Författare Ämne: Vilka var Ruserna?  (läst 169444 gånger)

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #360 skrivet: maj 12, 2014, 11:30 »
Hej!

Ja, de historiska källorna är sparsamma. En indikation för slutskedet för lyckosam skatteindrivning i österled avslöjas kanske i:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Torgny_lagman

”"Min farfar Torgny kunde minnas Uppsalakonungen Erik Emundsson och berättade om honom att han när han var i sin bästa ålder hade ledung ute varje sommar (...). Han lade under sig Finland och Kirjalaland (Karelen), Estland och Kurland (en del av Lettland)." Torgny fortsätter med att hävda att den rådande konungen låter sina skatteländer (i öst) glida bort”

Under Olof Skötkonungs verkar således skatteländerna på i öst på väg att glida bort. Medan Erik ”Väderhatt” Anundsson (Emundsson) hade koll på skatteindrivningen, om man ska tro Torgny Lagman.

Man kan även skissa på släktskap som kan avslöja maktsfärer, klaner o dyl.  Jag saxar lite från nedanst:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5363.120.html

“(with approximate dates of birth):” ”Halfdan (500); Hrothgar (530); Valdar (550); Harald the Old (580); Halfdan Haraldsson (610); Ivar Vidfamne (640); Audr the Deep-Minded (670); Randver (700); Sigurd Ring (730); Ragnar the Elder (750); Sigurd Ragnarsson (770); Ragnar Lodbrok the Jarl (800); Björn Järnsida; Erik Björnsson; Anund ”Uppsale” Eriksson; Erik Anundsson (d. 882);Erik ”Väderhatt” Anundsson; Björn Eriksson; Erik ”Segersäll” Björnsson ((970-995)); Olof ”Skötkonung" Eriksson ((995-1022)), Emund ”den gamle” Olofsson ((1050-1060)); N.N. Emundsdotter; Inge den äldre ((1080-1110));

Halfdan tampades med  Aun, och tog över under en 20-års period. Under tiden var hans son Rothgar kung i Lejre. Rothgar hade trol haft en tidigare karriär i västerled i Northhumbria (el åtminstone nordöstra England). Med lite god vilja kan man urskilja åtminstone den västliga hälften av Vidfamnes omfamning redan under Halfdans välde.  Via Auds agerande i österled omfamnas först Holmgård och sedan svear. Lodbrok och hans söner åker i västerled och ger skottar och irländare stor famnen. Mellan Vidfamne och Väderhatt har man tidsspann på  i grova drag 200 år då man verkar ha varit lyckosam i österled.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #361 skrivet: maj 12, 2014, 13:38 »
I Gånge-Rolfs saga berättas hur Rolfs morfar Erik från Gästrikland tillsammans med sina kunpaner erövrar och delar upp Gårdarike. Tidsmässigt kan det stämma med Rurik.

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #362 skrivet: maj 12, 2014, 15:54 »
Vemvet!

Intressant info. Rurik släktskap med Vidfamne skisseras enl nedanst länk:

Rurik:

Born: by 830 Died: 879

http://fabpedigree.com/s044/f280325.htm


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #363 skrivet: maj 12, 2014, 17:17 »
I Gånge-Rolfs saga berättas hur Rolfs morfar Erik från Gästrikland tillsammans med sina kunpaner erövrar och delar upp Gårdarike. Tidsmässigt kan det stämma med Rurik.

Vilket kan tolkas som om det är denna E-rik som tar namnet Ro-rik/Ru-rik - efter att den fenno-ugriska och bulgariska adeln fusionerar för att göra Gårdariket-Rusland til en starkare enhet - såväl politiskt som militärt.

Händelsen lär väl ha samband med att Björn Jernside görs till kung i Sverige, vilket kan förklara varför en svensk kronprins kan flytta hemifrån och ta säte i den nya huvudstaden Nygård/Novgorod.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #364 skrivet: maj 12, 2014, 17:23 »
Hej, intressant diskussion det här!

Det här stämmer inte- svenskan kallas aldrig för "ruot-kieli" och "ruot" betyder inte rot. "Ruotti" och "ruatti" är vanliga dialektala varianter, men samma varianter används för både finlandssvenskan och rikssvenskan.

Rot betyder givetvis rot - som i språk-rot och rot-språk.

När finnarna lånar in ordet ock kallar svensk-finskan för "ruot" så är det talan om samma ljud, ord och mening - fast man på finska säger 'kielli' för 'språk'. Ganska enkelt.

Poängen var hursomhelst att ljudet och ordet 'ruot' och 'rot' inget har att göra med ros, som i rosor, Rosland, Russland eller Rhos.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #365 skrivet: maj 13, 2014, 15:22 »
Vemvet, Boreas m fl!

Det är väl alltid vanskligt att forska på nu levande ättlingar. Men lite intressant är det ang "do not possess the DYS390=24 mutation", se nedan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rurik_Dynasty

“According to the FamilyTreeDNA Rurikid Dynasty DNA Project, Rurik appears to have belonged to Y-DNA haplogroup N1c1, based on testing of his modern male line descendants.[10] But while genetically related to the later Baltic Finnic peoples, the Rurikids do not possess the DYS390=24 mutation associated with the Finnic languages, theirs remaining the ancestral DYS390=23, with the Rurikid haplotype itself (all values considered) more closely associated with [North] Germanic speakers (Varangians).”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #366 skrivet: maj 13, 2014, 18:04 »
Jag läste lite på Wiki hur man numera beskriver Rhos. Likaså ger föregående inlägg därtill följande tanka.

Ryska historiker pekar på samband med balter, angler bl a. Hedeby (del av Angeln en gång) är en ändpunkt i handelstraden och likaså passerar den nära baltiskt område. Svear sägs ju ha grundat Hedeby.

Wendland (svear) bör ha innefattat bla baltiska områdena, Finland, regionen runt Finska Viken.

Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #367 skrivet: maj 13, 2014, 21:57 »
Hittade denna intressanta avhandling om ruserna i Arabiska källor från 2013.

The Rus in Arabic Sources:
Cultural Contacts and Identity
Thorir Jonsson Hraundal

https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/6895/Dr.thesis_T_Hraunda.pdf?sequence=1

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #368 skrivet: maj 14, 2014, 12:54 »
Tack Vemvet för sökvägen till doktorsavhandlingen!

Jag saxar från sid 19 ang Rus:
“Ibn Fadlan’s picture is one of “a people in the process of ethnic, social and cultural adaptation””

http://sv.wikipedia.org/wiki/Radbart

”Radbard, Raðbarðr, Rathbarth, var enligt de nordiska sagorna Sögubrot och Hyndlas sång kung av Gårdarike under senare delen av 600-talet.”
”Radbard och Aud fick enligt denna saga senare sonen Randver, som blev kung i Sveariket.”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Randver

”Randver eller Randvér var enligt Sogubrot och Hyndlas sång son till Radbard, kungen av Gårdarike, och Aud, Ivar Vidfamnes dotter. Hans hustru var Ingild som var dotter till en okänd sveakung.”

Om man antar att Radbart från Ryssland är en senare uppfinning, vad kan Radbart ha kallats på den tid det begavs sig. Kanske Radbart Gårdske, enl nedanst mall:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anund_G%C3%A5rdske

”Anund var enligt Adam av Bremen kung i delar av Sverige runt 1070. Han förekommer endast i Gesta Hammaburgensis ecclesiæ pontificum där det meddelas att han inkallades från Gårdarike (Garðaríki), varför han traditionellt har brukat tillägnas tillnamnet Gårdske.”

http://familytreemaker.genealogy.com/users/h/e/l/Patricia-Hellerud-/WEBSITE-0001/UHP-0481.html

“King Of Russia Radbard was born 638 in Garderige, Russia, and died 689. He married Aud Gyrita 'The Deep Minded' Ivarsdottir, daughter of Ivar Halfdansson.”
“Given Name: "Robert", King of Hohngard”

Antag att Radbart är bärare av det haplo DNA, N-genen, med mutation som har koppling till germanskt språk, enligt mitt förra inlägg. Hans och Auds (manliga) ättlingar skulle då rimligtvis ha denna också. Det är även rimligt att anta att Rabart inte anlände till Uppland, eller dess närhet, utan ett följe. Även dessa kan ha haft den aktuella N-genen. Att samma haplo DNA senare återfinns hos ruserna kan således få sin förklaring. Radbart och Aud skapar tydligen allianser genom att gifta bort Randver med en dotter till en okänd sveakung. Rimligtvis försökte Radbart och Aud konsolidera makten. Begreppet Rus kan vara ett försök att kompromissa sig fram till en gemenskap, låt mig citera Ibn Faldan: ”a people in the process of ethnic, social and cultural adaptation”. Radbart försöker rimligtvis sälja in sig (för att använda en managentklyscha):

Radbarts tal i mjödhallen kunde ha låtit ngt i stil med: Ärade Skilfingar det är stärkande mjöd ni har här. Låt oss nu gräva ner stridsyxan. Vi har mera att vinna på samarbete än söndran. Jag är själv lite av en outsider, men min hustru Aud är av Halfdan den Långes ätt. Redan på Halfdans tid knöts Auds och Skilfingarnas ätt samman genom hans dotter Elans giftermål. Vi får inte heller glömma Yrsa. Själv har jag lite känningar i österled och har bekantat mig med handelsmän ända från Långtbortistan; Bulgarer och Kassarer. Av dom kan vi handla svärd och degelstål, och vi kan handla med päls och järn. Hursomhelst, vore det inte bäst om vi kom ihop oss, lät oss omfamna varandra, liknande Auds pappa Vidfamne. Man kan tänka sig ett samarbete något liknande en korg, eller en kolryss, eller för den delen en ryssja om vi skall ta sjövägen! Ni får ursäkta mig men jag börjar visst bli lie rusig… Låt mig utbringa en skål för korgen, kolryssen, ryssjan, eller helt enkelt rus!

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #369 skrivet: maj 18, 2014, 13:11 »