yngre individer i tonåren...Hmm. resonemanget var ju intressant men det kändes ändå svårt att knyta alla bronsåldersristningar direkt till Kiviksgraven, tyckte jag. Vad tyckte ni? MVH Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Zedrick

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
    • http://www.exilregeringen.se
stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2005, 11:56 »
Jag har helt missat detta programmet, sänds det i repris? Alla eventuella länkar / referenser angående Kiviksgraven (eller rättare sagt de nya osteologiska undersökningarna) hade också varit av intresse.

/ Z (fd Kiviksbo)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2005, 12:38 »
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med referensen just nu men reprisen av Stenristarna sänds idag (24/6) på SVT1 kl 16:30 och sista delen sänds på söndag (26/6) kl 21:00 i SVT1. Varför har de så bråttom??

Intressant program, jag gillade de animerade hällristningsfigeurerna. :)

/Johan

EDIT: Det finns redan en diskussion om programmet under "övrigt" men jag låter denna vara kvar eftersom den egentligen handlar om personen/personerna i Kiviksgraven. Den som vill diskutera populärvetenskapliga tv-program gör det i den andra tråden.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Klintan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2005, 13:45 »
Vill man se programmen kan man titta in på svt:s hemsida.
Här är länken till stenristarna, gå in på video...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=25176

Lycka till!

/Anders

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Re: stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2005, 12:38 »
Citat från: "nina"
Någon (har missat vem, tyvärr) har ju relativt nyligen fastställt osteologiskt att benen i graven rör sig om flera yngre individer i tonåren.


Detta tas upp av Joakim Goldhahn i Fornvännen 2/2005. Utifrån osteologisk analys samt c14-analys kan man skönja minst tre olika deponeringar och/eller aktivitetsfaser. Benen består av både brända och obrända benfragment samt tänder.

Den äldsta fasen dateras till 1300-talet cal BC
Åtminstone två individer, yngre /juvinila individer.

En eller två mellanliggande faser som daterats till 1200-1000 cal BC
En, möjligtvis två individer, "under 15 år" resp 13-14 år, båda daterade till 1210-1310 cal BC.
Två individer, 14-15 resp 13-14 år, daterade till 1080-920 cal BC resp 1130-1000 cal BC.

En yngre fas, 900-talet cal BC
En individ 25-35 år

Jag citerar Goldhahn:

"Av denna genomgång framgår klart att hällkistan i Bredarör sannolikt använts vid återkommande ceremonier och ritualer. De flesta av människobenen som kunnat ålderbedömmas härör från individer i yngre tonåren / ... / Beresta hövdingar lyser därmed med sin frånvaro. Några av benen kan häröra från en och samma individ / ... /, men det är troligt att minst fyra olika individer deponerats i hällkistan under äldre bronsålder. Den enda individ / ... / som bedömts som vuxen - här 25-35 år gammal - är daterad till förra delen av period V."

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2005, 13:19 »
Kolla även Jockes senaste bok: Från Sagaholm till Bredarör. GOTARC C nr 63 (har jag för mig)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2005, 13:41 »
Citat från: "Leif"
Kolla även Jockes senaste bok: Från Sagaholm till Bredarör. GOTARC C nr 63 (har jag för mig)


Nr 62 enligt referenslistan i artikeln. :) Fullstädig titel: Från Sagaholm till Bredarör - hällbildsstudier 2000-2004.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
stenristarna (Kiviksgraven)
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2006, 18:28 »
Blev intresserad av problematiken kring Kiviksgraven utifrån en helt annan vinkling än man kanske använt sig av tidigare. Hur var egentligen graven konstruerad? Man har av stora, höga och relativt smala stenhällar skapat en kista. Runt dessa har man byggt upp en jättehög av runda småstenar. Hur har kistan varit täckt uppåt? En nog så intressant fråga men min nästa fråga är: hur var de flata hällarna förankrade för att anslutande stenrösetryck inte skulle pressa in dem i kistutrymmet? De kan väl inte bara ha ställts på den ursprungliga markytan utan måste rimligtvis ha varit nedgrävda. Ornamentiken på hällarna visar att åtminstone ca 10 cm av nederkanten kan ha varit dolda.

Utifrån detta kan man våga ställa följdfrågan vad det egentligen är för benmaterial som man på 1930-talet bärgade från resterna av kistan. Benen påträffades under utgrävningens sista dagar då man "knivade" sig fram genom kistans bottenjord.


Bilden ovan, som återges i Fornvännen (från Umeå universitetsbiblioteks forskningsarkiv), visar tydligt att det var i det allra nedersta lagret som fynden gjordes i. Men kan då inte en del ben komma från jord som funnits innan graven tillkom eller jord som förts på för att ge stöd åt stenarna? Om jag inte minns fel har Kiviksgraven ingått i ett större gravfält. Direkt utanför och norr om gravkistan hittades ju dessutom flera brända och obrända ben varav ett daterats 1390-1190 f.Kr. vilket stöder tanken på förekomsten av sekundärinnehåll från ett äldre gravfält.

Av artikeln i Fornvännen framgår att benfragment efter fyra individer påträffats i kistans bottenfyllning, vardera individ endast representerat av ett mindre ben eller en tand (undantaget C3-B2): C1 =1400-1250, B1= 1410-1290, C3-B2=1210-1010 och C2=910-790. Endast den siste en vuxen person. Två tänder från två olika barn låg dessutom i området för den lilla stenkista som funnits söder om den stora, daterad ca 1080-1000. Vid ett första påseende kan det synas som om en mängd personer blivit begravda i Kiviksgraven under olika tidpunkter. Men är det verkligen så med ovan sagda i åtanke? Vilken av tidsperioderna ovan representerar egentligen själva gravbyggandet?