Författare Ämne: Vilka var Ruserna?  (läst 169465 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Vilka var Ruserna?
« skrivet: februari 08, 2011, 20:05 »
Vilka var Ruserna (Rus)?

Läs WP: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ruser

Jag har inte läst någon källa som direkt pekar ut Svear som just Ruser. Man har gjort en mycket lös  koppling till Roden/Roslagen – men i grunden är detta en koppling som endast består i att båda  namnen börjar på R.

Citat från WP: Då Ludvig frågade vilka dessa var fann han att de var svear sueones.

Här görs en översättning från Sueones till Svear. Vi vet idag att detta är en mycket tveksam översättning.

Ibn Fadlans berättar om deras tatueringar i blått eller grönt, det är en intressant iakttagelse – som ställer till problem. Tatueringar nämns inte i någon annan källa. OM en speciell grupp människor varit så omfattande tatuerade, borde detta nämnas ni flera källor – eller?

Så, vilka var egentligen Rus – Ruser – Ruserna? Var de helt enkelt Svenskar – alltså de kunde vara Svear, Götar, eller Smålänningar. Eller, var dessa från en mycket liten grupp någonstans som hölls samman av, t.ex. sina tatueringar?

Läs om deras hygien och begrunda ifall ni vill ha dem som förfäder…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2011, 21:31 »
I Nestorskrönikan står det vid år 6370 (år 862 i vår tideräkning).
Citera
De jagade bort varjagerna över havet och gav dem ingen skatt och började själva härska. Men det fanns ingen rätt bland dem och släkt reste sig mot släkt och det blev inbördes kamp emellan dem och de började kriga mot sig själva. Och de sade till varandra: "Låt oss söka oss en furste som skall härska över oss och döma rätt". Och de drog över havet till varjagerna, till ruserna. Ty dessa varjager kallades ruser på samma sätt som andra kallas svear, andra åter normanner och angler och ytterligare andra för goter - på samma sätt även dessa. Och tjuderna, slaverna, krivitjerna och vepserna sade till ruserna: Vårt land är stort och rikt, men det finns ingen ordning i det. Kom och var furstar över oss". Och man valde tre bröder med deras släkter och de tog med sig alla ruserna och kom. Den äldste, Rurik, bosatte sig i Novgorod, den andre, Sineus, bosatte sig vid Beloozero, och den tredje, Truvor, i Izborsk. Och efter dessa varjager fick det rusiska landet sitt namn: folken i Novgorod är av varjagisk släkt, tidigare var de slaver. ......
Nestorskrönikan anses vara skriven under 1110-talet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2011, 22:16 »
Stora delar av Ryssland var vid den tid som Nestorskrönikan beskriver finskspråkig, bl.a vepser och tjuder var finsktalande stammar. På finska språk heter Sverige Ruotsi. Där finns alltså en ganska stark koppling, och intressant är ju att det troligen är vad folket själv kallade sig då det verkar saknas både finsk och slavisk etymologi.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2011, 22:30 »
Intressant – eftersom Varjager anses betyda ”edsvurna Väringar”…. Men här står det mycket tydligt i klartext att de i alla fall inte var Svear.

Nästa fråga i denna tråd bör ju då bli detta med ”Edsvurna Väringar” – var har detta kommit ifrån?

Namnet Väring anses ju vara namnet på en viking som tjänstgjort i ett garde i Konstantinopel. Dessa kom från hela Skandinavien vad jag har förstått – inte enbart från Uppland. Dom var säkert  ”edsvurna” där nere i Konstantinopel – men knappast här i Skandinavien. Hur förknippas då edsvurna Väringar till just Uppland?

•   Varjager är alltså ett Ryskt ord för Skandinaver. Varjager och Ruser är samma folk.
•   Väringar (som kommer från Varjager) är ett inhemskt svenskt (?) ord för de   
             vikingar som för österut – och enbart österut, inga andra fick kalla sig detta!
•   De som stack västerut kallades Vikingar. (Jösses)!

Uppland har alltså haft en Väringstid – inte en Vikingatid! (Förlåt, kunde inte låta bli)…
Läs om väringar och varjager på WP. Håll i minnet vad ni läser. Det här är blir enbart löjligt!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2011, 09:43 »
Jag tycker man bör reflektera över att både väringar och ruser verkar ha sitt ursprung i vad folket själva kallade sig, och då verkar det mer beskriva vad dom sysslar med än varifrån de kommer.  Identitet för dom handlar alltså mer om vilka dom är i lag med och vad de har på agendan än nationalitet i modern mening. Det kan man ha med sig i andra diskusioner om folknamn.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2011, 10:08 »
Det har varit en historikerstrid om tolkningen av de olika folk som omnämns i de olika arabiska och bysantinska källorna. Jag tror jag omnämnt någon av dem under tråden litteratur ; källor.Som nämt av David vid ett tidigare tillfälle har ruser och judiska handelsmäns färdvägar blandats ihop på grund av oklara källtexter.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2011, 10:13 »
Vilka handelsvägar rör det sig om Karlfredrik?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2011, 10:24 »

Ibn Fadlans berättar om deras tatueringar i blått eller grönt, det är en intressant iakttagelse – som ställer till problem. Tatueringar nämns inte i någon annan källa. OM en speciell grupp människor varit så omfattande tatuerade, borde detta nämnas ni flera källor – eller?

Så, vilka var egentligen Rus – Ruser – Ruserna? Var de helt enkelt Svenskar – alltså de kunde vara Svear, Götar, eller Smålänningar. Eller, var dessa från en mycket liten grupp någonstans som hölls samman av, t.ex. sina tatueringar?

Läs om deras hygien och begrunda ifall ni vill ha dem som förfäder…

Thomas


Skyterna var väl annars ganska kända för sina tatueringar, kanske inte genom dåtida beskrivningar, men väl genom gravfynd (mumiefynd). Fast om vi ska tro på alla trådar i detta forum så var det väl skyterna som blev svearna...  ;D

Om jag skulle vilja ha dem som förfäder med den hygienen, o ja. Det skulle vara hur coolt som helst om mina förfäder fanns omskrivna i gamla skrifter. Sen tror jag att en arab (för det var han väl) har helt andra åsikter om stillastående vatten än en skandinav. Att tvätta sig i icke rinnande vatten var säkert nog så äckligt bara det. Det finns säkert hundra saker att säga om den tvätt-scenen beroende på om man gillar den eller inte. ;-)
Qui tacet, consentit

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2011, 10:38 »
Skyterna var väl annars ganska kända för sina tatueringar, kanske inte genom dåtida beskrivningar, men väl genom gravfynd (mumiefynd). Fast om vi ska tro på alla trådar i detta forum så var det väl skyterna som blev svearna...  ;D

Om jag skulle vilja ha dem som förfäder med den hygienen, o ja. Det skulle vara hur coolt som helst om mina förfäder fanns omskrivna i gamla skrifter. Sen tror jag att en arab (för det var han väl) har helt andra åsikter om stillastående vatten än en skandinav. Att tvätta sig i icke rinnande vatten var säkert nog så äckligt bara det. Det finns säkert hundra saker att säga om den tvätt-scenen beroende på om man gillar den eller inte. ;-)

Instämmer, min uppfattning om hygien är inte applicerbar på dessa individer.

Tatueringar... finns det inte fynd som skulle kunna tolkas som tatueringsnålar, men kallas för annat då man helt enkelt inte tänkt tatueringstanken..? Har för mig att jag sett det.
Jag anser det närmast självklart att många var tatuerade.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #9 skrivet: februari 10, 2011, 11:12 »
Handelsvägar österut,genom ryssland till Persien:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2183.0.html

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #10 skrivet: februari 10, 2011, 11:35 »
Tatueringar...

Det fick mig att tänka på några rader från Troels Brandts pdf om herulerna...

Citat från: Troels Brandt
A very interesting find in Finnestorp is the buckle showing the head of a man. Bengt Nordqvist will in a new article argue convincingly for an interpretation as Odin. What is interesting too are the small circles at his cheeks – appearing to be tatooes. Sidonius Apollonaris wrote in 478 AD when describing the many different people in in Toulouse: “Here strolls the Herulian with his glaucious cheeks”. This is by the scholars interpreted as blue/green tatoos at the cheeks, but though it is mentioned by Sidonius as a special mark of the Heruls also other Germanic people used tatoos.


Det berömda bältesspännet funnet i Finnestorp

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #11 skrivet: februari 10, 2011, 11:39 »
Ok! Tack KArlfredrik!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2011, 12:37 »
Tatueringar...

Det fick mig att tänka på några rader från Troels Brandts pdf om herulerna...


Det berömda bältesspännet funnet i Finnestorp

Oj! Häftigt.

...har för mig att man även tolkat vissa myntfigurer som ansiktstatuerade.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2011, 13:31 »
Skyterna var väl annars ganska kända för sina tatueringar, kanske inte genom dåtida beskrivningar, men väl genom gravfynd (mumiefynd).

Nu är det ju så att kopplingen mellan mumierna i Altai (Pazyryk m. fl.) och de historiskt kända skyterna (som bodde tusentals kilometer därifrån) är mycket skakig. Den bygger i stort sett enbart på att Herodotos nämner att skyterna tatuerade sig.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2011, 13:42 »
Citerar mig själv:
Om man läser Jordanes lista över stammar på Scandza, så är det väl egentligen stammarna "Rugi" eller "Arochi" som stämmer bäst överens med "Rus". Men som sagt, jag skulle vara försiktig med att sätta likhetstecken på folkgrupper över en tid på 500 år. Se "Skåningar" och hur de förändrats de senaste 500 åren, som exempel.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #15 skrivet: februari 10, 2011, 20:01 »
Rugi och Arochi brukar väl oftast tolkas som invånarna i Rogaland och Hordaland. Som jag tolkar det bygger Jordanes' skildring av Scandza uteslutande på information om en resrutt från Öresund upp till norra Norge. Jag tror inte att Skandinaviens östersjökust berörs alls, så av Jordanes får vi tyvärr inte reda på vad järnålderns upplänningar kallades.  


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #16 skrivet: februari 25, 2011, 17:15 »
Hivta Ansgarii Kap 58

Jaroslaw, storfurste af Novgorod, f 1054, var en ättling af
Rurikj en svensk höfding, som med sitt följe blifvit inkallad af
slaverna tiU nuvarande Eyssland. Denne grundade ett rike med Nov-
gorod till hufvudstad, men denna flyttades sedermera till Kiev. De
inflyttade svenskarne kallades rus, lävaraf namnet ryssar uppkommit.
Till en början underhölls en Mig förbindelse med moderlandet ge-
nom invandrande vikingar, de s. k. varjagerna. Dessa togo äfven
tjänst hos den grekiske kejsaren i Konstantinopel, där de bildade
det s. k. väriTtgagardet. Med Jaroslaws död upphörde förbindelsen
med Sverige.

Ovanstående är från Hvita Ansgarii och det ger ju en bra beskrivning på vika som var Rus - eller?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #17 skrivet: februari 25, 2011, 22:28 »
Ett antal arkeologer ägnar sig åt Skandinaviska lämningar i Ryssland, och det arkeologiska materialet (framför allt då gravmaterialet) kan tydligt knytas till östra Sverige, dock självklart med inslag av lokala föremålstyper. Sen finns det förstås ingen anledning att tro att alla skandinaver i öster kom från Mälardalen; precis som att flera runstenar visar att mälardalsbor tog del av danegälder i England så lockade nog möjligheterna längs de ryska floderna folk från hela Skandinavien. Av rent geografiska anledningar så får man nog räkna med att en majoritet av de skandinaviska "ruserna" kom från östra Sverige. 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #18 skrivet: februari 25, 2011, 23:04 »
Rurik anses vara född ca 800. Han bör då ha blivit kung i Estland omkring 840.
 
Berättelsen ovan är från 1050, alltså 200 år efteråt = ca: 7 generationer senare.
Ruriks ättlingar, och de Skandinaver som följt med honom över, kallades Rus. Kanske har de fått namnet från Ruriks namn. Rus = Ruriks män?

Vikingar som senare anslöt sig till Rurik och hans ättlingar kallades för Varjager när de bodde i ”Ryssland”, de anses vara en sorts krigisk överklass där. Denna ”Invandring” upphörde när Jarislav dog = den var ”stor” i början men avtog med tiden och dog ut ca 1050. Då var även vikingatiden slut.

Varjager har alltså ingenting med Sverige att göra, det är ett namn på vikingaättlingar som levde och bodde i ”Ryssland”.

Vi vet också att Rurik mycket snabbt blev ”förryssad”. Redan 3 generation var helt igenom Ryska namn. Rimbert beskriver en situation 7 generationer efter Rurik.

Dessutom, Rimbert skriver att Varjagerna tog tjänst I Konstantinopel, inget annat. Alltså den Ryska krigiska överklass som hade svenskt ursprung. Han skriver inte att Svenska vikingar tog tjänst i Konstantinopel (vilket inte alls är otroligt att de gjorde – men Rimbert beskriver inte detta när han skriver om Varjagerna).

Jag håller med dig om principen om att alla troligen reste överallt.
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vilka var Ruserna?
« Svar #19 skrivet: februari 26, 2011, 15:45 »
Ordet och begreppet varjager fanns kvar åtminstone till 1814.  Förmodligen hela 1800-talet lokalt.  Ordet syns i  husföhörslängder om man sysslar med släktforskning.