Tack Vemvet för sökvägen till doktorsavhandlingen!
Jag saxar från sid 19 ang Rus:
“Ibn Fadlan’s picture is one of “a people in the process of ethnic, social and cultural adaptation””
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radbart”Radbard, Raðbarðr, Rathbarth, var enligt de nordiska sagorna Sögubrot och Hyndlas sång kung av Gårdarike under senare delen av 600-talet.”
”Radbard och Aud fick enligt denna saga senare sonen Randver, som blev kung i Sveariket.”
http://sv.wikipedia.org/wiki/Randver”Randver eller Randvér var enligt Sogubrot och Hyndlas sång son till Radbard, kungen av Gårdarike, och Aud, Ivar Vidfamnes dotter. Hans hustru var Ingild som var dotter till en okänd sveakung.”
Om man antar att Radbart från Ryssland är en senare uppfinning, vad kan Radbart ha kallats på den tid det begavs sig. Kanske Radbart Gårdske, enl nedanst mall:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anund_G%C3%A5rdske”Anund var enligt Adam av Bremen kung i delar av Sverige runt 1070. Han förekommer endast i Gesta Hammaburgensis ecclesiæ pontificum där det meddelas att han inkallades från Gårdarike (Garðaríki), varför han traditionellt har brukat tillägnas tillnamnet Gårdske.”
http://familytreemaker.genealogy.com/users/h/e/l/Patricia-Hellerud-/WEBSITE-0001/UHP-0481.html“King Of Russia Radbard was born 638 in Garderige, Russia, and died 689. He married Aud Gyrita 'The Deep Minded' Ivarsdottir, daughter of Ivar Halfdansson.”
“Given Name: "Robert", King of Hohngard”
Antag att Radbart är bärare av det haplo DNA, N-genen, med mutation som har koppling till germanskt språk, enligt mitt förra inlägg. Hans och Auds (manliga) ättlingar skulle då rimligtvis ha denna också. Det är även rimligt att anta att Rabart inte anlände till Uppland, eller dess närhet, utan ett följe. Även dessa kan ha haft den aktuella N-genen. Att samma haplo DNA senare återfinns hos ruserna kan således få sin förklaring. Radbart och Aud skapar tydligen allianser genom att gifta bort Randver med en dotter till en okänd sveakung. Rimligtvis försökte Radbart och Aud konsolidera makten. Begreppet Rus kan vara ett försök att kompromissa sig fram till en gemenskap, låt mig citera Ibn Faldan: ”a people in the process of ethnic, social and cultural adaptation”. Radbart försöker rimligtvis sälja in sig (för att använda en managentklyscha):
Radbarts tal i mjödhallen kunde ha låtit ngt i stil med: Ärade Skilfingar det är stärkande mjöd ni har här. Låt oss nu gräva ner stridsyxan. Vi har mera att vinna på samarbete än söndran. Jag är själv lite av en outsider, men min hustru Aud är av Halfdan den Långes ätt. Redan på Halfdans tid knöts Auds och Skilfingarnas ätt samman genom hans dotter Elans giftermål. Vi får inte heller glömma Yrsa. Själv har jag lite känningar i österled och har bekantat mig med handelsmän ända från Långtbortistan; Bulgarer och Kassarer. Av dom kan vi handla svärd och degelstål, och vi kan handla med päls och järn. Hursomhelst, vore det inte bäst om vi kom ihop oss, lät oss omfamna varandra, liknande Auds pappa Vidfamne. Man kan tänka sig ett samarbete något liknande en korg, eller en kolryss, eller för den delen en ryssja om vi skall ta sjövägen! Ni får ursäkta mig men jag börjar visst bli lie rusig… Låt mig utbringa en skål för korgen, kolryssen, ryssjan, eller helt enkelt rus!